Overwegingen ten aanzien van het besluit
als gevolg van langs de rijbaan geparkeerde voertuigen, in combinatie met het relatief smalle wegprofiel van circa 5,8 meter en het bochtige karakter van de weg, reeds langere tijd problemen zijn met de doorstroming van het verkeer door de Sluisweg in het algemeen, en grotere voertuigen (zoals vrachtwagens) in het bijzonder;
hierdoor geregeld gevaarlijke situaties en irritaties ontstaan als bestuurders van motorvoertuigen en fietsers uitwijken naar de voetpaden om hun weg te vervolgen;
de geparkeerde voertuigen het voor hulpdiensten, als gevolg van het relatief smalle wegprofiel, (nagenoeg) onmogelijk maken om bij een calamiteit de straat in of uit te rijden;
deze problemen zijn verergert sinds er eind 2024 parkeerschijfzones zijn ingevoerd in de directe omgeving van de Sluisweg, waardoor er meer bestuurders uitwijken naar de Sluisweg om daar langere tijd zonder parkeerschijf of ontheffing te kunnen parkeren;
er op redelijke loopafstand vanaf de Sluisweg meestal voldoende parkeergelegenheid is om kortere tijd te parkeren op bijvoorbeeld het Schansplein, of langere tijd langs bijvoorbeeld de Oostsingel;
met deze maatregel wordt beoogd de verkeersdoorstroming in de Sluisweg te verbeteren waardoor er tevens sprake zal zijn van een veiligere en overzichtelijkere situatie voor alle verkeersdeelnemers;
het genoemde weggedeelte gelegen is binnen de bebouwde kom en bij de gemeente Bunschoten in beheer is;
de verkeerscommissie in haar vergadering van 27 mei 2025 een positief advies heeft uitgebracht omtrent de te nemen verkeersmaatregel;
gelet op de artikelen 15, lid 1 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en de artikelen 12 en 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).