Gelet op:
- Artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) waarin staat dat een verkeersbesluit dient te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
- Artikel 18, eerste lid, onder d, van de WVW 1994 waarin verwoord wordt dat het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het nemen van een verkeersbesluit;
- Artikel 12 onder a. van het BABW ingevolge de plaatsing van verkeersbord E08c, met een tekstonderbord, van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);
- De mandaatregeling van de gemeente Scherpenzeel.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
1. Dat de aan te wijzen locaties in beheer en eigendom zijn bij de gemeente Scherpenzeel;
2. Dat de gemeente Scherpenzeel in dit verband voor de onderhavige locatie een overeenkomst heeft gesloten met CityCharging.
3. Dat met dit verkeersbesluit wordt beoogd:
a. het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1. onder a. van de WVW 1994);
b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (artikel 2, lid 2. onder a. van de WVW 1994);
c. het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik in de vorm van het reduceren van milieuvervuiling door uitlaatgassen CO2, NO2 en fijnstof (artikel 2, lid 3. onder a. van de WVW 1994).
4. Dat het wenselijk is oplaadpunten te faciliteren en daarom parkeervakken te reserveren voor het opladen van elektrische auto’s. Dat hiertoe bebording dient te worden geplaatst die kenbaar maakt dat het betreffende parkeervakken gereserveerd is voor het opladen van elektrische auto’s.
5. Dat dit besluit wordt genomen conform de vigerende “Beleidsregels plaatsen van laadpunten voor elektrische voertuigen op openbaar terrein” van de gemeente Scherpenzeel.
6. Dat dit besluit is voorbereid met de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.
7. Dat het ontwerpbesluit in de periode van 6 maart tot en met 17 april 2025 ter inzage heeft gelegen.
8. Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen de twee ontwerpbesluiten.
9. Dat de locatie voldoet aan de regels vastgelegd in het beleid "Plaatsen van laadpunten voor elektrische voertuigen op openbaar terrein"
10. Dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de (verkeersadviseur van) de politie hetgeen geresulteerd heeft in een positief advies.
11. Dat de bekendmaking van het onderhavige verkeersbesluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid beroep in te stellen, wordt gepubliceerd in het elektronisch Gemeenteblad.
12. Dat de borden direct na bekendmaking van dit besluit en de oplevering van de oplaadpaal worden geplaatst.