Verkeersbesluit 30 km/uur diverse (ETW) weggedeelten stadsdeel Oost en Schalkwijk te Haarlem

Nr. 2025/503530

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat de Schalkwijkerstraat, Jan van Zutphenstraat, Heldringstraat en Alphons Ariënsstraat en Floridabrug gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Schalkwijkerstraat, Jan van Zutphenstraat, Heldringstraat en Alphons Ariënsstraat en Floridabrug in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;

dat de Schalkwijkerstraat, Jan van Zutphenstraat, Heldringstraat en Alphons Ariënsstraat en Floridabrug wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) laten zien dat landelijk sprake is van een stijgende trend in het aantal verkeersongevallen en verkeersslachtoffers;

dat deze ongevallen zich hoofdzakelijk voordoen op wegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/uur;

dat op 27 oktober 2020 de motie Kröger/Stoffer (nr: 29398-872) in de tweede kamer is aangenomen, waarin aan de regering een oproep is gedaan om een afwegingskader te ontwikkelen waarbij een maximumsnelheid van 30 km/uur binnen de bebouwde kom een leidend principe moet zijn;

dat het CROW op verzoek van de regering en de SWOV dit afwegingskader 30 km/u heeft ontwikkeld;

dat het afwegingskader is gepubliceerd in november 2021 en wegbeheerders moet ondersteunen bij het maken van een keuze voor een passende maximumsnelheid voor wegen binnen de bebouwde kom;

dat in het afwegingskader een nieuw wegtype is geïntroduceerd: de gebiedsontsluitingsweg 30 km/u (hierna GOW30);

dat CROW vervolgens in mei 2023 de ‘Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30’ heeft gepubliceerd;

dat wegbeheerders met behulp van deze handreiking, in combinatie met het afwegingskader 30 km/u, inzicht hebben verkregen in de inrichtingskenmerken voor een GOW30;

dat deze wegencategorie niet oorspronkelijk is opgenomen in het wegencategoriseringsplan van Haarlem;

dat de oorspronkelijke gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem is opgenomen in de Structuurvisie Openbare Ruimte (hierna: SOR);

dat op 25 april 2024 de gemeenteraad van Haarlem dan ook een nieuw wegencategoriseringsplan heeft vastgesteld;

dat hierin ook beschreven staat dat 30km/h de leidende maximumsnelheid wordt binnen de gemeente Haarlem;

dat de gemeentelijk wegencategorisering wordt uitgebreid naast de bestaande wegcategorieën erftoegangsweg 30 km/u (hierna: ETW30) en gebiedsontsluitingsweg 50 km/u (hierna: GOW50) met een nieuwe wegcategorie, de GOW30;

dat hierbij de snelheidsregimes van diverse wegen wordt aangepakt zodat zij beter passen bij het beoogde gebruik;

dat in het voorbereidende proces inspraak mogelijk is geweest voor belangenorganisaties en inwoners van de stad Haarlem;

dat hierbij ruim 140 unieke inspraakreacties zijn binnengekomen waarvan het merendeel positief is over het invoeren van 30 km/u op een groot gedeelte van het Haarlemse wegennet;

dat in de beleidsnotitie Afweging 30 km/u Haarlem uit 2024 beschrijft aan welke voorwaarden een weg binnen de bebouwde kom moet voldoen om uit te maken van een bepaalde wegcategorie;

dat naast de introductie van een nieuwe wegcategorie, de GOW30, in de beleidsnotitie ook keuzes zijn gemaakt over het invoeren van 30 km/uur op diverse erftoegangswegen waar op dit moment nog een snelheidsregime van 50 km/uur geldt;

dat de Schalkwijkerstraat, Jan van Zutphenstraat, Heldringstraat en Alphons Ariënsstraat en Floridabrug gecategoriseerd zijn als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom en de wegen daarmee deel uitmaken van een verblijfsgebied;

dat de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

dat deze wegen in de huidige situatie op zodanige manier zijn ingericht dat de beoogde zonale maximumsnelheid van 30 km/u redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van deze wegen en van hun omgeving;

dat deze wegen daarmee al grotendeels voldoen aan de globale inrichtingskenmerken vanuit de beleidsnotitie Afweging 30 km/u Haarlem;

dat op deze wegen in de huidige situatie nog sprake is van een snelheidsregime van 50 km/uur;

dat het verlagen van de snelheid bijdraagt aan een goede concurrentie positie voor duurzame mobiliteitsopties en bijdraagt aan een eerlijke verdeling van ruimte in de stad;

dat het verlagen van de snelheid bijdraagt aan het verminderen van verkeerslawaai en de kans op letsel bij ongelukken verminderd;

dat om bovenstaande redenen op de weggedeelten van de Schalkwijkerstraat, Jan van Zutphenstraat, Heldringstraat en Alphons Ariënsstraat en Floridabrug de maximumsnelheid van 30 km/u wordt ingesteld;

dat een maximumsnelheid kan worden ingesteld door het plaatsen van verkeersbord A1 en A2 (30 zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 zonale toepassing;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen of verwijderen van borden A1 en A2 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt met het uitvoeren van de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen;

dat gelet op alle voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt is aan het verzekeren van de veiligheid op de weg, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie niet kan instemmen met de hierna genoemde verkeersmaatregelen, zolang de inrichting van de weg nog niet voldoet aan de inrichtingseisen van het CROW en Duurzaam Veilig. Er is geen sprake van handhaving als de V85 nog niet op of nabij de geldende maximumsnelheid ligt;

dat in afwijking van het advies van de politie dit verkeersbesluit toch genomen wordt, aangezien de gemeente Haarlem vanuit een bredere belangenafweging bewust kiest voor snelheidsverlaging op een groot gedeelte van het wegennet, zoals benoemd in voorgaande overwegingen. Van belang is dat deze snelheidsverlagingen op hetzelfde moment plaatsvinden, dit bevordert de herkenbaarheid vanuit de weggebruiker.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

1. door middel van het plaatsen en/of verwijderen van borden A1-30 en A2-30 zonale toepassing van bijlage 1 van het RVV 1990 de zone maximumsnelheid 30 km/u uit te bereiden op de volgende weggedeelten: - Schalkwijkerstraat de parallelweg; - Floridabrug tussen Briandlaan en inrit parkeergarage;

- Jan van Zutphenstraat; - Heldringstraat; - Alphons Ariënsstraat.

een en ander overeenkomstig onderstaande situatieschetsen.

Situatieschets:

Aldus vastgesteld op 8 juli 2025 te Haarlem.

Het college van burgemeester en wethouders gemeente Haarlem,

de secretaris, de burgemeester,

mr. C.M. Lenstra drs. J. Wienen

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. Daarnaast verzoeken wij u om ook uw telefoonnummer en/of e-mailadres te vermelden. Dit maakt het makkelijker om contact met u op te nemen over uw bezwaarschrift. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven