Gemeenteblad van Haarlem
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlem | Gemeenteblad 2025, 305399 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlem | Gemeenteblad 2025, 305399 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit 30 km/uur diverse (GOW) weggedeelten stadsdeel Zuidwest te Haarlem
Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,
gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).
dat de Raamsingel, Gasthuissingel, Kampersingel, Tempeliersstraat, Koninginneweg, Eerste Emmastraat, Leidsevaart, Pijlslaan, Frederikspark, Rustenburgerlaan, Schouwtjeslaan en Uit den Bosstraat gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Haarlem;
dat de Raamsingel, Gasthuissingel, Kampersingel, Tempeliersstraat, Koninginneweg, Eerste Emmastraat, Leidsevaart, Pijlslaan, Frederikspark, Rustenburgerlaan, Schouwtjeslaan en Uit den Bosstraat in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;
dat de Raamsingel, Gasthuissingel, Kampersingel, Tempeliersstraat, Koninginneweg, Eerste Emmastraat, Leidsevaart, Pijlslaan, Frederikspark, Rustenburgerlaan, Schouwtjeslaan en Uit den Bosstraat wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;
dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;
dat cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) laten zien dat landelijk sprake is van een stijgende trend in het aantal verkeersongevallen en verkeersslachtoffers;
dat deze ongevallen zich hoofdzakelijk voordoen op wegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/uur;
dat op 27 oktober 2020 de motie Kröger/Stoffer (nr: 29398-872) in de tweede kamer is aangenomen, waarin aan de regering een oproep is gedaan om een afwegingskader te ontwikkelen waarbij een maximumsnelheid van 30 km/uur binnen de bebouwde kom een leidend principe moet zijn;
dat het CROW op verzoek van de regering en de SWOV dit afwegingskader 30 km/u heeft ontwikkeld;
dat het afwegingskader is gepubliceerd in november 2021 en wegbeheerders moet ondersteunen bij het maken van een keuze voor een passende maximumsnelheid voor wegen binnen de bebouwde kom;
dat in het afwegingskader een nieuw wegtype is geïntroduceerd: de gebiedsontsluitingsweg 30 km/u (hierna GOW30);
dat CROW vervolgens in mei 2023 de ‘Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30’ heeft gepubliceerd;
dat wegbeheerders met behulp van deze handreiking, in combinatie met het afwegingskader 30 km/u, inzicht hebben verkregen in de inrichtingskenmerken voor een GOW30;
dat deze wegencategorie niet oorspronkelijk is opgenomen in het wegencategoriseringsplan van Haarlem;
dat de oorspronkelijke gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem is opgenomen in de Structuurvisie Openbare Ruimte (hierna: SOR);
dat op 25 april 2024 de gemeenteraad van Haarlem dan ook een nieuw wegencategoriseringsplan heeft vastgesteld;
dat hierin ook beschreven staat dat 30km/h de leidende maximumsnelheid wordt binnen de gemeente Haarlem;
dat de gemeentelijk wegencategorisering wordt uitgebreid naast de bestaande wegcategorieën erftoegangsweg 30 km/u (hierna: ETW30) en gebiedsontsluitingsweg 50 km/u (hierna: GOW50) met een nieuwe wegcategorie, de GOW30;
dat hierbij de snelheidsregimes van diverse wegen wordt aangepakt zodat zij beter passen bij het beoogde gebruik;
dat in het voorbereidende proces inspraak mogelijk is geweest voor belangenorganisaties en inwoners van de stad Haarlem;
dat hierbij ruim 140 unieke inspraakreacties zijn binnengekomen waarvan het merendeel positief is over het invoeren van 30 km/u op een groot gedeelte van het Haarlemse wegennet;
dat in de beleidsnotitie Afweging 30 km/u Haarlem uit 2024 beschrijft aan welke voorwaarden een weg binnen de bebouwde kom moet voldoen om uit te maken van een bepaalde wegcategorie en dat deze in lijn liggen met de handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30 van het CROW;
dat voor het invoeren van de GOW30 wegen onderscheid is gemaakt in de volgende vier scenario’s:
- Invoeren van 30 km/uur ten tijde van groot onderhoud;
- Invoeren van 30 km/uur bij herinrichtingsprojecten;
- Invoeren van 30 km/uur met beperkte maatregelen (zoals aanpassen belijning)
- Invoeren van 30 km/uur zonder aanvullende maatregelen;
dat gestart wordt met het invoeren van de GOW30 wegen die vallen in de laatste twee scenario’s, zodat op korte termijn al snelheidsverlaging kan plaatsvinden op diverse wegen;
dat de Raamsingel, Gasthuissingel, Kampersingel, Tempeliersstraat, Koninginneweg, Eerste Emmastraat, Leidsevaart, Pijlslaan, Frederikspark, Rustenburgerlaan, Schouwtjeslaan en Uit den Bosstraat gecategoriseerd zijn als GOW30 binnen de bebouwde kom en onderdeel uitmaken van de GOW30 wegen in de hiervoor benoemde laatste twee scenario’s;
dat een GOW30 naast een verblijfsfunctie ook een verkeersfunctie heeft, waardoor dit type wegen zowel gebruikt wordt voor het uitwisselen van verkeersdeelnemers als door verkeersdeelnemers met een bestemming elders;
dat deze wegen in de huidige situatie op zodanige manier zijn ingericht dat de beoogde maximumsnelheid van 30 km/u redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van deze wegen en van hun omgeving;
dat deze wegen daarmee al grotendeels voldoen aan de globale inrichtingskenmerken vanuit de beleidsnotitie Afweging 30 km/u Haarlem;
dat deze wegen daarom GOW30 worden;
dat het verlagen van de snelheid bijdraagt aan een goede concurrentie positie voor duurzame mobiliteitsopties en bijdraagt aan een eerlijke verdeling van ruimte in de stad;
dat het verlagen van de snelheid bijdraagt aan het verminderen van verkeerslawaai en de kans op letsel bij ongelukken verminderd;
dat om bovenstaande redenen op de weggedeelten van de Raamsingel, Gasthuissingel, Kampersingel, Tempeliersstraat, Koninginneweg, Eerste Emmastraat, Leidsevaart, Pijlslaan, Frederikspark, Rustenburgerlaan, Schouwtjeslaan en Uit den Bosstraat de maximumsnelheid van 30 km/u wordt ingesteld;
dat een maximumsnelheid kan worden ingesteld door het plaatsen van verkeersbord A1 van bijlage 1 van het RVV 1990;
dat op enkele kruispunten de verkeersborden voor het aankondigen van de geldende voorrangssituaties worden aangepast, conform de uitvoeringsvoorschriften BABW voor voorrangsregelingen binnen 30 km/uur gebieden;
dat op deze kruispunten de verkeersborden B1 van bijlage 1 van het RVV 1990 dan ook worden vervangen voor de verkeersborden B3, B4 en B5 van bijlage 1 van het RVV 1990;
dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen of verwijderen van borden A1 en A2 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt met het uitvoeren van de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen;
dat gelet op alle voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt is aan het verzekeren van de veiligheid op de weg, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;
dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen, met dien verstande dat van handhaving op het overschrijden van de maximumsnelheid geen sprake kan zijn bij de constatering dat wegen niet conform de eisen zijn ingericht en de V85 niet op of nabij de geldende maximumsnelheid ligt.
Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:
1. door middel van het plaatsen van borden A1-30 van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximumsnelheid in te stellen van 30 km/u op de volgende weggedeelten:
- Raamsingel tussen Van Eedenstraat en Houtplein;
- Gasthuissingel tussen Houtplein en Kleine Houtweg;
- Kampersingel tussen Kleine Houtweg en Lange Brug;
- Tempeliersstraat tussen Houtplein en Van Eedenstraat;
- Tempeliersstraat tussen Van Eedenstraat en Koninginneweg;
- Koninginneweg tussen Tempeliersstraat en Eerste Emmastraat;
- Eerste Emmastraat tussen Koninginneweg en Leidsevaart (incl. Emmabrug);
- Leidsevaart tussen Raaksbruggen en Emmaplein;
- Leidsevaart tussen Emmaplein en Schreveliusstraat;
- Pijlslaan tussen Lorentzkade en Leidsevaart;
- Frederikspark tussen Houtplein en Kleine Houtweg;
- Rustenburgerlaan tussen Kleine Houtweg en Buitenrustlaan;
- Schouwtjeslaan tussen Leidsevaart en Wagenweg (incl. Schouwtjesbrug);
- Uit den Bosstraat tussen Schouwtjeslaan en Wagenweg.
een en ander overeenkomstig onderstaande situatieschets.
Aldus vastgesteld op 8 juli 2025 te Haarlem.
Het college van burgemeester en wethouders gemeente Haarlem,
de secretaris, de burgemeester,
mr. C.M. Lenstra drs. J. Wienen
Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. Daarnaast verzoeken wij u om ook uw telefoonnummer en/of e-mailadres te vermelden. Dit maakt het makkelijker om contact met u op te nemen over uw bezwaarschrift. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-305399.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.