Verkeersbesluit geslotenverklaring Busbaan Weusthag

Kenmerk: 3930486

Gemeente Hengelo

BESLUIT

  • 1.

    Het instellen van geslotenverklaring op de busbaan Weusthag, door plaatsing van verkeersborden C01 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en onderborden OB104 met de tekst ‘uitgezonderd lijnbussen’.

    Aanleiding

    Algemeen De gemeente Hengelo heeft verspreid over de stad en het buitengebied vijf locaties waar de doorgang van gemotoriseerd verkeer wordt gereguleerd met behulp van fysieke afsluitingen zoals verzinkbare palen (bollards) en slagbomen. Deze installaties zijn geplaatst om de leefbaarheid, verkeersveiligheid en doorstroming van hulpdiensten en openbaar vervoer te waarborgen en te reguleren. Inmiddels zijn deze systemen verouderd en storingsgevoelig, wat leidt tot verhoogde onderhoudskosten, regelmatige technische storingen, een toenemend risico op misbruik, verkeersonveiligheid en aantasting van de leefbaarheid.

    De gemeente heeft daarom het voornemen om de bestaande fysieke systemen op deze locaties te vervangen door camerahandhaving op basis van automatische kentekenherkenning (ANPR). Camerahandhaving biedt meerdere voordelen: het systeem is betrouwbaarder, minder storingsgevoelig en eenvoudiger te beheren. Daarnaast is het minder kwetsbaar voor fysieke schade en kunnen hulpdiensten en (treinvervangend) openbaar vervoer sneller passeren, zonder afhankelijk te zijn van toegangstokens of andere fysieke middelen.

    Een belangrijk voordeel van camerahandhaving is ook dat het aanvraag- en ontheffingsproces digitaal en gebruiksvriendelijk ingericht kan worden. De uitgifte en het beheer van tokens komt te vervallen, wat de kans op verlies of misbruik sterk vermindert. Bovendien levert dit een forse vermindering op van administratieve lasten bij de gemeente.

    De overstap op camerahandhaving past binnen het bredere streven van de gemeente naar digitalisering van diensten en verbetering van de handhaafbaarheid. Door daarnaast gebruik te maken van de bestaande Europese aanbesteding voor camerahandhaving in de binnenstad, kunnen de kosten voor aanschaf en implementatie beperkt blijven en ontstaat er een uniform systeem binnen Hengelo.

    Voor de invoering van camerahandhaving is herziening van de bestaande verkeersbesluiten noodzakelijk, vanwege handhavingsgronden op leefbaarheidsaspecten zoals bedoeld in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994. De fysieke afsluitingen worden uitgeschakeld en verwijderd zodra de camera’s zijn geplaatst en functioneren. De inhoudelijke verkeersmaatregel blijft in stand, maar de wijze van handhaving verandert. Dit verkeersbesluit vormt de juridische grondslag voor deze wijziging. Het verkeersbesluit regelt niet wie recht heeft op toegang of ontheffing; dit wordt vastgelegd in afzonderlijk ontheffingsbeleid.

    Locatie busbaan Weusthag De gemeente Hengelo heeft de busbaan Weusthag afgesloten met verkeersborden C01 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee), voorzien van een onderbord met de tekst ‘uitgezonderd lijnbussen’. Daarnaast is een slagboominstallatie met verkeerslichten aanwezig. Deze maatregel is destijds getroffen om doorgaand gemotoriseerd verkeer te weren, de doorstroming van het openbaar vervoer te waarborgen en de leefbaarheid in de omliggende woonwijken te beschermen.

    In de praktijk is gebleken dat de huidige fysieke afsluiting in toenemende mate storingen vertoont. De slagbomen en bijbehorende techniek zijn verouderd, gevoelig voor defecten en kwetsbaar voor fysieke schade. Bovendien blijkt het beheer van toegangsmiddelen, zoals afstandsbedieningen of andere toegangsvoorzieningen, complex en foutgevoelig.

    Om deze knelpunten op te lossen, heeft de gemeente Hengelo het voornemen om de bestaande fysieke afsluiting te vervangen door een systeem van camerahandhaving op basis van automatische kentekenherkenning (ANPR). Dit systeem controleert of voertuigen rechtmatig gebruikmaken van de busbaan. De verkeersmaatregel zelf blijft daarbij inhoudelijk ongewijzigd. Alleen de wijze van handhaving verandert van fysiek naar digitaal.

    Met deze wijziging wordt de betrouwbaarheid van de afsluiting vergroot, wordt misbruik teruggedrongen en wordt de toegang voor hulpdiensten verbeterd. Tegelijkertijd worden de beheerslasten voor de gemeente aanzienlijk verlaagd. Het besluit draagt daarmee bij aan een veilige, leefbare en toekomstbestendige verkeerssituatie op en rond de busbaan Weusthag.

    Motivering

    Overwegende:

    • 1.

      dat de bestaande verkeersmaatregel inhoudelijk ongewijzigd blijft

    • 2.

      dat de toegang niet meer geregeld wordt door een slagboominstallatie met verkeerslichten, maar door handhavingscamera’s;

    • 3.

      dat de slagbomeninstallatie zich bevindt aan de Coba Ritsemastraat bij het begin van de busbaan richting de Johannes Vermeerstraat;

    • 4.

      dat enkel lijnbussen en hulpdiensten, overeenkomstig de huidige situatie, de geslotenverklaring mogen passeren;

    • 5.

      dat buslijn 13 van Arriva gebruik maakt van deze busbaan en dat Arriva kan instemmen met de wijziging die voortvloeit uit dit verkeersbesluit;

    • 6.

      dat door het invoeren van camerahandhaving de leefbaarheid in het gebied toeneemt, omdat de huidige installatie vaak in storing is en gepasseerd kan worden door al het verkeer, waardoor sluipverkeer ontstaat;

    • 7.

      dat op het wegdek de markering ‘LIJNBUS’ is aangebracht;

    • 8.

      dat de markering ‘LIJNBUS’ een aanvullende verkeersaanduiding vormt met een zelfstandige juridische status, maar dat dit kan leiden tot verschillende gronden voor handhaving en beboeting;

    • 9.

      dat de gemeente omwille van eenduidigheid en rechtszekerheid heeft besloten om uitsluitend op basis van verkeersbord C01 te handhaven;

    • 10.

      dat om die reden de markering ‘LIJNBUS’ op het wegdek wordt verwijderd, zodat de verkeerssituatie en de handhaving voor weggebruikers en toezichthouders volledig helder en uniform zijn;

    • 11

      dat dit verkeersbesluit wordt genomen voor het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede leefbaarheid;

    • 12

      dat dit verkeersbesluit mogelijk in strijd kan worden geacht met de vrijheid van het verkeer, maar dat de gemeente dit van ondergeschikt belang acht en meer waarde hecht aan het voorkomen van sluipverkeer, waardoor de leefbaarheid verbetert;

    • 13

      dat overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie en dat deze kan instemmen met de maatregel.

    • 14

       

    •  

  •  

    Afbeelding

Procedure

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Burgemeester en Wethouders zijn volgens artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) bevoegd om verkeersbesluiten te nemen, te wijzigen en in te trekken.

Advies politie

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van Politie eenheid Oost-Nederland, die kan instemmen met bovengenoemde maatregel.

Bezwaar

Wanneer u belanghebbende bent kunt u, tijdens de inzagetermijn, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van B en W. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en tenminste bevatten: uw naam en adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel, afdeling Bestuursrecht (postbus 10067, 8000 GB Zwolle) vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening moet dezelfde gegevens bevatten als een bezwaarschrift.

Aldus vastgesteld, 

Met vriendelijke groet, Burgemeester en Wethouders van Hengelo, namens dezen, Teammanager Beleid en Beheer Openbare Ruimte d.d. 09-07-2025

Naar boven