Verkeersbesluit tot het instellen van een 30 km/u zone en het opheffen van een laad- en losplaats op de Eeldersingel - Groningen 

Kenmerk: 10302714

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Adviezen

Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de Politie Eenheid Noord-Nederland, district Groningen, basisteams Groningen - stad. De politie heeft negatief geadviseerd op de hieronder beschreven verkeersmaatregel. Het negatieve advies betreft in deze niet de afwaardering van de maximale snelheid naar 30 km/u, maar betreft een verkeersveiligheidsprincipe die betrekking heeft tot het behoud van een, anders dan in de titel van dit document genoemde, laad- en losplaats. Dit heeft met het volgende te maken: fietsverkeer dient ter hoogte van de laad- en losplaats ter hoogte van huisnummer 40 via de rijloper van het gemotoriseerd verkeer het verkeer dat laadt en lost te passeren. De fietser moet hier afwijken van de fietsstrook en mengt zich met het gemotoriseerd verkeer. Dit brengt volgens het politieadvies verkeersveiligheidsrisico’s met zich mee. De gemeente Groningen heeft begrip voor deze argumentatie, echter heeft deze bestaande laad- en losplaats tot op heden niet tot verkeersveiligheidsproblemen geleid, zo is bekend bij de gemeente. De maximale snelheid op het wegvak gaat bovendien middels de hieronder beschreven maatregel van 50 naar 30 km/u. Daarmee voorziet de gemeente dat het verkeersveiligheidsrisico middels de maatregel naar beneden gaat. De gemeente Groningen heeft gekeken naar alternatieve locaties voor deze laad- en losplaats. Hierop is de gemeente tot de conclusie gekomen dat een alternatief geen significante verbetering met zich meebrengt met het oog op de verkeersveiligheid. Gezien bovenstaande motivatie hebben wij besloten ondanks het ontvangen negatieve advies van de politie de inhoud van het verkeersbesluit niet te veranderen.

Motivering

In 2022 is de mobiliteitsvisie “Groningen Goed op Weg” vastgesteld door de Groningse gemeenteraad. In de mobiliteitsvisie wordt een toekomstbeeld geschetst hoe het mobiliteitsnetwerk van een sterk groeiende stad er over 20 jaar uitziet. Langzaam verkeer krijgt meer prioriteit. Voor gemotoriseerd verkeer betekent dit dat de maximale snelheid in de bebouwde kom op een groot aantal wegen van 50 naar 30 km/u gaat. De Eeldersingel is in de mobiliteitsvisie aangemerkt als wegvak waar de maximale snelheid van 50 naar 30 km/u gaat. Verkeersmeldingen en ongevallencijfers hebben geleid tot een benodigde (verkeersveiligheids-)aanpak van het wegvak en de oversteeklocaties van de Eeldersingel.

De Eeldersingel vormt een belangrijke verdeelring voor het (bus)verkeer tussen het stationsgebied en het westelijk deel van het centrum. Ongeveer 10.000 motorvoertuigen en 3.500 fietsers maken dagelijks gebruik van het wegvak dat krap tussen de gevels ligt. Zware achterassen van elektrische bussen zorgen voor trillingsoverlast in de naastgelegen woningen. Dit maakt dat de leefkwaliteit onder druk staat. Ook de verkeersveiligheid staat onder druk. Met name ter hoogte van de middenbermen met fiets- en voetgangersoversteken, maar ook voor de fietser op het wegvak zelf. De fietsstroken zijn hier smaller dan de hedendaagse richtlijn voorschrijft. Door de smalle fietsstroken en de belijning in het midden van de weg, is het wegvak gericht op stromen. Hierdoor wekken de voetgangersoversteekplaatsen te weinig attentie op voor de automobilist. Dit zorgt voor een schijnveiligheid ter hoogte van de voetgangersoversteekplaatsen. De fietser komt door de smalle fietsstroken in de verdrukking en de middenberm ter hoogte van de Eelderstraat biedt te weinig opstelruimte voor de overstekende fietser.

Om de leefkwaliteit en de verkeersveiligheid op de Eeldersingel te verbeteren zal er vanaf eind september 2025 een maximale snelheid van 30 km/u gelden op het wegvak. Dit zal gepaard gaan met de daarvoor benodigde aanpassingen in het wegbeeld. Door het weghalen van de belijning in het midden van de weg en het toepassen van brede rode fietsstroken (2,25 meter) komt de fietser prominenter in het wegbeeld. De rijloper voor het autoverkeer wordt daarmee smaller gemaakt; tot een breedte van 5,50 meter. Ter hoogte van de Eelderstraat worden de voetgangersoversteek en de middenberm opgeschoven naar het westen. Daarbij wordt de middenberm met ca. een halve meter verbreed ten opzichte van nu. Dit gebeurt om de fietser meer opstelruimte te bieden tijdens het oversteken en de overstekende voetganger beter zichtbaar te maken voor de automobilist. Hierdoor neemt de schijnveiligheid die het huidige zebrapad met zich meebrengt af. Doordat de middenberm breder wordt, betekent dit dat de rijbaan voor het autoverkeer hier wordt vernauwd. Dit draagt bij aan een langzame snelheid van het autoverkeer ter hoogte van de oversteeklocaties.

Wegens trillingsoverlast kunnen er op de Eeldersingel geen klinkers en verkeersdrempels worden aangelegd. Wel wordt er een drempel aangelegd op de Emmasingel ter hoogte van de inrit naar het Cascadecomplex. Deze locatie vormt dan ook de overgang tussen het 50 en 30 km/u regime. Door de uitstraling van het wegbeeld met brede fietsstroken en een smallere rijbaan voor auto’s, sluit het wegbeeld aan op de nieuwe maximumsnelheid. Om de vormgeving van de 30-zone te accentueren wordt een deel van de Emmasingel vergroend.

Naast het verlagen van de maximale snelheid is de gemeente Groningen voornemens om middels dit verkeersbesluit de aan de Eeldersingel gelegen laad- en losplaats ter hoogte van de huisnummers 14 en 16 op te heffen. Deze laad- en losplaats dient het doel niet meer waar deze voor is aangelegd (kinderdagverblijf tot 2011). Door het weghalen van deze laad- en losplaats kan de fietsstrook worden doorgetrokken en wordt voorkomen dat fietsers hier moeten uitwijken langs stilstaande voertuigen. De laad- en losplaats ter hoogte van huisnummer 40 blijft behouden.

 

Het besluit dient de volgende doelen zoals genoemd in de WVW artikel 2:

- lid 1, sub b: “het beschermen van weggebruikers en passagiers”;

- lid 2, sub a: “het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer.

 

Gelet op artikel 2 van de WVW is mogelijk lid 1, sub d (het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer) in het geding. Met de maatregel die in dit besluit is omschreven wordt ten opzichte van de huidige maximale snelheid een snelheidsbeperking opgelegd. Het gaat hier om een stuk van ca. 225 meter. Een verlies in rijtijd is in deze te verwaarlozen. Het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verbeteren van de leefkwaliteit (op basis van de WVW artikel 2: lid 1, sub b en lid 2, sub a) dienen een groter belang dan het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in de vorm van een wijziging in de maximale toegestane snelheid en het opheffen van een laad- en losplaats.

 

Voor dit verkeersbesluit is geen akoestisch onderzoek noodzakelijk, als bedoeld in artikel 5.78j van het Besluit kwaliteit leefomgeving (BKL).

 

Besluit

Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen tot het:

  • -

    verwijderen van het zonaal toegepaste bord A1 - begin 30km/h zone - ter hoogte van Bij de Sluis nummers 1 en 15;

  • -

    verwijderen van het zonaal toegepaste bord A2 - einde 30km/h zone - ter hoogte van Bij de Sluis nummers 1 en 15;

  • -

    verwijderen van het verkeersbord E7 ter hoogte van de Eeldersingel nummer 16;

  • -

    plaatsen van het zonaal toegepaste bord A1 - begin 30km/h zone “herhaling” - ter hoogte van Bij de Sluis nummers 1 en 15, ter hoogte van de Marwixstraat nummer 2 en ter hoogte van de Marwixkade nummer 1;

  • -

    plaatsen van het zonaal toegepaste bord A1 - begin 30km/h zone - ter hoogte van de Emmasingel nummer 1005, ter hoogte van de Eelderstraat nummer 1, en ter hoogte van de Eeldersingel nummer 46;

  • -

    plaatsen van het zonaal toegepaste bord A2 - einde 30 km/h zone - ter hoogte van de Emmasingel nummer 1005 en ter hoogte van de Eeldersingel nummer 46.

  • -

    Verplaatsen van de twee verkeersborden L2 ter hoogte van de Eeldersingel nummers 13 en 28 naar nummer 30 en de overzijde van de rijbaan hiervan.

 

Bovenvermelde bebording conform bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

 

Situatieschets: 

Voor een uitgebreide weergave van de situatieschets kan de bijlage 250525_Eeldersingel GOW30 D01-BLAD01.pdf geraadpleegd worden.

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daar schriftelijk bezwaar tegen maken. Hoe dit moet, kunt u lezen op https://gemeente.groningen.nl/bezwaar-maken.

Als u dit wilt, kunt u de informatie van de website ook schriftelijk ontvangen. Belt u dan met de afdeling Juridische Zaken, telefoon (050) 367 74 83.

 

Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:

- uw naam, adres en bij voorkeur uw telefoonnummer

- de datum waarop u het bezwaar indient

- het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee)

- waarom u het niet eens bent met het besluit

- uw handtekening.

 

Let op: het bezwaarschrift moet u indienen binnen zes weken na de dagtekening van dit besluit. Dat is de datum die u bovenaan dit besluit vindt.

 

Heeft u meer tijd nodig? Dan kunt u een voorlopig bezwaarschrift indienen.

In dit bezwaarschrift geeft u aan dat u het niet eens bent met het besluit. Later legt u uit waarom u het er niet mee eens bent. U krijgt daarvoor extra tijd van de gemeente.

 

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Het college van burgemeester en wethouders

Postbus 30026

9700 RM Groningen

 

 

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Groningen,

namens hen de directeur Stadsontwikkeling,

namens deze,

 

 

teamleider Ruimtelijk Beleid en Ontwerp

Naar boven