Gemeente Emmen – Verkeersbesluit – diverse verkeersmaatregelen ter hoogte van de fietsoversteek (tussen Weerdingerkanaal NZ 209 en 212) te Nieuw-Weerdinge.

Burgemeester en Wethouders van Emmen,

Zaak: 145280-2025

Gelet op:

  • de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

  • het Mandaatverzamelbesluit gemeente Emmen 2025.

Overwegende:

  • een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens (artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994);

  • het verkeersbesluit wordt bekend gemaakt in het Gemeenteblad (volgens artikel 26 BABW);

  • de gemeente Emmen beheert de weg waar dit besluit over gaat.

Uit het oogpunt van:

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg.

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers.

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer.

Is het gewenst om

De verkeersveiligheid voor overstekend fietsverkeer te vergroten. Door het vervangen van een duiker onder Weerdingerkanaal ZZ is er een mogelijkheid om deze werkzaamheden met elkaar te combineren. Hierbij wordt tussen Weerdingerkanaal NZ 209 en 212 de huidige fietsoversteek aangepast, waarbij onder andere de voorrangsregeling op het Weerdingerkanaal NZ wordt opgeheven.

Motivering:

Door het vervangen van de duiker wordt de damwand verwijderd, waardoor het naastgelegen fietspad iets wordt verlegd. Door deze aanpassing wordt tegelijkertijd de fietsoversteek en de en de versmalling op de rijbaan aangepast. Op de rijbaan komt ter hoogte van de fietsoversteek een licht verhoogd plateau, waarbij de rijbaan wordt teruggebracht naar

3,50 m. Hierbij komt de bestaande voorrangregeling op de hoofdrijbaan te vervallen, omdat hiermee weggebruikers beter op elkaar moeten letten.

Belangenafweging

Door de aanpassingen op de hoofdrijbaan (aanbrengen van een licht verhoogd plateau met een versmalling) zal de snelheid afnemen. De bestaande wegversmalling is breder waardoor weggebruikers vaak nog snel doorrijden, omdat hiervoor ruimte is. Hierbij wordt de huidige voorrangsregeling genegeerd. Bij de nieuwe wegversmalling (licht verhoogde plateau) kan maar één voertuig tegelijkertijd passeren, waardoor een voorrangsregeling overbodig is geworden. Weggebruikers moeten samen bepalen wie voor gaat. De bestuurders uit beide richtingen zullen hierop anticiperen en dus beide hun rijsnelheid aanpassen. Dit draagt bij aan de veiligheid van de weggebruikers en overstekende fietsers. In verband met deze aanpassingen wordt de bestaande voorrangsregeling opgeheven. Hoge steile drempels kunnen door zwaar verkeer trillingen veroorzaken. Doordat hier een licht verhoogd plateau wordt toegepast met een hoogte van 8 cm met hellinglengtes van 2,40 m, achten we dat de trillinghinder tot een minimum wordt beperkt.

Verder komt als inleiding naar het licht verhoogde plateau, aan beide zijden, een doorgetrokken asstreep van ca. 70 meter in het midden van de rijbaan. Hier mag niet worden ingehaald. Ter hoogte van Weerdingerkanaal NZ 209 en 208 wordt de doorgetrokken streep onderbroken, zodat bewoners van beiden richtingen het Weerdingerkanaal NZ op en af kunnen rijden.

Direct omwonenden en de Erkende Overlegpartner Nieuw-Weerdinge zijn hierover geïnformeerd. Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregel een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politiechef van de nationale politie van de regionale eenheid Noord-Nederland.

Besluiten

  • 1.

    Op het Weerdingerkanaal NZ ter hoogte van de huidige fietsoversteek tot het instellen van een inhaalverbod op de hoofdrijbaan. Door het aanbrengen van een doorgetrokken asstreep aan beide zijden van het plateau.

  • 2.

    Op het Weerdingerkanaal NZ (tussen nr. 209 en 212) de voorrangsregeling op de hoofdrijbaan op te heffen. Door het verwijderen van de borden F05 en F06.

  • 3.

    Het verwijderen van alle verkeersborden ten behoeven van de herinrichting van de fietsoversteek en de hoofdrijbaan (nabij Weerdingerkanaal NZ 209) te Nieuw-Weerdinge, met een rood kruis gemarkeerd op bijgevoegd situatietekening.

Emmen, 15 juli 2025

Burgemeester en wethouders van Emmen,

namens dezen,

de teamleider van team Projecten Openbare Ruimte

V. Fennis

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor iedereen in te zien bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Emmen voor een periode van zes weken na bekendmaking. Voor meer informatie over het besluit kunt u contact opnemen met de heer M.J. Olijve via telefoonnummer 14 0591.

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de datum van publicatie tegen dit besluit bezwaar maken. Het bezwaarschrift dient gemotiveerd te zijn en moet worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van Emmen, t.a.v. de team Projecten Openbare Ruimte, Postbus 30.001, 7800 RA Emmen. Via het formulier op https://gemeente.emmen.nl/bezwaar kan ook digitaal een bezwaarschrift worden ingediend.

Als u het bezwaarschrift te laat indient, kan het niet ontvankelijk worden verklaard. Dit betekent dat er niet wordt gekeken naar de inhoud van uw bezwaar.

Ondanks een ingediend bezwaar mag de gemeente het besluit uitvoeren. Wilt u dit voorkomen? Vraag dan om een voorlopige voorziening bij de bestuursrechter van de rechtbank Noord-Nederland in Groningen. Voor meer informatie zie www.rechtspraak.nl of bel 088 - 361 13 37.

Naar boven