Verkeersbesluit voor het aanbrengen van RWS-banden langs de berm en het aanbrengen van een gele onderbroken streep aan Stationsstraat/Havenstraat te Ter Apel

Z/25/217457/D-612482

Burgemeester en wethouders van de gemeente Westerwolde;

  • dat de Havenstraat in Ter Apel een openbare weg is;

  • dat de Havenstraat ligt tussen Stationsstraat en Sellingerstraat in Ter Apel;

  • dat de Havenstraat in beheer is van gemeente Westerwolde;

  • dat de in dit besluit genoemde weg is gelegen binnen de bebouwde kom;

  • dat de gemeente Westerwolde een klacht heeft ontvangen van de voorzitter van de van de Bewoners Commissie ‘’de Heemborgh’’ over de verkeersonveiligheid aan de Havenstraat ter hoogte van de Heemborgh flat (tussen Stationsstraat en ingang Mantsholtpark);

  • dat langs de Havenstraat structureel auto’s geparkeerd worden, zowel aan de zijde van de Heemborghflat als in de berm aan de zijde van het Mantsholtpark. Deze parkeersituatie draagt bij aan een verminderd overzicht en creëert daarmee een potentieel verkeersonveilige situatie;

  • dat de Havenstraat dient als toegangsroute naar het Mantsholtpark, waar onder andere een Kiss & Ride-strook is gevestigd. Deze wordt regelmatig gebruikt door ouders die hun kinderen naar de RSG school brengen;

  • dat er op grond van artikel 2, lid 1 van de Wegenverkeerswet er nadere maatregelen kunnen worden genomen tot:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers

    • c.

      het in stand houden de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

  • dat er op grond van artikel 2, lid 2 van de Wegenverkeerswet er nadere maatregelen kunnen worden genomen tot:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

  • dat de snelheid op deze weg rond de 50 km/u ligt en afgelopen 10 jaar zijn hier geen ongevallen geweest;

  • dat deze weg een uitstraling heeft van een erftoegangsweg;

  • dat geparkeerde auto’s langs deze weg (aan de kant van de Heemborgh flat) de snelheid remmen;

  • dat het instellen van een tweezijdig parkeerverbod op de Havenstraat niet gewenst is aangezien de verwachting is dat de snelheid op deze weg daardoor juist weer omhoog gaat en dat weer negatief uitwerkt op de verkeersveiligheid;

  • dat de Havenstraat met een breedte van 6,7m volgens CROW richtlijnen (ASVV 2021) ook voldoende breed is om aan 1 zijde op te parkeren, rekening houdend met 2 richtingsverkeer;

  • dat vanuit groen oogpunt het wenselijk is om het parkeren in de berm naast de Havenstraat te ontmoedigen c.q. onmogelijk te maken, aangezien het structurele gebruik hiervan als parkeergelegenheid leidt tot aantasting van het gras en schade aan de groenvoorziening;

  • dat dit parkeren in het groen in het ruimtelijk beeld hier ook een rommelige indruk geeft;

  • dat volgens jurisprudentie een parkeerverbod niet geldt voor de berm, maar alleen voor de rijbaan en daarmee geen oplossing vormt voor het parkeren in de berm;

  • dat om deze reden het wenselijk is om RWS-banden (van de kruising Stationsstraat tot aan de ingang van het Mantsholtpark) aan te brengen. Door deze ingreep wordt de betreffende berm fysiek en visueel omgevormd tot een groenstrook, waarmee niet alleen de parkeermogelijkheid wordt weggenomen, maar tevens handhaving op het verbod tot parkeren mogelijk wordt gemaakt op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening van Westerwolde;

  • dat andersoortige anti - parkeermaatregelen zoals paaltjes en/of groen zijn overwogen maar deze vanuit oogpunt van beheer en onderhoud als ook veiligheid ongewenst worden geacht;

  • dat het noodzakelijk is dat aan de zijde van het Mantsholtpark geen voertuigen op de rijbaan worden geparkeerd, met het oog op de vrije doorgang en ook het zicht vanaf de Stationsstraat op naderend verkeer vanaf de Sellingerstraat;

  • dat daarvoor het aanbrengen van een gele onderbroken streep (parkeerverbod) op de aan te brengen RWS-banden gewenst wordt gevonden;

  • dat daarvoor het aanbrengen van een gele onderbroken streep (parkeerverbod) op de aan te brengen RWS banden gewenst wordt gevonden;

  • dat er voor de nu parkerende voertuigen langs de Havenstraat , voornamelijk bezoekers, bewoners en personeel van de Heemborghflat, een goed alternatief in de directe nabijheid op korte loopafstand aanwezig is, in de vorm van diverse parkeerplaatsen op het Dr. Mantsholtpark;

  • dat bovendien er ook nog gevorderde plannen zijn deze parkeerplaats qua capaciteit uit te breiden;

  • dat ondanks dat de Heemborgh hier diverse malen op gewezen is, zij, als het vol is aan de Heemborghzijde van de Havenstraat, niet parkeren op het Mantsholtpark en gewoon op de Havenstraat aan de Mantsholtpark zijde deels op de weg of in de berm blijven parkeren;

  • dat de Heemborgh zelf verder nalaat ook in een oplossing te voorzien op eigen terrein (= ruimtelijk wel mogelijk) door het aantal parkeerplaatsen op eigen terrein uit te breiden, (groot deel parkeerplaatsen op eigen terrein niet voor algemeen gebruik van bezoekers/bewoners vrij gegeven d.m.v. plaatsen kentekenbordjes) en gesprekken hierover met de Heemborgh ook niet tot een concreet resultaat hebben geleid;

  • dat, omdat dit verder eigen terrein is, de gemeente daar slechts ook beperkte zeggenschap over heeft;

  • dat daarom de gemeente zich genoodzaakt ziet dwingendere maatregelen te nemen om de bruikbaarheid van de weg , de doorstroming van het verkeer en veiligheid op de Havenstraat te borgen;

  • dat volgens artikel 23 en 24 RVV 1990 bestuurders reeds niet binnen 5,0m van een oversteekplaats (zebra) mogen stilstaan en binnen 5,0m mogen parkeren van een kruispunt en daarom hier, ook ingevolge paragraaf 2 van de UVS BABW dat het volgende stelt

    ‘Verkeerstekens worden slechts toegepast, voor zover dit bepaald nodig is en nadat vervangende infrastructurele maatregelen zijn overwogen’, de gele onderbroken strepen op deze weggedeelten niet worden aangebracht;

  • dat op voorhand niet is gebleken dat het instellen van de voorgestelde maatregelen gevaarlijke of hinderlijke verkeerssituaties oplevert;

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is gepleegd met Politie Noord Nederland, District Groningen;

Gelet op:

  • artikel 2, artikel 15 en artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet, artikel 8 en 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, alsmede op het bepaalde in de Algemene Wet bestuursrecht, het Mandaatbesluit Gemeente Westerwolde, de Uitvoeringsvoorschriften BABW en het RVV 1990;

Besluiten

  • 1.

    Het aanbrengen van RWS-banden langs de berm tussen de kruising Stationsstraat/Havenstraat en de ingang van het Mantsholtpark, alsmede het instellen van een parkeerverbod door het aanbrengen van een gele onderbroken streep. E.e.a. conform tekening in bijlage 1.

  • 2.

    Dit verkeersbesluit op de gebruikelijke wijze te publiceren in de huis – aan huisbladen de Ter Apeler Courant en het Streekblad;

  • 3.

    Dit verkeersbesluit op de gebruikelijke wijze te publiceren in het digitaal Gemeenteblad.

Sellingen, 2 juli 2025

Het college van burgemeester en wethouders van Westerwolde

Namens deze,

A.Snater

Medewerker Verkeer en Vervoer

Het besluit bekijken

Het verkeersbesluit met alle daarop betrekking hebbende stukken ligt van 16 juli 2025 tot en met 27 augustus 2025 ter inzage in het gemeentehuis in Sellingen. Het staat ook op: zoek.officielebekendmakingen.nl

Bent u het niet eens met het besluit?

Dan kunt u een bezwaarschrift opsturen. In een bezwaarschrift moet in ieder geval het volgende staan:

  • uw naam en uw adres;

  • de datum waarop u uw bezwaarschrift heeft geschreven;

  • de datum van het besluit waar u bezwaar tegen maakt en een omschrijving van het besluit. Wilt u het kenmerk dat boven deze brief staat vermelden?

  • de motivering waarom u het niet eens bent met het besluit;

  • uw handtekening.

Stuur uw bezwaarschrift, binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit, naar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westerwolde. Postbus 14, 9550 AA Sellingen.

Heeft uw bezwaarschrift spoed?

Heeft uw bezwaarschrift zo veel spoed dat het besluit op bezwaar niet kan worden afgewacht? Dan kunt u de rechtbank vragen om een voorlopige voorziening. U stuurt uw verzoekschrift naar de Rechtbank Noord Nederland,

Locatie Groningen, Postbus 150, 9700 AD Groningen.

Bijlage 1. Tekening

Naar boven