Gemeenteblad van Zaanstad
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zaanstad | Gemeenteblad 2025, 300752 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zaanstad | Gemeenteblad 2025, 300752 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit instellen maximumsnelheid van 30 km/uur op enkele wegen in Krommenie
In navolging van een aangenomen motie in de Tweede Kamer, een aanpassing van de wet in oktober 2023, en de komst van het CROW afwegingskader 30 km/u, waarbij een maximumsnelheid van 30 km/u in de bebouwde kom mogelijk wordt op gebiedsontsluitingswegen ter bevordering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid en in navolging van het vaststellen van een nieuw wegcategoriseringsplan voor de gemeente Zaanstad op basis van het CROW afwegingskader 30 km/u waarin wordt toegelicht welke wegen in de gemeente GOW30 worden;
nemen het volgende in overweging:
dat het verkeer in de stad steeds drukker wordt waardoor er vaker ongelukken gebeuren en meer mensen gewond raken in het verkeer;
dat een aanzienlijk percentage van de ongelukken gebeurt op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/u. Met name op wegen waar scholen in de buurt zijn, veel winkels zijn of veel mensen wonen;
dat door 30 km/u te rijden in de bebouwde kom, het verkeer voor iedereen veiliger en overzichtelijker wordt;
dat de veiligheid op de weg verzekerd moet zijn, weggebruikers en passagiers beschermd moeten worden, de weg in stand moet worden gehouden en de bruikbaarheid daarvan gewaarborgd moet zijn;
dat deze verkeersmaatregelen genomen worden overeenkomstig artikel 2 van de Wegenverkeerswet;
dat volgens artikel 24 BABW overleg is geweest met de politie Noord-Holland, waarbij de politie akkoord gaat met de inhoud van onderstaand besluit;
dat de genoemde wegvakken zijn gelegen in de gemeente Zaanstad en bij de gemeente in beheer zijn;
dat de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk gewaarborgd moet zijn zoals beschreven in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994;
gelet op artikelen 15 en 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer alsmede het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, alsmede de Wegenverkeerswet 1994,
het instellen van een gebiedsontsluitingsweg 30 km/u snelheidsregime na het verlaten van een gebiedsontsluitingsweg met een snelheidsregime van 50km/u of het verlaten van een erftoegangsweg met een snelheidsregime van 30 km/u
op de Kerkstraat tussen de kruising met de Provincialeweg en de kruising met de Noordervaartdijk en Zuidervaartdijk;
op de Noordervaartdijk tussen de kruising met de Kruisstraat en de kruising met de Padlaan en de Kerkstraat;
door het plaatsen van de borden A01-30 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de 35 locaties aangegeven op onderstaande tekeningen;
het beëindigen van een gebiedsontsluitingsweg 30 km/u snelheidsregime, door het plaatsen van de borden A02-30 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de twee locaties aangegeven op onderstaande tekeningen.
Namens het college van burgemeester en wethouders van Zaanstad,
Manager afdeling Stadsbeheer & -Onderhoud,
Omdat het verlagen van de snelheid in beginsel een verbetering van de verkeersveiligheid inhoud, heeft de politie als standpunt hier een voorstander van te zijn.
In de Uitvoeringsvoorschriften BABW, betreffende de toepassing bij de plaatsing van borden A1 uit de bijlage 1 van het RVV1990, wordt gesteld dat:
De in te stellen maximumsnelheid dient in overeenstemming te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier zijn aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en van zijn omgeving.
Ik begrijp de wens om de maximumsnelheid terug te brengen. Echter, zolang er niet wordt voldaan aan het gestelde in de Uitvoeringsvoorschriften BABW betreffende toepassing van bord A1 uit de bijlage 1 van het RVV1990, zal er geen sprake zijn van het handhaven van snelheid op deze wegvakken.
Huidige richtlijnen van het Openbaar Ministerie onderschrijven onder andere dat de V85 niet meer dan 20% hoger mag liggen dan de ingestelde snelheid. Als deze richtlijnen van het openbaar Ministerie in de toekomst worden aangepast zal dit advies hierover worden herzien.
Het uitgangspunt is dat er bij voorkeur korte rechtstanden zijn en verticale snelheidsremmers op kruispunten en oversteekplaatsen omdat dat bewezen bijdraagt aan de geloofwaardigheid van de toegestane maximumsnelheid van 30 km/h. Als verticale snelheidsremmers door omstandigheden onvoldoende of niet toegepast kunnen worden is het belangrijk om een afwisselend wegbeeld te creëren alsmede alternatieve snelheid remmende maatregelen.
Ik adviseer te kiezen voor een weginrichting waarin is voorzien van voldoende snelheid remmende maatregelen. Het CROW schrijft drempels voor die passen bij de snelheid van 30km/h Daarnaast schrijft het CROW een maximale drempelafstand voor.
Wanneer het openbaar vervoer gebruik maakt van de weg, worden bus vriendelijke drempels toegepast. Dit gaat ten koste gaat van het remmende effect voor het overige verkeer, wat ten koste gaat van een geloofwaardige snelheidslimiet. Dit is van toepassing op een aantal genoemde wegen die zijn opgenomen in dit verkeersbesluit.
De wegontwerpen voldoen in redelijke mate aan de voorlopige inrichtingskenmerken gebiedsontsluitingsweg 30 km/h. Met name de open verharding is hier een belangrijk aspect in.
De lange rechtstanden en matige snelheid remmende maatregelen doen afbreuk aan de geloofwaardigheid van de maximum toegestane snelheid van 30km/h.
In de genoemde wegen van dit verkeersbesluit worden er te weinig drempels toegepast en ben ik onvoldoende overtuigd van de juiste uitvoering van de drempels alsmede de drempel afstand.
Ik ben akkoord met het verkeersbesluit onder voorwaarde dat er voldoende snelheid remmende maatregelen worden toegepast om een geloofwaardige maximumsnelheid van 30 km/h zoveel mogelijk te benaderen.
Ik heb geen bezwaar tegen de publicatie en het uitvoeren van de in dit besluit genoemde maatregelen.
Indien u belanghebbende bent, volgens artikel 1:2 AWB, en het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen 6 weken onmiddellijk liggend na de dag van bekendmaking van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad, Postbus 2000, 1500 GA Zaandam. Het bezwaarschrift moet zijn voorzien van de datum, uw naam, adres, handtekening en de motivering van uw bezwaren. Daarnaast verzoeken wij u in uw bezwaarschrift ons kenmerk van het besluit te vermelden. Wij verzoeken u tevens uw telefoonnummer in het bezwaarschrift te vermelden. U kunt bekendmakingen vinden in het stadsblad of op www.zaanstad.nl. Met vragen over de datum van bekendmakingen kunt u bellen naar 14075.
U kunt kosteloos de brochure ‘Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid’ bestellen bij Rijksoverheid.nl, telefoonnummer 1400 of downloaden van deze site.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-300752.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.