Gemeenteblad van Druten
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Druten | Gemeenteblad 2025, 300634 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Druten | Gemeenteblad 2025, 300634 | verkeersbesluit of -mededeling |
Registratienummer: Z/25/296312 Gemeenteblad: 2025, nr.
Onderwerp: instellen éénrichtingsverkeer en parkeerverbod, uitbreiden parkeerschijfzone, aanwijzen van voetpaden en laad- en losgelegenheden, het reserveren van gehandicaptenparkeerplaatsen en parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen in het nieuwbouwplan Portier in Druten.
Burgemeester en wethouders van Druten,
• plan Portier globaal begrensd wordt door de Raadhuisstraat, Klokkenslagstraat, Heuvel, Heemraadstraat, Dijkgraafstraat en Van Heemstraweg. Al deze wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud bij de gemeente Druten;
• het binnenterrein van Portier grotendeels in eigendom, beheer en onderhoud is van de gemeente Druten. Voor zover de te nemen verkeersbesluiten van invloed zijn op het binnenterrein van Portier, zijn de verkeersbesluiten in overeenstemming met de ontwikkelaar genomen;
• de te nemen verkeersbesluiten voortvloeien uit het vastgestelde bestemmingsplan Portier;
• voor het onttrekken aan de openbaarheid van een gedeelte van de Dijkgraafstraat (om de twee appartementsgebouwen mogelijk te maken), een aparte procedure doorlopen is;
• het plan Portier binnen een bestaande 30 km/h zone ligt, en dat daarmee alle wegen automatisch ook binnen de bestaande 30 km/h zone vallen;
• het gebied waarin Portier ligt, deel uitmaakt van een 30 km/h zone en dat er daardoor geen verkeersbesluit voor genomen hoeft te worden;
Klokkenslagstraat (aanpassing)
• voor de Klokkenslagstraat al een gedeeltelijk regime van éénrichtingsverkeer (van oost naar west) ingesteld is;
• door de herinrichting (in verband met Portier) de aansluiting van de Klokkenslagstraat op het parkeerterrein anders komt te liggen;
• door de geringe breedte van de Klokkenslagstraat het éénrichtingsverkeer, tussen de aansluiting met de Raadhuisstraat en het parkeerterrein, uitgebreid wordt;
• door het onttrekken aan de openbaarheid van een gedeelte van de Dijkgraafstraat, de Dijkgraafstraat een nieuwe ontsluiting krijgt op de Van Heemstraweg;
• bewoners tegen het tweerichtingsverkeer op de Dijkgraafstraat zijn, wanneer deze een directe ontsluiting op de Van Heemstraweg krijgt, en bij de bestemmingsplanprocedure hiertegen ook bezwaar hebben gemaakt;
• naar aanleiding van het bezwaar tegen het tweerichtingsverkeer, een gesprek heeft plaatsgevonden met de indieners van het bezwaar;
• in het gesprek met de bewoners een compromis is voorgesteld om niet voor de hele Dijkgraafstraat tweerichtingsverkeer in te stellen, maar alleen voor het gedeelte tussen het parkeerhofje ter hoogte van het parkeerhuis en de aansluiting op de Van Heemstraweg. Dit betekent dat er in zuidelijke richting éénrichtingsverkeer ingesteld wordt tussen de aansluiting Klokkenslagstraat en het parkeerhofje ter hoogte van het parkeerhuis;
• met dit compromis de bezwaarmakers hun bezwaar tegen het tweerichtingsverkeer hebben ingetrokken;
• voordat het gesprek met de bezwaarmakers heeft plaatsgevonden, een verkeerskundig bureau de variant voor een gedeeltelijk éénrichtingsverkeer in zuidelijke richting heeft onderzocht op doorstroming en bereikbaarheid. Hieruit is gebleken dat het instellen van éénrichtingsverkeer niet zal leiden tot doorstromings- of bereikbaarheidsproblemen;
• met deze oplossing ook tegemoet wordt gekomen aan het advies van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid om een extra ontsluiting (voor Druten-West) de wijk uit (in oostelijke richting) te realiseren;
Klokkenslagstraat (aanpassing)
• in de Klokkenslagstraat een parkeerverbod (vanaf de aansluiting met de Raadhuisstraat) voor beide zijden van de weg geldt tot aan het begin van het parkeerterrein;
• er aan de zijde van de winkels het laden en lossen toegestaan is tussen 7 en 20 h;
• de uitzondering van het laden en lossen kan komen te vervallen omdat er een laad- en losgelegenheid wordt aangelegd. Zie kopje aanwijzen los- en laadgelegenheden;
• door de herinrichting (in verband met Portier) de aansluiting van de Klokkenslagstraat op het parkeerterrein iets anders komt te liggen, waardoor het parkeerverbod aangepast moet worden;
Dijkgraafstraat (uitbreiding) ;
• op het gedeelte van de Dijkgraafstraat (tussen huisnr. 13 t/m de aansluiting Raadhuisstraat en van huisnr. 12 t/m aansluiting parkeerterrein De Bogerd) al een parkeerverbod geldt;
• de Dijkgraafstraat gedeeltelijk onttrokken is aan de openbaarheid;
• de Dijkgraafstraat door de onttrekking aan de openbaarheid, een nieuwe ontsluiting krijgt op de Van Heemstraweg;
• het nieuwe parkeerhuis de toegang heeft aan de Dijkgraafstraat;
• om een goede en veilige doorstroming te garanderen, het parkeerverbod uitgebreid wordt voor beide zijden van de weg vanaf huisnr. 13 t/m de aansluiting op de Van Heemstraweg;
• voor het huidige parkeerterrein aan de Klokkenslagstraat al deels een parkeerregime geldt van een parkeerschijfzone, met een maximum parkeerduur van 2 h;
• het huidige parkeerterrein uitgebreid wordt, waardoor de parkeerschijfzone ook uitgebreid moet worden;
• in de parkeerbalans voor Portier rekening is gehouden met het handhaven en uitbreiden van de parkeerschijfzone;
• het binnenterrein van Portier autovrij wordt ingericht;
• er behalve de benodigde borden ook afzetpalen geplaatst worden om het fysiek onmogelijk te maken dat auto’s het binnenterrein oprijden;
• de paaltjes door de hulpvoertuigen verwijderd kunnen worden, zodat de toegang tot het binnenterrein bij calamiteiten gegarandeerd is;
• het binnenterrein een groene uitstraling krijgt (o.a. met speeltoestellen), waar bewoners elkaar kunnen ontmoeten, en een rondje kunnen lopen;
• de woningen bereikbaar moeten blijven voor fietsers, er voor deze categorie (met uitzondering van snorfietsen) een uitzondering wordt gemaakt;
Aanwijzen van laad- en losgelegenheden
• aan de zijde van de winkels het laden en lossen in de huidige situatie is toegestaan tussen 7 en 20 h;
• met de herinrichting in het kader van Portier, een laad- en losgelegenheid wordt aangelegd. Hierdoor kan de bestaande laad- en losmogelijkheid (zie kopje instellen parkeerverbod) komen te vervallen;
• de overlast voor de omwonenden zoveel mogelijk te beperken, een tijdslot voor het laden en lossen wordt vastgesteld tussen 7 en 19 h;
• deze laad- en losgelegenheid vooral gebruikt zal worden door kleinere vrachtwagens en bestelbusjes;
• een bevoorradingsroute (voor het laden en lossen met een trekker + oplegger) door een woonwijk, nadelige consequenties heeft voor de leefbaarheid en verkeersveiligheid;
• er een goed en veilig alternatief gevonden is, in de vorm van een laad- en losgelegenheid langs de Raadhuisstraat;
• de vrachtwagenchauffeur bij het oprijden van de laad- en losgelegenheid voldoende zicht heeft op het tegemoetkomend en achteroprijdend verkeer;
• het wegrijden van de laad- en losgelegenheid in noordelijke richting plaatsvindt. Dit is een natuurlijke manoeuvre, omdat de fysieke ruimte ontbreekt om in zuidelijke richting de laad- en losgelegenheid te verlaten;
Aanwijzen gehandicaptenparkeerplaatsen
Klokkenslagstraat/Dijkgraafstraat
• op het huidige parkeerterrein aan de Klokkenslagstraat nu één gehandicaptenparkeerplaats is aangewezen;
• na de reconstructie van het parkeerterrein hier vier gehandicaptenparkeerplaatsen voor terug komen;
• het aantal van vier parkeerplaatsen beter aansluit bij de landelijke richtlijnen (2%) voor het aantal gehandicaptenparkeerplaatsen bij een groot openbaar parkeerterrein;
• zowel ter hoogte van de achteringang van de supermarkt, als bij het nieuwe appartementencomplex aan de Klokkenslagstraat twee gehandicaptenparkeerplaatsen gerealiseerd worden;
• op het parkeerterrein van De Bogerd zijn nu twee gehandicaptenparkeerplaatsen aanwezig;
• deze parkeerplaatsen met de bouw van het parkeerhuis komen te vervallen;
• om De Bogerd voor mindervaliden bereikbaar te houden, in het parkeerhuis twee gehandicaptenparkeerplaatsen gereserveerd worden;
Reserveren parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen
• op het parkeerterrein bij De Bogerd een laadpaal staat met twee gereserveerde parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen;
• op dit parkeerterrein het parkeerhuis komt waardoor het parkeerterrein (en daarmee de gereserveerde parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen) komt te vervallen;
• door de voorbereidende werkzaamheden in het kader van het parkeerhuis, de bestaande laadpaal tijdelijk geplaatst wordt bij de eerste twee parkeerplaatsen op het parkeerterrein (hoek Heuvel-Heemradenstraat) van het voormalige sportcentrum De Heuvel. Hiervoor worden twee parkeerplaatsen gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen;
• na de reconstructie van dit parkeerterrein de laadpaal hier definitief geplaatst wordt en de eerste twee parkeerplaatsen gereserveerd worden voor het opladen van elektrische voertuigen;
• de gemeente Druten het belangrijk vindt een gemeente brede dekking van laadpalen te realiseren, en met het vervallen van de laadpaal op het parkeerterrein van De Bogerd de dekking voor bewoners die geen mogelijkheid hebben om op eigen terrein een laadvoorziening te plaatsen niet meer optimaal is;
• de locatie ook zo gekozen is dat bewoners van het nieuwe appartementencomplex aan de Klokkenslagstraat hier gebruik van kunnen maken;
• in het parkeerhuis 20 parkeerplaatsen gereserveerd worden voor het opladen van elektrische voertuigen;
• door de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ) positief geadviseerd is over de locaties van de laadpalen in het parkeerhuis;
• de 20 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen in de behoefte voorzien voor bezoekers van De Bogerd en de toekomstige bewoners van Portier. Plan Portier wordt namelijk autoluw ingericht, waarbij de bewoners geen mogelijkheid hebben om op eigen terrein een laadvoorziening te realiseren;
• de belangen in de voorgaande overwegingen tegen elkaar zijn afgewogen;
• de bovengenoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994:
- lid 1: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- lid 1: b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- lid 1: c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- lid 1: d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
- lid 2: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer.
nemen, gelet op het voorgaande, het volgende
Instellen éénrichtingsverkeer Dijkgraafstraat in zuidelijke richting tussen parkeerterrein Klokkenslagstraat en parkeerkoffer ter hoogte van het parkeerhuis door middel van het plaatsen van het verkeersbord C2 (Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee), verkeersbord C3 (Eenrichtingsweg) en verkeersbord C4 L (Eenrichtingsweg links) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
Instellen parkeerschijfzone parkeerterrein Klokkenslagstraat door middel van het plaatsen van het verkeersbord E10 (Parkeerschijfzone met verplicht gebruik van parkeerschijf, tevens parkeerverbod indien er langer wordt geparkeerd dan de parkeerduur (2 h) die op het bord is aangegeven) en verkeersbord E11 (Einde parkeerschijfzone met verplicht gebruik van parkeerschijf) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
Aanwijzen van twee laad- en losgelegenheden, door middel van het plaatsen van het verkeersbord E7 (Gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), met onderbord OB201 (7-19 h) van bijlage I van het RVV 1990.
Aanwijzen van zes openbare parkeerplaatsen als gehandicaptenparkeerplaatsen, door middel van het plaatsen van het verkeersbord E6 (gehandicaptenparkeerplaats) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), met onderbord OB504 (twee parkeervakken) van bijlage I van het RVV 1990
Aanwijzen van 22 openbare parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen, door middel van het plaatsen van het verkeersbord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), met onderbord OB504 (twee parkeervakken) van bijlage I van het RVV 1990.
Namens het college van burgemeester en wethouders van Wijchen,
Beleidsmedewerker fysieke leefomgeving, team gebiedsinrichting
Bijlage 1: Bebordingstekening Portier (210134_TEK_111_v4 – Bebording_Wijziging A) in Druten
Bijlage 2: Advies politie-eenheid Oost-Nederland
Bijlage 3: Bezwaarschriftbijsluiter
U heeft zes weken de tijd om bezwaar te maken. Deze termijn begint op de dag na de bekendmaking van het besluit: dat is de dag ná de datum waarop het besluit is verzonden, of de dag ná de datum waarop het besluit is gepubliceerd. Uw bezwaar moet vóór het einde van de termijn bij ons binnen zijn.
Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage bij de centrale balie, gevestigd aan de Heuvel 1 in Druten. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.
Ook is het mogelijk om het verkeersbesluit digitaal te raadplegen. Klik hiervoor op de volgende link: Zoeken in alle documenten | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen
Een afschrift van dit verkeersbesluit wordt verzonden aan:
• Politie-eenheid Oost-Nederland, team verkeer, Postbus 9109, 6500 HL Nijmegen;
• Gemeente Druten centrale balie;
• Werkorganisatie Druten Wijchen, domein fysieke leefomgeving, team GEO informatie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-300634.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.