Situatietekening: ‘LEAD te Leiden Bouwplaats realiseren DO d.d. 27-06-2025’
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Gelet op hoofdstuk II paragraaf 2 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens en de Bevoegdhedenregeling gemeente Leiden, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten is voorbehouden aan de managers van het cluster Stedelijke Ontwikkeling,
Overwegende dat:
LEAD een woningbouwproject is aan de Willem de Zwijgerlaan waarbij 580 woningen worden gerealiseerd met een mix tussen huurwoningen en woningen in het hogere segment;
deze woningen worden verdeeld over drie woontorens met een hoogte variërend van 65 tot 115 meter;
deze woontorens op de locatie van het voormalige KPN-kantoor en uitvaartcentrum Monuta worden gebouwd;
met dit woningbouwproject een deel van de Leidse behoefte aan woningen wordt vervuld;
de buitenruimte rondom dit woningbouwproject klimaatadaptief wordt ingericht en zo de openbare ruimte beter bestand gemaakt wordt tegen extreme weersomstandigheden;
voor het realiseren van de ontwikkeling bouwmaterialen naar de ontwikkellocatie gebracht moeten worden met grote voertuigen;
dit bouwverkeer contractueel wordt verplicht aan te rijden via de Rijksweg A44 en Leiden dient te verlaten via de Rijksweg A4;
door het toepassen van een verplichte aan- en wegrijdroute geen kerend bouwverkeer op de Willem de Zwijgerlaan zal plaatsvinden;
een inrit én uitrit aangelegd zal worden uitsluitend voor bouwverkeer en deze aansluitingen met een poort af te sluiten zijn en zijn voorzien van een slagboom;
bouwverkeer via de reeds bestaande busbaan van- en naar het bouwterrein moeten rijden;
fietsverkeer met een omleidingsroute zal worden omgeleid;de verkeersmaatregelen ingesteld worden vanaf 14 juli 2025 tot 31 december 2027 of zoveel korter of langer dan de werkzaamheden vragen;
deze verkeersmaatregelen worden genomen met een doel als beoogd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994;
gelet op artikel 24 van het BABW overleg heeft plaatsgevonden met de (gemandateerde van) korpschef de politie welke een positief advies heeft afgegeven ten aanzien van de tijdelijke verkeersmaatregelen voor de bouw van LEAD;
de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden;