Gemeenteblad van Gorinchem
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Gorinchem | Gemeenteblad 2025, 297374 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Gorinchem | Gemeenteblad 2025, 297374 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels Verlengde Private Aansluitingen Gorinchem 2025
Burgemeester en wethouders van gemeente Gorinchem
dat het op grond van Verordening fysieke leefomgeving 2021, artikel 8.1.1, lid 1 verboden is om zonder vergunning van het bevoegde bestuursorgaan een openbare plaats anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie ervan, op grond waarvan het verboden is om een laadkabel voor het opladen van elektrische voertuigen boven, op, naast of in de weg te leggen;
dat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en laadinfrastructuur volop in ontwikkeling zijn. Met deze nadere regels wil het college duidelijkheid verschaffen over de voorwaarden, criteria en condities die van toepassing zijn op het gebruik van Verlengde Private Aansluitingen voor het opladen van een voertuig in de openbare ruimte door het gebruik van een particuliere netaansluiting.
vast te stellen de ‘Nadere regels Verlengde Private Aansluitingen Gorinchem 2025’
Artikel 2 Uitzondering op verbodsbepaling
Het verbod in artikel 8.1.1, eerste lid, van de verordening geldt niet voor een Verlengde Private Aansluiting als wordt voldaan aan de volgende voorschriften voor het gebruik en eisen:
Parkeerplaats op eigen terrein
Met een adres met parkeren op eigen terrein (POET) wordt bedoeld: adres met een (voormalige) parkeerplaats op eigen terrein al dan niet in een garage of garagebox die volgens een raadsbesluit, bouwvergunning, omgevingsvergunning, erfpachts- of splitsingsakte of huur- of koopovereenkomst toebehoort aan een specifiek adres.
Voor het opladen dient gebruik gemaakt te worden van een kabel die is ontwikkeld en bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen en is voorzien van een CE-markering. De laadkabel dient in goede staat te zijn. De kabel mag bijvoorbeeld niet beschadigd zijn en het stroom geleidende deel van de kabel moet beschermd en niet zichtbaar zijn. Het gedeelte van de laadkabel dat zich in de openbare ruimte bevindt, dient uit één ononderbroken deel te bestaan. Dat betekent zonder verlengsnoeren, koppelstukken, adapters, enzovoorts. De laadkabel moet op de kortst mogelijke manier van het oplaadpunt naar het elektrische voertuig over de stoep worden gelegd. Dat is in de meeste gevallen haaks op de stoeprand. Na het opladen van het voertuig moeten de kabelmat en de laadkabel uit de openbare ruimte worden verwijderd. Tussen 06.00 uur en 22.00 uur dient dit zo snel als mogelijk te gebeuren. Tussen 22:00 uur en 6:00 geldt deze eis niet.
Als meerdere buren tegelijkertijd willen laden met behulp van een verlengde private aansluiting, mogen kabels niet over elkaar heen worden gelegd. Ook niet als hier een kabelmat overheen wordt gelegd. Kabels die op elkaar liggen vormen een extra verhoging ten opzichte van een enkele kabel. Ook kunnen de kabels over elkaar heen gaan glijden of rollen. Dit vormt een extra obstakel. Hiermee wordt de toegankelijkheid en veiligheid van de stoep verminderd en gevaarzetting vergroot.
De kosten voor de aanschaf van een laadkabel zijn voor de eigenaar van de verlengde private aansluiting.
De kabelmat is gemaakt van een robuust materiaal, bijvoorbeeld rubber maar een andere (duurzame) variant is ook denkbaar. Het is belangrijk dat de mat een antislipprofiel heeft en niet dikker is dan vijf millimeter. De kabelmat moet voorzien van een geelzwarte markering aan ten minste de langste zijden van de mat. Hierdoor is de mat ook bij minder licht en door slechtzienden te herkennen. De kabelmat dient de kabel over de volle lengte van de breedte van het trottoir (exclusief trottoirband) af te dekken. De kosten voor de aanschaf van een kabelmat zijn voor de eigenaar van de verlengde private aansluiting.
Parkeren en Verlengde Private Aansluiting
Bij het gebruik van een Verlengde Private Aansluiting blijven de geldende parkeer- en verkeersregels van kracht. Zo blijven openbare parkeerplaatsen waarnaar een laadkabel wordt gelegd openbaar. Andere auto’s mogen ook op deze plek parkeren. Er geldt voor openbare parkeerplaatsen geen voorrang voor de eigenaar van een Verlengde Private Aansluiting. Dit geldt ook voor gereserveerde parkeerplaatsen bij openbare laadpalen. Er kunnen dan ook geen parkeerrechten worden ontleend aan het hebben van een Verlengde Private Aansluiting.
(Weg)werkzaamheden en onderhoud en Verlengde Private Aansluiting
Op verzoek van uitvoerders van bijvoorbeeld onderhoud aan de openbare ruimte dienen de laadkabel en kabelmat gedurende de werkzaamheden verwijderd te worden.
Het kan voor komen dat de eigenaar van de Verlengde Private Aansluiting door herinrichting, onderhoud of werkzaamheden in of aan de openbare ruimte, wegafzettingen of wijzigingen in de verkeerssituatie (tijdelijk) geen gebruik kan maken van het eigen laadpunt. De eigenaar van de Verlengde Private Aansluiting kan geen rechten ontlenen aan het parkeren bij de openbare parkeerplaats bij/of in de buurt van de verlengde private aansluiting in het geval van (tijdelijke) beperkingen in de toegang tot het laadpunt door noodzakelijke herinrichtingen of werkzaamheden in of aan de openbare ruimte. Als door onderhoud of werkzaamheden in of aan de openbare ruimte, wegafzetting, herinrichting, verandering in de parkeer- of verkeerssituatie of verandering in beleid, de Verlengde Private Aansluiting tijdelijk of blijvend niet gebruikt kan worden, kan de gemeente hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld en kunnen in dit kader geen kosten of gederfde inkomsten op de gemeenten worden verhaald.
Aansprakelijkheid en ongevallen
De eigenaar van de laadkabel en kabelmat is verantwoordelijk voor de veiligheid hiervan. Indien een ongeval plaatsvindt door de laadkabel of kabelmat en daardoor schade of letsel aan een derde ontstaat, is de eigenaar van de laadkabel of kabelmat aansprakelijk. De gemeente kan voor schade aan derden als gevolg van de laadkabel of kabelmat niet aansprakelijk worden gesteld.
Een belangrijk doel van deze regels is om hinder en gevaar bij het gebruik van een verlengde private aansluiting in combinatie met het gebruik van een kabelmat te voorkomen. Het opvolgen van deze regels zorgt ervoor dat gevaar en hinder worden weggenomen. Toch kan het in sommige gevallen zo zijn dat de kans op hinder en gevaar toeneemt, ook als de regels worden opgevolgd. Bijvoorbeeld bij bepaalde weersomstandigheden. Dit vraagt om extra aandacht of (voorzorgs)maatregelen bij het gebruik van de Verlengde Private Aansluiting en de kabelmat in deze situaties. Bijvoorbeeld in geval van harde wind, waarbij de kabelmat kan wegwaaien. Of bij sneeuwval waardoor de kabelmat onzichtbaar kan worden, of de kans op het wegglijden van de mat groter is. Het is belangrijk dat de kabelmat altijd goed herkenbaar en zichtbaar is. En dat anderen geen hinder ondervinden van het gebruik van een Verlengde Private Aansluiting en het gebruik van een kabelmat.
Het gebruik van de Verlengd Private Aansluiting monitoren wij, waarbij we kijken naar de effecten en neveneffecten van deze nadere regels. Als onderdeel van de monitoring kijken we bijvoorbeeld naar incidenten, meldingen, handhavingsverzoeken en geregistreerde overtredingen. Op basis van onze bevindingen kan worden bepaald of aanpassing of eventueel intrekking van nadere regels nodig blijkt. In geval van aanpassingen of intrekking kan de eigenaar van de Verlengd Private Aansluiting geen aanspraak maken op gemaakte kosten voor de aanleg/installatie laadvoorziening op eigen terrein en aanschaf kabelmat.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-297374.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.