Delegatie- en mandaatregister 2025

 

Het college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Beuningen;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 20 mei 2025;

 

gelet op de artikel 10:6 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

B E S L U I T om vast te stellen het: Delegatie- en mandaatregister 2025

 

1 INLEIDING

1.1 Legaliteitsbeginsel

1.2 Bevoegdheidstoedeling

1.3 Mandaat

2. HET WETTELIJK KADER VOOR DELEGATIE, VOLMACHT EN MANDAAT

2.1 Algemeen

2.2 Delegatie

2.3 Mandaat

2.4 Volmacht

2.5 Delegatie-, volmacht- en mandaatregister

3. ORGANISATORISCH KADER

3.1 Achtergrond

3.2 Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2025

4. VERVANGINGSSCHEMA

5. DELEGATIEBESLUITEN

6. MANDAATBESLUITEN

6.1 Algemeen

6.2 Afdeling Dienstverlening

6.3 Afdeling Belastingen en Buitenruimte

6.4 Afdeling Beleid en Ontwikkeling

6.5 Afdeling Informatie en Bedrijfsvoering

6.6 Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ)

6.7 MGR Rijk van Nijmegen

6.8 B&W van Nijmegen

6.9 Mandaten in verband met de doorkomst van de Vierdaagse

 

1 INLEIDING

1.1 Legaliteitsbeginsel

In Nederland is het legaliteitsbeginsel één van de grondslagen van het Nederlandserecht.

Het legaliteitsbeginsel houdt in dat de overheid geen inbreuk mag maken op de vrijheid of eigendom van particulieren als daarvoor niet een wettelijke grondslag bestaat.

 

1.2 Bevoegdheidstoedeling

Bevoegdheden worden in een wettelijk voorschrift (zoals wetten, ministeriële regelingen, gemeentelijke verordening) aan bestuursorganen binnen een overheidsorganisatie toegekend. Daarvoor zijn twee mogelijkheden:

a. De bevoegdheid wordt rechtstreeks toegekend in een wettelijke richtlijn aan een bestuursorgaan. Dit noemen we attributie. Zo wordt in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht aan het college van burgemeester en wethouders de bevoegd gegeven om een omgevingsvergunning te verlenen.

b. De bestaande bevoegdheid wordt overgedragen aan een ander bestuursorgaan. Dit noemen we delegatie. Zo kan de gemeenteraad zijn bevoegdheid om de grenzen van de bebouwde kom vast te leggen, overdragen aan het college van burgemeester en wethouders.

 

1.3 Mandaat

Er is een derde figuur waarbij de bevoegdheid niet over gaat, maar in naam van en onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan wordt uitgeoefend. Dit heet mandaat. Onder mandaat verstaat artikel 10.1. van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb): de bevoegdheid om namens het bestuursorgaan een besluit te nemen. Er zijn andere vormen van mandaat, namelijk de volmacht en de machtiging.

Bij een volmacht oefent de gevolmachtigde namens het bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen uit, bijvoorbeeld het sluiten van een overeenkomst.

Een machtiging heeft betrekking op de bevoegdheid om namens het bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten. Een feitelijke handeling is een handeling die niet als privaatrechtelijk of publiekrechtelijk is aan te merken, bijvoorbeeld het aanleggen van een rioolleiding.

 

2 HET WETTELIJK KADER VOOR DELEGATIE, VOLMACHT EN MANDAAT

 

2.1 Algemeen

De Awb bepaalt op welke wijze delegatie en mandaat tot stand komt en onder welke voorwaarden dat is toegestaan.

 

2.2 Delegatie

In afdeling 10.1.2 van de Awb staan de bepalingen over delegatie. Voor delegatie is een specifieke wettelijke grondslag vereist. Zoals hierboven al is aangegeven, is delegatie slechts aan een ander bestuursorgaan mogelijk. Daarmee is delegatie aan ambtenaren (ondergeschikten) dus niet toegestaan.

Bij delegatie gaat de hele bevoegdheid over. De gemeenteraad kan niet in incidentele gevallen alsnog besluiten. Wel wordt de gemeenteraad geïnformeerd als er een besluit krachtens een gedelegeerde bevoegdheid wordt genomen.

Op gemeentelijk niveau kennen we momenteel alleen delegatie van bevoegdheden van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en wethouders. Het is van belang dat iedere medewerker in de organisatie nagaat welke bevoegdheid bij wie ligt, omdat onbevoegd genomen besluiten door de rechter kunnen worden vernietigd.

Ga altijd na wie bevoegd is: de gemeenteraad, het college of de burgemeester.

 

2.3 Mandaat

De wettelijke voorwaarden waaronder mandaat is toegestaan, is opgenomen in afdeling 10.1.1 van de Awb. Op volmachten en machtigingen gelden dezelfde regels als voor mandaat. Dit is vastgelegd via de schakelbepaling van artikel 10:12 Awb.

Mandaat is in beginsel toegestaan, tenzij een wettelijk voorschrift anders bepaalt of de aard van de bevoegdheid zich daartegen verzet (artikel 10:3 Awb). Zo komt het voor dat mandaat uitdrukkelijk wordt uitgesloten. Ook komt het voor dat specifiek is aangegeven aan wie mandaat kan worden verleend. Daarmee is dan mandaat aan een ander uitgesloten.

 

2.4 Volmacht

De juridische term ‘volmacht’ betekent: de bevoegdheid om namens een rechtspersoon of natuurlijke persoon privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten (zie ook: BW artikel 3:60). Een rechtspersoon is bijvoorbeeld: de staat, een gemeente, provincie of een waterschap. Dit zijn voorbeelden van zogenaamde publiekrechtelijke rechtspersonen (zie ook: BW artikel 2:1). Maar ook een stichting en een vennootschap (B.V. of N.V.) zijn (privaatrechtelijke) rechtspersonen.

 

2.5 Delegatie-, volmacht- en mandaatregister

In dit register zijn de geldende delegaties, volmachten en mandaten opgenomen. Waar nodig zijn per afdeling de mandaten naar werkveld onderverdeeld. Als er sprake is van een volmacht of machtiging, wordt dat in het register aangegeven.

 

3 ORGANISATORISCH KADER

3.1 Achtergrond

Voor alle mandaten geldt de ‘Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 201253’ (hierna: richtlijn), voor het eerst vastgesteld op 20 juli 2010. Daarin is opgenomen hoe de gemeentelijke organisatie omgaat met het verlenen van mandaat en de wijze waarop de medewerkers met een gemandateerde bevoegdheid dienen om te gaan. Het algemene uitgangspunt in de richtlijn is dat bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie worden gelegd. Tegelijk biedt de richtlijn een organisatorisch kader om medewerkers bewuster te maken van situaties waarin het wenselijk is af te zien van een gemandateerde bevoegdheid. Vooral in bestuurlijk of maatschappelijk gevoelige zaken, is het van belang dat een besluit politiek draagvlak heeft. Om die reden worden in de richtlijn standaard algemene clausules en instructies verbonden die voor alle mandaten en ondermandaten gelden. Daarmee wordt de legitimiteit van besluiten die krachtens mandaat en ondermandaat worden genomen, gewaarborgd. De richtlijn wordt hieronder weergegeven.

 

3.2 Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2025

Burgemeester en wethouders van Beuningen en de Burgemeester van Beuningen;

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

 

gelet op de Gemeentewet;

gelet op de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUITEN

de Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2025 vast te stellen

 

Afdeling I Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen wordt verstaan onder:

a. besluit: een besluit zoals bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht;

b. machtiging: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten;

c. mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;

d. mandaatgever: het bestuursorgaan die de mandaat heeft verleend;

e. gemandateerde: de functionaris aan wie mandaat of ondermandaat is verleend;

f.ondermandaat : een door de gemandateerde verleende mandaat;

g. volmacht: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan privaatrechtelijke handelingen te verrichten.

 

Artikel 2 Wijze van mandaat en ondermandaat (ook wel submandaat).

Mandaat en ondermandaat van bevoegdheden wordt in hiërarchische lijn verleend aan functionarissen, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.

 

Artikel 3 Beslissingsmandaat

Mandaat houdt een beslissingsmandaat in, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.

 

Artikel 4 Ondermandaat

1. De verlening van mandaat houdt tevens toestemming in voor ondermandaat , tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.

2. Ondermandaat houdt slechts ondertekeningsmandaat in tenzij:

a. ondermandaat aan een manager verleend, waarbij een andere functionaris de voorbereiding van het in ondermandaat te nemen besluit verricht;

b. het een bevoegdheid betreft die aan de hand van een protocol, beleidsregel of werkproces wordt verricht waarbinnen voldoende functiescheiding is opgenomen;

c. het ondermandaat aan een medewerker van de afdeling Sociale Zaken of van de afdeling Dienstverlening is verleend en de bevoegdheid aan de hand van een protocol, beleidsregel of werkproces wordt verricht waarbinnen voldoende functiescheiding is opgenomen als bedoeld in sub b of waarbij toetsing achteraf plaatsvindt door middel van representatieve steekproeven;

d. de spoedeisendheid ondermandaat rechtvaardigt;

3. De gemandateerde kan in aanvulling op artikel 7 en artikel 8 van de richtlijn, nadere clausules en/of instructies aan ondermandaat verbinden.

 

Artikel 5 Vervanging

1. De gemeentesecretaris, een directielid en een manager worden bij afwezigheid vervangen door de functionaris genoemd in het vervangingsschema, opgenomen in het delegatie- en mandaatregister.

2. De functionaris aan wie bevoegdheden zijn gemandateerd, wordt bij afwezigheid vervangen door de managerhet afdelingshoofd, tenzij het gaat om vervanging van een Prestatie Akkoord Verklaarder zoals bedoeld in de actuele budgethoudersregeling. De manager Het afdelingshoofd stelt het college in kennis van de aanwijzing van vaste vervangers van PAV- ers op hun afdeling.

3. Bij vervanging gaan de gemandateerde bevoegdheden over op degene die de betreffende functionaris vervangt, tenzij het gaat om een bevoegdheid die van ondermandaat is uitgesloten.

 

Afdeling II Toepassing van mandaat en ondermandaat

Artikel 6 Algemene beperkingen

Deze mandaatrichtlijn geldt niet voor de bevoegdheid tot:

1. Het vaststellen van beleidsregels.

2. Het beslissen op een bezwaarschrift.

 

Artikel 7 Clausules

1. Een verleende mandaat geldt niet bij besluiten:

a. die buiten het budget vallen, behoudens calamiteiten;

b. die afwijken van een beleidsregel of een gedragslijn;

c. waarbij een medewerker een persoonlijk belang heeft bij het te nemen besluit;

d. die afwijken van een intern of extern advies;

e. die een overeenkomst inhouden boven een bedrag van € 30.000,--, tenzij anders in het delegatie- en mandaatregister is vermeld.

2. Het bepaalde onder artikel 7 lid 1 sub b en d geldt niet bij besluiten van de afdeling sociale zaken die in mandaat worden genomen.

 

Artikel 8 Vertrouwen

1. Mandaat wordt altijd in vertrouwen verleend. Indien er twijfel bestaat over de integriteit van de functionaris die in (onder)mandaat bevoegd is, dan dient de bevoegdheid uitgevoerd te worden door het bevoegde orgaan.

2. De gemandateerde dient altijd de geldende gedragscode in acht te nemen bij uitoefening van de bevoegdheid.

 

Artikel 9 Instructies

Binnen de omvang van mandaat en ondermandaat worden de volgende instructies in acht genomen:

1. In zaken die politiek of maatschappelijk gevoelig liggen, dient tevoren met de portefeuillehouder overleg plaats te vinden.

2. In zaken waarin zich financiële consequenties voordoen die niet eerder zijn voorzien, dient overleg plaats te vinden met de manager, het afdelingshoofd.

 

Artikel 10 Ondertekening

1. Een krachtens mandaat en ondermandaat genomen besluit wordt als volgt ondertekend:

Met vriendelijke groet,

namens de burgemeester

(naam functionaris), (functie en afdeling)

En

Met vriendelijke groet,

namens burgemeester en wethouders

(naam functionaris), (functie en afdeling)

 

2. In het geval het mandaat uitsluitend betrekking heeft op ondertekening ( ondertekeningsmandaat ) worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

Met vriendelijke groet,

Volgens het door het/de (naam bestuursorgaan) genomen besluit d.d.…”

(naam functionaris), (functie en afdeling)

 

3. In het geval het ondermandaat uitsluitend betrekking heeft op ondertekening ( ondertekeningsmandaat ) worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

Met vriendelijke groet,

Volgens het namens het/de (naam bestuursorgaan) genomen besluit d.d.

naam functionaris, hoofd afdeling …..

In mandaat ondertekend door,

Naam functionaris, medewerker ……

 

Artikel 11 Samenhangende rechtshandelingen of feitelijke handelingen

1. De gemandateerde is eveneens ge(vol) machtigd tot het verrichten van de met de gemandateerde bevoegdheid samenhangende privaatrechtelijke rechtshandelingen of feitelijke handelingen.

2. Op volmacht en machtiging is deze Richtlijn voor zover mogelijk van overeenkomstige toepassing.

 

Afdeling IV: Het delegatie- en mandaatregister

Artikel 12  

1. Mandaten en ondermandaten worden opgenomen in het delegatie- en mandaatregister.

2. In de gevallen waar slechts sprake is van ondertekeningsmandaat wordt dit uitdrukkelijk aangegeven in het delegatie- en mandaatregister.

 

Artikel 13  

Het delegatie- en mandaatregister is openbaar en ligt voor eenieder ter inzage.

Afdeling IV Slot- en overgangsbepalingen

Artikel 14  

Mandaten en ondermandaten worden geacht te zijn gewijzigd voor zoveel en op het tijdstip dat de hierin genoemde wetten en overige regelgevingen zijn gewijzigd.

 

Artikel 15  

1. Deze Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2013 treedt in werking op de dag nadat deze is bekendgemaakt.

2. Met ingang van de datum waarop deze regeling in werking treedt, vervalt de ‘Richtlijn Mandaat-, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2012’.

 

Artikel 16  

Dit besluit wordt aangehaald als ‘Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2025’.

Beuningen, 11 juni 2025.

D. Kocken

secretaris

 

D. Bergman

burgemeester

 

 

4 VERVANGINGSSCHEMA

 

Functie

 

Vervanger

Gemeentesecretaris

 

1e  Manager Beleid en Ontwikkeling voor bestuurlijke zaken; Manager Informatie en Bedrijfsvoering voor juridische- en personeelszaken

2e Manager Belastingen en Buitenruimte

3e Manager Dienstverlening

 4e Strategisch adviseur

Managers

 

Managers vervangen elkaar en worden vervangen door de gemeentesecretaris, tenzij anders vastgesteld

Raadsgriffier

 

Raadsadviseur/plaatsvervangend raadsgriffier

Marktmeester

 

Bode

 

5 DELEGATIEBESLUITEN

 

Gedelegeerde bevoegdheden van de raad aan het college. De delegatiebesluiten zijn niet aan een raadsperiode verbonden.

Nr.

Wettelijk voorschrift

Artikel

Omschrijving bevoegdheid

Datum besluit

1.

Wegenverkeerswet 1994

20a lid 1

Vaststellen grenzen bebouwde kom

14-3-2006,

BW05.01785

2.

Wet vervoer gevaarlijke stoffen

24 lid 2

Aanwijzen wegen of weggedeelten voor het vervoer van gevaarlijke stoffen

14-3-2006,

BW05.01785

3.

Wet open overheid (Woo)

4.4 lid 1

Beslissing op verzoeken in het kader van de Woo, incl. verdaging, in zaken die de raad aangaan

18-5-2010,

BW10.00409

4.

Algemene wet bestuursrecht en overige wetten

4:14

Verdaging beslistermijn in zaken die de raad aangaan

18-5-2010,

BW10.00409

5.

Algemene wet bestuursrecht

4:18

Vaststellen verschuldigdheid en de hoogte van dwangsommen in zaken die de raad aangaan

18-5-2010,

BW10.00409

6.

Wet Basisadministratie adressen en gebouwen (Wet bag) en Gemeentewet (Gemw.)

Art. 108 lid 1 en lid 2, 149 Gemw en art. 6 Wet bag

Vastgesteld in de Verordening Naamgeving en nummering van 1 juni 2010. Het gaat om het afbakenen c.q. vaststellen en benoemen van:

woonplaatsen

openbare ruimte (straatnamen)

nummeraanduiding

verblijfsobjecten

panden

ligplaatsen

standplaatsen.

18-5-2010,

BW10.00348

7.

Wegenwet

9

Het onttrekken van wegen aan de openbaarheid

11-9-2018

(BW18.00409)

 

8.

Omgevingswet

Art. 2.4 Omgevingswet jo. Art. 4.6 lid 1 onder m van de Invoeringswet Omgevingswet

Beslissing over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan voor het afwijken van een omgevingsplan in aangewezen categorieën van gevallen waarin geen verklaring van geen bedenkingen van de raad vereist is, ten behoeve van een omgevingsvergunning.

27-9-2011,

BW11.00891

9.

Ambtenarenwet 2017, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de Gemeentewet (Gemw)

 

Art. 107a t/m 107e Gemw

Artt.107a; 107b; 107d; en 107e Gemw.

Delegatie van bevoegdheden aan de werkgeverscommissie ten aanzien van de rechtspositie van de griffier en medewerkers griffie, behoudens voor zover het betreft

1. de aanwijzing van de griffier, alsmede de beslissing tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de griffier (107 Gemw).;

2. instructies aan de griffier (107a, lid 2, Gemw);

3. vervanging van de griffier (107d, lid 1, Gemw);

4. vaststelling en wijziging van de organisatie van de griffie (107e, lid 1, Gemw),

28-9-2003

3-6-2013,

BW13.00337

10.

Gemeentewet

Art. 147

Het aanwijzen van vaste trouwlocaties

Amendement bij raadsbesluit BW15.0093

 

6 MANDAATBESLUITEN

 

6.1 Algemeen   

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Onder-

mandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

1.

Het buiten behandeling laten van een aanvraag o.g.v. art 4:5 Awb

Burgemeester

B&W

Managers

Alle medewerkers

Bij Woo-verzoeken alleen mandaat aan managers

2.

Afwijzen van een aanvraag met toepassing van art. 4:6 Awb (herhaalde aanvraag)

Burgemeester

B&W

Managers

Alle medewerkers

Bij Woo-verzoeken alleen mandaat aan managers

3.

Beslissing op verzoek om informatie alsmede verdaging Wet Open Overheid, inclusief zaken die de raad aangaan, art. 4.4 Woo

B&W

Gemeente-secretaris

Managers

Beperking bij ondermandaat: niet bij afwijzing, tenzij de weigering ziet op ontbrekende documenten. In dat geval zijn de managers ook bevoegd.

4.

Beslissen op verzoeken als vermeld in de artikelen 13 tot en met 22 van de AVG betreffende de rechten van betrokkenen, inclusief de daarbij behorende voorbereidingshandelingen

B&W

Managers

(BB20.01051)

 

 

5.

Aangifte bij de politie in geval van vandalisme, diefstal, vermissing e.d. van gemeentelijke eigendommen en zaken in gemeentelijk beheer

Burgemeester

B&W

Managers

Alle medewerkers

 

6.

Het verlenen van beloningen bij bijzondere prestaties buiten de bevorderingsronde

B&W

Gemeente-secretaris

Managers

 

7.

Vaststellen verschuldigdheid en de hoogte van dwangsommen art. 4:18 Awb, inclusief zaken die de raad aangaan.

B&W

Managers

Alle medewerkers

Bij Woo-verzoeken alleen mandaat aan managers

8.

Beslissen tot invordering van lasten onder dwangsom op basis van art. 5:37 Awb

B&W

Manager Informatie en bedrijfsvoering en Team Juridische Zaken.

 

Zoals genoemd in besluit BB20.01106.

9.

Verdaging beslistermijn ex art. 4:14 Awb en in specifieke wetten, inclusief zaken die de raad aangaan.

B&W

Alle medewerkers

 

Bij Woo-verzoeken alleen mandaat aan managers

10.

Ontzegging en ondertekening toegang gemeentehuis op basis van 5:1 BW (eigendomsrecht)

Burgemeester

B&W

 

Gemeente-secretaris

Managers

 

11.

Het aanmanen tot voldoening van een geldvordering op basis van een publiekrechtelijke richtlijn art. 4:112 en 4:113 Awb

Burgemeester B&W

 

Managers

Alle medewerkers

 

12.

Het uitvaardigen van een dwangbevel op grond van art. 4:114 en 4:115 van de Awb

Burgemeester

B&W

Managers

 

 

13.

Toezichthouders:

de aanwijzing van toezichthouders op basis van een wettelijk voorschrift

afgifte van legitimatiebewijzen aan toezichthouders 5:12 Awb

ondertekening van legitimatiebewijzen

 

B&W

 

Burgemeester

 

Burgemeester

 

Gemeente-secretaris en Managers

 

 

14.

Vertegenwoordiging bij zittingen van de rechtbank en de Afdeling bestuursrechtspraak, incl. instemmen met schikking, mede namens de raad in opdracht van het college (doorlopende machtiging). Het mandaat houdt mede in het ondertekenen van processtukken in rechtsgedingen.

B&W

 

Medewerkers zoals genoemd in besluit

BW18.00478

BB19.00345

BB20.01147

bb23.00104

bb23.00749

 

De functies juridisch medewerker A, juridisch adviseur A en juridisch adviseur B van de ODRN

(bb22.00617)

 

Met schikkingsbevoegdheid.

15.

Vertegenwoordiging bij zittingen van de rechtbank en de Centrale Raad van Beroep, incl. instemmen met schikking, mede namens de raad in opdracht van het college (doorlopende machtiging)

 

Ondertekening processtukken in rechtsgedingen

B&W

 

Medewerkers zoals genoemd in besluit

BW16.00284

BW17.00535

BW19.00193

 

Coördinator Sociaal Team

Juridisch medewerker

kwaliteitszorg

 

Met schikkingsbevoegdheid.

16.

Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten, met uitzondering van:

na inkoop en aanbesteding;

convenanten, bestuurs-samenwerkings- uitvoeringsovereenkomsten;

verkoop strookjes grond;

recht van opstal;

verkoop van in bewaring gegeven zaken, art 5:6, 5:8 en 5:11 BW;

bruikleenovereenkomsten voor uitleen van rolstoelen;

overeenkomsten inzake planschade;

omzetten 30-jarige koop/gebruiksovereenkomst naar koopovereenkomst

stage-, werkervarings- detacherings-, inhuur- en arbeidsovereenkomsten;

160 lid 1, onder e (volmacht) en 171 lid 1 Gemeentewet (vertegenwoordiging)

B&W

Burgemeester

Managers

 

Tot een bedrag van € 50.000,-; bij

€ 50.000,- of hoger alleen het college c.q. burgemeester bevoegd.

 

Degene die bevoegd was tot het sluiten van de overeenkomst is ook bevoegd tot verlenging van het contract, mits binnen het kader van de overeenkomst en voor zover passend binnen het budget.

 

Bij inkopen boven de € 50.000 wordt een inkoopstartnotitie ingevuld en voorgelegd aan in de inkoopadviseur.

Bij inkopen boven de Europese aanbestedingsgrens geldt het 4-ogen principe op manager niveau.

 

Let op: indien je een contract voor meerdere jaren aangaat en/of jaarlijks wil verlengen, hou rekening mee dat je het bedrag over de looptijd optelt (inclusief mogelijke verlengingsjaren). Voorbeeld: drie jarig contract, jaarlijks 20.000 euro, betekent boven de grens van de 50.000 euro en gelden de aanbestedingsregels.

 

Bij inkopen en aanbestedingen van diensten, leveringen en werken boven de € 50.000 stelt de Gemeente opname van social return criteria in de aanbestedingsstukken verplicht.

 

Bij zwaarwegende omstandigheden, wanneer de criteria disproportioneel zijn, of in bepaalde marktsituaties, kan het college gemotiveerd besluiten af te zien van de social return eis bij opdrachten.

17.

Besluiten tot het aangaan van en het ondertekenen van convenanten, bestuurs-samenwerkings- uitvoeringsovereenkomsten, art. 160 lid 1, onder e (volmacht) en 171 lid 1 Gemeentewet (vertegenwoordiging)

B&W

Burgemeester

Portefeuillehouder

 

 

18.

Vertegenwoordiging alsmede (besluiten tot) en het verrichten van handelingen (stemming) tijdens aandeelhoudersvergaderingen, art. 160 lid 1, onder e, 168 en 171 lid 1 Gemw (vertegenwoordiging)

B&W

Burgemeester

Leden van het college

 

Bij de uitvoering van de volmacht dienen eventuele aanwijzingen van het college in acht te worden genomen.

19.

Aanbesteding en het aangaan van de daaruit voortvloeiende overeenkomsten art. 160 lid 1, onder e (volmacht) en de ondertekening daarvan, 171 lid 1 Gemw (vertegenwoordiging)

B&W

Burgemeester

 

 

 

 

 

Binnen het kader van het aanbestedingsbeleid, conform de lijst op de volgende pagina.

Degene die bevoegd is tot het sluiten van de overeenkomst is ook bevoegd tot verlenging van het contract, mits binnen het kader van de overeenkomst en voor zover passend binnen het budget.

De budgethouder/manager1 is bevoegd meerwerk aan te gaan, tot maximaal 10% van de totale opdracht, de handelingen en voorwaarden binnen de overeenkomst vallen en voor zover passend binnen het budget.

20.

Opvragen van informatie bij justitie en politie

B&W

Burgemeester

Managers

Beleidsmedewerker Integrale veiligheid,

Vergunningverlener

 

 

Inkoop en aanbesteding

Procedure

Aantal offertes

Drempelbedrag (excl. BTW)

Voorwaarde

Sluiten/

Ondertekenen overeenkomst en beëindiging

 

n.v.t

Werken tot € 2.500

Leveringen en diensten tot € 500

 

Pav-er

Enkelvoudig onderhands

Minimaal een partij.

Werken onder € 150.000

Leveringen en diensten onder € 50.000

Inhuur personeel tot EU-drempel

 

Inkoop Startnotitie2 verplicht vanaf:

Bij werken > € 50.000

Bij inhuur > € 100.000

 

Let op: indien je een contract voor meerdere jaren aangaat en/of jaarlijks wil verlengen, hou rekening mee dat je het bedrag over de looptijd inclusief mogelijke verlengingen optelt. Voorbeeld: drie jarig contract, jaarlijks 20.000 euro, betekent boven de grens van de 50.000 euro en gelden de aanbestedingsregels.

Manager

Meervoudig onderhands

Minimaal drie, (waarvan minstens 2 lokaal/regionaal) en maximaal 5 (waarvan 3 lokaal/regionaal).

 

Elke offerteaanvraag dient naar een partij buiten de regio gestuurd te worden.

 

Werken van € 150.000 tot € 1.500.000

Leveringen en diensten van € 50.000 tot de EU-drempel

Tot € 750.000 voor ‘sociale en andere specifieke diensten’

Inhuur personeel indien gewenst

 

Inkoop Startnotitie verplicht. Toetsing door inkoopadviseur en goedkeuring door manager.

Manager3

Nationale aanbesteding

TenderNed

Werken van € 1.500.000 tot EU-drempel

Leveringen en diensten indien gewenst

Inhuur personeel indien gewenst

Inkoop Startnotitie verplicht

Gemeente-

secretaris

Europese aanbesteding

 TenderNed

Werken vanaf wettelijk drempelbedrag

Leveringen en diensten vanaf wettelijk drempelbedrag

Vanaf € 750.000 voor ‘sociale en andere specifieke diensten’

Inhuur personeel vanaf wettelijk drempelbedrag

 

Inkoop Startnotitie verplicht. Toetsing door inkoopadviseur. Goedkeuring door Manager.

College van B&W

Afwijken voorgeschreven procedure

Indien de Gemeente voor een andere procedure kiest dan in bovenstaande tabel (Met uitzondering van Europees aanbesteden) is voorgeschreven, moet dit gemotiveerd worden met in achtneming van onderstaande aspecten.

- omvang van de opdracht;

- transactiekosten voor de aanbestedende dienst en de inschrijvers;

- aantal potentiële inschrijvers;

- gewenst eindresultaat;

- complexiteit van de opdracht;

- type van de opdracht en het karakter van de markt.

 

Afwijken van dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid is slechts mogelijk en toegestaan op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit van het college van burgemeester en wethouders en voor zover dit binnen de geldende wet- en regelgeving mogelijk is.

 

6.2 Afdeling Dienstverlening

Waar staat ‘Manager’ wordt bedoeld de manager van de desbetreffende afdeling.

Nr.

Omschrijving

bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Ondermandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

Team Publiekszaken

21.

Bevoegdheden inzake paspoorten en Europese identiteitskaart:

 

In ontvangst nemen

 

 

 

 

 

 

 

 

Aanvragen van documenten

 

 

 

Uitreiken van documenten

 

Burgemeester

Manager

 

 

 

 

 

 

Ad. a

Conform individueel afgegeven machtiging (art. … Paspoortwet)

 

Ad.b

Medewerkers Publiekszaken

 

Ad.c

Medewerkers Publiekszaken en medewerkers Telefoon- en Informatie-

centrum

Via protocol Paspoortwet: de functionaris die het document aanvraagt mag niet degene zijn die het document uitreikt.

 

Via protocol Paspoortwet functiescheiding (art. 93, lid 1, onder c, lid 2, lid 3, onder a, b en c, en lid 4 Paspoortwet

 

22.

Aanvragen en uitreiken rijbewijzen

Burgemeester

Manager

 

Medewerkers Publiekszaken en medewerkers Telefoon- en Informatiecentrum

Via protocol RDW

Behoudens Internationale rijbewijzen (gemandateerd aan hoofddirectie van de ANWB o.g.v. art. 117 Wegenverkeerswet)

23.

Het ondertekenen van een besluit tot ongeldigverklaring van een rijbewijs

Burgemeester

Manager

Medewerkers Publiekszaken

Ingevolge art. 114 en 124 Wegenverkeerswet

24.

Het weigeren van een aanvraag voor een rijbewijs

Burgemeester

Manager

Medewerker Publiekszaken

Ingevolge art. 111, lid 3 en 112 Wegenverkeerswet

25.

Het weigeren van een aanvraag voor een paspoort

Burgemeester

Manager

Medewerker Publiekszaken

Ingevolge art. 24. lid b en 29 t/m 39 Paspoortwet

Aanpassing circulaire ex artikel 24, onder b, Paspoortwet betreffende signaleringsprocedure vermoeden misbruik reisdocumenten

26.

Het doen van een verzoek tot signalering (Register Paspoort Signaleringen)

Burgemeester

Manager

Medewerker Publiekszaken

Ingevolge art. 24, lid b, Paspoortwet

27.

Het doorzenden van een aanvraag voor een verklaring omtrent het gedrag aan de Minister van Veiligheid en Justitie

Burgemeester

Manager

Medewerkers Publiekszaken

Aan de hand van protocol Ministerie van Veiligheid en Justitie

28.

Het rectificeren en/of wissen van gegevens in de basisregistratie personen (art. 2.57 en 2.58 Wet BRP)

B&W

Manager

Medewerkers Publiekszaken

 

29.

Gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen

B&W

Manager

Medewerkers Publiekszaken

Ingevolge Wet BRP

30.

Overige uitvoerende werkzaamheden basisregistratie personen

B&W

Manager

Medewerkers Publiekzaken

Ingevolge Wet BRP

31.

Verklaringen inzake verkiezingen

Burgemeester

Manager

Medewerkers Publiekszaken

 

32.

Legalisatie handtekeningen (bevestiging dat handtekening van een bepaald persoon is).

Burgemeester

Manager

Medewerkers Publiekszaken

 

33.

Verstrekken van een gewaarmerkte kopie (op aanvraag)

Burgemeester

Manager

Medewerkers Publiekszaken

 

34.

Bevoegdheden in de Rijkswet op het Nederlanderschap (Stb. 1984, 628):

bevestiging van verkrijging of weigering van het Nederlanderschap art. 6 van de Rijkswet op het Nederlanderschap

het in ontvangst nemen van optieverklaringen en naturalisatieverzoeken art. 21 van de wet en art. 8 Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap

Burgemeester

Manager

Medewerkers Publiekszaken

 

35.

Verstrekken van vergunningen en verloven op grond van de Wet op de Lijkbezorging

 

Burgemeester

Manager

Medewerkers Publiekszaken

Begrafenisondernemer/beheerder begraafplaats toetst de aanvraag van datum en tijdstip van begraven/cremeren.

36.

Afnemen van verklaringen onder ede (art. 2.8 lid 2 BRP)

B&W

Manager

Medewerkers Publiekszaken

Via protocol in Wet BRP twee medewerkers bij verklaring aanwezig.

37.

Het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis voor het voltrekken of registreren van een huwelijk/geregistreerd partnerschap voor één dag (art. 147 Gemeentewet)

B&W

Manager

Medewerkers Publiekszaken (BW16.00060)

Volgens voorwaarden criteria VNG betreft het aanwijzen éénmalige trouwlocatie.

38.

Het aanwijzen van Buitengewone Ambtenaren van de Burgerlijke Stand voor één dag (1:16, lid 2, BW)

B&W

Manager

Medewerkers Publiekszaken

Mits voldaan aan de criteria

39.

Het aanwijzen van Ambtenaren van de Burgerlijke Stand op grond van artikel 1.16, eerste lid, BW

B&W

Manager

 

 

40.

Het aanwijzen van Buitengewone Ambtenaren van de Burgerlijke Stand anders dan voor één dag (1:16, lid 2, BW)

B&W

Manager

 

 

41.

Het verlenen van een ontheffing voor de voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap buiten de vastgestelde tijden inclusief feestdagen

B&W

Manager

Medewerkers

Publiekszaken

Toestemming locatie en trouwambtenaar zijn hiervoor een vereiste

42.

Het aanwijzen van toezichthouders BRP (art. 4.2 Wet BRP)

B&W

Manager

 

Moet een persoonlijke aanwijzing zijn.

Team Zorg en Inkomen

 

 

 

43.

Bevoegdheden inzake eenmalige Pgb’s, instemming B&W met het Besluit mandaat- en volmachtverlening éénmalige pgb’s SVB 2015

Sociale Verzekerings-bank

B&W

(Plv.) Manager, met ondermandaat aan Medewerkers Back Office Sociaal Team

 

44.

Besluiten inzake aanspraken op uitkeringen levensonderhoud krachtens de

Participatiewet, inkomen

Ioaw,

Ioaz,

En de op deze wetten gebaseerde gemeentelijke verordeningen

B&W

Manager

Klantmanager Inkomen

 

45.

Besluiten inzake aanspraken op uitkeringen niet zijnde levensonderhoud krachtens de

Participatiewet, inkomen

Ioaw,

Ioaz,

En de op deze wetten gebaseerde gemeentelijke verordeningen

B&W

Manager

Klantmanager Inkomen

Medewerker Uitkerings-en financiële administratie

Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van:

(gedeeltelijke) afwijzing

buiten behandelingstelling

incidentele bijzondere bijstand met een geldelijk belang van € 1.000,-- of meer

periodieke bijzondere bijstand met een geldelijk belang van 1.200,- of meer op jaarbasis, tenzij deze bijstand wordt gevraagd voor bewindvoeringskosten; in dat geval is geen advies vereist).

46.

Besluiten inzake overige onderwerpen krachtens de

Participatiewet, inkomen

Ioaw,

Ioaz,

En de op deze wetten gebaseerde gemeentelijke verordeningen

B&W

Manager

Klantmanager Inkomen

Met advies van de juridisch kwaliteitsmedewerker in geval van:

maatregelen

blokkeringen van de uitkering na een onderzoek door IBO

beëindigingsonderzoeken als er sprake is van:

beëindigingen / intrekkingen vanwege geconstateerd frauduleus gedrag

beëindigingen waarbij schending van informatieplicht speelt

beëindigingen waarbij een terugvordering speelt.

47.

Besluiten tot verhaal, terugvordering en invordering van uitkeringen krachtens de Participatiewet, Ioaw, Ioaz, Wmo 2015 en Jeugdwet alsmede overige feitelijke handelingen zoals het aangaan van minnelijke regelingen en ondertekenen aanmaningen

B&W

Manager

Klantmanager Inkomen

Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van alle oninbare vorderingen en (gedeeltelijke) kwijtscheldingen

48.

Besluiten krachtens de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (Wet IKK)

B&W

Manager

Klantmanager Inkomen

Met advies van de juridisch kwaliteitsmedewerker in geval van:

(gedeeltelijke) afwijzingen

buiten behandelingstellingen.

49.

Besluiten krachtens de Wmo 2015, daaronder begrepen de weigering, wijziging en beëindiging

B&W

Teamleider Sociaal Team (BB21.00607, czie ook BW15.0065, daar nog genoemd Coördinator Sociaal Team)

-Consulent WMO/Jeugd/Bijzondere doelgroepen (bb21.00607, daar nog genoemd Klantmanager Zorg, Sociaal Teamlid MEE, Sociaal Teamlid Sterker);

 

-Procesregisseur sociaal team (BW17.00397, daar nog genoemd procescasusregisseur en BB21.00607, daar nog genoemd procesregisseur);

 

-Teamleider Sociaal Team

Met verplicht advies van de juridisch medewerker kwaliteitszorg in geval van:

a. (gedeeltelijke) afwijzingen;

b. beëindiging waarbij sprake is van schending inlichtingenplicht of een terugvordering;

c. woningaanpassingen en vervoersvoorzieningen (rolstoel en scootmobiel) met een geldelijk belang vanaf € 10.000,00;

d. pgb vanaf € 5.000,00 voor een rolstoel of scootmobiel;

e. hulp bij het huishouden vanaf vijf uur per week;

f. alle vormen van individuele begeleiding vanaf vijf uur per week;

g. alle vormen van tijdelijk verblijf LVB vanaf 3 etmalen per week;

h. alle vormen van kortdurend verblijf (respijtzorg) vanaf 14 etmalen per toekenning;

i. alle vormen van dagbesteding vanaf 6 dagdelen per week;

j. alle vormen van beschermd wonen.

 

Advies is niet verplicht voor besluiten genomen door: Teamleider Sociaal Team, Procesregisseur sociaal team.

 

Daarnaast geldt de verplichting om advies te vragen aan de Poortwachter niet gecontracteerde zorg (belegd bij Procesregisseur overstijgend) in geval van het inzetten van niet-gecontracteerde zorg (met uitzondering van pgb’s).

 

50.

Besluiten krachtens de Jeugdwet alsook de sociaal medische indicatie (SMI), daaronder begrepen de weigering, wijziging en beëindiging

B&W

Teamleider Sociaal Team (BB21.00607, zie ook BW15.0065, daar nog genoemd Coördinator Sociaal Team)

-Consulent WMO/Jeugd/Bijzondere doelgroepen mits SKJ-geregistreerd (bb21.00607, daar nog genoemd Klantmanager Zorg, Sociaal Teamlid MEE, Sociaal Teamlid Sterker)

 

-Procesregisseur sociaal team (BW17.00397, daar nog genoemd procescasusregisseur en BB21.00607, daar nog genoemd procesregisseur)

 

-Praktijkondersteuner Jeugd GGZ, ook wel aangeduid als Ondersteuner Jeugd & Gezin

 

-School maatschappelijk werker

Met verplicht advies van de juridisch medewerker kwaliteitszorg in geval van:

a. (gedeeltelijke) afwijzingen;

b. buiten behandelingstellingen;

c. beëindiging waarbij sprake is van schending inlichtingenplicht of een terugvordering;

d. alle vormen van dagbehandeling en verblijf genoemd in blok B en C zoals gehanteerd door het

Regionaal Ondersteuningsbureau Rijk van Nijmegen (www.robregionijmegen.nl);

e. alle vormen van individuele begeleiding vanaf vijf uur per week;

f. alle vormen van individuele begeleiding en/of persoonlijke verzorging die geboden worden door

ouders met pgb als verstrekkingsvorm;

g. alle vormen van dagbesteding vanaf 6 dagdelen per week.

 

En verplicht advies van Procesregisseur sociaal team in geval van het inzetten van niet-gecontracteerde zorg (met uitzondering van pgb’s).

 

Advies is niet verplicht voor besluiten genomen door: Teamleider Sociaal Team, Procesregisseur sociaal team.

51.

Besluiten inzake het verlenen en weigeren van gehandicaptenparkeerkaarten krachtens artikel 49 t/m 55 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

B&W

Manager

-Consulent WMO/Jeugd/Bijzondere doelgroepen,

 

-Medewerker vakbalie Zorg Werk en Inkomen

 

Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van:

(gedeeltelijke) afwijzingen

buiten behandelingstellingen

52.

Besluiten inzake maaltijdenvoorziening en personenalarmering krachtens gemeentelijk beleid

 

 

 

 

B&W

Manager

Consulent WMO/Jeugd/Bijzondere doelgroepen

Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van:

(gedeeltelijke) afwijzingen

buiten behandelingstellingen

53.

Besluiten, ontheffingen en onderzoeken, voor zover burgemeester en wethouders het bevoegde gezag zijn krachtens de Wet inburgering 2021

B&W

Manager

Klantmanager Inkomen

Klantmanager Inburgering

Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van:

(gedeeltelijke) afwijzingen

buiten behandelingstellingen

54.

Ondertekening chequebetalingen

B&W

Manager

Klantmanager Inkomen

 

55.

Het aangeven van sociale zekerheidsfraude bij het Openbare Ministerie (machtiging)

B&W

Manager

Coördinator Sociaal team

 

56.

Besluiten inzake het gemeentelijk minimabeleid

B&W

Manager

Medewerker vakbalie Zorg Werk en Inkomen

-Medewerker Uitkerings-en financiële administratie

-Medewerker Bureau Minimaregelingen

-Medewerker Sociaal Team

 

Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van:

(gedeeltelijke) afwijzingen

buiten behandelingstellingen

57.

Indicatie levensloopgeschikte woningen en mantelzorgurgentie op grond van de Huisvestingsverordening gemeente Beuningen lzongsactiviteit

B&W

Manager

Consulent

WMO/Jeugd/

Bijzondere doelgroepen

 

58.

Aangaan en ondertekenen van bruikleenovereenkomsten voor de uitleen van rolstoelen

B&W

Burgemeester

Manager

Medewerkers team Buitenruimte;

Beheerder Gemeentewerf

Algemeen Onderhoudsvak-man

 

59.

Aangaan en ondertekenen van bruikleenovereenkomsten voor

Trapliften (externe volmacht en machtiging)

B&W

Burgemeester

Manager

Directeur Otolift

 

Team Kwaliteit en Ondersteuning

 

60.

Uitvoering en besluiten op grond van de actuele Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Beuningen 2022.

B&W

Manager

Consulent leerlingenvervoer, juridisch medewerker Kwaliteitszorg

 

61.

Besluiten krachtens de Wmo 2015 en de Jeugdwet, daaronder begrepen de weigering, wijziging en beëindiging

B&W

Juridisch medewerker Kwaliteitszorg

BW15.00065

 

 

62.

Bevoegdheden in het kader van beschermd wonen en opvang conform het mandaatbesluit MGR Rijk van Nijmegen (at14003826); toestemming voor ondermandaat (extern mandaat, volmacht en machtiging); de afzonderlijke mandaten zijn in een apart hoofdstuk aan dit register toegevoegd

B&W

B&W van Nijmegen

 

 

63.

Bevoegdheden inzake Participatiewet en overige regelingen conform het mandaatbesluit MGR Rijk van Nijmegen, at15002781 en het aanvullend mandaatbesluit at15002780; met toestemming voor ondermandaat (extern mandaat, volmacht en machtiging); de afzonderlijke mandaten zijn in een apart hoofdstuk aan dit register toegevoegd

B&W

Voorzitter dagelijks bestuur MGR Rijk van Nijmegen

 

Geen mandaat van de beslissing op bezwaar en het verrichten van rechtshandelingen bij het inzetten van rechtsmiddelen

64.

Besluiten inzake aanspraken op uitkeringen levensonderhoud krachtens de

Participatiewet, inkomen

Ioaw,

Ioaz,

En de op deze wetten gebaseerde gemeentelijke verordeningen

B&W

Manager

Juridisch medewerker Kwaliteitszorg

 

65.

Besluiten tot verhaal, terugvordering en invordering van uitkeringen van bovengenoemde uitkeringsregelingen, waaronder de Participatiewet, Ioaw, Ioaz, Wmo 2015 en de Jeugdwet alsmede overige feitelijke handelingen zoals het aangaan van minnelijke regelingen en ondertekenen aanmaningen

B&W

Manager

Medewerker Terugvordering en Verhaal

 

Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van alle oninbare vorderingen en (gedeeltelijke) kwijtscheldingen

 

66.

Ondertekening declaraties en het doen van kwartaal- en jaaropgaven t.b.v. diverse ministeries

B&W

Manager

Juridisch medewerker Kwaliteitszorg

 

67.

Het aangeven van sociale zekerheidsfraude bij het Openbare Ministerie (machtiging)

B&W

Manager

Juridisch medewerker Kwaliteitszorg

 

68.

Uitvoering inzake Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

Besluiten inzake Wet gemeentelijke schuldhulpverlening BW12.01333

B&W

Manager;

B&W gemeente Nijmegen

 

Klantmanager Schuldhulpverlener en Juridisch medewerker Kwaliteitszorg

Ondermandaat door B&W gemeente Nijmegen toegestaan.

Mandaat genoemd in onderdeel 4 van BW12.01333 (afhandeling bezwaarschriften) komt na ondertekening nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Beuningen en gemeente Nijmegen danwel GKB te vervallen.

 

6.3 Afdeling Belastingen en Buitenruimte  

Waar staat ‘Manager’ wordt bedoeld de manager van de desbetreffende afdeling.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Ondermandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

69.

De heffing en invordering van gemeentelijke belastingen art. 231, lid 2, sub b en c Gemeentewet op basis van de belastingverordening en de Wet Waardering Onroerende Zaken (is formeel geen mandaat)

 

B&W

Teamleider Belastingen als heffings- en invorderings-ambtenaar

 

Geen plaatsvervangers toegestaan

70.

Algemene wet inzake rijksbelastingen:

art. 63 hardheidsclausule

art. 66 kwijtschelding

B&W

Teamleider Belastingen

 

Ondermandaat niet toegestaan

71.

Bevoegdheden in het kader van de Wet Waardering Onroerende Zaken:

verstrekken legitimatiebewijzen

verstrekken gegevens aan de Waarderingskamer (art. 4, lid 1)

algemene correspondentie met Waarderingskamer

geschillen voorleggen aan Waarderingskamer (art. 11)

inlichtingen bij afnemers vragen (art. 32) gegevens verzamelen, opslaan en verstrekken (art. 38)

B&W

Teamleider Belastingen

 

 

72.

Het oninbaar verklaren van belastingvorderingen als bedoeld in 255, vijfde lid, Gemeentewet.

B&W

Teamleider Belastingen als heffings- en invorderings-ambtenaar

 

 

Team Buitenruimte

 

 

 

 

73.

Uitvoering Afvalstoffenverordening

B&W

Manager

Beleidsmedewerker Milieu

 

74.

Ondertekening van begeleidingsbiljetten art. 10.39 Wm (machtiging)

Burgemeester

Manager

Beleidsmedewerker Milieu

 

75.

Uitvoering en besluitvorming in het kader van de Beleidsregels subsidie klimaataanpak eigen woningen

B&W

Manager

Beleidsmedewerker Milieu

 

76.

Beschikkingen tot toepassen van bestuursdwang in spoedeisende gevallen 5:31 Awb (extern mandaat)

B&W

 

Toezichthouders aangewezen door Waterschap Rivierenland

Alleen in gevallen van indirecte lozingen op/in het oppervlaktewater, zoals bedoeld in de Waterschapsverordening

77.

Opleggen van last onder dwangsom en (spoedeisende) bestuursdwang ten aanzien van standplaatsen gedurende evenementen, art. 5:21/5:31 Awb, 125 Gemeentewet

BW17.00338

B&W

Manager

 

 

78.

Het verlenen van vergunning voor het leggen van kabels en leidingen

B&W

Manager

Beheerder civieltechnische werken

m.u.v. uitbreidingsplannen

79.

Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen t.b.v. werkzaamheden/activiteiten

B&W

Manager

Beheerder civieltechnische werken

 

80.

Bevoegdheid o.g.v. art. 149, eerste lid onder d, van de WVW 1994 tot het verlenen van ontheffingen voor exceptionele transporten

B&W

Manager

Beheerder civieltechnische werken

 

81.

Het verlenen van vergunningen inzake rioolaansluitingen

B&W

Manager

Beheerder Riool- en waterwerken

Geen mandaat van weigering

82.

Besluiten tot bestuursdwang voor wegslepen voertuigen o.g.v. de Wegsleepverordening, waaronder de bekendmaking, het bijhouden van het register en de inning van kosten bestuursdwang.

B&W

Manager

Buitengewone opsporingsambtenaren

 

83.

Besluiten tot bestuursdwang voor wegslepen voertuigen op basis van de Wegsleepverordening, waaronder de bekendmaking en het opmaken van procesverbaal van het wegslepen.

B&W

Districtchef Tweestromen-land regionale politiekorps Gelderland-Zuid

Politieambtenaren

 

84.

Uitvoeringshandelingen bij toepassing bestuursdwang voor wegslepen o.g.v. de Wegsleepverordening: bekendmaking, bijhouden register en inning van kosten (machtiging)

B&W

Directeur Houterman Autosleepdienst

Werknemers van Houterman Autosleepdienst

 

85.

Besluit tot bestuursdwang voertuig/autowrak op basis van art. 4:13 (defect voertuig), 5:4 (voertuigwrak), 5:6 (kampeermiddelen) en 5:12 (opslaan voorwerp/stoffen) APV

B&W

Manager

 

 

86.

Het innemen van aangiftes en in bewaring nemen van gevonden voorwerpen niet zijnde gevonden dieren (aanwijzingsbesluit).

B&W

Medewerkers team Beheer/ Onderhoud en team Publiekszaken

 

 

87.

Het innemen van aangiftes en in bewaring nemen van gevonden dieren (aanwijzingsbesluit).

N.B. De DAN verkrijgt na twee weken automatisch de eigendom van in bewaring genomen dieren, burgemeestersbesluit van 13 maart 2008 BW08.00370.

B&W

Manager

Medewerkers Dierenambulance DAN

 

88.

Het verkopen, het om niet aan een derde overdragen en het vernietigen van gevonden voorwerpen, niet zijnde gevonden dieren, in de gevallen genoemd in art. 5:6 BW(volmacht).

Burgemeester

Manager

Medewerkers Beheer/Onderhoud

 

 

89.

Mandaat van het verstrekken van gegevens ex 11 Wet WIBON (machtiging)

B&W

Manager

Directeur Vicrea Solutions BV

Beheerder Riool- en waterwerken

Ondermandaat aan medewerkers Vicrea Solutions toegestaan

90.

Het verlenen van grafrechten, toestemming gedenktekens en met name genoemde uitvoerende taken

BW12.00640

B&W

Directeur Stichting Begraafplaatsen Nijmegen (SBN)

Werknemers SBN

 

91.

Ondertekening van begeleidingsbiljetten art. 10.39 Wm (machtiging)

Burgemeester

Manager

Medewerkers Beheer/Onderhoud

 

 

92.

Besluit tot het aanvragen van een aansluiting op het elektriciteitsnetwerk van Liander, volmacht, (BW17.00372)

B&W

Manager

 

De manager kan ondermandaat verlenen aan gecertificeerde aannemersbedrijven

93.

Uitvoering van de APV

Burgemeester

B&W

Manager

Vergunningverlener

 

 

94.

Geven van een aanwijzing collectieve festiviteiten en de opslag van voertuigen, vaartuigen, mest etc. (art. 4:2 en 4:13 APV)

B&W

 

Manager

Vergunningverlener

 

95.

Zondagswet: het verbinden van geluidsvoorschriften en beperkingen en het verlenen van ontheffing aan evenementen op een zondag of daaraan gelijkgestelde dag (artt. 3, 4 en 5)

B&W

Burgemeester

Manager

Vergunningverlener

Geen mandaat

bij ingekomen zienswijzen

van weigeringen

96.

Beschikkingen op grond van de Alcoholwet

Burgemeester

Manager

Vergunningverlener

Geen mandaat van

intrekken vergunning

bevel tot sluiting

97.

Beschikkingen op grond van de Wet op de kansspelen (art. 3, 7c en 30 b, d en e)

 

Burgemeester

B&W

Manager

Vergunningverlener

Conform beleid.

98.

Beschikkingen op grond van de Winkeltijdenwet en de daarop gebaseerde bepalingen in de APV.

B&W

Manager

Vergunningverlener

Geen mandaat van vaststellen koopzondagen.

99.

Verlenen verklaring van geen bezwaar op grond van art. 5 en 10 van het Besluit niet-aangewezen luchtvaartterreinen

B&W

Manager

Vergunningverlener

 

100.

Het toe- en afwijzen van verzoeken tot ontheffing parkeerverbod van vrachtauto’s langer dan 6 meter of hoger dan 2,4 meter binnen de bebouwde kom o.g.v. artikel 5:8 APV

B&W

Manager

Vergunningverlener

 

101.

Het aanstellen van verkeersregelaars bij evenementen binnen het gemeentelijk grondgebied (art. 56, lid 1 BABW)

Burgemeester

Manager

Vergunningverlener

 

102.

Het verlenen van ontheffing voor (gemeentelijke) bedrijfs- en personenauto’s op grond van art. 87 RVV 1990.

B&W

Heffingsambtenaar van de gemeente Nijmegen

 

 

 

6.4 Afdeling Beleid en Ontwikkeling

Waar staat ‘Manager’ wordt bedoeld de manager van de desbetreffende afdeling.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat-

gever

Mandaat

Ondermandaat

Aanvullende clausules / instructies

Team Projecten Openbare Ruimte

 

 

103.

Vestiging van het recht van opstal voor drukriolering en de ondertekening (volmacht)

B&W/Burge-meester

Manager

Projectleider

 

104.

Verstrekken opdracht planschadeadvies en aanwijzen adviseur planschade op basis van Planschadeverordening

B&W

Manager

 

 

105.

Het nemen van fysieke maatregelen (voor zover ze verkeersbesluiten zijn en niet van tijdelijke aard zijn) op grond van artikel 15 tweede lid WVW 1994

B&W

Manager

-Medewerker ontwikkeling III – Projecten Openbare Ruimte (voorheen Beleidsmedewerker verkeer en vervoer)

 

-Medewerker beleidsuitvoering III

 

 

106.

Besluit tot het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens op borden als bedoeld in artikel 12 sub a BABW;

Besluit tot het plaatsen of verwijderen van de bedoelde verkeerstekens op het wegdek als bedoeld in artikel 12, sub b BABW juncto artikel 18 WVW 1994

B&W

Manager

-Medewerker ontwikkeling III – Projecten Openbare Ruimte (voorheen Beleidsmedewerker verkeer en vervoer)

 

-Medewerker beleidsuitvoering III

 

 

107.

Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen (verkeerstekens en fysieke maatregelen) die langer duren dan vier maanden dan wel zich regelmatig voordoen (art. 37 BABW)

B&W

Manager

-Medewerker ontwikkeling III – Projecten Openbare Ruimte (voorheen Beleidsmedewerker verkeer en vervoer)

 

-Medewerker beleidsuitvoering III

 

108..

Het verlenen van ontheffing voor (gemeentelijke) bedrijfs- en personenauto’s op grond van art. 87 RVV 1990.

B&W

Manager

-Medewerker ontwikkeling III – Projecten Openbare Ruimte (voorheen Beleidsmedewerker verkeer en vervoer)

 

-Medewerker beleidsuitvoering III

 

 

109.

Beslissen op aanvragen om leeftijdsontheffing, art. 5 lid 2 Reglement Rijbewijzen, 110 en 149 lid 1, onder d WVW 1994

B&W

Manager

-Medewerker ontwikkeling III – Projecten Openbare Ruimte (voorheen Beleidsmedewerker verkeer en vervoer)

 

-Medewerker beleidsuitvoering III

 

 

110.

Besluiten op aanvragen voor het vervoer van meer dan 8 personen op een aanhanger of in laadruimten van voertuigen die niet sneller kunnen dan 45 kilometer per uur (artikel 61b lid 2 sub e van het RVV 1990)

B&W

Manager

-Medewerker ontwikkeling III – Projecten Openbare Ruimte (voorheen Beleidsmedewerker verkeer en vervoer)

 

-Medewerker beleidsuitvoering III

 

 

Team Sociale en Ruimtelijke ontwikkeling

111..

Toekennen of afwijzen van een stimuleringsregeling

B&W

Manager

 

 

112.

Besluiten op aanvragen om subsidie op grond van de Algemene subsidieverordening gemeente Beuningen II en bijbehorende deelverordeningen

B&W

Manager

Beleidsmedewerker welzijn

 

113.

Bijhouden register van meldingen op grond van art. 46 wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (machtiging)

B&W

Manager

Beleidsmedewerker welzijn

 

114.

Handhaving op het gebied van Kinderopvang

B&W

Manager

Beleidsmedewerker Welzijn

 

115.

Het opleggen van nadere eisen op basis van art 3:6 lid 1 onder d Wet ruimtelijke ordening

B&W

Manager

Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening

Geen mandaat bij ingekomen zienswijzen

116.

Ondertekening van begeleidingsbiljetten art. 10.39 Wm (machtiging)

Burgemeester

Manager

Beleidsmedewerker Ruimtelijke ontwikkeling

 

117..

Elektronisch waarmerken en publiceren van Wro-instrumenten ex art. 1.2.1 A, art. 6.14 Bor en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2012

B&W

Manager

Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening

 

118.

Het verlenen van vrijstelling op grond van art. 3a, 3b en 15 van de Leerplichtwet

B&W

 

Medewerker Leerplicht

 

119.

Het zorgdragen voor het in behandeling nemen van meldingen en het zorg dragen voor het verkennend onderzoek naar de noodzaak (Wvggz)

 

(art. 5.1 en 5.2 Wvggz)

B&W

Beleidsmedewerker zorg en veiligheid

 

Procesregisseur sociaal team

 

 

Team Ruimtelijke Ontwikkeling

120.

Akkoordverklaringen van de concept-notariële akte en machtiging tot het passeren akten, waaronder de parafering

Burgemeester

Manager

Beleidsmedewerker Grondzaken

 

121.

Machtiging ondertekening Modelovereenkomst 3 inzake planschade

Burgemeester

Manager

 

Ondertekening vindt gelijktijdig met verlening van omgevingsvergunning/ontheffing

122.

30-jarige koop/gebruiksovereenkomst omzetten naar koopovereenkomst voor het symbolische bedrag van € 1,00 alsmede de ondertekening (volmacht en machtiging)

B&W

Burgemeester

Manager

Beleidsmedewerker Grondzaken

 

 

123.

Verkoop strookjes grond (volmacht)

B&W

Manager

Beleidsmedewerker Grondzaken

Alleen als de verkoop aan het toetsingskader voldoet.

Team Veiligheid

124.

Wijziging vragenlijsten Wet Bibob

B&W

Burgemeester

 

 

125. 

Verzoek om advies conform artikel 7 van de Wet Bibob (uitbreiding ondermaat BW17.00152)

B&W

Burgemeester

Manager

Beleids-medewerker Integrale veiligheid;

Juridisch adviseur (afdeling Informatie en Bedrijfsvoering)

 

126.. 

Bevoegdheid tot vaststellen afwijkende sluitingsuur en tijdelijke sluiting horecabedrijven (art. 2:30 APV)

Burgemeester

Officier van dienst politie Beuningen

 

 

 

 

6.5 Afdeling Informatie en Bedrijfsvoering

Waar staat ‘Manager’ wordt bedoeld de manager van de desbetreffende afdeling.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

 

Mandaat-

gever

Mandaat

Ondermandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

Team Advies en Control

 

 

 

 

127.

Aangaan stageovereenkomst, art. 2.9 cao Gemeenten

B&W

Managers

 

 

128.

Aangaan werkervaringsovereenkomst, art. 2.8 cao Gemeenten

B&W

Gemeentesecretaris

 

 

130.

Aangaan arbeidsovereenkomst ogv banenafspraak, art. 2.7 cao Gemeenten

B&W

Gemeentesecretaris

 

 

131.

Aangaan arbeidsovereenkomst

in alle functieschalen, Hoofdstuk 2 cao Gemeenten

B&W

Gemeentesecretaris

 

Geen volmacht bij griffiefuncties en de functie van gemeentesecretaris.

Ondermandaat niet toegestaan.

132.

Aangaan overeenkomst voor inhuur en detachering

 

B&W

Gemeentesecretaris

 

Voor zover het betreft inhuur en detachering organisatiebreed

In de overige gevallen gelden de mandaten op het overzicht ‘Inkoop en aanbesteding’ in par. 6.1 van dit register.

133.

Vermindering en vermeerdering van uren

B&W

Manager

 

 

134.

Vaststelling functiebeschrijvingen en –waarderingen,

art. 3:1 cao Gemeenten

B&W

Gemeentesecretaris

 

Geen volmacht:

bij griffiefuncties en functie van gemeentesecretaris.

135.

Aanbod salaris bij aangaan arbeidsovereenkomst, art. 3:3 cao Gemeenten

B&W

Gemeentesecretaris

 

Ondermandaat niet toegestaan

136.

Salarisverhoging, art. 3:4 cao Gemeenten

B&W

Gemeentesecretaris

 

Ondermandaat niet toegestaan

137.

Toekenning toelagen, art. 3:8, art. 3:9 art. 3:14, 3:15, 3:18 cao Gemeenten

B&W

Gemeentesecretaris

 

 

138.

Aanwijzing bedrijfshulpverlener, EHBO-er en lid interventieteam, Arbeidsomstandighedenwet en art 3:20 cao Gemeenten

B&W

Gemeentesecretaris

 

 

139.

Arbeidsduur en werktijden, art. 5:4, 5:5 en Bijlage 5B cao Gemeenten

B&W

Gemeentesecretaris

 

Geen volmacht voor de vaststelling van een werktijdenregeling.

 

140.

Toekenning vakantie en (zwangerschaps- en bevallings)verlof, wet Arbeid en Zorg en hoofdstuk 6 cao Gemeenten

B&W

Manager

 

 

141.

Aanspraken bij arbeidsongeschiktheid Hoofdstuk 7 cao Gemeenten

B&W

Gemeentesecretaris

 

 

142.

Opzeggen met instemming van de werknemer (artikel 7:671 BW)

Het in gang zetten van een ontbindingsprocedure bij de kantonrechter (artikel 7:671b BW) op een van de redelijke opzeggingsgronden van artikel 7:669 BW

Het aangaan van een buitengerechtelijke ontbinding met wederzijds goedvinden (artikel 7:670b BW)

Ontslag op staande voet (artikel 7:677 BW)

B&W

Gemeentesecretaris

 

 

143.

Schorsing als ordemaatregel, art. 11.4 cao Gemeenten

B&W

Gemeentesecretaris

 

 

144.

Van werk naar werk aanpak en voorzieningen bij werkloosheid, Hoofdstuk 9 cao Gemeenten

B&W

Gemeentesecretaris

 

 

145.

Dragen van uniform of dienstkleding, art. 11.1 cao Gemeenten

B&W

Manager

 

 

146.

Ontzegging toegang gemeentehuis (art. 7:660 BW)

B&W

Gemeentesecretaris

 

 

147.

Verplicht volgen van een opleiding, art. 8.2 cao Gemeenten

B&W

Manager

 

 

148.

Bevoegdheden in het kader van de klokkenluiders art. 7:658c BW en Regeling melden vermoeden misstand 2023

B&W

Gemeentesecretaris

 

 

149.

Toepassing Regeling Studiefaciliteiten gemeente Beuningen / Hoofdstuk 8 cao Gemeenten

B&W

Manager

 

 

150.

Verbeteren en ontwikkelen van inzetbaarheid en mobiliteit, art. 8.4 cao Gemeenten

B&W

Manager

 

 

151.

Vaststellen persoonlijk ontwikkelingsplan, art. 8.7 cao Gemeenten

B&W

Manager

 

 

152.

Aanwijzen loopbaanadviseur, art. 8.6 cao Gemeenten

B&W

Manager

 

In overleg met de P&O-adviseur

153.

Bevoegdheden in het kader van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en het daarop gebaseerde Besluit (BW14.00681)

B&W

Burgemeester

 

Inhouding uitkering o.g.v. art. 4.1 van het Besluit vindt pas plaats nadat het reïntegratiebedrijf en belanghebbende zijn gehoord en het college zo snel mogelijk in kennis wordt gesteld van de inhouding.

154.

Kostenverhaal Wet op de lijkbezorging

B&W

Manager

 

 

Team Administratie

155.

Toewijzen, afwijzen en intrekken van blijvers- en duurzaamheidsleningen BB19.00042.

B&W

Manager

Adviseur Energie van Avalon Advies

 

156.

Toewijzen, afwijzen en intrekken van startersleningen, BW16.00752 en BW17.00032 (volmacht)

B&W

Manager

Administra-tief mede-werker financiën

 

157.

Het afsluiten van verzekeringscontracten en de herziening daarvan

B&W

Manager

Administra-tief mede-werker financiën

 

158.

Het afwikkelen van schadeclaims

B&W

Manager

Medewerker Financiën

 

159.

Invordering van (privaatrechtelijke) debiteuren, incl. de bevoegdheid tot het nemen van rechtsmaatregelen

B&W

Manager

 

Behalve bedragen boven € 5.000,--

160.

Het aangaan van kortlopende geldleningen (daggeld, kasgeld)

B&W

Manager

Medewerker Financiën

 

161.

Het beleggen van overtollige middelen

 

B&W

Manager

Medewerker Financiën

 

162.

De bevoegdheid tot verkoop van in bewaring gegeven zaken als bedoeld in de art 5:6, 5:8 en 5:11 BW

 

Burgemeester

Manager

Administra-tief mede-werker financiën

Onder andere van toepassing bij verkoop van gevonden/gestolen fietsen, waarvan zich geen eigenaar heeft gemeld.

163.

De heffing en invordering van gemeentelijke belastingen art. 231, lid 2, sub b en c Gemeentewet, op basis van de legesverordening (formeel geen mandaat)

B&W

Manager

 

(BW17.00464)

164.

De toezending en uitreiking van aanslagbiljetten op basis van de legesverordening ingevolge artikel 8, lid 1 van de Invorderingswet 1990 op grond van artikel 232, lid 1, van de Gemeentewet (formeel geen mandaat)

B&W

Manager

 

(BW17.00464)

165.

Besluiten over toepassing van de hardheidsclausule art. 63 Algemene wet inzake Rijksbelastingen

B&W

Manager in de hoedanigheid van heffings- en invorderingsambtenaar gemeentelijke leges

 

(BW18.00370)

Team Informatie en Facilitair

166.

Bevoegdheden in het kader van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen: art. 10, 11, 14, 31, 32 lid 1 onder a, 37, 38, 39, 40, 41.

Nummeraanduidingen (lees: huisnummering) op grond van de Verordening Naamgeving en nummering

B&W

Bag- beheerder

Plv:

Geo-informatie-specialist

Medewerker Geo-informatie

 

 

167.

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen van onroerende zaken, artt. 7, 8 en 9

B&W

Bag-beheerder

Geo-specialist

 

 

168.

Besluitvorming en feitelijke handelingen in het kader van de Archiefwet (Aw) en aanverwante regelgeving

B&W

Gemeentearchivaris Beuningen

 

 

169.

Ter raadpleging of gebruik beschikbaar stellen van archiefbescheiden met inachtneming van de openbaarheidsbeperkingen, art 17 lid 1 Aw en art. 5 en 6 Wet hergebruik van overheidsinformatie

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen

 

 

170.

Afwijzen verzoek tot raadpleging of gebruik als de toestand van de archiefbescheiden zich daartegen verzet of deze niet veilig aan verzoeker kunnen worden toevertrouwd art 17 lid 2 Aw

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen

 

 

171.

Verplichte uitlening aan overheidsorgaan, waaronder de archiefbescheiden zouden berusten als zij niet waren overgebracht naar archiefbewaarplaats, art 18 lid 1 Aw

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen

 

 

172.

Uitlening aan instelling mits deskundig beheer en veilige bewaring zijn gewaarborgd, art 17 lid 2 Aw

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen

 

 

173.

Het afgeven van afschriften van een authentieke akte, die volgens de wet door de beheerder van de archiefbewaarplaats moet worden bewaard,

art 20 Aw

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen

 

 

174.

Het beheer van de gemeentelijke archiefbewaarplaats

art 32 lid 1 Aw

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen

 

 

175.

Het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende overgebrachte archiefbescheiden en documentaire verzamelingen, art 11 Archiefverordening

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer

 

 

176.

De bevoegdheid om archiefbescheiden en documentatie op te nemen afkomstig van particuliere organisaties of personen indien dit voor de kennis van de lokale of regionale geschiedenis van belang is,

art 12 Archiefverordening

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Inventarisatie gemeente Nijmegen

 

 

177.

Het verrichten van onderzoek in de door de gemeentearchivaris beheerde archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ten behoeve van derden, art 13 Archiefverordening

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Inventarisatie gemeente Nijmegen

 

 

178.

Het verrichten van onderzoek in de door de gemeentearchivaris beheerde archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ten behoeve van derden, art 14 Archiefverordening

Gemeente-archivaris Beuningen

Bureauhoofd Inventarisatie gemeente Nijmegen

 

 

 

6.6 Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ)

Extern mandaat, besluit van 15-1-2013, in werking getreden 1-1-2013 (BW13.00012)

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

 

Mandaat-

gever

Mandaat

Ondermandaat

Aanvullende clausules en/of instructies

Advisering in het kader van de Omgevingswet, het Besluit bouwwerken leefomgeving en de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

B&W

 

Algemeen directeur VRGZ

Medewerkers VRGZ

Ten aanzien van brandweergerelateerde taken

Het aanwijzen van toezichthouders en de afgifte inclusief ondertekening van legitimatiebewijzen voor toezichthouders van de brandweer op de naleving van:

Omgevingswet;

Woningwet;

Besluit bouwwerken leefomgeving;

Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen;

Bouwverordening;

APV.

B&W

Algemeen directeur VGZ

 

Ten aanzien van brandweergerelateerde taken

 

 

6.7 MGR Rijk van Nijmegen

Extern mandaat aan het dagelijks bestuur van het Werkbedrijf van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Rijk van Nijmegen (MGR), met toestemming voor ondermandaat, besluit van 25 augustus 2015 (BW15.00530 en BW18…)

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk voorschrift

Participatiewet

 

1. 

Aanbieden van voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling waaronder begrepen de participatieplaats en het verstrekken van vergoedingen en het weigeren, wijzigen, intrekken dan wel beëindigen van deze voorzieningen

Art. 7 lid 1 onder a, 10a,10b, 10d en 10f Participatiewet, artt. 8 t/m 25 Reïntegratieverordening en

art. 3 t/m 15 Re-integratieverordening Participatiewet Rijk van Nijmegen

2. 

Beslissingen over de toepassing van de hardheidsclausule en bij onvoorziene omstandigheden

Art. 7 lid 1 onder a. Participatiewet , art. 28 Reïntegratieverordening en

art. 26 Re-integratieverordening Participatiewet Rijk van Nijmegen

3. 

Besluiten op grond van overgangsrecht van de

Re-integratieverordening

Art. 24 Reïntegratieverordening, de Participatiewet en

art. 27 Re-integratieverordening Participatiewet Rijk van Nijmegen

4. 

Verzoeken aan belanghebbende om relevante inlichtingen te verstrekken

Art. 17 lid 1 Participatiewet

5. 

Vaststellen van de identiteit van belanghebbende

Art. 17 leden 3 en 4 Participatiewet

6. 

Opstellen Plan van aanpak

Art 44 lid 4 en 44a Participatiewet en art. 5 en 6 Reïntegratieverordening

7. 

Opleggen van de nadere verplichtingen tot arbeidsinschakeling en andere in dit artikel genoemde verplichtingen

Art. 55 Participatiewet

8. 

Besluiten over de voortzetting van een voorziening bij verhuizing van een kandidaat naar een gemeente buiten het Rijk van Nijmegen

Art. 2 Re-integratieverordening Participatiewet Rijk van Nijmegen

9. 

Ambtshalve of op aanvraag vaststellen of een persoon tot de doelgroep loonkostensubsidie behoort en het jaarlijks na aanvang van de dienstbetrekking ambtshalve vaststellen of deze persoon nog steeds tot de doelgroep behoort (bij een dienstbetrekking in het kader van beschut werk het één keer per drie jaar vaststellen of deze persoon nog steeds tot de doelgroep behoort)

Art. 7 lid 1 onder a jo. art. 10c Participatiewet en art. 6 Reïntegratieverordening Participatiewet Rijk van Nijmegen

10. 

Ambtshalve of op aanvraag vaststellen van de loonwaarde en het jaarlijks na aanvang van de dienstbetrekking ambtshalve de hoogte van de loonwaarde vaststellen (bij een dienstbetrekking in het kader van beschut werk het één keer per drie jaar vaststellen of deze persoon nog steeds tot de doelgroep behoort)

Art. 7 lid 1 onder a jo. art. 10d Participatiewet en art. 13 Reïntegratieverordening Participatiewet Rijk van Nijmegen

11. 

Besluiten tot het aangaan en beëindigen van privaatrechtelijke overeenkomsten betreffende de voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling inclusief het optreden als verzekeringnemer in verband met de gemeentelijke no risk polis

Art. 7 lid 1 onder a, 10a, 10b, 10d, 10da en 10f Participatiewet

12. 

Verlenen en vaststellen van subsidies betreffende de voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling

Artikel 10d Participatiewet, hoofdstuk 5 Reïntegratieverordening Participatiewet Rijk van Nijmegen

13. 

Het ondersteunen van personen die een uitkering van het UWV ontvangen en het aanbieden van voorzieningen aan die personen

Artikel 7 lid 7 Participatiewet

Wet kinderopvang

 

14. 

Het vaststellen van beleidsregels over het verstrekken van een tegemoetkoming in aanvulling op de kinderopvangtoeslag en het verstrekken van deze tegemoetkomingen

Artikel 1:13 Wet kinderopvang

 Wet financiering sociale verzekeringen

 

15. 

Het afgeven van doelgroepverklaringen

Artikel 118a Wet financiering sociale verzekeringen

Wet open overheid

 

16. 

Beslissen, met uitzondering van besluiten op bezwaar, op grond van de artikelen 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 11 van de Wet openbaarheid van bestuur, voor zover het betreft documenten die onder verantwoordelijkheid van de MGR tot stand zijn gekomen of anderszins het werkterrein van de MGR betreffen

Art. 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 11 van de Wet

Open overheid

Algemene wet bestuursrecht (Awb)

 

17. 

Doorzenden van geschriften waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is

Art. 2:3 Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb)

18. 

Ontvangstbevestigingen (elektronische) aanvraag

Art. 4:3a Awb

19. 

Vaststellen formulier voor indienen van aanvraag en verstrekken van gegevens

Art. 4:4 Awb

20. 

Verzoeken om aanvulling en besluiten om aanvraag niet in behandeling te nemen

Art. 4:5 Awb

21. 

Besluit om een hernieuwde aanvraag om beschikking af te wijzen indien de aanvrager geen nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden heeft vermeld

Art. 4:6, lid 2

Awb

22. 

Mededeling verlenging beslistermijn

Art. 4:14 Awb

23. 

Opschorten beslistermijn

Art. 4:15 Awb

24. 

Vaststellen verschuldigdheid en hoogte dwangsom

Art. 4:18 Awb

25. 

Terugvordering onverschuldigd betaalde dwangsommen

Art. 4:20 Awb

 

6.8 B&W van Nijmegen

Extern mandaat van het college aan Burgemeester en wethouders van Nijmegen, met toestemming voor ondermandaat, besluit van 10-2-2015, in werking getreden op 1-1-2015 (BW14.00976); aangevuld bij besluit van 11 juli 2017 (BW17.00377). 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk voorschrift

1. 

Uitvoeren van onderzoek na melding of heronderzoek

Artt. 2.3.2, 2.3.6, 2.3.9 Wet maatschappelijke ondersteuning 2016 (hierna: Wmo 2015)

2. 

Vaststellen van de identiteit van belanghebbende

Art. 2.3.4 Wmo 2015

3. 

Verzoeken aan belanghebbende om relevante inlichtingen te verstrekken

Art. 2.3.8 Wmo 2015

4. 

Aanbieden van voorzieningen gericht op beschermd wonen en opvang, al dan niet in spoedeisende gevallen, waaronder begrepen het verstrekken van voorzieningen op aanvraag en het weigeren, wijzigen, herzien, intrekken, dan wel beëindigen van deze voorzieningen.

Artt. 2.3.1, 2.3.3, 2.3.5, 2.3.10 Wmo 2015

5. 

Het beoordelen, verstrekken of weigeren van een persoonsgebonden budget, waaronder begrepen het wijzigen, herzien, intrekken, dan wel beëindigen van deze beslissing.

Artt. 2.3.6, 2.3.10 Wmo 2015

6. 

Terug- en invordering en verhaal van kosten

Art. 2.4.1, 2.4.3 Wmo 2015 en artikel 16 Verordening maatschappelijke ondersteuning Nijmegen 2015

7. 

Besluiten betreffende de bijdrage in de kosten

Art. 2.1.4 Wmo 2015 jo art. 13 Verordening maatschappelijke ondersteuning Nijmegen 2015 en Financieel besluit

8. 

Besluiten op grond van overgangsrecht van de

Verordening maatschappelijke ondersteuning

Art. 23 Verordening maatschappelijke ondersteuning 2015

9. 

Besluiten betreffende de toepassing van de hardheidsclausule en bij onvoorziene omstandigheden

Art. 23 Verordening maatschappelijke ondersteuning Nijmegen 2015

 

10. 

Doorzenden van geschriften waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is

Art. 2:3 Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb)

11. 

Ontvangstbevestigingen aanvraag

Art. 4:3a Awb

12. 

Vaststellen formulier voor indienen van aanvraag en verstrekken van gegevens

Art. 4:4 Awb

13. 

Verzoeken om aanvulling en besluiten om aanvraag niet in behandeling te nemen

Art. 4:5 Awb

14. 

Besluit om een hernieuwde aanvraag om beschikking af te wijzen indien de aanvrager geen nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden heeft vermeld

Art. 4:6, lid 2 Awb

15. 

Mededeling verlenging beslistermijn

Art. 4:14 Awb

16. 

Opschorten beslistermijn

Art. 4:15 Awb

17. 

Vaststellen verschuldigdheid en hoogte dwangsom

Art. 4:18 Awb

18. 

Terugvordering onverschuldigd betaalde dwangsommen

Art. 4:20 Awb

19. 

Beslissen op bezwaar, onder voorwaarde dat geen ondermandaat van de beslissing op bezwaar wordt verleend aan degene die het bestreden besluit in ondermandaat heeft genomen

Art. 7:1 e.v. Awb jo art. 10:3 Awb

20. 

Besluiten tot rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen te verrichten.

160 lid 1 sub f Gemeentewet

21. 

Voorbereiding civiele verdediging

160, lid g Gemeentewet

22. 

Bevoegdheid om tot herziening dan wel intrekking van maatwerkvoorzieningen of pgb’s over te gaan en daarin verweer te voeren of rechtsgedingen aan te gaan, mandaat en machtiging.

2.3.10 Wmo 2015, 8.1.4 Jeugdwet, 160 lid 1 sub f Gemeentewet

23. 

Bevoegdheid om geheel of gedeeltelijk de geldswaarde van de ten onrechte genoten maatwerkvoorziening of pgb terug te vorderen, mandaat en machtiging

2.4.1 Wmo 2015, 8.1.4 Jeugdwet, 160 lid 1 sub f Gemeentewet

24. 

Bevoegdheden in het kader van handhaving Wmo 2015 en Jeugdwet en daarin verweer te voeren of rechtsgedingen aan te gaan; mandaat en machtiging

Artt. 5:21 Awb jo 125 Gemeentewet, 5:32 e.v. Awb 160 lid 1 sub f Gemeentewet

25. 

Contractenbeheer in het kader van de handhaving van de Wmo 2015 en de Jeugdwet, daartoe de nodige rechtshandelingen te verrichten (opleggen boetes, vorderen nakoming, vorderen schadevergoeding, ontbinden/opzeggen contract) en rechtsgedingen aan te gaan; volmacht en machtiging

Artt. 160 lid 1 sub e en sub g Gemeentewet, 171 lid 2 Gemeentewet

 

6.9 Mandaten in verband met de doorkomst van de Vierdaagse

Extern mandaat met toestemming voor ondermandaat, besluit van 4 juli 2017, in werking getreden op 20 juni 2017 (BW17.00325) en besluit van 10 juli 2018 (BW18.00371)

 

Nr.

 

Omschrijving bevoegdheid

Mandaat

1. 

Beslisbevoegdheid op aanvragen om ontheffing van het verkeersbesluit voor het afwijken van de verkeerstekens Cl en El (artikel 87 RW 1990).

 

Het bestuur van Stichting DE 4-DAAGSE

2. 

Beslisbevoegdheid op aanvragen voor standplaatsen tijdens de doorkomst Vierdaagse (5:18 APV).

Het bestuur van Stichting Beuningen Sportief

3. 

Het aanstellen van verkeersregelaars voor de Vierdaagse (art. 56, lid 1 sub b BABW)

Burgemeester van de gemeente Nijmegen

 

 

 

 

 

 

Naar boven