Gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (WVW1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de uitvoeringsvoorschriften van het BABW;
Artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
Artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeersvet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;
Gelet op artikel 18 van de WVW 1994 waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders is vastgelegd.
Motivering:
Met het verkeersbesluit worden, op basis van artikel 2 van de WVW 1994, de volgende doelstellingen beoogd:
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Overwegende:
dat de in dit besluit genoemde wegen in beheer zijn bij de gemeente Waadhoeke;
dat een weg gedefinieerd is in artikel 1 WVW 1994 als alle voor het openbaar verkeer open staande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;
dat It Holt en de Skimerwei als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom zijn gecategoriseerd, waar een maximumsnelheid geldt van 60 km/uur;
dat op erftoegangswegen de verblijfsfunctie prevaleert boven de verkeersfunctie;
dat op deze wegen in principe alle verkeersdeelnemers gebruik maken van dezelfde weg en dat de voorrang op kruisingen ongeregeld is;
dat It Holt ten noorden van de Skimerwei een doodlopende weg is en doorgaand verkeer hier niet heengeleid dient te worden;
dat de Skimerwei de doorgaande route is voor gemotoriseerd verkeer;
dat op dit moment op It Holt en de Skimerwei de voorrang niet geregeld is;
dat op de Skimerwei in de richting van Leeuwarden de voorrang ook geregeld is;
dat uniformiteit in de voorrangsregeling op het traject past binnen het verwachtingspatroon van de weggebruiker en daardoor bijdraagt aan de verkeersveiligheid;
dat regelmatig onduidelijkheid ontstaat bij de weggebruiker over de doorgaande route voor gemotoriseerd verkeer;
dat ondanks informele waarschuwingsbebording, onduidelijkheid blijft bestaan bij de weggebruiker;
dat de bevoegdheid om dit overleg te voeren voor wegen die in beheer zijn bij de gemeente Waadhoeke is gemandateerd aan de verkeerscoördinator van de politie;
dat op 27 juni 2025 per mail overleg is gevoerd over met de verkeerscoördinator over de voorgenomen maatregel, resulterend in een positief advies.