Gemeenteblad van Bergeijk
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bergeijk | Gemeenteblad 2025, 293244 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bergeijk | Gemeenteblad 2025, 293244 | beleidsregel |
Beleidsregel beter benutten bestaande woningvoorraad stedelijk gebied gemeente Bergeijk
Inleiding en toepassingsbereik
Het omgevingsplan laat het permanent splitsen van woningen, het creëren van tijdelijke wooneenheden of kamergewijze verhuur meestal niet direct toe. Tegelijkertijd is er een groeiende behoefte aan kleinere woningen voor starters, kleine gezinnen en alleenstaanden. Deze woningen zijn nu vaak niet beschikbaar of zijn te duur voor deze groepen.
Om hier iets aan te doen, kan niet alleen worden ingezet op nieuwbouw, maar ook op het toevoegen van permanente of tijdelijke woningen binnen de bestaande woningvoorraad.
De gemeenteraad heeft op 26 maart 2020 het lokale volkshuisvestingsprogramma vastgesteld. Het college van burgemeester en wethouders kreeg daarbij de opdracht om maatregelen uit te werken om de bestaande woningen beter te benutten. In 2021 stelde het college de ‘1e wijziging beleidsregel betere benutting bestaande woningvoorraad gemeente Bergeijk 2021’ vast. Deze beleidsregel ging over het beter benutten van woningen zowel binnen als buiten het stedelijk gebied.
Omdat er inmiddels een aparte beleidsregel voor het landelijk gebied is vastgesteld (‘Wonen in het landelijk gebied’), vervalt de oude beleidsregel en geldt nu het nieuwe beleid dat hieronder wordt beschreven voor het stedelijk gebied.
De bestaande woningvoorraad bestaat voor een groot deel uit grote, ruime woningen waar minder vraag naar is. Met de volgende mogelijkheden kan voorzien worden in de groeiende vraag:
Iedere situatie is verschillend en het is wenselijk om ontwikkelingen per geval te beoordelen. Het is en blijft maatwerk. Wel bestaat de behoefte om uitgangspunten en voorwaarden te formuleren die gehanteerd worden bij de afweging of permanente woningsplitsing, tijdelijke wooneenheden of dubbele bewoning in de bestaande woningvoorraad toe te staan. Hierdoor is op voorhand een betere inschatting te maken of plannen kansrijk zijn of niet.
Wanneer een initiatief op basis van provinciaal beleid binnen ‘landelijk gebied’ is gelegen, is voorliggende beleidsregel niet van toepassing. Onderstaande voorwaarden gelden voor bouwplannen zover deze op basis van provinciaal beleid gelegen zijn binnen ‘stedelijk gebied’. Zie omgevingsverordening Noord-Brabant.
Daarnaast worden de volgende categorieën expliciet uitgesloten van toepassing:
Voor het toepassen van deze beleidsregel is van belang wat met bepaalde begrippen wordt bedoeld. Hieronder zijn de relevante definities opgenomen. Daar waar geen definitie is opgenomen wordt aangesloten bij de definities van de vigerende omgevingsplannen ter plaatse of omgevingsrecht en indien daar geen definitie is opgenomen wordt aangesloten bij het normale spraakgebruik.
Erf achter de lijn die het hoofdgebouw doorkruist op 1 m achter de voorkant en van daaruit evenwijdig loopt met het aangrenzend openbaar toegankelijk gebied, zonder het hoofdgebouw opnieuw te doorkruisen of in het gebouwerf achter het hoofdgebouw te komen. Waarbij als op een perceel meer gebouwen aanwezig zijn die noodzakelijk zijn voor het verrichten van de op grond van het omgevingsplan of een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit op het perceel toegestane activiteiten of als het hoofdgebouw geen woning is, maar op het perceel wel een of meer op de grond staande woningen aanwezig zijn, voor het leggen van deze lijn bepalend is het hoofdgebouw, de woning of een van de andere hiervoor bedoelde gebouwen, waarvan de voorkant het dichtst is gelegen bij openbaar toegankelijk gebied.
Een internationale werknemer, niet zijnde een expat, uit andere EU-landen die zonder arbeidsrelatie met een internationale organisatie tijdelijk in Nederland komt wonen en werken.
Een gebouw, behorende bij een op hetzelfde bouwperceel gelegen hoofdgebouw, dat zowel qua afmeting als in functioneel opzicht ondergeschikt is aan het hoofdgebouw.
Bijwoning met zelfstandige voorzieningen:
Een ondergeschikte tijdelijke extra wooneenheid voor maximaal 2 personen met een omvang van maximaal 100 m² in het hoofdgebouw, aanbouw, uitbouw een (al dan niet vrijstaand) bijgebouw van een hoofdwoning of een tijdelijk verplaatsbaar bouwwerk (die rechtens mogen bestaan), zonder eigen erf of erftoegang ten behoeve van de extra wooneenheid. Tevens is de bijwoning met zelfstandige voorzieningen aangesloten op de nutsvoorzieningen van de hoofdwoning.
In de regel biedt een woning onderdak aan één huishouden dat bestaat uit een of meerdere personen. Wanneer de hoofdbewoner de woning deelt met een tweede huishouden, zonder dat sprake is van twee zelfstandige woonruimten, spreken we van dubbele bewoning. Vaak hebben de huishoudens een familieband met elkaar. Als sprake is van bewoning door meer dan 2 huishoudens, beoordelen we het initiatief als kamergewijze verhuur.
Elke deur die direct toegang geeft tot de woning, bereikbaar via de straatzijde dan wel vanuit een gemeenschappelijke verkeersruimte en die voorzien is van een van gemeentewege verleend huisnummer.
Een (gedeelte van een) gebouw dat bestemd en geschikt is voor permanente bewoning, zelfstandig wordt gebruikt door één huishouden, en beschikt over eigen voorzieningen zoals keuken, sanitair, toegang en woonruimte.
Eén of meer personen die een gezamenlijke huishouding voeren, waarbij sprake is van continuïteit in samenstelling en onderlinge verbondenheid.
Een woning die per kamer wordt verhuurd, waarbij er vaak geen sprake is van een hoofdbewoner of een eigenaar die in deze woning woont. Over het algemeen gaat het over éénpersoonshuishoudens waarbij elke bewoner de beschikking heeft over een eigen verblijfsruimte maar alle/meerdere wezenlijke voorzieningen deelt met anderen.
Het bieden van zorg aan eenieder die hulpbehoevend is op het fysieke, psychische en/of sociale vlak, op vrijwillige basis en buiten organisatorisch verband.
Bewoning van een gebouw als hoofdverblijf.
Het voorsorteren op de behoefte aan mantelzorg voor mensen vanaf 60 jaar.
Een tijdelijke unit is een verplaatsbare, niet-permanente woonvoorziening die wordt geplaatst met een specifiek tijdelijk doel, zoals het bieden van onderdak in het kader van mantelzorg, (ver)bouwactiviteiten, noodopvang of tijdelijke woningnood. De unit voldoet aan de minimale eisen voor bewoning, is beperkt in omvang en wordt geplaatst voor een vooraf vastgestelde periode.
Tijdelijkheid duidt op een situatie, maatregel of voorziening die bewust en aantoonbaar is begrensd in duur. Er is sprake van tijdelijkheid wanneer vooraf duidelijk is vastgelegd dat de activiteit of het gebruik slechts voor een beperkte periode wordt toegestaan, waarna herstel van de oorspronkelijke situatie of beëindiging van de activiteit plaatsvindt. Tijdelijkheid wordt altijd gekoppeld aan een concreet tijdvak, een specifiek doel of een tijdelijke noodzaak.
Sanitair, keuken en slaapgelegenheid.
Een complex van ruimten, geschikt en bestemd voor de huisvesting van niet meer dan één huishouden.
Besloten ruimte die, al dan niet tezamen met een of meer andere ruimten, bestemd of geschikt is voor bewoning door één huishouden.
Woningsplitsing is het maken van meer dan één zelfstandige woning in een bestaande zelfstandige woning, bijvoorbeeld door een woning horizontaal of verticaal te splitsen in 2 of meerdere woningen. Elke woning heeft of krijgt dus alle eigen wezenlijke voorzieningen zoals een badkamer en keuken. Er is geen sprake van het delen van die wezenlijke voorzieningen. De eigen toegang via een voordeur mag wel uitkomen op een gemeenschappelijke gang, galerij of trappenhuis.
Een complex van ruimten, welke een eigen toegang heeft en welke door één huishouden kan worden bewoond zonder dat dit daarbij afhankelijk is van wezenlijke voorzieningen buiten die woonruimte.
1. Permanente woningsplitsing:
Om permanente, zelfstandige wooneenheden toegankelijk te maken voor doelgroepen zoals starters, kleine huishoudens en alleenstaanden, is het van belang dat er compacte en betaalbare woningen worden gerealiseerd. Voor permanente woningsplitsing binnen stedelijk gebied is het onder meer vereist om een ruimtelijke procedure te doorlopen. Permanente splitsing ten behoeve van deze doelgroepen is mogelijk, mits:
Permanente zelfstandig wooneenheden bereikbaar zijn voor de doelgroep (starters, kleine gezinnen en alleenstaanden). Dit betekent concreet dat de woningen voor wat betreft het prijsniveau bij verhuur onder de aftoppingsgrenzen of onder de sociale koopprijs zoals beschreven in de regionale begrippenlijst wonen MRE liggen 1 .
Het huidige omgevingsplan staat per woning één huishouden toe. Door middel van dubbele bewoning wordt toegestaan dat twee huishoudens binnen één woning verblijven, zonder dat zij een gezamenlijk huishouden vormen. Dit biedt extra flexibiliteit binnen de bestaande woningvoorraad en maakt het mogelijk dat bijvoorbeeld familieleden samen onder één dak wonen, zonder dat dit leidt tot een formele woningsplitsing. Voor dubbele bewoning in het stedelijk gebied is het o.a. noodzakelijk om een omgevingsvergunning aan te vragen. Dubbele bewoning is toegestaan mits:
In het stedelijk gebied is het uitgangspunt dat toevoeging van tijdelijke woonruimte zorgvuldig wordt afgewogen binnen de bestaande ruimtelijke plannen en beleidskaders. Er zijn tijdelijke situaties waarin bewoning in het stedelijk gebied als kansrijk wordt beschouwd. Hieronder worden de verschillende mogelijkheden voor tijdelijke bewoning nader toegelicht. Voor tijdelijke bewoning in het stedelijk gebied is het o.a. noodzakelijk om een omgevingsvergunning aan te vragen, tenzij het een vergunningsvrije activiteit betreft.
Het is mogelijk om vergunningsvrij een mantelzorgwoning te realiseren, mits:
Er maximaal 100 m² van de toegestane bouw- en afwijkingsmogelijkheden van het ter plekke geldende omgevingsplan, worden ingezet ten behoeve van de mantelzorgwoning. Uitgezonderd het plaatsen van een tijdelijke mantelzorgwoning wat tevens binnen de vergunningsvrije bouwmogelijkheden mag worden opgericht;
Preventieve mantelzorg is het vroegtijdig inspelen op de toekomstige zorgbehoefte van mensen vanaf 60 jaar. Dit betekent dat er al voorzieningen worden getroffen voordat er sprake is van een acute zorgvraag, zodat ouderen langer zelfstandig kunnen blijven wonen en zorg op een later moment gemakkelijker kan worden ingepast. Het gaat hierbij om het gebruiken van een deel van de woning, bijbehorende bouwwerken bij een woning, of een tijdelijke woonunit door een tweede huishouden. Voor preventieve mantelzorg in het stedelijk gebied is het o.a. noodzakelijk om een omgevingsvergunning aan te vragen. Preventieve mantelzorg is toegestaan mits:
3.3 Bijwoning met zelfstandige voorzieningen
Ten behoeve van het toestaan van bijwoning met zelfstandige voorzieningen is het mogelijk om een tijdelijke toestemming te verkrijgen met een maximale termijn van 15 jaar. Het gaat hierbij om het gebruiken van een deel van de woning, bijbehorende bouwwerken bij een woning, of een tijdelijke woonunit door een tweede huishouden. Voor bijwoning met zelfstandige voorzieningen in het stedelijk gebied is het o.a. noodzakelijk om een omgevingsvergunning aan te vragen. Bijwoning met zelfstandige voorzieningen is toegestaan mits:
Een ondertekende verklaring3 wordt aangeleverd door de eigenaar/eigenaren over o.a. de gevolgen na afloop van de instandhoudingstermijn.
3.4 Tijdelijk wonen bij (ver-)bouw woning
Ten behoeve van de (ver-)bouw van een woning is het mogelijk om een tijdelijke voorziening nabij de te (ver-)bouwen woning te plaatsen of een bijgebouw te bewonen voor een maximale termijn van 3 jaar, mits:
Bij kamergewijze verhuur wordt een woning niet bewoond door één huishouden, maar opgedeeld in meerdere kamers die afzonderlijk worden verhuurd aan individuen. Kamerverhuur kan bijdragen aan de huisvesting van bijvoorbeeld studenten en jongeren, maar moet zorgvuldig worden gereguleerd. We werken mee aan kamergewijze verhuur mits:
Burgemeester en wethouders van Bergeijk,
A.J.M. Ewalds
Gemeentesecretaris
W.J.G. Delissen-van Tongerlo
Burgemeester (wnd.)
Bijlage 1. Verklaring preventieve mantelzorg
Behorende bij het verzoek om medewerking van burgemeester en wethouders van Bergeijk bij het realiseren van preventieve mantelzorg als bedoeld in de beleidsregel ‘Beleidsregel be-ter benutten bestaande woningvoorraad binnen stedelijk gemeente Bergeijk’.
Bijlage 2. Verklaring tijdelijke bewoning met zelfstandige voorzieningen
Behorende bij het verzoek om medewerking van burgemeester en wethouders van Bergeijk bij het realiseren van een bijwoning met zelfstandige voorzieningen als bedoeld in de be-leidsregel ‘Beter benutten bestaande woningvoorraad binnen stedelijk gemeente Bergeijk’.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-293244.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.