Gemeente Middelburg - Eindverslag inspraakprocedure voorlopig ontwerp quick wins fietsparkeren Damplein en Langevielebinnenbrug

 

Zaaknummer 512377

 

Aanleiding

In de gezonde stad Middelburg wordt fietsen steeds belangrijker. Onze Omgevingsvisie Middelburg 2050 streeft naar een autoluwe binnenstad, waar de fiets voorrang krijgt op de auto. Dit betekent veilige en goed bereikbare fietsparkeerplaatsen met oplaadmogelijkheden. Vooruitlopend op de actualisatie fiets- en parkeerbeleid heeft het college van burgemeester en wethouders het Koorkerkgebied, Damplein en Langevielebinnenbrug aangewezen als ‘quick wins’ om snel verbeteringen realiseren voor fietsparkeren, minder zoekverkeer en meer groen in de binnenstad. Deze quick wins dragen bij aan een – deel van – Middelburg waarin meer plek is voor ontmoeting, groen en een hogere belevingswaarde in de binnenstad. Een Middelburg waarin je veilig en aangenaam door de gemeente kan bewegen. Een autoluwe stad met parkeren aan de randen voor bezoekers, kansen voor meer groen en goede fietsvoorzieningen.

 

Participatie

Op 27 januari 2025 zijn we tijdens een informatieavond in gesprek gegaan met omwonenden en ondernemers van de 3 pilotgebieden. Dit deden we aan de hand van schetsontwerpen van de gebieden. Er waren verschillende tafels waar mensen de plannen konden bekijken en hun mening konden geven. De reacties hebben we verzameld, waar mogelijk verwerkt in het ontwerp en teruggekoppeld via Middelburg Ontmoet.

Op de plannen voor het Koorkerkgebied zijn de meeste reacties over het groen, laden en lossen en het parkeren binnen gekomen. Om een goede balans te maken tussen de wensen en behoeften van zowel bewoners, ondernemers en ambities van de gemeente is meer tijd nodig om een voorlopig ontwerp te maken. Voor het Koorkerkgebied maakt het externe ontwerpbureau BoschSlabbers een voorlopig ontwerp. Dit doen zij op basis van eerder vastgestelde uitgangspunten en waar mogelijk wordt de eerder opgehaalde informatie en feedback verwerkt in het ontwerp. De gemeente is uiteraard nauw betrokken bij dit ontwerp en adviseert op basis van de (on)mogelijkheden in dit gebied. Naar verwachting is dit ontwerp na de zomer ’25 gereed. We organiseren dan wederom een moment waarbij we het ontwerp laten zien en waarop feedback kan worden gegeven. Reacties worden waar mogelijk verwerkt. Vervolgens komt ook dit ontwerp formeel ter inzage en inspraak te liggen, zie het gemeenteblad (www.officielebekendmakingen.nl). De verwachting is dat dit moment aan het einde van dit jaar zal zijn.

De plannen voor het Damplein en de Langevielebinnenbrug zijn uitgewerkt in een voorlopig ontwerp.

 

Voorlopig ontwerp Damplein

Het voorlopig ontwerp voor het Damplein heeft effect op:

  • het aantal fietsparkeerplaatsen;

  • de voorzieningen voor fietsers;

  • de hoeveelheid groen en;

  • de inrichting en hoeveelheid van de autoparkeerplaatsen.

 

Fietsparkeerplaatsen en voorzieningen

In het voorlopige ontwerp op deze locatie neemt door de herinrichting en het bijplaatsen van fietsbeugels de parkeercapaciteit voor het parkeren van fietsen toe. Dit is wat er verandert:

  • de ruimte tussen de beugels wordt groter;

  • beugels worden geplaatst op plekken waar er optimaal gebruik van gemaakt kan worden;

  • er worden 9 extra beugels geplaatst.

 

Aantal beugels

Parkeercapaciteit

Huidige situatie

47

56-94

Voorlopig ontwerp

56

112-165

De parkeercapaciteit is afhankelijk van het type fiets en de manier waarop gebruik wordt gemaakt van de beugels. Ook houden we ruimte vrij om lockers te plaatsen waar onder andere accu’s veilig kunnen worden opgeborgen en opgeladen.

 

Hoeveelheid groen

We voegen 50 meter groene haag toe rondom de fietsparkeerplekken voor een mooiere omgeving. De hagen zijn goed voor de biodiversiteit, wateropvang, bieden bescherming aan vogels en zorgen daarnaast voor een mooiere groene omgeving.

 

Inrichting en hoeveelheid van de autoparkeerplaatsen

Om bovenstaande mogelijk te maken komen er in totaal drie reguliere parkeerplaatsen te vervallen. In de huidige situatie zijn er 110 parkeerplaatsen. We vinden het acceptabel voor het realiseren van deze quick win dat drie parkeerplaatsen komen te vervallen.

 

Voorlopig ontwerp Langevielebinnenbrug

In de huidige situatie staan 36 fietsbeugels op de Langevielebinnenbrug. Afhankelijk van hoe de beugels worden gebruikt en de grootte van de fiets geeft dit een capaciteit voor het parkeren van 72-104 fietsen.

In het voorgestelde ontwerp worden 2 fietsbeugels verwijderd en 24 beugels bijgeplaatst. Dit zorgt voor een toename in parkeercapaciteit van ongeveer 48-72 fietsen. De totale parkeercapaciteit is in het nieuwe ontwerp 120-176 fietsen.

 

Aantal beugels

Parkeercapaciteit

Huidige situatie

36

72-104

Voorlopig ontwerp

58

120 - 176

 

Onder de beugels wordt halfverharding aangelegd en 50 meter groene beukenhaag geplant. De groene beukenhaag staat al in dit gebied en sluit mooi aan bij het huidige stadsbeeld. De hagen zijn goed voor de biodiversiteit, wateropvang, bieden bescherming aan vogels en zorgen daarnaast voor een mooiere groene omgeving.

Inspraak

Volgens artikel 7, derde lid, onder d, van de Participatie- en inspraakverordening Middelburg wordt inspraak verleend over de inrichting of herinrichting van wegen, straten of pleinen. Voor de herinrichting van Damplein en van Langevielebinnenbrug zijn de voorlopig ontwerpen in de inspraak gebracht. De inspraakmogelijkheid is bekendgemaakt in Gemeenteblad 2025, 170923 van 23 april 2025.

 

Inspraak termijn

Inspraak was mogelijk gedurende 6 weken: van 23 april tot en met 4 juni 2024.

 

Inzage

Tijdens de inspraaktermijn konden ingezetenen en belanghebbenden mondeling of schriftelijk hun zienswijze over het voorlopig ontwerp indienen. Het voorlopig ontwerp heeft elke werkdag tijdens kantooruren ter inzage gelegen bij de vakbalie in het stadskantoor. Het voorlopig ontwerp was ook te raadplegen op de gemeentelijke webpagina www.middelburg.nl/inspraakfietsparkeren en in het Gemeenteblad op de website Overheid.nl.

 

Zienswijzen

Tijdens de inspraakperiode zijn 5 zienswijzen ontvangen. Hieronder volgt een overzicht van de zienswijzen en onze de reactie daarop.

 

Zienswijze 1 - Zaaknummer 864158

Hierbij mijn reactie op de mail die ik toegestuurd heb gekregen en als reactie op de avond die ik heb bijgewoond omtrent het ontwerp Damplein en Langevielebinnenbrug . Ik vind het echt onacceptabel dat er parkeerplaatsen weggehaald worden. Ik als bewoonster aan de Dam, heb nu al dagelijks moeite met parkeren en dan komen er maar liefst drie parkeerplaatsen te vervallen. Bij deze ben ik dus tegen het idee om de drie parkeerplaatsen op het Damplein te verwijderen voor extra fiets beugels! Parkeerplaatsen verwijderen terwijl er al een druk op parkeren ligt in Middelburg, ik denk dat dit type ontwerpen bedacht worden door mensen die niet hartje centrum Middelburg wonen/verplaatsen of leven. Dit kost ons alleen maar heel veel geld en zorgt voor heel veel ongenoegen!

Reactie college van burgemeester en wethouders

In de Omgevingsvisie Middelburg 2050 is het besluit genomen om bezoekers aan de rand van de binnenstad te laten parkeren, streven we naar een autoluwe binnenstad waarbij de fiets voorrang krijgt op de auto. Het conceptrapport ‘Actualisatie fiets- en autoparkeerbeleid Middelburg 2030’ verwoordt dit beleid. Vooruitlopend op dit beleid heeft het college van burgemeester en wethouders het Koorkerkgebied, het Damplein en de Langevielebinnenbrug aangewezen als ‘quick wins’ om snel verbeteringen te realiseren voor fietsparkeren, minder zoekverkeer en meer groen in de binnenstad.

In de planvorming voor het Damplein wordt er meer fietsparkeercapaciteit gecreëerd op zogenaamde aanlandpunten: locaties aan de rand van het kernwinkelgebied waar de fietsroute aanlandt. Het Damplein is een van deze aanlandpunten. In het plan wordt het fietsparkeren uitgebreid waarbij drie bestaande (auto)parkeerplaatsen komen te vervallen.

Wij vinden dit een acceptabel gevolg van de uitwerking van deze quick win en we zullen dit plan op dit punt niet aanpassen.

 

Zienswijze 2 - Zaaknummer 860388

Dit is een reactie op de mail van 24 april jl. Wij wonen aan het Damplein. Op drukke dagen en vooral in de zomer kunnen wij vaak niet op het plein parkeren terwijl we daarvoor wel een vergunning hebben. Vooral als we overdag even weggaan, kunnen we de auto niet meer kwijt als we terugkomen. Het aantal parkeerplaatsen is drastisch afgenomen sinds we hier zijn komen wonen. Eerst de plaatsen voor “De Juf”, toen een vaste plek voor onze buurman die arts is en daarna nog een tiental plaatsen voor elektrische auto’s. Allemaal heel begrijpelijk maar wij komen in de knel. Wij zijn tweede helft 70, en hebben soms problemen met lopen. Fietsen doen wij niet meer. Gelukkig verder nog gezond en wij hopen nog een tijd in dit huis te kunnen blijven. Met zoveel winkels voor de dagelijkse boodschappen in de buurt, kan dat ook wel.

We hopen op gehoor voor ons probleem.

Reactie college van burgemeester en wethouders

In de Omgevingsvisie Middelburg 2050 is het besluit genomen om bezoekers aan de rand van de binnenstad te laten parkeren, streven we naar een autoluwe binnenstad waarbij de fiets voorrang krijgt op de auto. Het conceptrapport ‘Actualisatie fiets- en autoparkeerbeleid Middelburg 2030’ verwoordt dit beleid. Vooruitlopend op dit beleid heeft het college van burgemeester en wethouders het Koorkerkgebied, het Damplein en de Langevielebinnenbrug aangewezen als ‘quick wins’ om snel verbeteringen te realiseren voor fietsparkeren, minder zoekverkeer en meer groen in de binnenstad.

Als stip aan de horizon stellen we scenario 3 van het geactualiseerde parkeerbeleid voor. Hierbij faciliteren we in woonstraten bewonersparkeren (waaronder sociaal bezoek) en laten we parkeerders met bedrijfsvergunningen toe.

We behouden meerdere parkeerterreinen voor kortdurend bezoek aan de binnenstad om het economisch functioneren van bedrijven in de binnenstad te ondersteunen. Het parkeerregime op het Damplein wijzigt niet. Wel verlengen we de reguleringsuren. Voor u betekent dit dat de parkeerdruk in de avonduren en op zondag lager wordt. Op alle andere momenten zal het nieuwe beleid helaas voor u geen verlichting geven.

 

Zienswijze 3 - Zaaknummer 857280

Graag wil ik laten weten dat we zeer prettig wonen aan het Damplein te Middelburg. Te midden van fijne ondernemers die prima voor eigen belangen opkomen, maar tevens erg behoudend zijn. De bewoners daarentegen zijn minder op de hoogte en reageren wellicht te laat op dit soort plannenmakerij. Want het verkeer is echt wel storend en onnodig in ons gedeelte. Het plan om het Damplein qua parkeren alleen voor bewoners vergunningen te gebruiken is gewoon een heel goed plan. Het deel aan de kant van de juf omtoveren tot park is nog een beter idee.

Het damplein is een A- lokatie , wat geeft auto’s het recht op zo’n mooie plek te staan, met zo’n prachtig uitzicht. Auto’s genieten er niet van, dus auto’s vervangen voor bankjes met mensen in een park draagt bij aan levensgeluk. Daarbij is het natuurlijk een belachelijke gedachten dat toeristen WEL wandelen in het winkelgebied, voor een stadswandeling, maar door een prachtige stad wandelen vanaf je auto aan de zijkant van de stad kan dan NIET? Oké de spullen die ze kopen, geen zin om te sjouwen? Trein stationnetje naast de graanbeurs, op en af stappen op een (gratis) treintje op electra dat heen en weer pendelt tijdens openingstijden van de winkels. En op 2 vaste momenten in de avond (voor en na het diner) Draagt ook bij aan een gezonde wandelgewoonte.

Mijn voorstel zou zijn:

Midden Damplein = PARK met wc en bankjes, water, fietsparkeerplekken , “de juf”en een stationnetje bij graanbeurs, taxi en oplaadplekken, gehandicapten, doktersplek en kiss & ride plek. Dit vooral om de graanbeurs en niet aan de stadszijde. Om het Damplein bewonersvergunningen en aannemers met ontheffing. Optie: verzin een betere aanvoerroute voor de grote vrachtwagens (dus niet meer vanaf de Pieterstraat, ze kunnen de draai moeilijk maken) en geen grote bussen meer die mensen afzetten en het hele rondje Damplein proberen te maken. Ook tot het stationnetje bij de graanbeurs. Voor het reintje : Dus om het droogdok een route een en weer maken. Dus rijroute dus wijzigen aan de andere zijde van de dam. (Oneven zijde)

Ga zo door, namens heeel veel bewoners van het Damplein.

Reactie college van burgemeester en wethouders

In uw reactie gaat u uit van het feit dat het Damplein qua parkeren alleen voor bewonersvergunningen in de toekomst te gebruiken is. Daarnaast geeft u aan dat het Damplein heringericht zou moeten worden als een verblijfsgebied dan wel een park, waarbij autoparkeerplaatsen op het Damplein komen te vervallen.

Wij willen eerst even ingaan op de ontwikkeling van de Omgevingsvisie Middelburg 2050 en daarna terugkomen op het voorgenomen plan met betrekking tot het Damplein.

In de Omgevingsvisie Middelburg 2050 is het besluit genomen om bezoekers aan de rand van de binnenstad te laten parkeren, streven we naar een autoluwe binnenstad waarbij de fiets voorrang krijgt op de auto. Het conceptrapport ‘Actualisatie fiets- en autoparkeerbeleid Middelburg 2030’ verwoordt dit beleid. Vooruitlopend op dit beleid heeft het college van burgemeester en wethouders het Koorkerkgebied, het Damplein en de Langevielebinnenbrug aangewezen als ‘quick wins’ om snel verbeteringen te realiseren voor fietsparkeren, minder zoekverkeer en meer groen in de binnenstad.

In de planvorming voor het Damplein wordt er meer fietsparkeercapaciteit gecreëerd op zogenaamde aanlandpunten: locaties aan de rand van het kernwinkelgebied waar de fietsroute aanlandt. Het Damplein is een van deze aanlandpunten. In het plan wordt het fietsparkeren uitgebreid waarbij drie bestaande (auto)parkeerplaatsen komen te vervallen.

Als stip aan de horizon stellen we scenario 3 van het geactualiseerde parkeerbeleid voor. Hierbij faciliteren we in woonstraten bewonersparkeren (waaronder sociaal bezoek) en laten we parkeerders met bedrijfsvergunningen toe.

We behouden meerdere parkeerterreinen voor kortdurend bezoek aan de binnenstad om het economisch functioneren van bedrijven in de binnenstad te ondersteunen. Het parkeerregime op het Damplein wijzigt niet. Wel verlengen we de reguleringsuren. Voor u betekent dit dat de parkeerdruk in de avonduren en op zondag lager wordt. Op alle andere momenten zal het nieuwe beleid helaas voor u geen verlichting geven.

Er zijn op dit moment geen plannen om het Damplein autoluw dan wel autovrij te maken.

Uw opmerking met betrekking tot de routering van bevoorradingsverkeer dan wel grote voertuigen vallen buiten de scope van deze inspraak.

 

Zienswijze 4 - Zaaknummer 867693

Als bewoner van de Binnenstad wil ik reageren op dit stuk. Ik zou er heel blij van moeten worden: eindelijk wordt het probleem erkent en (vooral) aangepakt. Maar na het lezen van het concept is de moed weer in de schoenen gezakt. Het is een chaotisch stuk met heel veel overwegingen, cijfers, mogelijkheden, maar duidelijkheid wat de gemeente nu beoogd geeft het niet. Er zijn meerdere scenario’s, maar welke wordt het???? Drie heeft de voorkeur van de gemeente tot nu toe , dus veel plekken inleveren. Wat gebeurd er met het Damplein?? Daar zijn veel parkeerplekken. Als dat wegvalt, komen de kort bezoekers , bewoners binnenstad en de kerkbezoekers op zondagen in de knel. Hoe wilt u checken of het sociaal bezoek betreft of gewoon een toerist? Handhaving wordt nu al bijna niet gedaan, waarom dan wel? U wilt de bewoners van de binnenstad stimuleren verder weg te gaan parkeren zodat het centrum verder autoluw wordt. Heeft u weleens in de basis administratie van de gemeente gekeken wat de gemiddelde leeftijd is van de binnenstadbewoners? Sommige ouderen zijn goed te been, maar heel velen ook niet. Te gezond voor een gehandicapten vergunning, maar een wandeling van 15 minuten , vanaf bijvoorbeeld de oude veerseweg , is voor velen niet te doen. Het realiseren van de plannen (uitbereiding aan de randen van de stad) nemen drie tot vijf jaar in beslag. Ik krijg wel de indruk dat u het opheffen van de 555 parkeerplekken veel sneller wil gaan doen. Dan is de ellende helemaal niet meer te overzien. Tenslotte: Wanneer worden de bewoners een gelijkwaardige gesprekspartner voor de gemeente net als de ondernemers?

Reactie college van burgemeester en wethouders

Deze inspraakreactie is beantwoord tijdens de inspraak van het conceptrapport ‘Actualisatie fiets- en autoparkeerbeleid Middelburg 2030’. We verwijzen u daarnaar.

Specifiek voor het Damplein kunnen wij het volgende zeggen. In de planvorming voor het Damplein wordt er meer fietsparkeercapaciteit gecreëerd op zogenaamde aanlandpunten: locaties aan de rand van het kernwinkelgebied waar de fietsroute aanlandt. Het Damplein is een van deze aanlandpunten. In het plan wordt het fietsparkeren uitgebreid waarbij drie bestaande (auto)parkeerplaatsen komen te vervallen.

We behouden meerdere parkeerterreinen voor kortdurend bezoek aan de binnenstad om het economisch functioneren van bedrijven in de binnenstad te ondersteunen. Het parkeerregime op het Damplein wijzigt niet. Wel verlengen we de reguleringsuren. Voor u betekent dit dat de parkeerdruk in de avonduren en op zondag lager wordt. Op alle andere momenten zal het nieuwe beleid helaas voor u geen verlichting geven.

Er zijn op dit moment geen plannen om het Damplein autoluw dan wel autovrij te maken.

 

Zienswijze 5 - Zaaknummer 873383

Ik heb mijn mail niet verstuurd, maar weet nog wel wat er mijn notebook stond. Scenario 1,vind ik veel te ingrijpend en zijn er 640 nieuwe parkeerplaatsen nodig. Dit kan je oplossen met scenario 3. Door 3 lagen op Ramsburg te bouwen,goed voor ongeveer 500 plaatsen en tevens in overleg met NS om daar een tweede parkeerlaag aan te leggen. Dit alles zou gerealiseerd kunnen worden met het ontzien vd volkstuintjes. Dit terrein op Ramsburg moet dan wel betaald parkeren worden om de geldelijke tekortkomingen op te vangen. Tevens zou ik graag zien dat het Damplein anders ingericht word en daardoor terrassen toe te staan en een halvering vd parkeerplaatsen.

Reactie college van burgemeester en wethouders

Deze inspraakreactie is beantwoord tijdens de inspraak van het conceptrapport ‘Actualisatie fiets- en autoparkeerbeleid Middelburg 2030’. We verwijzen u daarnaar.

Specifiek voor het Damplein kunnen wij het volgende zeggen. In de planvorming voor het Damplein wordt er meer fietsparkeercapaciteit gecreëerd op zogenaamde aanlandpunten: locaties aan de rand van het kernwinkelgebied waar de fietsroute aanlandt. Het Damplein is een van deze aanlandpunten. In het plan wordt het fietsparkeren uitgebreid waarbij drie bestaande (auto)parkeerplaatsen komen te vervallen.

We behouden meerdere parkeerterreinen voor kortdurend bezoek aan de binnenstad om het economisch functioneren van bedrijven in de binnenstad te ondersteunen. Het parkeerregime op het Damplein wijzigt niet. Wel verlengen we de reguleringsuren. Hierdoor wordt de parkeerdruk in de avonduren en op zondag lager. Op andere momenten zal het nieuwe beleid helaas voor geen verlichting geven.

Er zijn op dit moment geen plannen om het Damplein autoluw dan wel autovrij te maken

 

Conclusie

De zienswijzen hebben niet geleid tot aanpassingen in het ontwerp.

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders

in hun vergadering van 1 juli 2025.

de secretaris,                                   de burgemeester,

Aart van den Brink                           Yvonne van Mastrigt

Naar boven