Gemeenteblad van Bergeijk
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bergeijk | Gemeenteblad 2025, 288662 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bergeijk | Gemeenteblad 2025, 288662 | ander besluit van algemene strekking |
Dienstverlenings- en Samenwerkingsovereenkomst Inkoop en Contractmanagement JeugdzorgPlus Landsdeel Zuidoost-Nederland
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bergeijk,
gelet op de jeugdwet en daarmee de verantwoordelijkheid voor het zorgdragen van de beschikbaarheid van JeugdZorgPlus ;
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juni 2025.
Dienstverlenings- en Samenwerkingsovereenkomst Inkoop en Contractmanagement JeugdzorgPlus Zuidoost -Nederland
R egio Noordoost-Brabant (10 Gemeenten)
Bernheze, Boekel, Boxtel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, ’s-Hertogenbosch, Sint- Michielsgestel, Vught
R egio Zuidoost-Brabant (21 Gemeenten)
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre
Regio Noord-Limburg (7 Gemeenten)
Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo, Venray
Regio Midden-Limburg-West (3 Gemeenten)
Regio Midden-Limburg-Oost (4 Gemeenten)
Echt-Susteren, Maasgouw, Roerdalen, Roermond
Regio Zuid-Limburg (16 Gemeenten)
Beek, Beekdaelen, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf,
Maastricht, Meerssen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul,Voerendaal
De Gemeenten Bernheze, Boekel, Boxtel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, ’s- Hertogenbosch, Sint-Michielsgestel en Vught, behorend tot regio Noordoost-Brabant, iedere gemeente rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar burgemeester of een door de burgemeester gevolmachtigde bestuurder of functionaris;
De Gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop- Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De ierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre behorend tot regio Zuidoost-Brabant, iedere gemeente rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar burgemeester of een door de burgemeester gevolmachtigde bestuurder of functionaris;
De Gemeenten Beek, Beekdaelen, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht, Meerssen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul en Voerendaal behorend tot regio Zuid-Limburg, iedere gemeente rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar burgemeester of een door de burgemeester gevolmachtigde bestuurder of functionaris;
hierna te noemen: “deelnemende regio’s”
een Dienstverlenings- en Samenwerkingsovereenkomst Inkoop en Contractmanagement JeugdzorgPlus Zuidoost-Nederland met elkaar aan te gaan voor de duur van vier (4) jaar en zeven (7) maanden hierna te noemen: “DVO JZ+” of kortweg “DVO”
De Gemeenten van landsdeel Zuidoost-Nederland hiervoor subsidie hebben aangevraagd bij het Rijk conform de hierop betrekking hebbende subsidieregelingen1 ;
2025 een overgangsjaar is, waarin de gemeente Roermond tot het einde van dat jaar zorgdraagt voor de uitvoering van het contractmanagement en -beheer van reeds gesloten Overeenkomsten met Aanbieders inzake JeugdzorgPlus en waarin de gemeente Eindhoven zorgdraagt voor de inkoop van JeugdzorgPlus. De samenwerkingsafspraken omtrent de uitvoering van het contractmanagement en - beheer door de gemeente Roermond zijn vastgelegd in het “Convenant contractmanagement JeugdzorgPlus Landsdeel Zuidoost”;
Gedefinieerde begrippen hebben in enkelvoud en meervoud overeenkomstige definitie. Begrippen zoals vastgelegd in vigerende wet- en regelgeving zijn onverkort van toepassing:
Contractmanagement: alle activiteiten gericht op het verkrijgen van de afgesproken en geoptimaliseerde waarde van een Overeenkomst. Het beheren en aansturen van de uitvoering van een Overeenkomst, gericht op optimalisering van de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer en gericht op optimalisatie van de toegevoegde waarde van de Overeenkomst;
Inkoop: inkopen omvat alle activiteiten die worden uitgevoerd door de inkooporganisatie om diensten van externe marktpartijen te betrekken/contracteren. Een van de kerntaken van inkoop is aanbesteden. Aanbesteden is een specifieke methode om in te kopen. Aanbesteden is een afgewogen wijze om te komen tot contractering van de (meest) geschikte marktpartij(en);
Artikel 2. Doelstelling en uitganspunten DVO
In deze DVO maken de deelnemende regio’s afspraken over doelmatige en rechtmatige uitvoering van de inkoop en het contractmanagement en -beheer door de Centrale Gemeente met betrekking tot de Overeenkomst(en) met Aanbieder(s) evenals afspraken over de verantwoordelijkheden van en tussen de regio’s ten aanzien van de uitvoering van de Overeenkomst(en) met Aanbieder(s) en de bekostiging hiervan.
De Colleges van de Gemeenten beleggen de uitvoering van de taken voortvloeiend uit artikel 4 van deze DVO bij de Centrale Gemeente, begrensd door wetgeving, jurisprudentie, vooraf vastgestelde financiële kaders, de beschreven opdracht en het door alle Gemeenten afgegeven mandaat, volmacht en machtiging.
Artikel 4. Taken en bevoegdheden Centrale Gemeente
De Centrale Gemeente is belast met de inkoop van JeugdzorgPlus. Het inkopen van JeugdzorgPlus bestaat in ieder geval uit de volgende activiteiten:
Het voorbereiden en uitwerken2 van de inkoopstrategie ten behoeve van het sluiten van Overeenkomst(en) met Aanbieder(s) voor het leveren van JeugdzorgPlus, waaronder;
Artikel 5. Verplichtingen deelnemende regio’s
De deelnemende regio’s en daartoe behorende Gemeenten zijn zelfstandig verantwoordelijk en bevoegd om de inkoopstrategie en het daarbij horende verwachte budgetbeslag voor JeugdzorgPlus vast te stellen. Zij spannen zich in om dat tijdig te doen, gelet op de planning van de inkoopprocedure(s) en het borgen van de continuïteit van zorg.
De Centrale Gemeente is bevoegd tot het aangaan van Overeenkomst(en) met Aanbieder(s) van JeugdzorgPlus, mits deze Overeenkomsten starten binnen de looptijd van deze DVO. De deelnemende regio’s en daartoe behorende Gemeenten zijn daarmede aan deze Overeenkomsten met Aanbieders gebonden. De deelnemende regio’s en daartoe behorende Gemeenten verlenen de Centrale Gemeente hiertoe opdracht, mandaat, volmacht en machtiging middels ondertekening en publicatie in het Gemeenteblad (officiële bekendmakingen) van bijlage 1.
In afwijking van het bepaalde in het derde lid is het een Gemeente wel toegestaan om in aanvulling op de Overeenkomst(en) met Aanbieder(s) specifieke maatwerkafspraken te maken, voor zover dit mogelijk is binnen de wettelijke, procedurele en contractuele kaders van de Overeenkomst(en) met Aanbieder(s). De betreffende deelnemende Gemeente is gehouden deze maatwerkafspraken zelf te documenteren en te borgen. De betreffende deelnemende Gemeente stelt de Centrale Gemeente vooraf op de hoogte van het voornemen tot het maken van maatwerkafspraken.
Alle Gemeenten dragen zorg voor passende samenwerkingsafspraken en mandatering binnen de regio waartoe zij behoren, zodat zij één bestuurder per deelnemende regio kunnen afvaardigen voor deelname aan het Bestuurlijk Overleg. Bij voorkeur is dit een bestuurder van de Centrumgemeente van een deelnemende regio.
De Centrale Gemeente financiert de uitvoeringskosten zelf voor op basis van de raming opgenomen in bijlage 2. De werkelijke uitvoeringskosten worden jaarlijks verrekend, waarbij het aantal Jeugdige inwoners tot en met 17 jaar oud per regio en de loonkosten van de betrokken functionarissen jaarlijks worden geactualiseerd, op basis van de inwonersaantallen op 31 december per Gemeente zoals vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (jaar T-1) en de stijging van loonkosten conform de CAO Gemeenten, respectievelijk.
Artikel 8. Bekostiging Aanbieders
Bij de verrekening na afloop van het kalenderjaar maakt de Centrale Gemeente per Regio inzichtelijk wat het verschil is tussen de bevoorschotting en de daadwerkelijke kosten voor JeugdzorgPlus. Dit kan leiden tot een nabetaling door de een deelnemende regio of een terugbetaling aan een deelnemende regio. Deze verrekening vindt plaats op basis van een (credit)factuur die de Centrale Gemeente aan elke deelnemende regio verstuurt.
Artikel 9. Verantwoording kosten
De Centrale Gemeente voorziet de deelnemende regio’s en daartoe behorende gemeenten jaarlijks voor 1 mei van het jaar T+1 van een verantwoording over de uitgevoerde werkzaamheden in het jaar (T) en daarmee samenhangende uitvoeringskosten evenals de in het voorgaande jaar gerealiseerde resultaten en kosten van de Aanbieders.
De aansprakelijkheid van de Centrale Gemeente voor schade als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van deze DVO is beperkt tot het bedrag dat de deelnemende regio’s voor de betreffende werkzaamheden aan de Centrale Gemeente hebben betaald. Deze aansprakelijkheidsbeperking geldt niet indien de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de Centrale Gemeente. Evenmin geldt deze beperking indien de schade direct voortvloeit uit een schending van wettelijke verplichtingen of fundamentele zorgplichten door de Centrale Gemeente.
Artikel 18. Onvoorziene omstandigheden en geschillen
In geval van een geschil over de inhoud, strekking of uitvoering van deze DVO wordt eerst en vooral getracht dit op ambtelijk niveau op te lossen. Indien er niet binnen 3 maanden overeenstemming wordt bereikt over een oplossingsrichting, dan wordt de kwestie aan het Bestuurlijk Overleg voorgelegd en wordt er door het Bestuurlijk Overleg een oplossing gekozen.
In alle overige gevallen en situaties waarin deze DVO niet voorziet, treden de Centrale Gemeente en de betreffende Gemeente(n) met elkaar in overleg. De voorgenomen oplossingsrichting wordt via het Ambtelijk Overleg voorgelegd aan het Bestuurlijk Overleg en wordt er door het Bestuurlijk Overleg een oplossing gekozen.
Artikel 19. Afspraken gegevensuitwisseling / gegevensverwerking
De afspraken ten aanzien van gegevensuitwisseling en/of gegevensverwerking tussen Gemeenten inzake deze DVO zijn separaat opgenomen in bijlage 3.
De Gemeenten verplichten zich tot geheimhouding van wat hen bij de uitvoering van deze DVO ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of men redelijkerwijze vermoedt dat de betreffende informatie een vertrouwelijk karakter heeft. De verplichting tot geheimhouding blijft ook na de uitvoering van de DVO van kracht.
Deze DVO kan worden aangehaald als: “Dienstverlenings- en Samenwerkingsovereenkomst Inkoop en Contractmanagement JeugdzorgPlus Zuidoost-Nederland”
De volgende separaat toegevoegde bijlagen maken integraal deel uit van deze DVO:
Bijlage 1 – Opdracht, mandaat, volmacht en machtiging;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-288662.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.