Gemeenteblad van Eindhoven
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Eindhoven | Gemeenteblad 2025, 283959 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Eindhoven | Gemeenteblad 2025, 283959 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Versterken Sociale Basis
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat het in de vergadering van 27 mei 2025.
de gemeente Eindhoven deze visie en doelstellingen verder wil ondersteunen door het subsidiëren van activiteiten die daaraan bijdragen en daarmee een breed, laagdrempelig en vindbaar aanbod van activiteiten én ondersteuning, in eigen buurt, wijk of daarbuiten (bijv. stedelijk of online) wil creëren.
Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Versterken Sociale Basis.
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Actiegebied: door het college aangewezen actiegebieden zijn: deel van Drents Dorp (oost en zuid) en deel van ’t Ven (bezit ‘thuis), Bennekel (oost en west), deel van Blaarthem (Offenbachlaan) en Genderdal, Burghplan en Tivoli, Doornakkers (oost en west), deel van 't Hofke (Vlinderbuurt) en Lakerlopen, Eckart-Vaartbroek, deel van 't Hool (noord) en Jagershoef, Vlokhoven, (Hemelrijken en Gildebuurt, Woensel West, Kronehoef, Mensfort, Rapenland en Limbeek (noord en zuid).
De Kindcheck: houdt in dat je in je contacten met volwassen inwoners nagaat of er kinderen in het gezin zijn en inschat of zij veilig zijn en/of problemen ontwikkelen door de situatie thuis en de ouders wijst op het preventieve aanbod voor hun kinderen. De Kindcheck wordt bijvoorbeeld gedaan bij volwassen inwoners:
(Basis)dagbesteding: een algemene voorziening gericht op het bieden van een laagdrempelige ontmoetingsplek waarin tevens vorm wordt gegeven aan een gevarieerd activiteitenaanbod die de zelfredzaamheid en participatie van deelnemers bevordert, behoudt of compenseert, ondersteunt bij het creëren van een dagstructuur en betrokken mantelzorgers ontlast.
Alle Outreachend Werk-partners vormen samen één netwerk waarin onderling (blijvend) wordt afgestemd: hoe de inzet van het outreachend werk te verdelen (o.a. met behulp van cijfers en data) over de gebieden, wijken en buurten (hotspots en hottimes); hoe ieders specialisatie het meest effectief kan worden ingezet; welke partner het beste aansluiting vindt met welke inwoner of persoon op straat.
NT1: Nederlands als eerste taal. We duiden met deze term volwassenen aan die het Nederlands als moedertaal hebben, maar ook laagopgeleide Nederlanders met een andere moedertaal, die een gesprek kunnen voeren en discussiëren in het Nederlands (minimaal op niveau 2F van het Referentiekader Taal en Rekenen) en leerbehoeften hebben op het gebied van lezen en schrijven.
Onafhankelijke cliëntondersteuning: onafhankelijke ondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen.
Outreachend werk: het proactief benaderen en opsporen van kwetsbare volwassenen die hun (werkelijke) hulpvraag niet kunnen, willen, durven of mogen stellen en een (mogelijk) risico vormen voor zichzelf en/of omgeving. Outreachend werk zorgt dat de juiste zorg en ondersteuning geleverd wordt op de juiste plek (d.m.v. het wijzen van de juiste weg) aan de inwoner en zijn/haar omgeving, in een zo vroeg mogelijk stadium, om de gezondheid en het welbevinden van inwoners te bevorderen, overlast te verminderen en (verdere) escalatie te voorkomen.
Sociale basis: De sociale basis bestaat en wordt gevormd door inwoners en de gemeenschappen waar inwoners onderdeel van uitmaken. Iedereen maakt er per definitie onderdeel vanuit en kan eraan bijdragen. In de sociale basis vinden inwoners steun bij elkaar. Daarnaast bestaat er een breed, laagdrempelig en vindbaar aanbod van activiteiten én ondersteuning, in eigen buurt, wijk of daarbuiten (bijv. stedelijk of online). Dit aanbod bestaat uit een combinatie van inwonerinitiatieven, vrijwilligersorganisaties en professionele organisaties.
Artikel 3 De te subsidiëren activiteiten
Activiteiten richten zich op het realiseren van het preventief jeugdbeleid ‘Geen Kinderspel 2022-2026’ (waaronder jongerenwerk op school) en dragen bij aan een van de daarin geformuleerde doelstellingen van de ambities; ’Iedere jeugdige een goede start’, ‘Alle jeugdigen doen mee’; ‘Elke jeugdige groeit veilig op’.
Activiteiten richten zich op het realiseren van het Stadsplan 'Iedereen basisvaardig'. Het plan heeft als doel het bevorderen van basisvaardigheden van volwassen inwoners met een nadruk op de NT1 doelgroep; inwoners met Nederlands als moedertaal die toch moeite hebben met lezen en schrijven. Daarnaast richt het plan zich ook op de NT2 doelgroep in een kwetsbare positie.
Naast het richten op de genoemde doelgroepen uit het Stadsplan is er ook noodzaak voor activiteiten die aandacht besteden aan de ontwikkeling van basisvaardigheden bij kinderen. Door vroegtijdig in te zetten op (taal)ontwikkeling, wordt niet alleen laaggeletterdheid voorkomen, maar worden ook gelijke kansen geboden, talentontwikkeling gestimuleerd en onderwijsachterstanden tegengegaan.
Activiteiten richten zich op een samenleving waar mensen verbonden zijn, naar elkaar omzien en elkaar helpen. Het vasthouden en versterken van de saamhorigheid in de samenleving, zorgen dat iedereen mee kan doen en dat iedereen de juiste ondersteuning krijgt die nodig is. Inwoners kunnen beter omgaan met hun eigen levensvraagstukken waardoor zij minder gevoelens van eenzaamheid ervaren. Door het wegnemen van zo veel mogelijk barrières, kunnen alle Eindhovenaren laagdrempelig deelnemen aan sociale en maatschappelijke processen;
Activiteiten richten zich op de ambitie om van Eindhoven een stad te maken met vitale inwoners: mensen die goed in hun vel zitten en gezond zijn. Zij voeren zoveel mogelijk eigen regie over hun gezondheid en leven en hebben daarin gelijke kansen. Ook streven we naar een stad met een sociale, groene leefomgeving waar de gezonde levensverwachting en kwaliteit van leven stijgt en men graag meedoet in de samenleving. Mensen met verslavingsproblematiek zijn voldoende zelfredzaam en nemen deel aan de maatschappij zonder dat ze hun directe omgeving schade toebrengen of overlast in de (woon)omgeving veroorzaken;
Activiteiten richten zich op de groep kwetsbare inwoners die door een opeenstapeling van problemen op meerdere leefgebieden extra zorg en aandacht nodig heeft. De activiteiten zijn erop gericht dat de juiste zorg eerder op de juiste plek komt (ook bij impliciete zorgvragen), zodat verdere escalatie wordt voorkomen.
Armoede en schulden hebben impact op alle levensdomeinen. Aanpakken van armoede en schulden is dus een voorwaarde om op andere vlakken iets te kunnen bereiken. De activiteiten richten zich op het versterken van de bestaanszekerheid van inwoners en het voorkomen van (hoge) schulden. Zodat iedereen kan meedoen, ongeacht de hoogte van het inkomen. Het streven om ervoor te zorgen dat meer inwoners structureel uit de armoede raken, het voorkomen dat inwoners in de financiële problemen komen, ervoor zorgen dat inwoners eerder in contact komen met passende hulp en meer inwoners duurzaam schuldenvrij zijn. De activiteiten dragen bij aan deelthema 1 'Vangnet en materiële ondersteuning’ of deelthema 2 ‘Preventie van financiële problemen’
De activiteiten zijn dan ook gericht op het vroegtijdig signaleren van (complexe) problematiek bij deze inwoners, die in de ogen van hun buurtgenoten verward en/of onbegrepen gedrag vertonen, dragen bij aan het verminderen van zwaardere zorginzet. Door het daadkrachtig optreden van professionals richting deze inwoners en hun directe leefomgeving wordt ook gewerkt aan het destigmatiseren (normaliseren) van het vraagstuk rondom verward gedrag.
OCO: Activiteiten zijn gericht op het voorzien van informatie, advies en algemene ondersteuning aan inwoners die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening. De ondersteuning richt zich op het gehele sociale domein: maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. De inwoner staat hierbij centraal.
Inwonersondersteuning: Naast OCO kun je ook subsidie aanvragen voor sociaal-juridische ondersteuning, belangenbehartiging dak- en thuislozen en slachtofferhulp. Het kan gaan om bemiddeling, informatie en advies, advisering, ondersteunen bij of overnemen van administratieve zaken en belangenbehartiging.
Activiteiten zijn erop gericht dat Eindhovenaren zo lang mogelijk vitaal, gelukkig, veilig en vertrouwd in de eigen wijk kunnen wonen. Buurten en wijken ontwikkelen zich tot een zorgzame omgeving, waar oog is voor mensen in een kwetsbare positie, specifiek mensen met dementie. Om in de toekomst beter om te kunnen gaan met de toenemende aantallen inwoners met dementie is een gezamenlijke aanpak noodzakelijk. Die aanpak richt zich op het herkennen van dementie, het omgaan met dementie, het doorbreken van taboes rondom de ziekte, om de ondersteuning van mantelzorgers en om toegankelijke informatievoorziening rondom het thema dementie.
Activiteiten zijn gericht op het tegengaan en uitbannen van huiselijk geweld en kindermishandeling zodat iedere inwoner in Eindhoven veilig is en zich veilig voelt. We streven naar een samenleving én een professioneel veld die begrijpen wat huiselijk geweld is, (risico’s op) huiselijk geweld weten te signaleren en weten wat met het signaal te doen.
de Kindcheck (Wet meldcode) is onderdeel van de werkwijze van de aanvrager; en
de culturele activiteit of het culturele project vindt plaats in een van de bestuurlijk vastgestelde actiegebieden: Drents Dorp (oost en zuid), deel van ’t Ven (bezit ‘thuis), Bennekel (oost en west), deel van Blaarthem (Offenbachlaan), Genderdal, Burghplan, Tivoli, Doornakkers (oost en west), deel van ’t Hofke (Vlinderflats), Lakerlopen, Eckart-Vaartbroek, deel van ’t Hool (noord), Jagershoef, Vlokhoven, Hemelrijken, Gildebuurt, Woensel West, Kronehoef, Mensfort, Rapenland en Limbeek (noord en zuid); en
In aanvulling op het bepaalde in de ASV Eindhoven weigert het college de subsidie in ieder geval:
Artikel 6 Subsidieplafond/verdeling van de subsidie
Indien het subsidieplafond wordt bereikt, vindt verstrekking van subsidie voor activiteiten op grond van artikel 3, eerste lid, onderdeel a tot en met e, onderdeel f deelthema 2: ‘Preventie van financiële problemen’ en onderdeel g tot en met k, plaats in volgorde van de door het college aangebrachte rangschikking, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.
Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen voor activiteiten, zoals benoemd in het vijfde lid, dat op dezelfde dag door het college wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.
Artikel 7 Hoogte van de subsidie
Een subsidie op grond van artikel 3, eerste lid onderdeel j, thema ‘Dementievriendelijke gemeenschappen’, bedraagt maximaal €10.000,- per jaar.
Een aanvraag om een subsidie voor activiteiten op grond van artikel 3, tweede lid, thema ‘Gezond en actief leven akkoord’ wordt, in afwijking van artikel 7, tweede lid, van de ASV Eindhoven, tenminste 6 weken voor aanvang van de activiteiten ingediend.
Een aanvraag om subsidie voor activiteiten op grond van artikel 3, tweede lid, thema ‘ Cultuur in de Wijk’ wordt, in afwijking van artikel 7, tweede lid, van de ASV Eindhoven, tenminste 6 weken voor aanvang van de activiteiten ingediend.
Voor een subsidie voor activiteiten op grond van artikel 3, tweede lid, thema ‘Gezond en actief leven akkoord’ beslist het college, in afwijking van artikel 8, tweede lid, van de ASV Eindhoven, binnen 4 weken nadat de volledige aanvraag om subsidie is ontvangen.
Voor een subsidie voor activiteiten op grond van artikel 3, tweede lid, thema ‘Cultuur in de Wijk’ beslist het college, in afwijking van artikel 8, tweede lid, van de ASV Eindhoven, binnen 4 weken nadat de volledige aanvraag om subsidie is ontvangen.
Op aanvragen om subsidie die vóór de inwerkingtreding van deze regeling zijn ingediend, op subsidies die vóór de inwerkingtreding van deze regeling zijn verleend en op subsidies die vóór de inwerkingtreding van deze regeling zijn vastgesteld blijft het recht van toepassing zoals dat luidde onmiddellijk vóór dat tijdstip.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-283959.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.