Bekendmaking van de vestiging van een voorkeursrecht op grond van artikel 9.1 lid 1 onder C van de omgevingswet voor Heuvel 81 t/m 89a (Marktplein) te Geldrop, gemeente Geldrop-Mierlo

De gemeenteraad van de gemeente Geldrop-Mierlo maken ingevolge artikel 16.32b omgevingswet bekend dat hij bij zijn besluit van 23 juni 2025, op grond van het bepaalde in artikel 9.1 lid 1 onder C van de omgevingswet, heeft besloten om een voorkeursrecht te vestigen.

Gevolgen

Het voorkeursrecht wordt gevestigd op gronden gelegen in het gebied aan de noordzijde van het Marktplein te Geldrop. Het betreft gronden gelegen nabij de Heuvel 81 t/m 89a, kadastraal bekend gemeente Geldrop, Sectie D, nummer 6653 A1 en A2, met een oppervlakte van 2.513m2. Het betreft de definitieve aanwijzing van een kadastraal perceel waarop reeds een voorkeursrecht rust. Deze aanwijzing heeft tot gevolg dat na inwerkingtreding de eigenaren en beperkt gerechtigden van de aangewezen gronden, wanneer zij die gronden respectievelijk beperkte rechten daarop wensen te vervreemden, deze eerst aan de gemeente moeten aanbieden. De vestiging vervalt van rechtswege 3 jaar na inwerkingtreding, tenzij de gemeenteraad binnen deze termijn een omgevingsvisie, omgevingsprogramma of een omgevingsplan vaststelt.

Ter inzage raadsbesluit

De eigenaren en beperkt gerechtigden van deze percelen ontvangen afzonderlijk bericht. Het besluit met de grondplantkaart en de lijst met kadastrale aanduiding van de aangewezen gronden ligt gedurende zes weken, van 24 juni 2025 tot en met 5 augustus 2025, tijdens kantooruren, ter inzage in het gemeentehuis van de Gemeente Geldrop-Mierlo, gevestigd aan De Meent 2 te Geldrop. Voor openingstijden wordt verwezen naar de website van de gemeente Geldrop-Mierlo (https://www.geldrop-mierlo.nl/openingstijden). Op grond van artikel 13 van de Bekendmakingswet wordt het raadsbesluit ook op elektronische wijze ter inzage gelegd. U kunt de stukken ook digitaal bekijken via het digitale publicatieblad op officielebekendmakingen.nl. De documenten hangen als ‘Bekijk documenten’ aan deze publicatie (zie linker kolom).

Bezwaar en voorlopige voorziening

Belanghebbenden kunnen gedurende een termijn van zes weken, ingaande de dag nadat dit besluit bekend is gemaakt, bij de gemeenteraad tegen voormeld besluit een bezwaarschrift indienen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet tenminste bevatten:

  • a.

    De naam en adres van de indiener.

  • b.

    De dagtekening.

  • c.

    Een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

  • d.

    De gronden van bezwaar.

Uw bezwaarschrift kunt u per post aan gemeenteraad van Geldrop-Mierlo richten. Het postadres is postbus 10101, 5660 GA Geldrop. U kunt er ook voor kiezen om uw bezwaarschrift digitaal in te dienen via (https://www.geldrop-mierlo.nl/bezwaar-maken). Hiervoor moet u beschikken over een elektronische handtekening (DigiD voor particulieren / E-Herkenning voor bedrijven).

Indien een belanghebbende bezwaar heeft ingediend, kan hij/zij tevens een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant (sector bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch). Aan het indienen van een dergelijk verzoek zijn kosten verbonden. Een verzoekschrift tot het treffen van een voorlopige voorziening kan ook digitaal bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht worden ingediend. Daarvoor moet u eveneens beschikken over een digitale handtekening. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Geldrop, 24 juni 2025

Burgemeester en wethouders van gemeente Geldrop-Mierlo

Naar boven