Gemeenteblad van Bunnik
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bunnik | Gemeenteblad 2025, 278311 | andere beschikking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bunnik | Gemeenteblad 2025, 278311 | andere beschikking |
Verlenging gedoogbeschikking ten behoeve van huisvesting Oekraïense vluchtelingen
Door de oorlog in Oekraïne worden er vluchtelingen in Bunnik opgevangen. In de gemeente Bunnik worden er vluchtelingen zowel in particuliere als gemeentelijke opvang opgevangen. De aanhoudende noodzaak tot het beschikbaar hebben van voldoende tijdelijke noodopvanglocaties geeft aanleiding om op verschillende adressen ook vluchtelingen te huisvesten.
Vanuit het kabinet (en daaropvolgend het besluit van het Veiligheidsberaad (d.d. 7 maart 2022)) is opdracht gegeven om via veiligheidsregio’s gemeenten te verzoeken opvang te realiseren voor vluchtelingen uit Oekraïne. In navolging daarvan is er een koninklijk besluit genomen op basis van de Wet verplaatsing bevolking en heeft op 1 april 2022 de ministerraad de voortduringswet aangenomen. Hiermee is het noodrecht ingezet voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne, waarmee de burgemeester de wettelijke taak krijgt om zorg te dragen voor de opvang (huisvesting, verzorging en registratie) van Oekraïense vluchtelingen.
De tijdelijke huisvesting wordt in Bunnik gerealiseerd op verschillende locaties, waarvan de panden zich niet lenen voor permanente bewoning. Het bijbehorende bestemmingsplan is niet toereikend om dit mogelijk te maken. Deze tijdelijke huisvesting is echter zo spoedig mogelijk nodig. Daarom is in het voorjaar van 2022 een gedoogbeschikking afgegeven om tijdelijke huisvesting van vluchtelingen mogelijk te maken. Na eerdere verlengingen is het, vanwege het feit dat de oorlog in Oekraïne verder voortduurt, nodig om de gedoogbeschikking verder te verlengen.
De gedoogbeschikking heeft betrekking op locaties:
Voor deze locaties geldt dat de huisvesting van Oekraïense vluchtelingen niet passend is bij het geldende bestemmingsplan. De acute opvang van deze vluchtelingen is echter urgent en noodzakelijk.
Het is vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State dat het bevoegd gezag bij de overtreding van wettelijke voorschriften, in dit geval het college van burgemeester en wethouders van Bunnik, in beginsel verplicht is om handhavend hiertegen op te treden.
Onder bijzondere omstandigheden kan worden afgezien van handhaving en kan de strijdigheid met wet- en regelgeving tijdelijk worden gedoogd. Gedogen is – samengevat – aanvaardbaar als:
het gedogen beperkt is in omvang en/of tijd;
het gedogen expliciet bij beschikking gebeurd;
duidelijke voorwaarden aan het gedogen worden gesteld;
regelmatig wordt bezien of de situatie zodanig is dat gedogen nog gerechtvaardigd is, en of aan de voorwaarden die aan het gedogen zijn gesteld wordt voldaan.
Voorts dient het gedogen beperkt te blijven tot drie uitzonderingssituaties, te weten overmachtssituaties, overgangssituaties en situaties waarin handhavend optreden onevenredig is in verhouding tot de daarmee
De oorlog in Oekraïne heeft geleid tot een plotselinge forse instroom van vluchtelingen in landen in West-Europa waaronder in Nederland. Dit was een onverwachte gebeurtenis en een landelijke crisis in de opvang van vluchtelingen. Het is lastig te voorspellen hoe lang de instroom nog aanhoudt en hoe deze zich de komende periode verder zal gaan ontwikkelen. Ook is onzeker wat dat betekent voor het aantal Oekraïense vluchtelingen dat zich verder in Nederland zal melden en de gevolgen daarvan voor de gewenste opvangcapaciteit in de gemeente Bunnik. Deze onzekerheden laten onverlet dat er op dit moment nog altijd een acute en dringende behoefte is aan voldoende locaties verspreid over het land waar de Oekraïense vluchtelingen (tijdelijk) kunnen worden opgevangen.
Het college is van mening dat sprake is van een humanitair belang dat deze tijdelijke gedoogsituatie noodzakelijk maakt. Dat belang weegt volgens het college in dit geval zwaarder dan het belang van handhaving van de toepasselijke regels van het ter plaatse geldende bestemmingsplannen.
Gelet op bovengenoemde overwegingen, waaruit blijkt dat de behoefte aan tijdelijke huisvesting dermate dringend en acuut is, besluit het college om verder te gedogen dat, in strijd met de ter plaatse geldende bestemmingplannen, er op bovengenoemde locaties tijdelijke huisvesting van Oekraïense vluchtelingen plaatsvindt.
Aan deze gedoogbeschikking verbindt het college de hierna volgende voorwaarden:
Deze gedoogbeschikking heeft betrekking op bovengenoemde locaties.
De gedoogbeschikking geldt niet voor de opvang van of bewoning door anderen dan
De gedoogbeschikking geldt, gerekend vanaf de datum van bekendmaking, tot de datum van 4 maart 2026 en vervalt na het verstrijken van deze termijn van rechtswege. Het college kan, vóór het verstrijken van de duur van de gedoogbeschikking, besluiten om de duur te verlengen, indien de omstandigheden op dat moment, in het bijzonder de aanhoudende noodzaak tot het beschikbaar hebben van voldoende tijdelijke noodopvanglocaties, daartoe aanleiding geven.
De gedoogbeschikking is tijdelijk. Er is hierbij geen sprake van definitieve omzetting van de bestemming, noch is er sprake van recht om hiervoor in aanmerking te komen.
Het college van burgemeester en wethouders behoudt zich alle rechten voor om deze gedoogbeschikking op enig moment, indien de omstandigheden naar zijn oordeel hierom vragen, in te trekken.
Op basis van artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) treedt een besluit niet in werking voordat het bekend is gemaakt. Vervolgens bepaalt artikel 3:41, lid 1, Awb dat de bekendmaking van besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door toezending of uitreiking aan hen, onder wie begrepen de aanvrager.
In dit geval ligt er geen aanvraag van een partij om de tijdelijke opvang van vluchtelingen te gedogen, zodat onderhavige gedoogbeschikking ambtshalve wordt genomen en in die zin kwalificeert als een gedoog- beslissing van algemene strekking. De bekendmaking van de gedoogbeschikking zal, overeenkomstig artikel 3:42 van de Awb en de artikelen 5 en 6 van de Bekendmakingswet, gebeuren door plaatsing van de gedoogbeschikking in het elektronisch gemeenteblad van de gemeente Bunnik op www.officielebekendmakingen.nl.
De voorliggende gedoogbeschikking treedt aldus per direct in werking op het moment van bekendmaking.
In de eerstvolgende uitgave van het huis-aan-huisblad ‘t Groentje zal op de gemeentepagina, onder Bekendmakingen, een (informerende) verwijzing naar deze bekendmaking worden opgenomen.
Op grond van een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 24 april 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:1356) kunnen tegen een gedoogbeschikking geen rechtsmiddelen, zoals bezwaar, worden aangewend.
Voor vragen en informatie kan contact worden opgenomen met het algemene telefoonnummer van de gemeente Bunnik, 030 659 4848 en via het e-mailadres opvangoekraine@bunnik.nl. Informatieverstrekking vindt daarnaast doorlopend plaats via de website van de gemeente www.bunnik.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-278311.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.