Gemeenteblad van Houten
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Houten | Gemeenteblad 2025, 275175 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Houten | Gemeenteblad 2025, 275175 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Vereveningsverordening sociale huur gemeente Houten 2025
De raad van de gemeente Houten, gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 1 april 2025;
gelet op de artikelen 149 en 156 van de Gemeentewet en het bepaalde in de Woonvisie 2021-2030 Houten;
overwegende dat meer sturing op de realisering van sociale huur gewenst is;
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Sociale huurwoning: Een huurwoning
met een in een omgevingsplan, een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit of een verordening als bedoeld in artikel 8.2.15a van het Invoeringsbesluit Omgevingswet gestelde of anderszins verzekerde instandhoudingstermijn van ten minste vijfentwintig jaar; of 2°. een huurwoning in beheer bij een toegelaten instelling als bedoeld in artikel 1 van de Woningwet en vallend onder de diensten van algemeen economisch belang als bedoeld in artikel 47 van de Woningwet;
Tijdelijke woning: Onder tijdelijke woningen worden woningen verstaan, die voor een bepaalde tijd (veelal maximaal 10 jaar) op een tijdelijke locatie (omgevingsvergunning) mogen worden gebouwd dan wel die Lokale wet- en regelgeving getoetst zijn aan tijdelijke woningen zoals gedefinieerd in het besluit bouwwerken leefomgeving (bbl);
Deze verordening heeft als doel dat ieder project met woningbouw bijdraagt aan het gewenste aandeel sociale huurwoningen in Houten, zoals vastgelegd in artikel 4.
Deze verordening is niet van toepassing indien:
indien vóór de dag van de inwerkingtreding van deze verordening:
tussen de gemeente en de initiatiefnemer van het project een anterieure overeenkomst als bedoeld in artikel 13.13 van de Omgevingswet, een koop- en realisatieovereenkomst, een ontwikkelovereenkomst of enige andere daarmee naar aard, doel dan wel inhoud vergelijkbare privaatrechtelijke overeenkomst over het project met afspraken over het woningbouwprogramma is gesloten; dan wel
Hoofdstuk 2 Verplicht aandeel sociale huur
Artikel 4 Verplicht aandeel sociale huur
Elk project zoals bedoeld in artikel 2, dient minimaal 30% sociale huur te realiseren, overeenkomstig de Woonvisie 2021-2030, Woondeal 2022-2030 Regio U10.
Artikel 5 Afwijken van verplicht aandeel sociale huur
Het college kan ontheffing verlenen van de onder artikel 4 bedoelde eis. Aan deze ontheffing zijn de volgende voorwaarden verbonden:
voor ontwikkelingen met een projectomvang tot 20 zelfstandige woningen is het op basis van deze verordening mogelijk om middels een eenmalige afdracht van het verplichte aandeel sociale huur af te wijken. Deze afdracht in de vereveningsreserve zal worden aangewend om deze woningen op andere woningbouwlocaties in de gemeente Houten te realiseren, zodat alsnog aan de normen voor sociale huur in het woningbouwprogramma tot 2040 wordt voldaan.
Hoofdstuk 4 Aanvraag subsidie Vereveningsreserve
Het college bepaalt in de nadere regels vereveningsverordening het subsidieplafond voor de vereveningsreserve.
Artikel 10 Voorwaarden aanvraag subsidie
Het college kan de subsidie geheel of gedeeltelijk weigeren, indien de initiatiefnemer andere subsidies ontvangt voor hetzelfde projectgebied voor de realisatie van de sociale huurwoningen. Hierbij gaat het in ieder geval om de volgende gevallen:
Indien de initiatiefnemer voor hetzelfde project op grond van een rijkssubsidieregeling, een provinciale subsidieregeling of een andere subsidieregeling subsidie heeft ontvangen die lager is dan de subsidie die op basis van de vereveningsverordening maximaal verleend kan worden, kan de initiatiefnemer een aanvraag doen voor aanvullende subsidie uit de vereveningsreserve.
Het college stelt in de nadere regels vereveningsverordening de berekeningswijze vast voor het bepalen van de hoogte van de subsidie, zoals bedoeld in artikel 10.
Hoofdstuk 5 Algemene bepalingen
Het college kan, enkel gemotiveerd, besluiten één of meer van de voorgaande artikelen niet toe te passen of daarvan af te wijken, voor zover deze voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de verordening te dienen doelen.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 mei 2025
De raad van de gemeente Houten,
de plaatsvervangend griffier,
H. Khairouni
de voorzitter,
H.C. Heerschop
Toelichting op de Vereveningsverordening sociale huur gemeente Houten 2025
De gemeente Houten beschikt over een vereveningsreserve sociale huur. Het doel van de vereveningsreserve is in artikel 2 beschreven. De vereveningsreserve is een instrument dat afdwingt dat iedere initiatiefnemer van een project in Houten bijdraagt aan de gewenste sociale huur.
Bij een project dient de initiatiefnemer minimaal 30% sociale huur in het geplande woningbouwprogramma te realiseren. Bij voorkeur zijn sociale huurwoningen eigendom van een toegelaten instelling. De initiatiefnemer dient zich aantoonbaar in te spannen om met een woningcorporatie tot overeenstemming te komen. Indien dit niet realistisch is, is een minimale instandhoudingstermijn van 25 jaar van toepassing. De instandhoudingstermijn is ook van toepassing voor eventuele rechtsopvolgers. Dit is conform het gestelde over de instandhoudingstermijn in Artikel 2, lid 1 en Artikel 2, lid 4 in de Doelgroepenverordening.
Indien het in een woningbouwproject tot 20 woningen aantoonbaar niet haalbaar of wenselijk is om aan het verplichte aandeel sociale huur te voldoen is een initiatiefnemer verplicht een afdracht te doen aan de vereveningsreserve. De afdracht in de vereveningsreserve zal worden aangewend om deze woningen elders te realiseren zodat alsnog aan de norm voor sociale huur wordt voldaan. Op deze wijze draagt de initiatiefnemer toch naar verhouding bij aan het gewenste aandeel sociale huur in Houten.
In woningbouwprojecten met 20 of meer woningen is de verplichting om minimaal 30% sociale huur te realiseren in elke situatie van toepassing en zijn er voldoende mogelijkheden om het verplichte aandeel sociale huur te realiseren. Bij minder dan 20 woningen is dit niet altijd het geval.
Voor projecten waar eerst sprake is van de sloop van woningen, waarna er nieuwbouw plaatsvindt, is de verordening alleen van toepassing op de extra toegevoegde woningen. Bij de sloop van bijvoorbeeld 10 sociale huurwoningen en nieuwbouw van 30 sociale huurwoningen, wordt er in de berekening van de subsidie uitgegaan van de toevoeging van 20 sociale huurwoningen.
Een initiatiefnemer kan een subsidie uit de vereveningsreserve krijgen voor een project waar meer dan het verplichte aandeel sociale huur is gerealiseerd. De subsidie geldt voor de sociale huurwoningen die extra, dus bovenop de vereiste percentages, worden gerealiseerd. Zo waarborgen we op het niveau van de gemeente de realisatie van voldoende sociale huurwoningen.
Voorwaarden afwijken van verplicht aandeel sociale huurwoningen
Bij gegronde redenen – naar beoordeling van het college – kan een initiatiefnemer, vrijstelling krijgen om het op grond van artikel 4 verplichte aandeel sociale huurwoningen te realiseren. De initiatiefnemer is dan verplicht een afdracht te doen aan de vereveningsreserve. Gegronde redenen strekken verder dan alleen de financiële haalbaarheid van het project. Redenen om af te wijken zijn bijvoorbeeld (niet limitatief):
Afdracht aan de vereveningsreserve
De hoogte van de afdracht aan de vereveningsreserve wordt modelmatig berekend. De precieze berekening wordt vormgegeven in de nadere regels vereveningsverordening. De basis is dat de afdracht het verschil is tussen de marktwaarde van de grond van de door een initiatiefnemer gerealiseerde vrije sector woning en de marktwaarde van de grond van een sociale huurwoning, waarbij deze laatste door de gemeente in grondprijzenbrief is vastgelegd met een sociale grondprijs. Op het moment van afdracht wordt deze bepaald op basis van dan geldend beleid, wat inhoudt dat de afdracht wordt geïndexeerd. De vigerende grondprijzenbrief is leidend.
Bij de sociale grondprijs is onderscheid gemaakt tussen grondgebonden sociale huurwoningen en sociale huur appartementen.
Bij de vrije sector woningen is modelmatig de marktwaarde van de grond per woningtype berekend. Indien dit woningtype een betaalbare koopwoning, dan wel een middeldure huurwoning is, wordt de marktwaarde van de grond hiervoor gecorrigeerd bij de berekening van de afdracht.
Subsidie uit vereveningsreserve
De subsidie uit de vereveningsreserve is bedoeld als subsidie voor een lagere grondwaarde doordat in het plan meer dan 30% sociale huurwoningen worden gerealiseerd.
De subsidie wordt berekend over het aantal sociale huurwoningen dat boven het minimale percentage gerealiseerd zal worden. Evenals de berekening van de afdracht, wordt ook de berekening van de subsidie modelmatig vormgegeven in de nadere regels vereveningsverordening.
De basis van de berekening is het verschil tussen de grondwaarde van de vrijesectorwoningen die de initiatiefnemer eigenlijk had mogen realiseren op grond van artikel 4 uit de verordening, minus de grondwaarde van de – in plaats daarvan – gerealiseerde sociale huurwoningen, zoals vastgelegd in de grondprijzenbrief van de gemeente. Op het moment van subsidie wordt deze bepaald op basis van dan geldend beleid, wat inhoudt dat de subsidie wordt geïndexeerd. De meest recente grondprijzenbrief is leidend.
Bij de sociale grondprijs is onderscheid gemaakt tussen grondgebonden sociale huurwoningen en sociale huur appartementen.
Bij de vrije sector woningen is modelmatig de marktwaarde van de grond per woningtype berekend. Indien dit woningtype een betaalbare koopwoning, dan wel een middeldure huurwoning is, wordt de marktwaarde van de grond hiervoor gecorrigeerd, bij de berekening van de subsidie.
Op voorhand kansrijk voor extra sociale huurwoningen boven de norm zijn locaties met grondbezit van een woningcorporatie of de gemeente. In de nadere regels vereveningsverordening wordt de subsidie zo berekend dat extra sociale huurwoningen ook voor ontwikkelaars interessant zijn.
Indien de subsidie wordt aangevraagd voor extra sociale huurwoningen in buurten met al relatief veel sociale huur, toetst de gemeente wel of een verdere toename van het aandeel sociale huur op de beoogde locatie wenselijk is.
Bij voorkeur wordt de wijze waarop aan de verplichtingen wordt voldaan, dan wel de subsidie en de daarvoor te leveren prestaties, opgenomen in een anterieure overeenkomst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-275175.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.