Gemeenteblad van Borsele
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Borsele | Gemeenteblad 2025, 273136 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Borsele | Gemeenteblad 2025, 273136 | ander besluit van algemene strekking |
Aanwijzingsbesluit aanvullende voorschriften bepaalde brandstoffen, hulpstoffen en energiebronnen Havenverordening North Sea Port Netherlands 2025
De havenmeester van North Sea Port Netherlands namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borsele,
het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Havenmeester 2025 van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borsele, waarbij de havenmeester van North Sea Port Netherlands N.V. namens het college van burgemeester en wethouders is gemandateerd voor het nemen van besluiten op grond van de Havenverordening North Sea Port Netherlands 2025, waaronder een besluit op grond van de artikelen 4.5, 8.1, 8.4, 8.5, 8.7, 8.8 en 8.9;
De raden van de gemeenten Borsele, Terneuzen en Vlissingen ieder voor zover het zijn grondgebied betreft, ter bevordering van een goed havenbeheer regels hebben gesteld in een gelijkluidende “Havenverordening North Sea Port Netherlands 2025” met betrekking tot het gebruik van de havens en andere bevaarbare wateren waarvan North Sea Port Netherlands N.V. het beheer voert;
Aanwijzingsbesluit aanvullende voorschriften bepaalde brandstoffen, hulpstoffen en energiebronnen Havenverordening North Sea Port Netherlands 2025
Artikel 2 Vergunningsplicht brandstoffen en energiebronnen (artikel 8.1 eerste lid Havenverordening North Sea Port Netherlands 2025)
Voor de volgende brandstoffen of energiebronnen is een vergunning nodig om te mogen bunkeren, debunkeren of vanuit een mobiele voorziening op de wal te mogen bunkeren of debunkeren:
Artikel 3 Gebieden of ligplaatsen bunkeren of debunkeren (artikel 8.1 tweede lid Havenverordening North Sea Port Netherlands 2025)
Brandstoffen of energiebronnen bedoeld in artikel 2 met uitzondering van residuale brandstoffen en destillaten (stookolie en diesel) en biodiesel mogen alleen in gebieden of ligplaatsen worden gebunkerd of gedebunkerd zoals aangewezen in de vergunning als bedoeld in het eerste lid van artikel 8.1 Havenverordening North Sea Port Netherlands 2025.
Artikel 4 Gelijktijdige activiteiten met bunkeren en debunkeren (artikel 8.1 vijfde lid Havenverordening North Sea Port Netherlands 2025)
De volgende brandstoffen of energiebronnen mogen alleen gelijktijdig met andere activiteiten gebunkerd of gedebunkerd worden indien dit plaatsvindt conform de in het bunkermanagementplan van het te bunkeren schip gestelde veiligheidsprocedure, die overgenomen is in het voor de bunkering specifieke plan van aanpak:
Artikel 6 Controlelijsten (artikel 8.7 eerste lid Havenverordening North Sea Port Netherlands 2025)
Bij het bunkeren of debunkeren van brandstoffen of energiebronnen of het aan boord brengen van hulpstoffen, worden de volgende controlelijsten vastgesteld:
voor het bunkeren van een zeeschip met LNG, vloeibaar waterstof of methanol de controlelijsten als bedoeld op de website van de International Association of Ports and Harbours:
voor vloeibaar waterstof: https://sustainableworldports.org/clean-marine-fuels/hydrogen- as-a-fuel/bunker-checklists/, of;
Artikel 7 Tekens (artikel 8.8 Havenverordening North Sea Port Netherlands 2025)
Bij het bunkeren van de volgende brandstoffen of energiebronnen:
voert het zeeschip dat gebunkerd wordt of het zeeschip dat de bunkers levert als bijkomend teken tussen zonsopgang en zonsondergang de internationale seinvlag “B” en tussen zonsondergang en zonsopgang een rood helder rondom schijnend licht.
Artikel 8 Meldingen (artikel 8.9 Havenverordening North Sea Port Netherlands 2025)
Bij het bunkeren en debunkeren van de volgende brandstoffen en energiebronnen of het aan of van boord brengen van de volgende hulpstoffen moet een melding conform de Regeling wijze van melden Havenverordening worden gedaan aan de Havenmeester voorafgaand en bij beëindiging van het bunkeren, debunkeren of het aan of van boord brengen van hulpstoffen. Dit geldt voor de volgende stoffen:
Artikel 9 Gebieden of ligplaatsen voor het van boord of aan boord brengen van hulpstoffen (artikel 8.5 tweede lid Havenverordening North Sea Port Netherlands 2025)
Het van boord of aan boord brengen van hulpstoffen mag alleen op een ligplaats die is aangewezen in de ontheffing die is verleend op basis op artikel 4.13 Havenverordening North Sea Port Netherlands 2025 tenzij het van boord of aan boord brengen van hulpstoffen plaatsvindt op een ligplaats waar deze activiteit is opgenomen in de omgevingsvergunning.
Borsele, 26 juni 2025.
Het college van burgemeester en wethouders van Borsele,
Namens dezen,
Havenmeester Nort Sea Port Netherlands
P. van Moerkerk
Bijlage 1 Debunkering Safety Checklist
Dit formulier is ook beschikbaar via de website van North Sea Port www.northseaport.com
Debunkering Safety Checklist (artikel 8.7 Havenverordening North Sea Port Netherlands 2025)
De verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor het veilig uitvoeren van gelijktijdige operaties tijdens een debunkering operatie, wordt gezamenlijk gedeeld tussen de kapiteins van beide schepen. De verantwoordelijkheid voor de debunkering operatie wordt meestal gedelegeerd aan aangewezen verantwoordelijke officieren op beide schepen. Voordat de operatie begint moeten de verantwoordelijke officieren:
De volgende richtlijnen zijn opgesteld om scheeps-, binnenvaart- en terminaloperators te helpen bij het gezamenlijke gebruik van de debunkering safety checklist.
De verantwoordelijkheden van de bepalingen in de debunkering safety checklist zijn toegewezen in het document. Eenmaal ondertekend, geeft dit een minimale basis voor veilige ladinghandelingen door een uitwisseling van kritische informatie.
Alvorens de werkzaamheden aan te vangen dienen alle van toepassing zijnde voorschriften overwogen te worden en de daarmee gepaard gaande verantwoordelijkheid voor de naleving ervan gezamenlijk of individueel te worden geaccepteerd. Het accepteren van de verantwoordelijkheid wordt aangegeven door het afvinken/invullen van de vakjes bij de betreffende voorschriften, in de betreffende kolommen voor het “ontvangende schip” en het “afleverende schip” door de kapitein(s) en/of schipper en het uiteindelijk ondertekenen van de verklaring aan het eind van de controlelijst.
De verantwoordelijke officieren van beide schepen dienen de voorschriften die vallen onder de verantwoordelijkheid van het betreffende schip, persoonlijk te verifiëren. Tijdens het uitvoeren van deze verificatie dienen de verantwoordelijke officieren zich ervan te overtuigen dat de voorschriften aan beide zijden van de werkzaamheden zijn opgevolgd. Sommige van de controlelijstverklaringen zijn gericht op overwegingen waarvoor het ontvangende schip de enige verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid heeft, sommige waarvoor het afleverende schip de volledige verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid heeft en andere die gezamenlijke verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid toekennen. Gearceerde vakjes worden gebruikt om verklaringen te identificeren die over het algemeen slechts op één partij van toepassing kunnen zijn, hoewel het ontvangende schip of het afleverende schip desgewenst dergelijke secties kan aankruisen of paraferen.
Het beleggen van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid betekent niet dat de wederpartij wordt uitgesloten van het uitvoeren van controles ter bevestiging van de naleving. De toewijzing van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid zorgt voor een duidelijke identificatie van de partij die verantwoordelijk is voor de initiële en voortdurende naleving tijdens de overdrachtsactiviteit.
De verantwoordelijke officieren die de controlelijst invullen, moeten de personen zijn die de bunkeroperatie uitvoeren.
De verantwoordelijke officier van het afleverende schip dient persoonlijk alle overwegingen te controleren die onder de verantwoordelijkheid van het afleverende schip vallen. Evenzo dient de verantwoordelijke officier van het ontvangende schip persoonlijk alle overwegingen te controleren die binnen de verantwoordelijkheid van dat schip vallen. Bij het vervullen van hun verantwoordelijkheden moeten verantwoordelijke officieren zich ervan verzekeren dat de veiligheidsnormen aan beide zijden van de operatie volledig aanvaardbaar zijn.
Dit kan onder meer worden bereikt door:
Voor wederzijdse veiligheid moeten de vertegenwoordiger van het afleverende schip en een scheepsofficier van het ontvangende schip vóór aanvang van de overslag, gedurende de overslag her-controles uitvoeren op de betrokken schepen om ervoor te zorgen dat hun verplichtingen, zoals aanvaard in de controlelijst, effectief worden nagekomen.
De Veiligheidscontrolelijst voor het van of aan boord brengen van hulpstoffen bunkeren bevat de volgende onderdelen:
De veiligheid van operaties vereist dat alle relevante verklaringen in overweging worden genomen en dat de bijbehorende verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor naleving wordt aanvaard. Als een van de partijen niet bereid is een toegewezen verantwoordelijkheid te aanvaarden, moet er een opmerking worden gemaakt in de kolom Opmerkingen en moet goed worden overwogen of de overslag moet doorgaan.
Wanneer wordt overeengekomen dat een punt niet van toepassing is op het schip, het afleverende schip of de beoogde overslag, dient dit te worden vermeld in de kolom 'Opmerkingen'.
De aanwezigheid van de letters 'A' of 'R' in de kolom Code geeft het volgende aan:
(‘Her-controle’). Dit geeft items aan die met gepaste tussenpozen opnieuw moeten worden gecontroleerd, zoals overeengekomen tussen beide partijen en vermeld in de verklaring. De gezamenlijke verklaring mag pas worden ondertekend als alle partijen de hun toegewezen verantwoordelijkheden en verantwoordelijkheden hebben gecontroleerd en aanvaard.
Alvorens werkzaamheden te starten, gelieve de havendienst te bellen:
E-mail een kopie van de Veiligheidscontrolelijst voor het van of aan boord brengen van hulpstoffen en (indien beschikbaar) kopie van het analyserapport (kwaliteit) naar:
Terneuzen 1hlt@northseaport.com
Bevestiging door havenautoriteiten verkregen:
1. Controles schip/barge voorafgaand aan het meren
2. Controles voorafgaand aan overslag
Alvorens werkzaamheden te starten, gelieve de havendienst te bellen:
E-mail een kopie van de Veiligheidscontrolelijst voor het van of aan boord brengen van hulpstoffen en (indien beschikbaar)kopie van het analyserapport (kwaliteit) naar:
Vlissingen hd@northseaport.com
Terneuzen 1hlt@northseaport.com
Ja / Nee 1 |
||||
Wij hebben, waar van toepassing gezamenlijk, de punten van de controlelijst gecontroleerd in overeenstemming met de instructies en hebben ons ervan vergewist dat de invoer naar ons beste weten is ingebracht.
We hebben ook afspraken gemaakt om zo nodig herhaalde controles uit te voeren en hebben afgesproken dat de items gecodeerd 'R' in de controlelijst opnieuw worden gecontroleerd met tussenpozen van niet meer dan _____ uur.
Als, voor zover wij weten, de status van een artikel verandert, zullen wij de andere partij hiervan onmiddellijk op de hoogte stellen.
5. Registratie van herhaalde controles:
6. Bunkers die moeten worden overgeslagen / gedebunkerd van het zeeschip
(Hoeveelheden voor aanvang debunkering, zoals opgegeven door chief engineer)
Checklist dient na de operatie door de scheepsagent te worden bewaard
Bijlage 2 Veiligheidscontrolelijst voor het van of aan boord brengen van hulpstoffen
Dit formulier is ook beschikbaar via de website van North Sea Port www.northseaport.com
Veiligheidscontrolelijst voor het van of aan boord brengen van hulpstoffen (artikel 8.7 Havenverordening North Sea Port Netherlands 2025)
De verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor het veilig uitvoeren van gelijktijdige operaties terwijl een schip hulpstoffen vanuit een afleverend schip ontvangt, wordt gezamenlijk gedeeld tussen de kapiteins van beide schepen. De verantwoordelijkheid voor het aan boord brengen van hulpstoffen wordt meestal gedelegeerd aan aangewezen verantwoordelijke officieren op beide schepen. Voordat de operatie begint moeten de verantwoordelijke officieren:
Veiligheidscontrolelijst voor het van of aan boord brengen van hulpstoffen is gebaseerd op de Ship/shore Safety Check-List en de PreTransfer Bunkering Check-List in de IMO-publicatie ‘Aanbevelingen voor veilig transport van gevaarlijke ladingen en aanverwante activiteiten in havengebieden‘.
De controlelijst is in de eerste plaats bedoeld voor het aan boord brengen van hulpstoffen vanaf een binnenvaartschip, maar is ook geschikt voor gebruik bij het aan boord brengen of innemen van hulpstoffen vanaf een steiger.
Hulpstoffen, hoewel niet altijd geclassificeerd als klasse 8-materiaal, hebben vaak bijtende eigenschappen.
De volgende richtlijnen zijn opgesteld om scheeps-, binnenvaart- en terminaloperators te helpen bij het gezamenlijke gebruik van de Hulpstoffen veiligheidscontrolelijst bunkeren.
De verantwoordelijkheden van de bepalingen in de Hulpstoffen veiligheidscontrolelijst bunkeren zijn toegewezen in het document. Eenmaal ondertekend, geeft dit een minimale basis voor veilige ladinghandelingen door een uitwisseling van kritische informatie.
Alvorens de werkzaamheden aan te vangen dienen alle van toepassing zijnde voorschriften overwogen te worden en de daarmee gepaard gaande verantwoordelijkheid voor de naleving ervan gezamenlijk of individueel te worden geaccepteerd. Het accepteren van de verantwoordelijkheid wordt aangegeven door het afvinken/invullen van de witte vakjes bij de betreffende voorschriften, in de betreffende kolommen voor het “ontvangende schip” en het “afleverende schip” door de kapitein(s) en/of schipper en het uiteindelijk ondertekenen van de verklaring aan het eind van de controlelijst.
De verantwoordelijke officieren van beide schepen dienen de voorschriften die vallen onder de verantwoordelijkheid van het betreffende schip, persoonlijk te verifiëren. Tijdens het uitvoeren van deze verificatie dienen de verantwoordelijke officieren zich ervan te overtuigen dat de voorschriften aan beide zijden van de werkzaamheden zijn opgevolgd. Sommige van de controlelijstverklaringen zijn gericht op overwegingen waarvoor het ontvangende schip de enige verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid heeft, sommige waarvoor het afleverende schip de volledige verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid heeft en andere die gezamenlijke verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid toekennen. Gearceerde vakjes worden gebruikt om verklaringen te identificeren die over het algemeen slechts op één partij van toepassing kunnen zijn, hoewel het ontvangende schip of het afleverende schip desgewenst dergelijke secties kan aankruisen of paraferen.
Het beleggen van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid betekent niet dat de wederpartij wordt uitgesloten van het uitvoeren van controles ter bevestiging van de naleving. De toewijzing van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid zorgt voor een duidelijke identificatie van de partij die verantwoordelijk is voor de initiële en voortdurende naleving tijdens de overdrachtsactiviteit.
De verantwoordelijke officieren die de controlelijst invullen, moeten de personen zijn die de bunkeroperatie uitvoeren.
De verantwoordelijke officier van het afleverende schip dient persoonlijk alle overwegingen te controleren die onder de verantwoordelijkheid van het afleverende schip vallen. Evenzo dient de verantwoordelijke officier van het ontvangende schip persoonlijk alle overwegingen te controleren die binnen de verantwoordelijkheid van dat schip vallen. Bij het vervullen van hun verantwoordelijkheden moeten verantwoordelijke officieren zich ervan verzekeren dat de veiligheidsnormen aan beide zijden van de operatie volledig aanvaardbaar zijn.
Dit kan onder meer worden bereikt door:
Voor wederzijdse veiligheid moeten de vertegenwoordiger van het afleverende schip en een scheepsofficier van het ontvangende schip vóór aanvang van de overslag, gedurende de overslag her-controles uitvoeren op de betrokken schepen om ervoor te zorgen dat hun verplichtingen, zoals aanvaard in de controlelijst, effectief worden nagekomen.
De Veiligheidscontrolelijst voor het van of aan boord brengen van hulpstoffen bunkeren bevat de volgende onderdelen:
De veiligheid van operaties vereist dat alle relevante verklaringen in overweging worden genomen en dat de bijbehorende verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor naleving wordt aanvaard. Als een van de partijen niet bereid is een toegewezen verantwoordelijkheid te aanvaarden, moet er een opmerking worden gemaakt in de kolom Opmerkingen en moet goed worden overwogen of de overslag moet doorgaan.
Wanneer wordt overeengekomen dat een punt niet van toepassing is op het schip, het afleverende schip of de beoogde overslag, dient dit te worden vermeld in de kolom 'Opmerkingen'.
De aanwezigheid van de letters 'A' of 'R' in de kolom Code geeft het volgende aan:
(‘Her-controle’). Dit geeft items aan die met gepaste tussenpozen opnieuw moeten worden gecontroleerd, zoals overeengekomen tussen beide partijen en vermeld in de verklaring. De gezamenlijke verklaring mag pas worden ondertekend als alle partijen de hun toegewezen verantwoordelijkheden en verantwoordelijkheden hebben gecontroleerd en aanvaard.
Veiligheidscontrolelijst voor het van of aan boord brengen van hulpstoffen
Alvorens werkzaamheden te starten, gelieve de havendienst te bellen:
om toestemming te krijgen voor het afleveren van de hulpstof.
E-mail een kopie van de Veiligheidscontrolelijst voor het van of aan boord brengen van hulpstoffen en (indien beschikbaar) kopie van het analyserapport (kwaliteit) naar:
Vlissingen hd@northseaport.com
Terneuzen 1hlt@northseaport.com
Bevestiging door havenautoriteiten verkregen:
1. Over te slaan hulpstof(fen)
tuuroverdrachtssnelheid Pre met betrekking tot
2. Tanks van het ontvangende schip die moeten worden geladen
3. Controlepunten per ontvangend schip/afleverende binnenschip voorafgaand aan het aanmeren
4. Controlepunten voorafgaand aan overdracht
Wij hebben, waar van toepassing gezamenlijk, de punten van de controlelijst gecontroleerd in overeenstemming met de instructies en hebben ons ervan vergewist dat de invoer naar ons beste weten is ingebracht.
We hebben ook afspraken gemaakt om zo nodig herhaalde controles uit te voeren en hebben afgesproken dat de items gecodeerd 'R' in de controlelijst opnieuw worden gecontroleerd met tussenpozen van niet meer dan _____ uur.
Als, voor zover wij weten, de status van een artikel verandert, zullen wij de andere partij hiervan onmiddellijk op de hoogte stellen.
Het bunkeren, debunkeren van brandstoffen of energiedragers of het van en aan boord brengen van hulpstoffen vanuit een schip of voertuig kunnen risico’s met zich meebrengen voor de omgeving of andere havengebruikers.
Gebaseerd op veiligheidsstudies is er een veiligheidskader ontworpen voor bunkeren en debunkeren van brandstoffen of energiedragers of het van en aan boord brengen van hulpstoffen. De veiligheids- maatregelen die vanuit dit veiligheidskader getroffen moeten worden zijn te vinden in vergunningsvoorwaarden maar zijn ook terug te vinden in de afstandseisen die gelden voor passerende schepen dan wel de hoeveelheid schepen die langszij het te bunkeren schip mogen afmeren.
Werkzaamheden aan een installatie van een schip, die wordt aangedreven door specifieke brandstoffen, energiebronnen of hulpstoffen, zijn niet zomaar zijn toegestaan. Om het efficiënt gebruik van de haven en (milieu)veiligheid te waarborgen is het nodig om extra veiligheidsmaatregelen te kunnen voorschrijven als gevolg van de risico’s die specifieke brandstoffen, energiebronnen of hulpstoffen met zich mee brengen.
De aanwijzing van brandstoffen, energiebronnen of hulpstoffen, dat is bepaald in verschillende artikelen van de Havenverordening North Sea Port Netherlands 2025 wordt via één besluit geregeld. Hiermee wordt in een oogopslag duidelijk wat al dan niet is toegestaan bij het bunkeren, debunkeren van een brandstof of energiebron of het van boord of aan boord brengen van een hulpstof.
Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende binnen zes weken na bekendmaking bezwaar maken tegen dit besluit door het indienen van een bezwaarschrift. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borsele Postbus 1, 4450 AA te Heinkenszand.
Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten:
Het indienen van een bezwaarschrift leidt niet tot schorsing van het besluit. Indien er sprake is van spoed en u vreest voor onherstelbare gevolgen, is het mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de Voorzieningen-rechter van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Als eis geldt dat u een bezwaarschrift heeft ingediend. U moet rekening houden met het betalen van griffierechten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-273136.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.