Gemeenteblad van Breda
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Breda | Gemeenteblad 2025, 271267 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Breda | Gemeenteblad 2025, 271267 | verkeersbesluit of -mededeling |
Instellen bushaltes op de Ambachtenlaan ter hoogte van de Bontwerkerstraat 1 en Kolenbranderstraat 40 te Breda
Burgemeester en wethouders van Breda
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;
Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
• Het verzekeren van de veiligheid op de wegen
• Het beschermen van de weggebruikers en passagiers
In verband met de nieuwe dienstregeling per 6 juli 2025 en gewijzigde busroutes, op de Ambachtenlaan ter hoogte van de Bontwerkerstraat 1 en Kolenbranderstraat 40 bushaltes te realiseren.
Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Bushaltes Bontwerkerstraat’ met tekeningnummer 334892.
In het kader van een nieuwe openbaar vervoerconcessie, verleend door de provincie Noord-Brabant, introduceert vervoerder Arriva per 6 juli 2025 een vernieuwd buslijnennet. Daarbij wijzigen enkele bestaande busroutes en worden nieuwe buslijnen toegevoegd. Aan de nieuwe busroutes worden nieuwe bushaltes aangelegd, met als doel een betere ontsluiting van het omliggende gebied.
Bij het bepalen van de locatie van nieuwe bushaltes is zorgvuldig gekeken naar de best mogelijke plek: centraal en goed bereikbaar, maar met zo min mogelijk overlast voor de directe omgeving.
Als globale richtlijn worden onderlinge halte-afstanden van circa 300 meter aangehouden. De feitelijke situering van haltes hangt echter ook sterk af van de ruimtelijke inpasbaarheid en de verkeersveiligheid. Bussen moeten ongehinderd kunnen halteren om passagiers veilig in en uit te laten stappen.
De nieuwe bushaltes zijn beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:
De halte ligt zo centraal mogelijk in het loopafstandenpatroon van en naar de wijk, zodat de afstand voor reizigers beperkt blijft;
De locatie is ruimtelijk inpasbaar in de bestaande situatie. Er is rekening gehouden met in- en uitritten, bochten, de mogelijkheid tot het plaatsen van een abri, en zo nodig afscherming met bijvoorbeeld een verhoogde stoep;
De halte is goed en veilig bereikbaar voor voetgangers;
De situering leidt niet tot verkeersonveilige situaties, zoals belemmering van het zicht of stilstaande bussen op onlogische plaatsen ten opzichte van auto- en fietsverkeer;
De plek is gekozen met het oog op behoud van parkeergelegenheid. De aanleg van de halte leidt tot het verlies van geen of een zo min mogelijk aantal parkeerplaatsen.
Nieuwe bushalte op de Ambachtenlaan t.h.v. Bontwerkerstraat 1 en Kolenbranderstraat 40
In de wijk Princenhage wijzigt Arriva de busroute lijn 4. Lijn 4 blijft niet meer dwars door de wijk rijden.
Op de Nieuwe Heilaarstraat (westelijk deel) en Ambachtenlaan gaan de bussen in twee richtingen rijden en maken een lus in één richting via de Nieuwe Heilaarstraat (oostelijk deel), Zuilenstraat, Adriaan Klaassenstraat, de parallelweg Ettensebaan en de Heilaarstraat.
Twee nieuwe haltes worden aangelegd op de Ambachtenlaan t.h.v. de Bontwerkerstraat 1 en Kolenbranderstraat 40.
De haltes worden aangelegd conform de landelijke richtlijnen voor toegankelijk openbaar vervoer. De bussen halteren op de weg.
De fysieke aanpassingen voor het aanleggen van de bushalte, het plaatsen van een abri en aanbrengen van blokmarkering zijn niet verkeersbesluitplichtig.
Ten behoeve van het instellen van de bushalte wordt het bord L03, bushalte, op de Ambachtenlaan t.h.v. Bontwerkerstraat 1 en Kolenbranderstraat 40 geplaatst. De plaatsing van dit bord is verkeersbesluitplichtig op grond van artikel 12, onderdeel a, onder II, van het BABW.
Een en ander zoals opgenomen op de bij dit besluit behorende tekening ‘Bushaltes Bontwerkerstraat’ met tekeningnummer 334892.
Het gevolg van de plaatsing van bord L03 is enerzijds dat het verbod gaat gelden om een voertuig te laten stilstaan bij dat bord ter hoogte van de geblokte markering of – indien die markering niet is aangebracht – op een afstand van minder dan 12 meter van het bord (artikel 23, eerste lid, onderdeel e, van het RVV 1990). Anderzijds leidt dit bushaltebord ertoe dat voor bestuurders het gebod gaat gelden om binnen de bebouwde kom aan bestuurders van een autobus de gelegenheid te geven om van de bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt (artikel 56, eerste lid, van het RVV 1990).
Het openbaar vervoer vervult zowel een mobiliteitsfunctie als een sociale functie. Het draagt bij aan een bereikbare en leefbare stad, waarin verschillende delen van Breda goed en snel bereikbaar moeten zijn. Ten behoeve van het goed functioneren van het nieuwe buslijnennet, dat vanaf 6 juli 2025 inwerking treedt, is het noodzakelijk om de daarbij behorende bushaltes in te stellen zodat het voor weggebruikers duidelijk is dat zich daar een bushalte bevindt en men rekening dient te houden met aankomende en vertrekkende bussen en dat er niet mag worden geparkeerd.
De gekozen locaties voor de bushaltes op de Ambachtenlaan t.h.v. Bontwerkerstraat 1 en Kolenbranderstraat 40, voldoen aan de voorwaarden van een goede bereikbaarheid, verkeersveiligheid en een functioneel netwerk. Er is ruimte om halteplaatsen in te richten, passagiers veilig te laten in- en uitstappen en bussen veilig te laten stoppen en vertrekken. De locaties zijn het resultaat van een zorgvuldige afweging waarbij alternatieven zijn onderzocht, maar deze voldeden minder goed aan de gestelde criteria.
Over de wijzigingen in het busvervoer en halteplaatsen zijn op 17 januari 2025 en 6 mei 2025 persberichten verspreid. De bewoners van Princenhage zijn met een BredaBericht van 12 mei 2025 geïnformeerd over het vervallen van bushaltes en het plaatsen van nieuwe bushaltes.
Er zijn geen reacties ontvangen die aanleiding hebben gegeven tot aanpassingen.
Er is niet gebleken van onevenredige nadelige gevolgen voor een of meer belanghebbenden, zodat de algemene belangen van de verkeersveiligheid en de bescherming van weggebruikers en passagiers, die aan dit verkeersbesluit ten grondslag liggen, in redelijkheid zwaarder mogen wegen.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland-West-Brabant.
burgemeester en wethouders van Breda,
Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielebekendmakingen.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen via telefoonnummer 14 076.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:
c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is: Verkeersbesluit ‘instellen bushalte op de Ambachtenlaan ter hoogte van Bontwerkerstraat 1 en Kolenbranderstraat 40 te Breda;
d. de gronden van het bezwaar.
U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.
Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Tekening ‘Bushaltes Bontwerkerstraat’ met tekeningnummer 334892.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-271267.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.