Overwegingen ten aanzien van het besluit
gelezen het voorstel van het team Leefomgeving - Vastgoed & Infrastructuur van 17 december 2024;
gelet op het bepaalde in artikel 15, eerste lid en artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994;
gelet op het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.
Inleiding
Het parkeerterrein Molenbelt in Coevorden is een parkeerterrein in de binnenstad. In 2023 is dit parkeerterrein uitgebreid. Dit als onderdeel van de oplossing om de hoeveelheid parkeerplaatsen in de binnenstad van Coevorden gelijk te houden (en daarmee de parkeerdruk op te vangen) als gevolg van de realisatie van het kasteelpark en de bijbehorende ruimtelijke en verkeerskundige wijzigingen.
Overwegingen
Door de ligging nabij de binnenstad wordt het parkeerterrein Molenbelt overdag veel gebruikt door langparkeerders, terwijl het met name bedoeld is voor kortere bezoeken aan de stad en de winkels in de binnenstad. Om langparkeerders te stimuleren op de grotere parkeerterreinen aan de randen van de binnenstad te parkeren, zodat winkelend publiek op loopafstand van de binnenstad kan parkeren, is het gewenst op het parkeerterrein Molenbelt een parkeerschijfzone met een parkeerduurbeperking van 2 uur in te richten (blauwe zone). Op parkeerdek Gansehof blijft langparkeren mogelijk. Dit sluit aan bij de in 2024 gerealiseerde parkeerschijfzone met parkeerduurbeperking op de Aleida Kramersingel en het bestaande parkeerterrein Molenstraat, alsmede de andere parkeerplaatsen met blauwe zone die direct in of bij de binnenstad liggen.
Wetgeving
Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:
- Het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- Het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
- Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;
- Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
- Het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.
Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Overleg met politie
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is advies gevraagd aan de politie. De politie heeft een positief advies gegeven.
Bevoegdheid tot het nemen van het besluit
Het college is bevoegd tot het nemen van het besluit. Gelet op het vorenstaande en het bepaalde in de Wegenverkeerswet en de uitvoeringsregeling van de wet is tot het onderstaand besluit gekomen.