Verkeersbesluit Oude IJsselstreek: Instellen (brom)fietspad, aantoonbaar landbouwverkeer aangrenzende percelen toegestaan, verplichte rijrichting en een voorrangsregeling in Silvolde

Datum: 25 juni 2025

Zaaknummer: 1035330

 

 

Inleiding

Op dit moment moeten de schoolkinderen en de recreatieve fietsers door de bebouwde kom van Silvolde heen. Op deze huidige route bevinden zich drukkere wegen die in mindere mate ten goede komen van de veiligheid van de fietsers en daarnaast kent deze bestaande route een beperkte directheid. Met het te realiseren (brom)fietspad wordt het gemotoriseerde verkeer gemeden en komt er een meer directe fietsverbinding tussen Ulft en Silvolde tot stand. Het (brom)fietspad vormt daarnaast een schakel in de recreatieve fietsroute Doesburg – Bocholt en zorgt daarmee voor een verbetering van het bovenlokaal fietsnetwerk.

Middels dit verkeersbesluit wordt een (brom)fietspad uitgezonderd landbouwverkeer aangrenzende percelen ingesteld in Silvolde, tussen de Paasberglaan en Over de IJssel. Waarbij vanuit de Over de IJssel aantoonbaar bestemmingslandbouwverkeer aangrenzende percelen het (brom)(brom)fietspad oprijden. Ook komt er een verplichte rijrichting rechtdoor ter hoogte van de twee aangrenzende percelen ter hoogte van de Paasberglaan. Tevens komt er een voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting met de Over de IJssel.

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Oude IJsselstreek

Wij zijn bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van:

 

  • -

    artikel 18, eerste lid, onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    collegebesluit van 27 februari 2024, mandaatregeling 2024.

Dit is nader vastgelegd in het overzicht behorende bij mandaatbesluit 2024, betreffende het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer. In het genoemde overzicht is het nemen van verkeersbesluiten en het verlenen van ontheffingen gemandateerd aan alle rollen binnen het teamonderdeel Verkeer van de afdeling Beleid.

 

Overwegingen

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeersweg is het college van burgemeesters en wethouders bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluiten op gemeentelijke wegen.

 

Doelstelling

Met het verkeersbesluit wordt beoogd:

• Het verzekeren van de veiligheid op de weg.

• Het beschermen van weggebruikers en passagiers.

• Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.

• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

 

Motivering

Het verkeersbesluit wordt genomen gelet op het volgende:

 

  • -

    Sinds het begin van deze eeuw heeft de gemeente op provinciaal- en (EU-)regionaal niveau intensief overleg over het aansluiten bij een doorgaande fietsroute van Doesburg naar Bocholt;

  • -

    De fietsroute heeft een toeristisch/recreatief karakter. De gewenste aanleg van een fietsroute is al opgenomen in de 'Gebiedsvisie DRU Industriepark – Deel II', welke door de gemeenteraad is vastgesteld op 17 maart 2011;

  • -

    De wens voor het (brom)fietspad wordt versterkt door de kans om scholieren een alternatieve en veilige fietsroute te bieden van en naar scholengemeenschap Het Almende College;

  • -

    Daarnaast kan het beoogde (brom)fietspad ook als een interessante route worden gezien voor andere (dagelijkse) fietsers;

  • -

    Op 7 februari 2018 is daarom door het college besloten om in te zetten op de realisatie van een nieuw (brom)fietspad;

  • -

    Het tracé loopt van de openbare weg 'Over de IJssel' naar de 'Paasberglaan' door weilanden en bos;

  • -

    Het (brom)fietspad is een verbetering van het bovenlokaal fietsnetwerk;

  • -

    Het is wenselijk om bij de aansluiting met de Over de IJssel een voorrangsregeling in te stellen waarbij bestuurders op het (brom)fietspad voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Over de IJssel;

  • -

    Dat bestuurders op het perceel gelegen ter hoogte van de aansluiting met het pad op de Paasberglaan alleen rechtdoor het (brom)fietspad moeten oversteken;

  • -

    Er heeft participatie plaatsgevonden met de omgeving en er is contact met direct aanwonenden.

 

Belangenafweging

De gemeente acht in dit geval het belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en het verzekeren van de veiligheid op de weg ondergeschikt aan het in stand houden van de bestaande situatie en het waarborgen van de bestaande bruikbaarheid daarvan.

 

Gehoord

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemandateerd verkeersadviseur van Politie Oost Nederland, District Noord- en Oost Gelderland

 

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oude IJsselstreek besluit tot:

• 1. Tot het instellen van een twee richtingen (brom)(brom)fietspad tussen de Over de IJssel en de Paasberglaan door het plaatsen van de verkeerstekens G12A conform RVV 1990.

• 2. Tot het uitzonderen van aantoonbaar landbouwverkeer aangrenzende percelen aan bovenstaand (brom)(brom)fietspad door het plaatsen van een onderbord met de tekst “aantoonbaar landbouwverkeer aangrenzende percelen toegestaan” conform RVV 1990.

• 3. Tot het instellen van een voorrangsregeling op de aansluiting van het (brom)(brom)fietspad met de Over de IJssel, waarbij bestuurders op het (brom)(brom)fietspad voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Over de IJssel door het plaatsen van verkeerstekens B6 conform RVV 1990 en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990.

• 4. Tot het instellen van een gebod tot het rechtdoor gaan van bestuurders op de in/uitriten van de aansluitende percelen ter hoogte van de aansluiting van het (brom)(brom)fietspad met de Paasberglaan door het plaatsen van de verkeerstekens D4 conform RVV 1990.

De locatie van de verkeersmaatregelen staan weergegeven op de afbeelding die als bijlage aan dit verkeersbesluit is toegevoegd.

 

Gendringen 25 juni 2025

Namens burgemeester en wethouders van Oude IJsselstreek,

B. Blink

Medewerker Mobiliteit, Team Duurzame Ontwikkeling

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit moet gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit bekend hebben gemaakt. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan burgemeester en wethouders van de gemeente Oude IJsselstreek, Postbus 42, 7080 AA Gendringen.

Dit besluit is per direct van kracht. Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet. Als u dat toch wilt kunt u een verzoek om een voorlopige voorziening richten aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland. Uit het verzoek moet blijken wat het spoedeisende belang is. Wanneer u een voorlopige voorziening vraagt, moet u griffierecht betalen. Voor de hoogte hiervan kunt u contact opnemen met de rechtbank Gelderland (telefoon 088 - 361 2000).

Het is voor burgers ook mogelijk om digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening in te dienen bij de rechtbank. Dit kan via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. U moet hiervoor wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Naar boven