Gemeenteblad van Breda
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Breda | Gemeenteblad 2025, 270592 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Breda | Gemeenteblad 2025, 270592 | verkeersbesluit of -mededeling |
Gewijzigde verkeerssituatie Heerbaan te Breda na herinrichting (tussen Sterrebos en rotonde Heusdenhoutsestraat-Bisschopshoeve).
Burgemeester en wethouders van Breda
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;
Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
• Het verzekeren van de veiligheid op de wegen
• Het beschermen van de weggebruikers en passagiers
Na herinrichting de nieuwe verkeerssituatie op de Heerbaan en Heusdenhoutseweg te regelen met verkeerstekens. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Bebording Heerbaan – reconstructie 2 vd 2’.
De Heerbaan is een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/u. De weg ligt tussen de Claudius Prinsenlaan en de Tilburgseweg en vormt een belangrijke verbinding in de wijk Heusdenhout. In de komende periode vindt een herinrichting van de Heerbaan plaats. Door de herinrichting ontstaat er een nieuwe verkeerssituatie. Om de gewijzigde verkeerssituatie te regelen moeten verkeerstekens worden verwijderd en geplaatst; hiervoor wordt dit verkeersbesluit genomen. Dit verkeersbesluit heeft betrekking op het deeltraject tussen Sterrebos en de rotonde Heusdenhoutsestraat-Bisschopshoeve. Voor de overige aanpassingen verwijzen wij naar het verkeersbesluit ‘Gewijzigde verkeerssituatie Heerbaan te Breda na herinrichting (tussen Nieuwe Inslag en Sterrebos), Z2025-002906.
Op het gedeelte van de Heerbaan tussen de kruising met het Sterrebos en de rotonde Heusdenhoutsestraat/Bisschopshoeve wordt de bestaande voetgangersoversteekplaats verwijderd. Ter vervanging van deze oversteekvoorziening worden verhoogde plateaudrempels aangelegd bij de kruisingen met het Sterrebos en de Mouterijstraat. Het aanleggen van een plateaudrempel is niet verkeersbesluitplichtig op grond van artikel 12 BABW. Daarnaast wordt de maximumsnelheid op dit weggedeelte verlaagd van 50 km/u naar 30 km/u en worden middenbermen aangelegd tussen de twee rijbanen. Op deze middenbermen worden verkeerszuilen geplaatst met daarop het bord D02-RO, gebod voor bestuurders om aan de zijde van de pijl voorbij te gaan.
Uit observaties blijkt dat bij de huidige voetgangersoversteekplaats met verkeerlichten, de locatie waar de voetgangersoversteekplaats wordt verwijderd, in beperkte mate gebruik wordt gemaakt van de oversteek. Gemiddeld steken hier ongeveer 50 voetgangers per dag over, voornamelijk tijdens korte perioden in de ochtend- en middagspits (circa 15 tot 30 minuten). Gedurende de rest van de dag wordt er nauwelijks gebruik van gemaakt.
De verkeersintensiteit op dit deel van de Heerbaan bedraagt circa 8700 motorvoertuigen per werkdag, wat past bij het karakter van de Heerbaan als gebiedsontsluitingsweg. Tijdens meerdere schouwmomenten in november en december 2022 is vastgesteld dat, ondanks deze intensiteit, er voldoende gelegenheid is om veilig over te steken. De V85 is in zuidelijke richting 58km. In noordelijke richting 55km. Deze waarden zijn van februari 2025.
De gekozen nieuwe inrichting sluit aan bij het gemeentelijk beleid ‘Oversteken- je moet het niet zo zwart-wit zien’. Volgens dit beleid wordt terughoudend omgegaan met het aanleggen van voetgangersoversteekplaatsen, ook op 30 km/u wegen, omdat dergelijke voorzieningen in de praktijk regelmatig leiden tot schijnveiligheid. Voetgangers vertrouwen erop dat zij voorrang krijgen, terwijl automobilisten daar niet altijd naar handelen. Door geen formele oversteek met voorrang toe te passen, maar de oversteek fysiek goed in te richten met drempels, middenbermen en verlaagde snelheid, ontstaat een realistischer en veiliger verkeerssituatie die het gedrag van alle weggebruikers beter op elkaar afstemt.
Naast het fietspad aan de westzijde van de Heerbaan wordt ter hoogte van de nieuwe verhoogde plateaudrempel een verhard voetpad aangelegd. Om een veilige en directe oversteek naar basisschool KBS De Weilust mogelijk te maken, wordt aansluitend op dit voetpad een nieuwe voetgangersoversteekplaats gerealiseerd nabij Heusdenhoutseweg 77. Door de aanleg van deze nieuwe oversteek komt de bestaande voetgangersoversteekplaats verderop op de Heusdenhoutseweg te vervallen. De keuze om op de Heusdenhoutseweg wél een nieuwe voetgangersoversteekplaats met zebramarkering aan te leggen, sluit eveneens aan bij het gemeentelijke beleid ‘Oversteken- je moet het niet zo zwart-wit zien’. De voetgangersoversteekplaats wordt hier toegepast in combinatie met een duidelijke looplijn vanaf het voetpad richting basisschool KBS De Weilust en sluit aan bij het verwachte gedrag van weggebruikers. Daarmee wordt voldaan aan de beleidsvoorwaarde dat een voetgangersoversteekplaats alleen wordt toegepast op logische, veilige locaties waar het gedrag van automobilist en voetganger goed op elkaar is afgestemd.
Een en ander zoals opgenomen op de bij dit besluit behorende tekening ‘Bebording Heerbaan – reconstructie 2 vd 2’.
Bij het nemen van dit verkeersbesluit is rekening gehouden met de toekomstige situatie na de herinrichting van de Heerbaan. Deze herinrichting brengt fysieke wijzingen met zich mee in de vorm van een aangepaste wegindeling, het vervallen van de bestaande voetgangersoversteekplaats op de Heerbaan en de realisatie van een nieuwe voetgangersoversteekplaats op de Heusdenhoutseweg. Vanuit het oogpunt van het waarborgen van de verkeersveiligheid en het beschermen van weggebruikers zijn aanvullende maatregelen getroffen, waaronder verhoogde plateaudrempels, de aanleg van een middenberm en een verlaging van de maximumsnelheid naar 30 km/u. Voetgangers hebben op deze locatie geen formele voorrang meer, maar door de inrichting met fysieke snelheidsbeperking en gefaseerde oversteken wordt de veiligheid geborgd. Tegelijkertijd wordt op de overige delen van de Heerbaan de maximale snelheid van 50 km/u gehandhaafd, waarmee de doorstroming op deze gebiedsontsluitingsweg behouden blijft. De omgeving is vooraf geinformeerd over de voorgenomen verkeersmaatregelen middels een informatieavond. Daarnaast zal de gemeente de situatie ter plaatse blijven monitoren. Het college heeft de algemene belangen van verkeersveiligheid, bruikbaarheid van de weg en bescherming van alle weggebruikers laten prevaleren boven de individuele belangen van voetgangers om formele voorrang te behouden. Niets is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland-West-Brabant.
burgemeester en wethouders van Breda,
Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielebekendmakingen.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen via telefoonnummer 14 076.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:
c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is: Verkeersbesluit ‘Gewijzigde verkeerssituatie Heerbaan te Breda na herinrichting (tussen Sterrebos en rotonde Heusdenhoutsestraat-Bisschopshoeve)’.;
d. de gronden van het bezwaar.
U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.
Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-270592.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.