Gemeenteblad van Epe
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Epe | Gemeenteblad 2025, 270170 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Epe | Gemeenteblad 2025, 270170 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Uitvoeringsregeling wegslepen, bewaren en teruggave van voertuigen gemeente Epe
Op 26 juni 2025 heeft de gemeenteraad de Wegsleepverordening Gemeente Epe 2025 (hierna: wegsleepverordening) vastgesteld. Deze verordening is vastgesteld om uitvoering te kunnen geven aan de wegsleepregeling uit de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) en het Besluit wegslepen van voertuigen.
In de Uitvoeringsregeling wegslepen, bewaren en teruggave van voertuigen worden de praktische zaken geregeld voor uitvoering van de wegsleepverordening.
Bergen van een voertuig na een aanrijding of diefstal
Bij een aanrijding of diefstal is er sprake van het bergen van een voertuig. Het bergen van een voertuig valt niet onder de werking van de wegsleepverordening en de uitvoeringsregeling. Het bergen van voertuigen wordt verzorgd door de verzekeraarhulpdienst. Ook het veiligstellen van een voertuig na inbraak (verbroken ruit e.d.) wordt veelal door de verzekeraarhulpdienst uitgevoerd. Bij twijfel voert de politie overleg met de gemeente; de politie heeft bij een aanrijding of diefstal een leidende rol.
Op basis van artikel 170, eerste lid van de WVW 1994 is de bevoegdheid tot het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen een vorm van bestuursdwang. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het toepassen van bestuursdwang.
Voor de uitvoering van de wegsleepregeling wordt deze bevoegdheid als volgt gemandateerd:
Het college wijst de opsporingsambtenaren van de Regiopolitie NO-Gelderland, District Noord Veluwe, de toezichthouders/buitengewoon opsporingsambtenaren van de gemeente Epe en de (plv.) marktmeester, aan als ambtenaren die belast zijn met het in de daarvoor in aanmerking komende gevallen toepassing geven aan de wegsleepbevoegdheid.
De opsporingsambtenaren van de Regiopolitie NO-Gelderland, District Noord Veluwe, de toezichthouders/buitengewoon opsporingsambtenaren en de (plv.) marktmeester van de gemeente worden hierna aangeduid als de bevoegde functionaris.
Indien een opsporingsambtenaar van de politie belast is met de wegsleepbevoegdheid, wordt de opdracht tot wegslepen gegeven door, of na overleg met de dienstdoende officier van dienst politie.
3. Aantreffen van een foutgeparkeerd voertuig
De wegsleepprocedure start met het aantreffen van een foutgeparkeerd voertuig. Onder ‘voertuig’ wordt in dit kader mede verstaan: vrachtauto’s, bussen, motorrijtuigen, fietsen, bromfietsen, invalidenvoertuigen, trams en wagens (in artikel 1, onder al RVV 1990). Tevens is deze uitvoeringsregeling ook van toepassing op het wegslepen van aanhangwagens, caravans, autowrakken enz. Hiervoor is de VFL de grondslag, niet de wegenverkeerswet.
Een bevoegde functionaris beoordeelt of het voertuig dat foutgeparkeerd is weggesleept dient te worden. De eerste afweging die moet worden gemaakt is of de aangetroffen situatie wegsleepwaardig is. Daarvoor gelden drie criteria op grond van artikel 170, eerste lid van de WVW 1994:
1. de veiligheid op de weg wordt in gevaar gebracht en/of
2. de vrijheid van het verkeer wordt belemmerd en/of
3. er wordt geparkeerd op één van de wegen of weggedeelten, die zijn aangewezen in artikel 2 van de gemeentelijke wegsleepverordening.
Uit de woorden “en/of” blijkt dat er tegelijkertijd sprake kan zijn van meerdere criteria. Het aanwezig zijn van één of meerdere criteria is voldoende om de wegsleepverordening te kunnen toepassen. Eén van deze criteria is echter voldoende om de wegsleepregeling toe te kunnen passen. De bevoegd functionaris dient wel in ieder afzonderlijk geval te beoordelen of wegslepen van het betreffende voertuig absoluut noodzakelijk is.
Indien er sprake is van een wegsleepwaardige situatie, wordt de wegsleepprocedure in gang gezet. Deze procedure wordt hierna beschreven.
Het proces start met de constatering van een wegsleepwaardig voertuig door een bevoegd functionaris. Indien mogelijk wordt via de meldkamer van de hulpdiensten of na eigen onderzoek getracht de rechthebbende te achterhalen om deze te informeren en zelf de overtreding ongedaan te laten maken. Vervolgens wordt contact opgenomen met de berger en opdracht gegeven om het voertuig weg te slepen.
De bevoegd functionaris die de noodzaak tot wegslepen vaststelt, maakt van deze constatering een proces-verbaal van meevoeren en opslaan op en maakt foto’s van de aangetroffen situatie en het voertuig. De ambtenaar wacht tot de berger arriveert en tekent de vrachtbrief die opgesteld wordt door de berger en controleert gezamenlijk met de berger het voertuig op schade. De schade wordt genoteerd in het proces- verbaal van meevoeren en opslaan. Ook schade, die wordt veroorzaakt tijdens het bevestigen in het juk of tijdens het overbrengen moet door het wegsleepbedrijf worden genoteerd. De schade dient te allen tijde fotografisch te worden vastgelegd.
De bestuursdwangbeschikking en het proces-verbaal van meevoeren en opslaan worden zo spoedig mogelijk toegezonden aan de berger om deze toe te voegen in het bewaringsregister. De vrachtbrief wordt zo spoedig mogelijk toegezonden naar de gemeente Epe. De berger zorgt voor verdere administratieve handelingen.
Direct nadat het voertuig daadwerkelijk is weggesleept, belt de ambtenaar met de meldkamer van de politie en wordt het afslepen van het voertuig gemeld, met opgave van:
4.1.1 rechthebbende meldt zich gedurende wegsleepprocedure
Indien de rechthebbende van het voertuig zich meldt voordat het voertuig in de takels zit en bereid is het voertuig te verplaatsen, dan wordt afgezien van het wegslepen van het voertuig. We spreken dan van een loze rit of onvolledige berging (zie hieronder). Hierbij worden de voorbereidingskosten in rekening gebracht bij de rechthebbende op grond van artikel 170 lid 6 WVW 1994.
Hier is sprake van wanneer tijdens het voorrijden de berger moet worden afgebeld, omdat de rechthebbende zich heeft gemeld en het voertuig wil verplaatsen. De kosten zoals vastgesteld voor een loze rit/voorrijkosten worden in rekening gebracht aan de rechthebbende.
Hier is sprake van wanneer de berger ter plaatse is gekomen en de eerste aantoonbare werkzaamheden heeft verricht, zoals het uitschuiven van de kraan. Hierbij hangt het voertuig nog niet in de takel.
Hier is sprake van wanneer de berger het voertuig al in de takels heeft of het voertuig heeft afgesleept. Het voertuig wordt dan niet meer ter plaatse vrijgegeven, maar kan door de rechthebbende op de plaats van bewaring worden opgehaald.
4.2 rechthebbende meldt zich binnen 48 uur
Indien de rechthebbende zichzelf kenbaar maakt bij de gemeente of politie binnen 48 uur, dan wordt deze doorverwezen naar de berger.
De berger geeft het voertuig weer mee aan de rechthebbende nadat:
Het getekende afhaalformulier en de gegevens van de rechthebbende worden toegevoegd aan het bewaringsregister en de gemeente wordt hierover op de hoogte gebracht door de berger.
4.3 De rechthebbende meldt zich niet binnen 48 uur
Indien de rechthebbende zich niet binnen 48 uur na de inbewaringstelling van het voertuig bij de berger meldt, moet het ‘besluit last onder bestuursdwang’ bekend gemaakt worden. De gemeente dient dan binnen een week het ‘besluit last onder bestuursdwang’ kenbaar te maken.
Indien de rechthebbende bekend is doordat deze aangifte heeft gedaan van vermissing bij de politie of de kentekenhouder is, wordt het besluit aan deze persoon kenbaar gemaakt per brief.
Indien de rechthebbende van het voertuig niet bekend is plaatst de gemeente een publicatie in het gemeenteblad waarin het besluit tot het toepassen van bestuursdwang kenbaar wordt gemaakt.
De gemeente informeert de berger over de data waarop het besluit tot bestuursdwang is verzonden of de publicatie bekend is gemaakt. De berger neemt dit op in het bewaringsregister.
Bezwaar- en beroepsmogelijkheid
Een beslissing tot toepassing van bestuursdwang, in dit geval het toepassen van de wegsleepregeling, wordt op schrift gesteld. Deze schriftelijke beslissing is een besluit in de zin van de Awb. Tegen een besluit kan een belanghebbende bezwaar en beroep instellen op grond van de artikelen 7:1 en 8:1 van de Awb.
4.4 het voertuig is niet afgehaald binnen 14 dagen
Indien de rechthebbende van het voertuig, het voertuig niet afhaalt binnen 14 dagen na bekendmaking van het proces-verbaal van meevoeren en opslaan, dan kan indien de kosten van het wegslepen en bewaren van het voertuig vermeerderd met de kosten voor taxatie, verkoop, overdracht of vernietiging onevenredig hoog worden in verhouding met de waarde van het voertuig, het voertuig verkocht, in eigendom worden overgedragen of vernietigd worden (artikel 5:30 Awb).
Hiervoor wordt na 14 dagen van het bekend maken van het besluit door de berger een melding gedaan aan de gemeente over het feit dat het voertuig nog niet is afgehaald. De gemeente kan dan de opdracht verstrekken aan de berger om een taxatie te laten verrichten. Zo dient ingevolge artikel 15 van het Besluit wegslepen van voertuigen een rapport te worden opgemaakt door een beëdigd taxateur. Aan de hand van de taxatie wordt besloten door de gemeente of de kosten onevenredig hoog zijn geworden en erover gegaan moet worden tot verkoop, eigendomsoverdracht of vernietiging.
De berger is bevoegd om hier uitvoering aan te geven inclusief het inschakelen van een taxateur.
4.5 de rechthebbende meldt zich niet binnen 13 weken
Indien de rechthebbende van het voertuig zich niet meldt binnen 13 weken nadat het voertuig is weggesleept zal overgegaan worden tot eigendomsoverdracht, verkoop of vernietiging van het voertuig.
De berger is gemandateerd om namens het college van burgemeester en wethouders het bewaringsregister bij te houden. Indien een dossier wordt afgerond wordt vdeze ten spoedigste bekend gemaakt aan de gemeente. De medewerker van de gemeente controleert de dossiers op volledigheid en zorgt voor archivering van de dossiers.
In het bewaringsregister worden de volgende gegevens opgenomen:
indien het voertuig niet binnen 48 uur is afgehaald:
bij vernietiging van het voertuig:
bij eigendomsoverdracht om niet van het voertuig:
Indien restitutie wordt verleend door de gemeente:
De gegevens moeten 5 jaar in het bewaringsregister opgenomen blijven na de laatste dag van het kalenderjaar waarin het voertuig is teruggegeven, verkocht, om niet overgedragen of vernietigd. Burgemeester en wethouders verlenen desgevraagd aan belanghebbenden inlichtingen uit het register.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-270170.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.