Gemeenteblad van Rotterdam
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rotterdam | Gemeenteblad 2025, 267999 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rotterdam | Gemeenteblad 2025, 267999 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Marktverordening Rotterdam 2025
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Artikel 3 Inrichting van de markt; branche-indeling
In geval van uitvoering van werken of extreme weersomstandigheden of andere dringende redenen van algemeen belang kan het college een markt geheel of gedeeltelijk afgelasten dan wel geheel of gedeeltelijk anders laten inrichten of bepalen dat een markt tijdelijk plaatsvindt op een andere dag, op een ander tijdstip of op een andere plaats.
Artikel 7 Voorwaarden marktvergunning/ standwerkvergunning
Het college kan een vergunning weigeren, indien de aanvrager voorschriften en beperkingen, verbonden aan een eerdere vergunning, niet heeft nageleefd en het vermoeden gerechtvaardigd is dat hij, indien de gevraagde vergunning wordt verleend, ook de aan die vergunning te verbinden voorschriften of beperkingen niet zal naleven.
Artikel 8 Intrekking marktvergunning/ standwerkvergunning
Het college trekt een marktvergunning respectievelijk een standwerkvergunning in:
Artikel 9 Intrekking en schorsing marktvergunning/ standwerkvergunning
Hoofdstuk 3 Vergunning voor de organisatie van een verzelfstandigde markt
Dit hoofdstuk is alleen van toepassing op de vergunningverlening voor de organisatie van een verzelfstandigde markt.
Artikel 11 Vergunning voor de organisatie van een verzelfstandigde markt
Het is verboden zonder of in afwijking van een organisatievergunning van het college een verzelfstandigde markt te organiseren.
Artikel 13 Vereiste organisatievergunning
Een organisatievergunning wordt uitsluitend verleend aan een rechtspersoon.
Artikel 14 Aanvraag organisatievergunning
Een aanvraag voor een organisatievergunning bevat een door het bestuur van een rechtspersoon vast te stellen plan dat waarborgt dat de verzelfstandigde markt op een veilige en ordelijke wijze wordt georganiseerd en waarin in ieder geval wordt ingegaan op:
Artikel 15 Beoordeling aanvraag organisatievergunning
Het college rangschikt de aanvragen voor vergunningverlening waarbij een vergunningaanvraag hoger wordt gerangschikt naarmate de aanvraag naar het oordeel van het college een grotere bijdrage levert aan de belangen die deze verordening beschermd. Daarbij betrekt het college in ieder geval de mate waarin de continuïteit, kwaliteit en doelmatigheid van de organisatie van de markt is gewaarborgd.
Indien het college gerede twijfel heeft ten aanzien van de integriteit van de hoogst gerangschikte aanvrager, kan het college de aanvrager verzoeken een Verklaring Omtrent het Gedrag voor rechtspersonen te overleggen, of indien het een buitenlandse rechtspersoon betreft, een document dat ten minste gelijkwaardig is. Indien een Verklaring Omtrent het Gedrag voor rechtspersonen dan wel een vergelijkbaar document niet kan worden overlegd, kan het college besluiten de vergunning niet te verlenen.
Artikel 16 Weigering vergunningaanvraag
De aanvraag om een organisatievergunning kan door het college worden geweigerd:
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast door het college aangewezen ambtenaren en personen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 5 juni 2025.
De griffier,
I.C.M. Broeders
De voorzitter,
C.J. Schouten
De bevoegdheid tot het instellen, veranderen of afschaffen van een markt is aan burgemeester en wethouders toegekend. Dat staat in artikel 160, eerste lid, onderdeel g, van de Gemeentewet. Daarnaast is de raad op grond van artikel 149 van de Gemeentewet bevoegd om een marktverordening vast te stellen. Het doel van deze verordening is drieledig. Ten eerste biedt het een kader om markten zodanig te organiseren dat de gemeentelijke algemene belangen beschermd worden. Voorts worden er voorwaarden geschapen om de markten zowel voor consumenten als marktkooplieden aantrekkelijk te laten zijn.
Deze verordening vervangt de Marktverordening Rotterdam 2017. Bij de vaststelling van die verordening is de zelfstandige markt geïntroduceerd en is de verordening voor het overige niet aangepast. De tekst in de overige hoofdstukken dateert aldus van 2008 en was aan een update toe. Ook was het nodig om de Marktverordening en het Marktreglement beter op elkaar af te stemmen.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Er zijn twee soorten marktvergunningen, dat wil zeggen twee vergunningen om op de markt handel te drijven. Dat zijn de marktvergunning en de standwerkvergunning. Deze vergunningen onderscheiden zich van elkaar door hun looptijd en door de vergunde activiteit.
Een marktvergunning is vereist voor de inschrijving op een markt naar keuze. De regels omtrent het inschrijven en het toewijzen van plaatsen staan in het Marktreglement. Het streven is om alle plaatsen op een markt te laten bezetten door kooplieden die wekelijks terugkeren. Soms blijven plaatsen onbezet die dan beschikbaar zijn voor de zogenaamde meelopers. Dat zijn kooplieden die ingeschreven staan op de wachtlijst voor een vaste plaats.
Standwerken is een bijzondere vorm van markthandel waarvoor op diverse markten ruimte is gereserveerd. Om in aanmerking te komen voor een plaats dient men op de dag zelve deel te nemen aan een loting.
Al lange tijd geleden is ervoor gekozen om in de Marktverordening slechts enige kaders op te nemen en de verdere regulering over te laten aan het college.
In het Marktreglement staan achtereenvolgens de onderwerpen: inschrijvingen, toewijzing van marktplaatsen, gebruik van een staanplaats en de bijzondere bepalingen zoals de bevoegdheid tot schorsing van de inschrijving in geval van overtredingen. Dit moet onderscheiden worden van de bevoegdheid tot intrekken van de vergunning. Dit is een bevoegdheid waarvoor de grondslag in de Marktverordening staat.
Het college is op grond van dit artikel tevens bevoegd om bij wijze van experiment af te wijken van het marktreglement.
Artikel 3 Inrichting van de markt
Op grond van het eerste lid worden in het Marktreglement alle plaatsen genoemd waar een markt wordt gehouden met aanduiding van de tijdsperiode op de dag.
Het tweede lid schrijft voor dat het college per markt een inrichtingsplan vaststelt en daarin opneemt wat voor de markt in ieder geval geregeld moet worden. Onderdeel van het plan is een kaart met de grenzen van het marktterrein, de indeling en de staanplaatsen.
Het derde lid regelt dat het college om dringende redenen van algemeen belang kan afwijken van het plan. Zo hebben zich afwijkingen in de coronatijd voorgedaan. Ook kan gedacht worden aan de uitvoering van openbare werken.
In Rotterdam geldt een algemene vrijstelling van het verbod in de wet voor zon- en feestdagen winkels open te hebben of goederen te verkopen (behoudens 4 mei na 19.00 uur). In afwijking daarvan gaat de markt op feestdagen alleen door als het college dat besluit, dit mede op basis van een inventarisatie van de plannen van de vaste plaatshouders.
De bedoelde feestdagen zijn: Nieuwjaarsdag, Goede vrijdag, Hemelvaartsdag, 1e en 2e kerstdag vanaf 8.00 uur. Tweede paasdag en pinksterdag staan ook genoemd in de Winkeltijdenwet maar vallen op een maandag wanneer er in Rotterdam sowieso geen markt wordt gehouden.
Artikel 5 Verzelfstandigde markt
In 2017 is de verzelfstandigde markt in de verordening geïntroduceerd. Er zijn er inmiddels 4: Hoek van Holland, Rozenburg, het Noordplein en de Duyvensteynstraat in Overschie.
Artikel 7 Voorwaarden marktvergunning/ standwerkvergunning
Aan de algemene marktvergunning is een geldigheidsduur van 5 jaar verbonden. Dit is momenteel slechts een termijn van orde. Bij ommekomst van de einddatum wordt de vergunning in het algemeen verlengd. De verlenging biedt wel de mogelijkheid om de voorschriften, verbonden aan de vergunning, aan te passen. Voor een vergunninghouder gelden sowieso de bepalingen van de Marktverordening en het Marktreglement. Denkbaar is echter dat er meer specifieke voorschriften en beperkingen in een vergunning worden opgenomen. Uiteraard zijn dat voorwaarden in het belang van de markt.
De duur van een standwerkvergunning is in deze verordening teruggebracht naar 3 jaar.
De verdeling van staanplaatsen is geregeld in het Marktreglement en vindt van oudsher plaats op basis van anciënniteit. In Rotterdam moet de discussie over een andere verdeelsystematiek van staanplaatsen nog gevoerd worden en is in de huidige omstandigheden niet urgent.
Artikel 9 Intrekking en schorsing marktvergunning/ standwerkvergunning
In dit artikel is sprake van intrekking of tijdelijke intrekking (schorsing) en met name in geval van volstrekt onacceptabel gedrag, zoals bijvoorbeeld op de vuist gaan met een collega of bezoeker. Het college kán hiertoe besluiten; de intrekking is facultatief. De intrekking heeft als gevolg dat de koopman, als hij is ingeschreven op verschillende markten, op geen enkele markt in Rotterdam meer welkom is. De intrekking van de marktvergunning moet onderscheiden worden van de (tijdelijke) doorhaling van de inschrijving, zoals het Marktreglement mogelijk maakt. Deze doorhaling geldt voor de markt waar de overtreding is begaan.
De mogelijkheid van intrekking van de standwerkvergunning bestaat ook als de standwerker niet minstens 12 maal per jaar deelneemt aan de loting voor een plaats of op een toegewezen plaats niet standwerkt maar eigenlijk gewone markthandel bedrijft.
Hoofdstuk 3 Vergunning voor de organisatie van een verzelfstandigde markt
Artikel 13 Vereiste organisatievergunning
Een organisatievergunning wordt uitsluitend verleend aan een rechtspersoon. De regel stelt nadrukkelijk geen eisen aan het type rechtspersoon. Van belang is dat de betreffende rechtspersoon op enigerlei wijze participatie en betrokkenheid organiseert voor deelnemende marktkooplui.
Artikel 14 Aanvraag organisatievergunning
Op basis van dit artikel wordt bij de aanvraag allerlei informatie opgevraagd. Die informatie moet ervoor zorgen inzicht te krijgen in de serieuze intenties van de organisatie.
Artikel 15 Beoordeling aanvraag organisatievergunning
Per warenmarkt kan er maar aan één organisatie een vergunning worden verleend: de publieke ruimte waarop de markt moet plaatsvinden, kan immers maar aan een partij beschikbaar worden gesteld. De gemeente is daarom verplicht de aanbieding van de vergunning, de selectie en uitbesteding van de organisatie van een warenmarkt op een transparante en toegankelijke wijze in te richten. Daarom is in dit artikel opgenomen dat bij nieuwe vergunningverlening het college selectiecriteria opstelt op basis waarvan het college de vergunning verleent. Dit hangt samen met de Dienstenrichtlijn. Omdat het bij het organiseren van een markt gaat om een activiteit waarvoor slechts één vergunning te vergeven is, dient er te worden voldaan aan artikel 12 van de Dienstenrichtlijn. In dit artikel is bepaald dat bij een schaarse vergunning het bevoegd gezag een selectie uit gegadigden moet maken volgens een selectieprocedure, die alle waarborgen voor onpartijdigheid en transparantie biedt, met inbegrip van een toereikende bekendmaking van de opening, uitvoering en afsluiting van de procedure.
Artikel 16 Weigering vergunningaanvraag
De weigeringsgronden zijn met name de algemene weigeringsgronden die ook bij aanvragen voor andere activiteiten in de openbare ruimte gelden, zoals bijvoorbeeld in de Algemene Plaatselijke Verordening.
Artikel 17 Intrekken of wijzigen organisatievergunning
Intrekking is aan de orde wanneer is gebleken dat de organisatie van de markt niet meer in goede handen is.
Artikel 18 Organisatievergunning voor bepaalde tijd
Het tweede lid van artikel 12 van de Dienstenrichtlijn bepaalt dat de vergunning voor een passende beperkte duur wordt verleend en dat zij niet automatisch mag worden verlengd.
Er is gekozen voor een periode van 5 jaar, vanuit de aanname dat dit een bedrijfseconomisch verantwoorde termijn is. Na afloop van deze termijn dient opnieuw een transparante en onpartijdige selectieprocedure te worden toegepast voordat een vergunning mag worden verleend.
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de door het college aangewezen ambtenaren en personen.
Artikel 20 Onmiddellijke verwijdering
Een toezichthouder kan in geval van onacceptabel gedrag de vergunninghouder of een persoon die hem bijstaat of vervangt gelasten de staanplaats te ontruimen en te vertrekken van de markt.
Deze strafbepaling geldt alleen voor het verbod zonder vergunning op de markt te gaan staan of een markt te houden. Andere overtredingen worden afgedaan met schorsing dan wel intrekking van de vergunning.
Hoofdstuk 5 Overgangs- en slotbepalingen
Besluiten van voor de inwerkingtreding van deze verordening blijven gelden.
Aanvragen die voor de inwerkingtreding van deze verordening zijn ingediend worden afgehandeld met deze verordening.
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-267999.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.