Gemeenteblad van Amersfoort
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
|---|---|---|---|---|
| Amersfoort | Gemeenteblad 2025, 258200 | verkeersbesluit of -mededeling | 25-07-2025 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
|---|---|---|---|---|
| Amersfoort | Gemeenteblad 2025, 258200 | verkeersbesluit of -mededeling | 25-07-2025 |
Ontwerp-verkeersbesluit gemeente Amersfoort: snelheidsverlaging op diverse wegvakken naar 60 km/u, te Amersfoort
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Dit ontwerp-verkeersbesluit volgt de procedure zoals omschreven in afdeling 3.4 van de Algemene wet Bestuursrecht.
De Oude Zevenhuizerstraat, Nijkerkerstraat, Amersfoortsestraat, Hanzetunnel en de Westerdorpstraat zijn wegen als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994. Dit besluit heeft betrekking op wegvakken van deze wegen die buiten de bebouwde kom van Amersfoort liggen en in beheer zijn bij de gemeente Amersfoort. De gemeentelijke wegencategorisering van Amersfoort sluit aan op de categorisering zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig Wegverkeer. Op de wegvakken waarop dit besluit betrekking heeft zijn bovengenoemde wegen gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen (GOW) buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 80 km/u. Op een gebiedsontsluitingsweg is de verblijfsfunctie ondergeschikt aan de verkeersfunctie.
Cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) laten zien dat landelijk sprake is van een stijgende trend in het aantal verkeersongevallen en verkeerslachtoffers. Daarnaast is er een sterke relatie tussen de ernst van een verkeersongeval en de geldende maximumsnelheid op een weg, waarbij een hogere maximumsnelheid ernstigere ongevallen tot gevolg heeft.
In het kader van het opstellen van het ‘Omgevingsprogramma Mobiliteit’ wordt gewerkt aan de ‘Wegencategorisering 2040’. Deze nieuwe wegcategorisering komt tot stand aan de hand van de landelijke trend waarin een maximumsnelheid van 30 km/u als leidend principe gehanteerd wordt binnen de bebouwde kom en verschillende beleidsdoelstellingen van de gemeente Amersfoort die voortkomen uit de Omgevingsvisie en het Coalitieakkoord 2022 – 2026. In het omgevingsprogramma wordt ingezet op het verbeteren van de verkeersveiligheid op de Amersfoortse wegenstructuur. Onderdeel daarvan is ook het verlagen van de snelheid naar 60 km/uur op wegen buiten de bebouwde kom waar momenteel de maximumsnelheid van 80 km/uur geldt.
Het verlagen van de maximumsnelheid van 80 km/uur naar 60 km/uur op wegen buiten de bebouwde kom heeft naast positieve effecten op de verkeersveiligheid ook voordelen op andere aspecten. Zo draagt het bij aan het verbeteren van de leefbaarheid op wegen waaraan ook woonfuncties en andere verblijfsfuncties gevestigd zijn. Bovendien worden als gevolg van de lagere maximumsnelheid de wegvakken minder aantrekkelijk voor doorgaand verkeer.
De Oude Zevenhuizerstraat is tussen de Zevenhuizerpoort en het buurtschap Zevenhuizen ingericht overeenkomstig de inrichtingkenmerken van een erftoegangsweg (60 km/uur). Op dit deel van de Oude Zevenhuizerstraat rijden fietsers gemengd met het overige verkeer op de rijbaan. De Oude Zevenhuizerstraat wordt binnen het buurtschap Zevenhuizen aangeduid als een fietsstraat met een maximumsnelheid van 30 km/u. Hierdoor is momenteel sprake van een overgang waarbij de snelheid na het passeren van het bord dat de 30 km/uur zone aanduidt, meer dan 30 km/uur lager is dan voor het passeren van het bord. Dit is overeenkomstig de uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens niet toegestaan. Bovenstaande maakt dat het gewenst is de maximumsnelheid op dit wegvak te verlagen naar 60 km/u en daarmee dit wegvak te categoriseren als ETW buiten de bebouwde kom.
Op de Nijkerkerstraat geldt op dit moment een maximumsnelheid van 60 km/u. Deze maximumsnelheid gaat echter pas in na het passeren van het kruispunt Nijkerkerstraat – Hanzetunnel. Na de komgrens op de Hanzetunnel geldt richting het kruispunt een maximumsnelheid van 80 km/uur. Dit verschil met de Nijkerkerstraat na het kruispunt is, in het kader van herkenbaarheid, maar ook in het kader van consistentie in de overgang van maximumsnelheden, onwenselijk. Daarom wordt op de Hanzetunnel vanaf de komgrens richting het kruispunt met de Nijkerkerstraat een maximumsnelheid van 60 km/u ingesteld.
De Amersfoortsestraat en de Westerdorpstraat maken samen deel uit van het traject tussen Amersfoort en Hoevelaken. Tussen de komgrens van Amersfoort en het kruispunt met de Nijkerkerstraat en de Westerdorpstraat, is de Amersfoortsestraat een GOW met een maximumsnelheid van 80 km/uur. Dit betreft een stuk dat zo’n 125 meter lang is. De Westerdorpstraat is vanaf het hiervoor genoemde kruispunt en de komgrens van Hoevelaken ook een GOW met een maximumsnelheid van 80 km/uur. De Westerdorpstraat heeft echter meerdere erfaansluitingen op dit wegvak. Verkeer komend van deze erfaansluitingen heeft vaak moeite om veilig de weg op te kunnen rijden. Daarnaast zorgen erfaansluitingen voor uitwisselende verkeersstromen. Deze verkeersstromen passen niet op een GOW met een maximumsnelheid van 80 km/uur.
Gelet op het voorgaande past een GOW categorisering niet bij dit deel van de Amersfoortsestraat en de Westerdorpstraat, maar een ETW categorisering wel. In het kader van het verbeteren van de verkeersveiligheid is het dan ook gewenst om de maximumsnelheid op de Westerdorpstraat te verlagen naar 60 km/u.
Omdat de Westerdorpstraat slechts voor een beperkt deel op grondgebied van de gemeente Amersfoort ligt en voor het grootste deel op grondgebied van de gemeente Nijkerk ligt, is over deze snelheidsverlaging afstemming geweest met tussen de gemeente Amersfoort en de gemeente Nijkerk. De gemeente Nijkerk geeft aan ook voornemens te zijn om de maximumsnelheid op de Westerdorpstraat te gaan verlagen naar een maximumsnelheid van 60 km/uur. In aanloop naar die snelheidsverlaging en gelet op hiervoor genoemde overwegingen wordt op het deel binnen de gemeentegrens van Amersfoort de snelheid ook naar 60 km/uur verlaagt.
De wegvakken genoemd in dit besluit zijn dusdanig kort dat een snelheidsverlaging op deze wegen niet gaat zorgen voor veranderingen in reistijd. Ook zullen er geen andere nadelige gevolgen ontstaan in de vorm van uitwijkgedrag van verkeersstromen.
In overeenstemming met alle wegvakken die aansluiten op de wegvakken waar dit besluit betrekking op heeft, blijven de nu geldende voorrangsregelingen op deze wegen van kracht. Het realiseren van deze verkeersmaatregelen gebeurt doormiddel van het plaatsen, of het al dan niet verplaatsen, van verkeersbord A1-60 van bijlage 1 van het RVV 1990.
Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 en de hiervoor genoemde overwegingen, strekken de hiervoor genoemde maatregelen tot het verzekeren van de veiligheid op de weg.
Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer komt in het geding met het uitvoeren van deze verkeersmaatregelen. De positieve effecten van het verlagen van de maximumsnelheid en de daarmee gediende belangen worden van groter belang geacht dan de beperking van de vrijheid van het verkeer in de vorm van het met een lagere snelheid gebruik mogen maken van de in dit besluit genoemde wegen en de eventuele nadelige gevolgen daarvan.
De verlaging van de maximumsnelheid op de in dit besluit genoemde wegen zorgt niet voor een toename van de geluidbelasting, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, van 1,5 dB of meer. Burgers zijn beschermd tegen geluidstoename door de Basis Geluidsemissie (BGE) onder de Omgevingswet. Nergens worden de wettelijk toegestane waarden overschreden.
De verkeersspecialist van de politie Midden-Nederland, gemandateerd om namens de korpschef te adviseren in het kader van art. 24 BABW, is om advies gevraagd. Deze heeft aangegeven dat de politie instemt met de maatregel, onder vermelding van het in het politieadvies gegeven voorbehoud/voorwaarde.
Alhoewel van politiezijde geen grote bezwaren zijn tegen het instellen van een snelheid van 60-km zone kan er slechts mee akkoord worden gegaan onder het volgende voorbehoud/voorwaarde:
- De 60-km zone moet zelfhandhavend zijn;
- De politie zal hierin geen structurele snelheidscontroles houden.
Gelet op de inrichtingskenmerken vanuit het CROW voor een ETW60 voldoet de inrichting van de Oude Zevenhuizerstraat aan deze kenmerken. Daarmee zijn op deze weg de kenmerken aanwezig die maken dat een maximumsnelheid van 60 km/uur logischerwijs voortvloeit uit de inrichting van de weg. Hierdoor is op deze weg sprake van een zelfhandhavende 60 km/uur zone.
Voor wat betreft de Hanzetunnel, Amersfoortsestraat en de Westerdorpstraat geldt dat op deze wegvakken sprake is van een beperkte wegvaklengte waarop een snelheidswijziging plaatsvindt. Op deze wegvakken is sprake van het in overeenstemming brengen van de maximumsnelheid met de geldende snelheid op aansluitende wegen. Het college ziet dan ook geen belemmeringen die maken dat geen sprake is van een niet zelfhandhavende 60 km/uur zone, omdat in ieder geval geen sprake is van het creëren van een situatie die anders is dan op de aansluitende wegen.
Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente voornemens om:
Door middel van het plaatsen van verkeersborden A1-60 van bijlage 1 van het RVV 1990, een maximumsnelheid in te stellen van 60 km/u op:
De situatieschets met alle wegen die in het kader van de Wegencategorisering 2040 opnieuw gecategoriseerd zijn en waarop de maximumsnelheid wordt verlaagd is als externe bijlage mee gepubliceerd met dit verkeersbesluit.
Dit ontwerp-verkeersbesluit wordt gepubliceerd in het gemeenteblad en ligt met ingang van de dag na publicatie voor een termijn van zes weken ter inzage. Daarnaast is het ontwerp-verkeersbesluit in te zien op https://www.amersfoort.nl/plannen-procedure
Dit ontwerp-verkeersbesluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad van de gemeente Amersfoort en is samen met bijbehorende stukken in te zien via https://www.amersfoort.nl/plannen-procedure op deze website kunt u ook digitaal uw zienswijze indienen.
Burgemeester en wethouders van Amersfoort,
N. Kamphorst, Gemeentesecretaris
Iedereen kan op grond van de Algemene wet Bestuursrecht, na bekendmaking van dit ontwerp-verkeersbesluit binnen zes weken een zienswijze indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 4000, 3800 EA Amersfoort. Een zienswijze moet in ieder geval worden voorzien van een datum, naam en adres van de indiener, een omschrijving van het ontwerp-verkeersbesluit waarover een zienswijze wordt ingediend en de gronden van de zienswijze. Informatie hierover vindt u op de site.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-258200.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.