Gemeenteblad van Houten
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Houten | Gemeenteblad 2025, 256782 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Houten | Gemeenteblad 2025, 256782 | overige overheidsinformatie |
Grondprijzenbrief 2025 Gemeente Houten
Voor u ligt de grondprijzenbrief 2025 van de gemeente Houten. Deze brief komt voort uit de Nota Grondbeleid 2024 waarin het grondbeleid en het beschikbare instrumentarium zijn vastgelegd. Deze brief bevat de grondprijzen en de gehanteerde rekenmethodieken die de gemeente Houten toepast ten behoeve van de realisatie van haar ruimtelijke doelstellingen.
De verschillende methodes ter bepaling van de grondprijzen worden in H2 beschreven. De grondprijzenbrief met grondprijzen per functie en toe te passen methodiek is in H3 opgenomen.
Om aan te sluiten bij de geldende marktconforme grondprijzen is het van belang dat het college van B&W jaarlijks een grondprijzenbrief vaststelt. Het gaat om de prijzen van gronden voor woningbouw, kantoren en bedrijven en commerciële en niet-commerciële voorzieningen waarvoor nog geen overkoepelde contracten zijn gesloten. Voor alle grondverkopen binnen de gemeente is het protocol grondverkoop Houten 2022 van toepassing (1 november 2022 door het College vastgesteld). Deze grondprijzenbrief 2025 vervangt alle voorgaande grondprijzenbrieven van de gemeente Houten.
Het college van burgemeester en wethouders (hierna: het college) is, overeenkomstig artikel 160, lid e van de Gemeentewet, bevoegd gronden uit te geven. De Grondprijzenbrief is een openbaar document en vormt het kader waarbinnen het college voornoemde bevoegdheid kan uitoefenen. Team Ruimtelijke Projecten is binnen de gemeente Houten verantwoordelijk voor het opstellen en de implementatie van de Grondprijzenbrief.
De Grondprijzenbrief wordt gebruikt voor:
Om tot marktconforme grondprijzen te komen, wordt gerekend met één van de hieronder staande methoden.
Bij de residuele waardebepaling wordt een directe relatie gelegd tussen de commerciële waarde van een vastgoedobject, de bouwkosten, de bijkomende kosten en de grondwaarde. Door de commerciële waarde te verminderen met de bouw- en bijkomende kosten, resteert de waarde van grond. Daarmee wordt de grondprijs het sluitstuk van de kosten en opbrengsten van een gebouw. Het verschil tussen de v.o.n.-prijs (inclusief BTW) en de bruto bouwsom is de grondprijs (inclusief BTW). In die zin vertegenwoordigt de grond slechts een residuele waarde. Met de bruto bouwsom wordt bedoeld de bouwkosten, exclusief meerwerk, maar inclusief BTW en rentekosten, ontwikkelingskosten (winst en risico), overdrachtskosten en dergelijke. Onder de v.o.n.-prijs wordt verstaan de verkoopprijs van een compleet gebouw (inclusief keuken en sanitaire voorzieningen; geschikt voor beoogd gebruik), exclusief meerwerk.
Deze methode heeft als voordeel dat voor de gemeente inzicht ontstaat in de kosten van een bouwplan, de residuele grondwaarde en in de wijze waarop kwaliteitseisen de residuele grondwaarde beïnvloeden. De bevindingen op grond van deze rekenmethode kunnen worden gebruikt ten behoeve van de hierna genoemde rekenmethoden. Nadeel van de residuele rekenmethode is de bewerkelijkheid ervan en het feit dat er relatief veel kennis van bouw- en bijkomende kosten voor nodig is. Een residuele berekening kan door de gemeente worden opgezet of worden onderbouwd aan de hand van een taxatie door een gecertificeerd taxateur.
De grondquotemethode wordt voornamelijk toegepast bij de vaststelling van grondprijzen ten behoeve van woningbouw. Ook een eerdere grondprijzenbrief in Houten ging hiervan uit. De grondprijs wordt vastgesteld op een percentage van de v.o.n.-prijs van de woning exclusief btw. Dit percentage wordt de grondquote genoemd. Bij bijvoorbeeld 20% wordt de von-prijs gedeeld door 1,21 (btw-factor) om de waarde van de woning exclusief btw te berekenen. Vermenigvuldiging van de grondquote (d.i. 20%) x deze waarde exclusief btw levert de grondprijs exclusief btw op. De grondquote en daarmee de grondwaarde neemt toe naarmate de woning duurder is.
Het voordeel van deze methode is de eenvoudige berekeningsmethode. Een nadeel is de inflexibiliteit ervan, bijvoorbeeld om de verschillen in residuele waarde tussen woningtypen mee te laten wegen, of kwaliteitseisen in de prijs tot uiting te laten komen. Een oplossing hierbij is om een marge van de grondquotes binnen bepaalde prijscategorieën toe te passen. Dit houdt wel in dat bij elke project wel specifieke maatwerk nodig is ter bepaling van de grondquote (passend in de marge zoals aangegeven in deze grondprijzenbrief).
Comparatieve- of vergelijkingsmethodemethode
Bij toepassing van de comparatieve methode worden prijsontwikkelingen op de (regionale) markt gevolgd en wordt op grond hiervan de grondprijs vastgesteld. Gronden met een gelijke waarde krijgen zo een gelijke prijs. Deze methodiek is erg geschikt om bijvoorbeeld te analyseren of de gehanteerde grondquote (zie hierboven) leidt tot een marktconforme prijs.
Bij de kostprijsmethode wordt de prijs bepaald door de verwervingskosten van de grond, vermeerderd met de kosten van het bouwrijp maken (inclusief plan- en begeleidingskosten).
Deze methode heeft als belangrijkste nadeel dat de gemeente grondopbrengsten kan mislopen, omdat de vastgestelde prijzen lager zijn dan marktconforme prijzen.
Deze methode wordt door de gemeente Houten niet gebruikt bij het bepalen van uitgifteprijzen. Wel wordt deze methode toegepast bij verhuur van gemeentelijke vastgoed.
3. Bepalen grondprijzen per functies
Berekeningsmethodiek per functie
Voor woningbouw wordt uitgegaan van de grondquotemethode of een residuele benadering ter bepaling van de grondwaarde. In onderstaand overzicht zijn beide methodes zichtbaar gemaakt. Voor de sociale huurwoningen wordt een vaste kavelprijs gehanteerd. De grondprijs voor vrije kavels wordt comparatief bepaald.
Voor de functies bedrijven, kantoren en commerciële voorzieningen wordt de grondwaarde residueel bepaald. Voor niet-commerciële voorzieningen (maatschappelijk) geldt een vaste grondprijs (comparatief bepaald).
Onderstaand een overzicht van grondprijzen, -quotes en berekeningssystematiek zoals toe te passen in 2025 per functie.
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Maatschappelijke functies (zonder winstoogmerk) bebouwd - locatie Weteringhoek |
|||
|
Maatschappelijke functies (zonder winstoogmerk) bebouwd - overige locaties |
|||
|
|||
|
|||
Andere methoden dan gronduitgifte in eigendom
Behalve voor uitgifte in eigendom kan gekozen worden voor pacht, recht van opstal, huur en gebruik van gronden. De prijzen hiervoor hebben een relatie met grondprijzen, in die zin dat ze een bepaald percentage van de grondprijs bedragen, afhankelijk van het gewenste rendement en de gebruiksmogelijkheden van de grond.
Reguliere pacht (norm oostelijk veehouderij gebied) – jaarlijkse pachtprijs op basis van de pachtnorm welke jaarlijks op 1 juli door Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit wordt vastgesteld.
Geliberaliseerde pacht – jaarlijkse pachtprijs op basis van openbare selectie met minimale pachtsom op grond van reguliere pacht.
Het recht van opstal (ook wel opstalrecht genoemd) is een (zakelijk) recht om in, op of boven een onroerende zaak van een ander gebouwen of werken in eigendom te hebben. Zonder het vestigen van een recht van opstal zou door natrekking de grondeigenaar eigenaar worden van de opstal.
Bij verhuur is weliswaar sprake van permanent gebruik van de grond, maar het gebruik is naar zijn aard eindig. Het kan bijvoorbeeld gaan om het tijdelijk stallen/plaatsen van objecten op gemeentelijke grond zoals een portocabin. De huurprijs wordt gerelateerd aan de grondprijs, het gewenste rendement en de aard van het grondgebruik. Bij incidenteel/ad hoc gebruik van gemeentegrond is het heffen van een precariobelasting of staanplaatsgeld meer op zijn plaats.
Bij gebruik van gemeentegrond wordt in dit geval exclusief gebruik verstaan: de grond mag alleen worden gebruikt door de gebruiker, tenzij hij hierover met de gemeente andere afspraken maakt. Gronden worden in gebruik gegeven als verwacht wordt dat het gebruik van de gronden tijdelijk is. De gemeente en gebruiker maken o.a. afspraken over de verantwoordelijkheid voor het beheer en onderhoud van de grond.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-256782.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.