Gemeenteblad van Haarlemmermeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2025, 256077 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2025, 256077 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer,
gelezen het ontwerp Gebiedsgericht programma Lisserbroek en ontwerp-Milieueffectrapport (MER) gebiedsontwikkeling Lisserbroek + bijlagen d.d. 25‑03‑2025,
gelet op: de artikelen 3.4, 16.36, 16.40, 16.43 van de Omgevingswet, artikel 13 van de Bekendmakingswet en 11.1 van het Omgevingsbesluit,
overwegende dat:
de gebiedsontwikkeling Lisserbroek noodzakelijk is voor de toekomstige woningbouwopgave en ruimtelijke kwaliteit in de regio;
het MER inzicht geeft in de milieueffecten van de voorgenomen ontwikkeling en de alternatieven;
besluit:
Het Gebiedsgericht programma Lisserbroek en het Milieueffectrapport gebiedsontwikkeling Lisserbroek [wel/niet gewijzigd] vast te stellen.
zoals is aangegeven in Bijlage A.
GEBIEDSONTWIKKELING LISSERBROEK
GEBIEDSENVELOP LISSERBROEK
Met ‘Parels aan de Ringvaart’ (2014) is het startsein gegeven om Lisserbroek te gaan ontwikkelen. De gebiedsontwikkeling is op basis van co-creatie gestart. Dit betekent dat marktpartijen, dorpswoordvoerders en gemeente Haarlemmermeer, op gelijkwaardige basis samenwerken aan de totstandkoming van het nieuwe Lisserbroek. Deze samenwerking noemen we de Driehoek.Er zijn verschillende producten in co-creatie gemaakt. Zo is er eerst gezamenlijk gekeken naar de gebiedsidentiteit en de ambitie voor de uitbreiding van het dorp (Ambitiedocument, 2016). Vervolgens zijn er uitgangspunten en negen ruimtelijke principes uitgewerkt (Gebiedskaart 2040, 2018). De gebiedsenvelop die nu voorligt vertaalt deze visie en ambities naar concrete spelregels, zodat het dorp op een duurzame en integrale manier uitgebouwd kan worden. Nu de kaders een verdere uitwerking met direct betrokkenen uit het dorp verlangen, is voorafgaand aan de dorpsconsultatie over de gebiedsenvelop in de Driehoek vastgesteld dat de tijd gekomen is om het stokje door te geven. Besloten is om deze gebiedsenvelop niet vast te stellen in de Driehoek | AMBITIEDOCUMENT LISSERBROEK Het Ambitiedocument verwoord de identiteit van Lisserbroek in 2040: “Lisserbroek staat voor onbezorgd leven in een polderdorp met groene longen en water dat stroomt door de aderen van het landschap in en om het dorp. Lisserbroek is een uitnodigend thuis voor jong en oud. De kwaliteit van het oude is bewaard gebleven en op een eigenzinnige manier gecombineerd met nieuwe markante accenten. De eyecatcher(s) laten weten dat je in Lisserbroek bent. Lisserbroek onverwacht mooi om te wonen!” Aan deze gebiedsidentiteit zijn vier kernwaarden gekoppeld: markante twist, uitnodigend, onbezorgd leven en natuurlijk verbonden. De kernwaarden worden hieronder toegelicht en zijn de basis voor de spelregels in deze gebiedsenvelop. GEBIEDSKAART LISSERBROEK 2040 De gebiedskaart vormt de basis voor de ontwikkeling van het dorp Lisserbroek. De ambities uit het ambitiedocument zijn in de gebiedskaart geformuleerd als uitgangspunten en principes. Hiermee wordt inzichtelijk gemaakt wat er bij een groeiend aantal inwoners nodig is om de bereikbaarheid, voorzieningen, leefbaarheid en gemeenschapsvorming op peil te houden. Hierbij zijn vijf belangrijke uitgangspunten: |
![]() Markante twist - nieuwe smaak met behoud van eigenheid Oude elementen worden bewaard, maar wel in een nieuw jasje. De eigenheid en kwaliteit van Lisserbroek worden zeker bewaard, maar met een eigenzinnige draai. Ook markante gebouwen vinden een plek waardoor Lisserbroek vernieuwend is en verrast. De inwoners voegde daar nog aan toe: “zorg ervoor dat het oude dorp in verbinding komt te staan met de nieuwbouw”. | ![]() Uitnodigend – een thuis voor jong en oud
Lisserbroek, een dorp dat uitnodigt om elkaar te ontmoeten en te leren kennen. Zowel de nieuwe als de huidige bewoners, jong en oud voelen zich er thuis. Lisserbroek is warm, geborgen en een veilige harmonieuze plek om op te groeien. Lisserbroekers zijn best een beetje verknocht aan elkaar. ‘Onze plek!’ Het is een zorgzame gemeenschap, waarbij het gezinsleven belangrijk is. De ontmoetingsplekken zijn zo gemaakt dat ze de sociale contacten bevorderen.
|
Sociale samenhang door een verkeersluw hart centraal in het dorp;Onderling verbonden door een groenblauwe ruggengraat;Verbonden door een goede bereikbaarheid van voorzieningen binnen het “dubbeldorp” Lisse-Lisserbroek;Rustig wonen door het spreiden van verkeer en weren van doorgaand verkeer;Eigen identiteit door het behoud van de landschappelijke karakteristieken.Deze uitgangspunten zijn vertaald naar een aantal principes welke de basis vormen voor de spelregels en kaders in deze gebiedsenvelop. GEBIEDSENVELOP De gebiedsenvelop geeft specifieke gemeentelijke spelregels mee voor ontwikkelaars en initiatiefnemers, in woord en beeld. Het zijn concrete uitwerkingen van de eerder vastgestelde ambities, uitgangspunten en principes. Op sommige thema’s zijn keuzes gemaakt voor de komende 20 jaar. Op andere thema’s wordt er een richting gegeven, maar is de keuze afhankelijk van tijd, andere belanghebbenden en dergelijke, waardoor er nog geen concreet voorstel gedaan kan worden. De spelregels in deze envelop doen recht aan de behoeften van zowel huidige als nieuwe inwoners van Lisserbroek. | De gebiedsenvelop biedt uiteindelijk het kader voor de juridisch-planologische maatregel, die de gebiedsontwikkeling daadwerkelijk mogelijk gaat maken. Bij de ruimtelijk-functionele uitwerking op wijk- en buurtniveau blijven andere vastgestelde gemeentelijke kaders van kracht. Er dient voldaan te worden aan vigerend beleid. ESSENTIEKAARTEN De spelregels worden vervolgens per plangebied uitgewerkt in essentiekaarten. Hierin laten ontwikkelaars zien hoe een bepaald deel van het plangebied eruit komt te zien. VERVOLGSTAPPEN De gebiedsenvelop en essentiekaarten geven de kaders voor de verdere uitwerking van de deelprojecten in de gebiedsontwikkeling Lisserbroek. Een aantal onderdelen, zoals bijvoorbeeld het groene kwadrant, vergen nog een specifieke uitwerking waar de gemeente voor aan de lat staat. Voor deze onderdelen moet bijvoorbeeld participatie met het dorp en andere belanghebbenden georganiseerd worden. Daarnaast kennen deze onderdelen een projectmatige aanpak, waarbij fasering, strategie, kosten en planning inzichtelijk gemaakt moeten worden. |
![]() Onbezorgd leven – ontspannen & blij
Lisserbroek kent een mix van melancholie en vrolijkheid. De weemoed van vroeger, de tijd die vergaat en de momenten van overpeinzing. Gecombineerd met een grote mate van relaxed zijn, vrolijkheid en onbezorgdheid. Maar ook een plek waar gewoon ‘gewoon’ mag zijn, geen opsmuk, no nonsense, niet te ingewikkeld plezierig met elkaar samen leven. Daarbij speelt het belang van veiligheid op zowel sociaal- als op verkeersgebied.
| ![]() Natuurlijk verbonden – decor van het dorp
Het landschap is het dragende element van Lisserbroek. Het brengt zuurstof, koelte, schaduw, eten, leven en een gezonde omgeving. Maar ook ontspanning, rust, vrijheid en ruimte. In Lisserbroek voel, proef en ruik je de natuur. Op niet al te grote afstand geniet je van de weidse blikken. De binding met de natuur is duurzaam, er wordt rekening gehouden met de toekomst. De omgeving nodigt uit om er op uit te gaan. De bewoners vinden het contact met het water en wonen in het landschap belangrijk.
|
ECONOMIEVoor bestaande bedrijven en voorzieningen blijft gelden dat juridisch-planologische rechten en plichten gehandhaafd worden. De nieuwe ontwikkeling mag de rechten niet beperken. Uitbreiding of aanpassing van bedrijven of voorzieningen is alleen mogelijk wanneer dit geen extra hinder oplevert voor de woningbouwontwikkeling.(Bijlage: economische paragraaf). | ![]() |
CENTRUM DORPS WOONMILIEUDe nieuwe woongebieden Binnen Turfspoor, Noord en de dorpskern worden ontwikkeld als centrum dorps woonmilieu. Dit milieu versterkt het dorpse karakter van Lisserbroek en brengt tevens verscheidenheid in het woningaanbod van Haarlemmermeer. Dit milieu kent veel diversiteit in het woningaanbod en is anders dan het meer stedelijke milieu in Hoofddorp en Nieuw-Vennep, wat gekenmerkt wordt door hoogbouw. De referentiebeelden hiernaast komen uit de Gebiedskaart Lisserbroek 2040 en geven een indruk van het centrum dorpse woonmilieu. | ![]() |
![]() ![]() |
Lisserbroek-Noord wordt in het westen begrensd door de Ringvaart en de Hillegommerdijk. In het noorden strekt het plangebied zich uit tot de N207 en in het oosten is de Nieuwerkerkertocht de grens. In het zuiden grenst het plangebied aan de bestaande kern van Lisserbroek en de dorpskern. Tevens wordt in het zuidoosten de verbinding met Binnen Turfspoor gemaakt, de andere nieuw te bouwen wijk. Het nieuwe woongebied sluit aan op het groene kwadrant. In dit kwadrant zijn meerdere functies van recreatie, sport, spel en natuurontwikkeling mogelijk. Het gebied Binnen Turfspoor wordt in het noorden begrensd door de Lisserweg. In het oosten van het plangebied is een natuurlijke grens in de vorm van de Nieuwerkerkertocht. De nieuwe wijk grenst in het zuidwesten aan de Ringdijk en Ringvaart. In het Noordwesten is de verbinding met de bestaande dorpskern van Lisserbroek. De dorpskern betreft het bestaande dorp Lisserbroek en enkele locaties daarbuiten. Het gebied wordt begrensd door Lisserbroek-Noord en Binnen Turfspoor. Aan de westzijde wordt de begrenzing gevormd door de ringvaart. Het dorpshart omvat zowel nieuwe als bestaande (openbare) voorzieningen, zoals de school en het dorpshuis. De spelregels hebben betrekking op het gebied binnen de plangrenzen. Over (financiering van) ruimtelijke ingrepen die het niveau van de wijk overstijgen, maken gemeente en marktpartijen aparte afspraken. Het gaat daarbij om de aanleg van infrastructuur, groen en voorzieningen. |
Lisserbroek in 2040
In 2040 is gebiedsontwikkeling Lisserbroek bijna helemaal gerealiseerd. Er is dan aan de hand van de spelregels uit deze gebiedsenvelop een duurzame ontwikkeling van het dorp geweest. Hierbij is oog geweest voor verschillende gebruikers, zowel ‘oude’ als ‘nieuwe’ Lisserbroekers. De kern heeft zich ontwikkelt met nieuwe wijken die verschillende dichtheden kennen en veel diversiteit in soorten woningen. Rondom het centrum is er ruimte voor hogere bebouwing en meer grote blokken. Richting het Zwaansbroekbos en de Ringdijk worden de woningen steeds meer onderdeel van het landschap en in losse blokken verspreid. Om het dorp leefbaar en verbonden te houden is er met de bouw van de nieuwe wijken gestart grenzend aan het bestaande Lisserbroek. Langzaam waaiert de bouw uit naar de randen van de gebiedsontwikkeling. Die leefbaarheid van de kern is ook gewaarborgd tijdens de bouw. Er is oog geweest voor tijdelijke (langzaam)verkeersontsluitingen en andere tijdelijke oplossingen bijvoorbeeld om/door nog niet ontwikkelde percelen heen. Vanaf dag één is er een gevoel van samen wonen in Lisserbroek aanwezig en dat wordt versterkt door de ontwikkeling van verschillende voorzieningen (school, sporthal) en door ontmoetingsmogelijkheden in de openbare ruimte. Een belangrijke drager voor ontmoetingen én als verbinder tussen verschillende voorzieningen is de groenblauwe ruggengraat. Deze groenblauwe verbinding van minimaal 20 meter breed biedt ruimte aan allerlei doelgroepen. Kinderen kunnen hier spelen en ravotten, het is de snelste route voor een boodschap, de beste warm-up voor de voetbaltraining en een ideaal ommetje met de hond.Voor een stevige wandeling of een dagje uit dichtbij huis, kan de Lisserbroeker terecht in het groene kwadrant. De ontwikkeling van dit groengebied is gelijk opgegaan met de bouw van de woonwijken. Er is hier ruimte voor (georganiseerde) sport en spel, natuur(ontwikkeling) en verschillende soorten van recreatie. | Landgoed de Olmenhorst grenst aan dit groengebied en is een belangrijk sociaal middelpunt van de gebiedsontwikkeling geworden. Lisserbroek is in 2040 niet alleen goed verbonden met infrastructuur in de wijken en buurten zelf, ook zijn er goede (recreatieve) verbindingen met de rest van Haarlemmermeer, dubbeldorp Lisse en van daaruit de rest van de Bollenstreek. De twee belangrijkste verbindingen zijn de Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) verbinding van Noordwijk naar Schiphol en de zuidelijke aansluiting van de ruit om Lisse en Lisserbroek. Met de aansluiting tussen de N208 en de A44 wordt een groot deel van Lisserbroek ontlast van forenzen en verkeer uit omliggende woningbouwlocaties. Daarnaast kan Lisserbroek met een aansluiting op de A44 uiteindelijk tot 4.000 woningen doorgroeien. Tijdens de ontwikkeling van Lisserbroek is verkeer een belangrijk aandachtspunt en wordt er telkens een balans gezocht tussen woningbouw en de daarvoor benodigde infrastructuur. Er is goed gemonitord welke infrastructurele ingrepen nodig zijn om het volgende deel van de woningen te realiseren. Lisserbroek is in 2040 een
natuurlijk verbonden
dorp met een
uitnodigende
diversiteit aan woningen en voorzieningen. Elk gebied heeft een eigenheid en kent een
markante twist
, toch weet je dat je in Lisserbroek bent. Er is ruimte voor ontmoeting en het vormen van duurzame gemeenschappen tussen ‘nieuwe’ en ‘oude’ bewoners. Het
onbezorgde leven
staat voorop met aandacht voor verkeersveiligheid. Het verkeer wordt zo snel mogelijk naar buiten toe geleid. Zo is er meer ruimte voor de langzamere vormen van verkeer. De recreatieve routes en groenblauwe structuren zijn de verbinders en dragers van de woonwijken, hier komt alles en iedereen samen. |
'LISSERBROEK 2040...'
‘...NODIGT UIT TOT DUURZAME GEMEENSCHAPSVORMING.’ In Lisserbroek groet men elkaar op straat en heeft oog voor elkaar. Hierdoor is er een grote (sociale) veiligheid in het dorp. Met de gebiedsontwikkeling moet dit principe in stand worden gehouden en waar mogelijk versterkt. Dit betekent dat nieuwe inwoners het gevoel moeten krijgen dat ze erbij horen, vanaf de eerste dag dat ze hun woning betrekken. Lisserbroek voorziet in diverse uitnodigende gebouwde plekken (sporthal, school, voorzieningencentrum) én plekken in de openbare ruimte om elkaar te ontmoeten. Daarnaast is er vanaf het begin van de bouw aandacht voor routes van en naar deze plekken. Zowel vanuit de nieuwe wijken als het bestaande dorp. Het hart van het dorp wordt versterkt met een sterk sporthart, met een sporthal waar multifunctioneel gebruik mogelijk is. Denk hierbij aan een kleinschalig muziekfestival of kindersportdag. Daarnaast is er extra ruimte gereserveerd voor toekomstige functies. Er komen meer en nieuwe commerciële voorzieningen wat leidt tot meer mogelijkheden om elkaar te ontmoeten. Elke keer blijft er oog voor de behoeftes van de inwoners en daarom is er fysieke vrije ruimte om (tijdelijke) initiatieven te organiseren. Op deze manier is er voor iedereen ruimte om bij te dragen aan een leefbaar en vitaal Lisserbroek. | ‘...IS NATUURLIJK VERBONDEN MET NATUUR EN RECREATIE IN HET GROENE KWADRANT.’ Ten noorden van Landgoed de Olmenhorst en ten zuiden van de N207 ligt een agrarisch gebied ingeklemd tussen de IJweg en de Nieuwerkerkertocht. Grenzend aan de Olmenhorst is hier voor de gebiedsontwikkeling de kans om een grootschalig recreatief groengebied te ontwikkelen. Het groene kwadrant. De ontwikkeling van groen is belangrijk, gezien het aantal inwoners wat er in 2040 in Haarlemmermeer en Lisserbroek woont. Al deze bewoners verdienen een plek om te recreëren en te genieten van de natuur. Het groene kwadrant moet een gevarieerd groengebied worden, met verschillende functies. Denk hierbij aan mogelijkheden voor (georganiseerde) sport en spel, recreatie, natuur(ontwikkeling) en economische functies. Het groengebied zal onder andere ruimte gaan bieden aan Natuurnetwerk Nederland (NNN) in de vorm van een ecologische verbindingszone en compensatie van NNN- gebieden. Daarnaast wordt er bijvoorbeeld gekeken naar vormen van landbouw die een plek kunnen krijgen, kansen op het gebied van waterhuishouding, verschillende soorten van beleef- en speelgroen en ruimte om lekker te wandelen met de hond. Dit alles wordt door een goed netwerk van langzaamverkeerroutes met elkaar en Lisserbroek verbonden. |
‘... KENT EEN MARKANTE GROENBLAUWE DRAGER, DE RUGGENGRAAT VAN HET DORP.’ De voorzieningen in de nieuwe wijken van Lisserbroek zijn een zeer welkome aanvulling op de voorzieningen in de bestaande kern. Om al deze voorzieningen bereikbaar te maken voor iedereen, is er een belangrijke langzaamverkeerroute bedacht: de groenblauwe ruggengraat (GBR). Deze GBR is een drager van de gebiedsontwikkeling en verbindt onder andere maatschappelijke voorzieningen, commerciële voorzieningen, de Ringdijk en het Zwaansbroekbos. De GBR loopt als een lint van de ene hoek van van het dorp naar de andere en bestaat uit een kindvriendelijk lint ingepakt in een groene verblijfzone. Dit kindvriendelijk lint is gebaseerd op een shared space principe, waar alle vormen van langzaam verkeer welkom zijn, maar de fiets te gast is. De route heeft een hoge verblijfskwaliteit en moet zelfstandig te gebruiken zijn door bijvoorbeeld een kind van zeven jaar. Aangezien de GBR een belangrijk en markant verblijfsgebied wordt, is aansluiting op de nieuwe wijken en het bestaande dorp erg belangrijk. Een fijnmazig netwerk van langzaamverkeerroutes in de nieuwe wijken maakt onder andere de Lisserweg, Turfspoor en de Ringdijk bereikbaar. | ‘...STAAT VOOR ONBEZORGD EN VEILIG LEVEN MET EEN RUIT OM LISSE-LISSERBROEK.’ Er is grote verkeersdrukte op de Lisserbroekerweg en de Lisserbrug. Het uitgangspunt van de gebiedsontwikkeling is daarom om het verkeer zoveel mogelijk buitenom te laten rijden en in te zetten op HOV en langzaam verkeer. Ten tijde van de Gebiedskaart Lisserbroek 2040 is voor de auto een ringstructuur om Lisserbroek en Lisse heen bedacht. In deze gebiedsenvelop staat de mogelijkheid tot deze zogenoemde ruit getekend. Voor het realiseren hiervan is de gemeente mede afhankelijk van andere overheden. Er is een traject gestart, waarbij de gemeente zich tot het uiterste inspant om de ruit te sluiten. De gebiedsontwikkeling Lisserbroek maakt in ieder geval het stukje van de ruit langs de Nieuwerkerkertocht mogelijk en de aansluiting van deze weg op de A44. Voor de woningbouwontwikkeling worden extra wegen aangelegd om de bestaande infrastructuur zoveel als mogelijk te ontzien. Daarnaast worden bestaande wegen waar nodig verbreed of heringericht. De Lisserbroekerweg met haar kruisingen is er daar een van. De herinrichting bij groot onderhoud moet de Lisserbroekerweg veiliger maken en forenzen ontmoedigen. |
LANDSCHAP
Lisserbroek is één van de ontwikkelgebieden aan de westzijde van Haarlemmermeer. In de Omgevingsvisie is een doorlopende groenstructuur opgenomen bij deze woningbouwlocaties om zo een robuust en groen kader te realiseren. Hier is plek voor recreatief uitloopgebied, natuur(ontwikkeling) en vormen van (stads-)landbouw. Er is onderzoek gedaan hoe groen en landschap bij de woongebieden kunnen bijdragen aan een goed woonmilieu met voldoende uitloopgebied en ruimte voor natuur en water. Voor Lisserbroek wordt er een groen kwadrant voorgesteld ten noorden van Landgoed de Olmenhorst tot aan de N207. In dit kwadrant zijn meerdere functies van recreatie, sport, spel en natuurontwikkeling mogelijk. De volgende spelregels gelden voor de grootschalig recreatieve groene gebieden, ondersteunt door de indicatieve indeling op het kaartje hiernaast.- Grootschalig recreatief groen grenst zoveel mogelijk aan het dorp en/of is goed bereikbaar vanuit het dorp. |
GROENE KWADRANT - Dit gebied is divers en uitnodigend met een eigen karakter. |
- De ontwikkeling van het groene kwadrant loopt gelijk op met de ontwikkeling van de woningbouw. |
LANDELIJK GEBIED EN NIEUWEKERKERTOCHT
|
INFRASTRUCTUUR
RUIT LISSE-LISSERBROEK De driehoek, en met name gemeente Haarlemmermeer in samenwerking met andere overheden, spant zich tot het uiterste in om de ruit rond Lisserbroek en Lisse te sluiten. De ruit bestaat uit: de N208, de N207, de nieuwe weg langs de Nieuwerkerkertocht en de zuidelijke aansluiting tussen de N208 en de A44 (zoals hieronder is getekend in zwarte arcering). De Lisserbrug vormt een knelpunt voor de doorstroming van het lokale verkeer. Daarom is het van belang dat de ruit gerealiseerd wordt. Er is onderzocht op welke wijze en met welke aanvullende infrastructuur er vooruitlopend op het realiseren van de volledige ruit, woningen kunnen worden toegevoegd aan Lisserbroek. Uiteindelijk, met een aansluiting op de A44, is het mogelijk om tot 4.000 woningen erbij te bouwen. De dichtheden in de gebiedsenvelop bieden ruimte tot circa 3.600 woningen. Er zijn verkeersonderzoeken uitgevoerd, waaruit blijkt dat deze ruimtelijke ontwikkeling met ca. 3.600 woningen en voorzieningen mogelijk is op basis van de nieuwe gebiedsontsluiting. De gemeente wil de verkeerssituatie goed in beeld hebben en daarom wordt er een monitoringsplan opgesteld. Daarin wordt opgenomen op welke momenten en waar gemeten wordt, hoe geëvalueerd wordt en mogelijke oplossingen vastgelegd om verkeersproblemen aan te pakken. Te denken valt aan veranderingen in verkeersroutes of snelheidsbeperkingen. Eventuele maatregelen ter voorkomingen van sluipverkeer kunnen leiden tot afsluitingen voor autoverkeer van bijvoorbeeld Turfspoor, de Lisserweg of andere wegen. Het plan heeft als doel om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Lisserbroek te waarborgen tijdens en na de geplande woningbouw. |
INFRASTRUCTUUR
|
BINNEN TURFSPOOR
|
DORPSKERN
|
NOORD
|
INRICHTING OPENBARE RUIMTE
In de woongebieden wordt de openbare ruimte ingericht met de bestaande water- en groenstructuren als basis. De LIOR is een belangrijk beleidsstuk voor de verdere uitwerking in essentiekaarten, daarnaast gelden de volgende spelregels:- Bij het ontwerp van het centrum-dorps woonmilieu is het historische landschap het belangrijkste uitgangspunt. |
BINNEN TURFSPOOR
|
DORPSKERN
|
NOORD
|
STEDENBOUW
De gemiddelde dichtheid van de totale gebiedsontwikkeling is 22 woningen per hectare met daarbij 10% afwijking. Het verschil in dichtheden is er om een onderscheid in de stedenbouwkundige opzet, het verschil in typologie tussen de woonwijken en de kwalitatieve kenmerken tussen verschillende gebieden onderling duidelijk ervaarbaar te maken. De dichtheden zijn het hoogste in het centrumgebied en lopen in drie stappen af naar de rand van de gebiedsontwikkeling. Rondom het centrum wordt de opzet voornamelijk gekenmerkt door een grotere blokkenstructuur en hogere bebouwing met ruimtelijke accenten. Het uitgangspunt is bouwvolumes met kapvormen en volumeaccenten met rechthoekige vormen; differentiatie wordt gezocht in de geleding van de bebouwing. De Brinkopzet vormt het hart van het dorpscentrum en bestaat uit de sportvoorzieningen in het midden en daaromheen een bebouwingsrand die deze open ruimte inkadert. Het tweede dichtheidsniveau wordt gekenmerkt door grondgebonden woningen in een aaneengeschakelde of rijopzet. De differentiatie wordt bijvoorbeeld gevonden in de geleding van de bebouwing, korte blokken, de inzet van verschillende kapvormen en oriëntatie van de bebouwingsvolumes binnen de gebiedseigen opzet. De buitenranden van de gebiedsontwikkeling worden gekenmerkt door de laagste dichtheid met samengestelde dan wel vrijstaande bouwvolumes en het wonen is ondergeschikt aan de omliggende landschappelijke context. Hier kan de variatie in bebouwing het grootste zijn. De gebieden met een specifieke linttypologie aanduiding, zoals Turfspoor, IJweg en Lisserweg worden gekenmerkt door een herkenbare verwijzing naar de typologie van de boerenschuren. Deze typologie heeft een heldere opzet met primaire vormen en variatie in grootte en schaal van volumes op deze erven. Alle gebieden voldoen in ieder geval aan de volgende spelregels:- Voor de nieuwe wijk geldt een gemiddelde bruto bebouwingsdichtheid (inclusief groenblauwe structuren, sportvelden, woonvlekken en infrastructuur) zoals aangegeven op de gebiedsenvelopkaart. Naarmate de gebieden dichterbij het centrum en de HOV-halte liggen, wordt de dichtheid hoger. |
SPECIFIEKE SPELREGELS TURFSPOOR
|
SPECIFIEKE SPELREGELS GANSOORD
|
SPECIFIEKE SPELREGELS VOORZIENINGENCENTRUM
|
SPECIFIEKE SPELREGELS SPORTHAL
|
MAATSCHAPPELIJKE EN COMMERCIËLE VOORZIENINGEN
Bij de gebiedsontwikkeling Lisserbroek moet ruimte zijn voor de vestiging of verplaatsing van commerciële en maatschappelijke voorzieningen. Op de gebiedsenvelopkaart is te zien dat er ruimte gereserveerd wordt voor verschillende voorzieningen die elkaar aanvullen. Dat doen we vanwege de levensvatbaarheid van voorzieningen, maar ook vanwege de levendigheid en leefbaarheid in het dorp. Het zwaartepunt voor voorzieningen ligt in de wijk Noord én in de bestaande dorpskern. In Noord en de bestaande dorpskern komt binnen- en buitensport. Daarnaast zijn er commerciële en maatschappelijke voorzieningen mogelijk, welke dichtbij de sportvoorzieningen komen. In Binnen Turfspoor komt er in ieder geval een basisschool. Overige voorzieningen, zoals voorgesteld in de Gebiedskaart 2040, worden als stepping stones gerealiseerd. Dit zijn verspreid liggende voorzieningen grenzend aan en bereikbaar vanuit de GBR. Door middel van de GBR en andere onderlinge routes, worden het voorzieningencentrum in Noord, de bestaande voorzieningen in de huidige dorpskern en de voorzieningen in Binnen Turfspoor met elkaar verbonden. |
BINNEN TURFSPOOR
|
DORPSKERN
|
NOORD
|
GEMEENSCHAPSVORMING
Gemeenschapsvorming gaat over de kwaliteit van leven in Lisserbroek; men groet elkaar op straat, heeft oog voor elkaar, voelt zich veilig en iedereen voelt zich welkom en thuis. Elkaar ontmoeten is daarbij van wezenlijk belang. De inrichting van de openbare ruimte en (openbare) voorzieningen spelen een belangrijke rol om gemeenschapsvorming mogelijk te maken en te stimuleren. De volgende spelregels dragen hieraan bij:- De gemeenschapsvorming is afhankelijk van een centrale plek waar diverse activiteiten kunnen samenkomen. Hiervoor worden in een vroegtijdig stadium faciliteiten en ruimte beschikbaar gesteld. |
DUURZAAMHEID
Bij duurzaamheid gaat het om de breedste zin van het woord. Er wordt verwezen naar technische duurzaamheid, bijvoorbeeld de energiebehoefte van een woning, klimaatadaptieve maatregelen en circulariteit. Ook gaat duurzaamheid over het belang van een leefbare en robuuste woonomgeving, waarbij het gaat om de bruikbaarheid en levensduur van de woningen en openbare ruimte.
ENERGIE
|
KLIMAATADAPTIE
|
CIRCULARITEIT & MILIEUBELASTING -Marktpartijen onderzoeken of bij utiliteitsbouw (scholen, winkels of andere voorzieningen) en collectief wonen (appartementen) hergebruikte materialen kunnen worden toegepast. Ook wordt onderzocht of gebouwen te beschouwen zijn als een materialendepot, doordat deze de- en remontabel zijn en een materialenpaspoort hebben. - Het is een streven om voor alle te ontwikkelen gebouwen een materialenpaspoort op te stellen, wat minimaal bestaat uit een Bill of Materials (BoM) en wordt gevoed met een BIM-model op minimaal LOD-300 (besteksfase). - Er worden zo min mogelijk materialen gebruikt die voorkomen op de ‘‘Banned list of Chemical C2C Certified CM Product Standard 3.0’ en ‘De herziening van de lijst van voor de EU kritieke grondstoffen en de uitvoering van het grondstoffeninitiatief’. Het gebruik van deze materialen wordt inzichtelijk gemaakt. - Tijdens de bouw wordt gestreefd naar het scheiden van vrijkomende materialen in minimaal 6 stromen. Voor deze afvalstromen kan onder andere worden gekozen uit: houtafval, steenachtig, metaal, kunststof, glas, papier en karton, gips en isolatiemateriaal (per soort). - Marktpartijen onderzoeken of een structureel deel van bestrating en meubilering in de openbare ruimte middels biobased en/of hergebruikte materialen aangelegd kan worden. - Indien mogelijk wordt een deel van de gevel, het interieur en constructie van utiliteits- en laagbouw aangelegd met biobased materialen en producten. | BEREIKBAARHEID & MOBILITEIT - Er wordt gestreefd naar een goed gefaciliteerde laadinfrastructuur die aansluit op de (veranderende) behoefte aan elektrisch laden voor de auto’s van bewoners en gebruikers. - De ambitie is dat 50% van de woningen toegang heeft tot laadplaatsen voor scooter, fietsen en andere voertuigen die langzaam elektrisch opladen. - Marktpartijen worden uitgedaagd om na te gaan op welke manier autodelen gestimuleerd kan worden. LEEFBAARHEID & GEZONDHEID - Wanneer het gemeentelijk geluidbeleid in ontwikkeling vóór het ontwerpbestemmingsplan Lisserbroek is vastgesteld, moet er in dit bestemmingsplan rekening gehouden zijn met dit beleid. - Voor de luchtkwaliteit van een kwetsbare groep moet de basisschool: - minimaal 30 meter van een doorgaande wegverbinding komen; - Onderzoek de mogelijkheid voor drinkwaterpunten bij plekken waar mensen elkaar ontmoeten, bewegen en spelen. - Reserveer voldoende ruimte voor hondenlosloopgebieden. - Marktpartijen onderzoeken samen met de gemeente of bestaande woningen een aansluiting kunnen krijgen op de nieuwe riolering van de wijk Binnen Turfspoor. |
FASERING
Het dorp moet op een natuurlijke manier groeien. Op de kaarten hieronder staat aangegeven welke delen als eerste worden gebouwd en welke daarna. Er is een aantal algemene spelregels voor het bouwen van de gebiedsontwikkeling Lisserbroek:
1. Er wordt vanuit het huidige dorp naar buiten ontwikkeld. Dit betekent dat er eerst in de hoek van het dorp (Lisserbroekerweg / Lisserweg) gestart wordt met bouwen en er met een spiraalbeweging naar buiten wordt gebouwd.
2. Het principe ‘eerst bewegen, dan bouwen’ wordt toegepast. Met een bouwfase mag pas gestart worden, wanneer daarvoor is voorzien in aanwezige of nieuwe infrastructuur en/of aanpassingen in bestaande infrastructuur zijn gemaakt.
3. Bestaande bedrijven, woningen en voorzieningen zijn te allen tijde bereikbaar.
FASERING INFRASTRUCTUUR
Voor infrastructuur gelden deze spelregels:
- Bouwverkeer moet zoveel mogelijk gescheiden worden van het verkeer met gebruikers zoals: huidige bewoners, vrachtverkeer en bezoekers. Als dat niet kan, mogen de diverse verkeersstromen alleen op een veilige manier gemengd worden.
- Voorafgaand aan de bouw van de woningen wordt per bouwfase een plan uitgewerkt voor de bouwlogistiek (BLVC). Daarin staat hoe bouwverkeer door de bestaande kern wordt vermeden en hoe we het dorp leefbaar en aantrekkelijk houden.
- Zolang de GBR nog geen doorgaande route van noord naar zuid is, wordt in ieder geval voorzien in een verkeersveilige route voor langzaam verkeer over Gansoord.
FASERING WONINGBOUW
De deelgebieden van de nieuwe wijken worden niet tegelijkertijd gebouwd, maar in fases. Er wordt op zo een manier gebouwd dat nieuwe deelgebieden aansluiten op het bestaande dorp en/ of al gebouwde deelgebieden. Hierbij is een voorwaarde dat de opgeleverde delen op (sociale) veilige wijze in gebruik én beheer genomen moeten kunnen worden.
- Afgeronde deelgebieden bestaan uit circa 80 tot 100 woningen. Als grondeigendom dat toelaat worden deelgebieden grenzend aan elkaar gerealiseerd. Het gebied moet dan woonrijp gemaakt worden in plaats van dat deze langdurig in de tijdelijke situatie blijft.
- Er wordt gemengd gebouwd. Dit betekent dat er tijdens alle fasen van de gebiedsontwikkeling, zie hiernaast, minimaal 30% sociale woningen zijn ten opzichte van het totaal aantal reeds gebouwde woningen.
FASERING VOORZIENINGEN
Het aanbod aan voorzieningen moet passen bij de bevolkingsomvang van Lisserbroek, het aantal woningen en de veranderende behoefte aan (sport)voorzieningen.
- In deze gebiedsenvelop is uitgegaan van de maximale omvang voor voorzieningen op dit moment. De omvang en de ligging van de voorzieningen kunnen tot 2040 nog veranderen door andere inzichten. In de essentiekaarten wordt duidelijk gemaakt op kaart en in tekst hoe hier invulling aangegeven wordt.
- Op basis van de bevolkingsontwikkeling zal door de gemeente gemonitord worden wat de actuele behoefte aan voorzieningen is.
RELATIE TUSSEN FASERING WONINGBOUW EN GEBIEDSONTSLUITING
De woningaantallen gekoppeld aan de onderdelen van de gebiedsontsluiting zijn bepaald in het verkeersonderzoek van Sweco en Goudappel (Fasering hoofdstuk 9 rapport Verkeer- sonderzoek MER Lisserbroek 25 februari 2025).In het kader van de gebiedsontsluiting is sprake van twee woningbouwfasen:
Fase 1: ontwikkeling woningbouwgebieden tot 2.900 woningen
Fase 2: ontwikkeling van nog eens 700 woningen in de woningbouwgebieden tot in totaal 3.600 woningen (ver- keerskundig maximaal 4.000 woningen)
Binnen fase 1 wordt de gebiedsontsluiting gefaseerd aange- legd, waardoor sprake is van meerdere woningbouwstappen. In deze stappen worden ook de voorzieningen gerealiseerd
INITIATIEFNEMERS
Er zijn drie initiatiefnemers die verantwoordelijk zijn voor grootschalige ontwikkelingen (in totaal ongeveer 2.750 woningen), waarmee deze gebiedsontwikkeling grotendeels en integraal gerealiseerd wordt. Zij realiseren een groot deel van de gebiedsontsluiting, de voorzieningen en de groenstructuur, waaronder de Groenblauwe Ruggengraat (GBR). Daarom vallen deze drie initiatiefnemers in fase 1.
Voor andere initiatiefnemers geldt dat afhankelijk van de volgorde, de positie binnen de gebiedsontwikkeling en de algemene uitgangspunten, wordt gekeken op welk moment en in welke fase ontwikkeld kan worden. Hierbij spelen de volgende zaken een rol:
- strategische bijdrage aan de gebiedsontwikkeling, lost de ontwikkeling bijvoorbeeld een milieuprobleem op of vult het een ontbrekend deel in van de gebiedsontsluiting of Groenblauwe Ruggengraat;
- maatschappelijk belang, bijvoorbeeld de realisatie van maatschappelijke voorzieningen zoals zorg of de realisatie van bijzondere doelgroepen zoals woonwagens;
- van binnen naar buiten, groei vanuit het bestaande dorp en het opvullen van gaten in de bebouwingsstructuur, voorkomen van losse woningbouwenclaves;
- de benodigde infrastructuur.
FASE 1 STAP 0: ZONDER INFRASTRUCTURELE MAATREGELEN
Voordat er infrastructurele maatregelen worden getroffen, is er ruimte voor het realiseren van in totaal maximaal 100 woningen. Hiervan zijn er 50 gelegen in Binnen Turfspoor binnen de roodgekleurde woonvlekken en 50 gelegen in Lisserbroek-Noord binnen de roodgekleurde woonvlekken op de afbeelding ‘Stap 0’ hieronder. De woningen van Lisserbroek-Noord ontsluiten via de Lisserweg en de woningen van Binnen Turfspoor via de Lisserbroekerweg. Maatgevend knelpunt voor het verkeer is de Lisserbrug.
FASE 1 STAP 1 TIJDELIJKE KNIP IN DE IJWEG NABIJ DE LISSERWEG
Door een tijdelijke knip in de IJweg te realiseren nabij de Lisserweg neemt de verkeersbelasting op de Lisserbrug af. Voor Lisserbroek- Noord is dan de capaciteit van de Getsewoudweg maatgevend. Er kunnen maximaal 700 woningen worden gerealiseerd binnen de aangegeven roodgekleurde woonvlekken op de afbeelding ‘Stap 1’. Voor Binnen Turfspoor is de Lisserbrug maatgevend en kunnen maximaal 600 woningen worden gerealiseerd binnen de aangegeven roodgekleurde woonvlekken op de afbeelding. Als de woningen die ontsluiten op Gansoord worden ontwikkeld moet deze weg een nieuw profiel krijgen.
In Lisserbroek-Noord worden in deze fase naast woningbouw ook commerciële voorzieningen en gezondheids- en zorgvoorzieningen ontwikkeld. Vanwege de tijdelijke knip zal een tijdelijk parkeerterrein met ontsluiting op de Lisserweg worden aangelegd voor de bereikbaarheid van de voorzieningen.
Naast de woningbouwontwikkeling wordt een start gemaakt met gemeenschapsvorming en met het Groene Kwadrant in samenhang met gewenste ontwikkeling van de Olmenhorst. Deze zijn niet afhankelijk van de gebiedsontsluiting. Er wordt nog gebruik gemaakt van de bestaande basisschool en gymzaal. Ook de nieuwe school kan in deze fase worden ontwikkeld. Ook deze is niet afhankelijk van de gebiedsontsluiting.
FASE 1 STAP 2 OPTIE A: AANLEG NKT-MIDDEN EN AANSLUITING BINNEN TURFSPOOR
In stap 2 kan de gebiedsontsluiting vanuit Binnen Turfspoor worden aangelegd, de Nieuwekerkertocht (NKT)-Midden en de aansluiting op Binnen Turfspoor. Dan kunnen in Binnen Turfspoor tot maximaal 950 woningen gerealiseerd worden binnen de aangegeven roodgekleurde woonvlekken op de afbeelding ‘Stap 2 optie A’. De woningen ontsluiten deels op de Lisserbroekerweg en deels via de NKT-Midden. De Lisserbrug en rotonde Tamboerijn zijn voor het verkeer maatgevend. Als de woningen die ontsluiten op Gansoord worden ontwikkeld moet deze weg een nieuw profiel krijgen.
De sporthal kan worden gerealiseerd en Kagia kan indien gewenst velden verplaatsen en uitbreiden. Dit is niet afhankelijk van de gebiedsontsluiting.
FASE 1 STAP 2 OPTIE B: AANLEG VERBINDINGSWEG MET AANSLUITING OP DE N207
In stap 2 kan de aansluiting vanuit Lisserbroek-Noord worden aangelegd met de rotonde en aansluiting op de N207. De tijdelijke knip vervalt en er komt een nieuwe knip ter hoogte van de N207.
Lisserbroek-Noord kan dan doorgroeien met 700 woningen tot 1.400 woningen binnen de aangegeven roodgekleurde woonvlekken op de afbeelding ‘Stap 2 optie B’.
FASE 1 STAP 2 OPTIE C: AANLEG NKT-MIDDEN, AANSLUITING BINNEN TURFSPOOR EN AANLEG NKT-NOORD MET AANSLUITING OP DE N207
Als de NKT-Midden en de NKT-Noord met aansluiting op de N207 zijn aangelegd kunnen binnen de aangegeven roodgekleurde woonvlekken in Binnen Turfspoor maximaal 1.500 worden ontwikkeld. In Lisserbroek-Noord kunnen maximaal 700 woningen worden gerealiseerd binnen de aangegeven roodgekleurde woonvlekken Samen geeft dit maximaal 2.200 woningen binnen de aangegeven roodgekleurde woonvlekken op de afbeelding ‘Stap 2 optie C’.
Kagia en de tennisvereniging Lisserbroek kunnen indien gewenst velden verplaatsen en uitbreiden. Het Groene Kwadrant breidt uit richting de verbindingsweg.
KFAOSPE 1 STAP 2 OPTIE D: AANLEG NKT-MIDDEN, AANSLUITING BINNEN TURFSPOOR, VERBINDINGSWEG EN AANLEG NKT-NOORD MET AANSLUITING OP DE N207
Als de NKT-Midden, de verbindingsweg Noord en de NKT-Noord met aansluiting op de N207 zijn gerealiseerd kunnen maximaal 2.900 woningen in Lisserbroek-Noord en Binnen Turfspoor worden gerealiseerd binnen de aangegeven roodgekleurde woonvlekken op de afbeelding ‘Stap 2 Optie D’. Naast de aangegeven woningbouwgebieden van de drie ontwikkelende partijen op de kaart is er nog ruimte voor een beperkt aantal initiatieven in fase 1.
Het Groene Kwadrant kan geheel worden ontwikkeld.
FASE 2 STAP 3: AANLEG NKT-ZUID MET AANSLUITING OP DE A44
Vanaf 2.900 woningen is de NKT-Zuid met een aansluiting op de A44 nodig. Lisserbroek kan verder groeien naar ongeveer 3.600 woningen (verkeerskundig maximaal 4.000 woningen).
KOSTENVERHAAL GEBIEDSONTSLUITING
De hoofdstructuur bestaat uit de gebiedsontsluiting voor het autoverkeer, een HOV-verbinding en fietsroutes.
De HOV-verbinding valt in Lisserbroek-Noord samen met de gebiedsontsluiting en een doorfietspad die een ongelijkvloerse kruising met de gebiedsontsluiting heeft ter hoogte van de aansluiting op de N207.
De hoofdstructuur bestaat verder uit interne ontsluitingswegen en de Groenblauwe Ruggengraat.
De gebiedsontsluiting zonder de interne ontsluitingswegen bestaat uit de volgende onderdelen (zie afbeelding gebiedsontsluiting):
- een weg langs de Nieuwerkerkertocht (NKT) opgedeeld in
- NKT-Midden
- NKT-Noord
- NKT-Zuid;
- de aansluiting op de A44;
- de aansluiting op de N207;
- de aansluiting vanuit Binnen Turfspoor (BTS) op de NKT- Midden;
- de gelijkvloerse oversteek van de Groenblauwe Ruggengraat over de Lisserbroekerweg;
- herprofilering Gansoord;
- het fietspad vanaf NKT-Midden tot fietspad naar Abbenes;
- de aansluiting vanuit Lisserbroek-Noord vanaf de IJweg naar de nieuwe rotonde die aansluit op de N207;
- de maatregelen IJweg (verbreding van de rijbaan, tijdelijke en definitieve knip met aanpassing oversteek HOV met de IJweg aansluiting vanuit Lisserbroek-Noord op de IJweg en de oversteek naar de Olmenhorst);
- de tijdelijke ontsluiting en parkeren voor het nieuwe winkelcentrum;
- afwaardering van de Lisserweg en inrichten met sportvoorzieningen.
Bij de gebiedsontwikkeling Lisserbroek is sprake van verschillende grondeigenaren. Om het kostenverhaal van de gebiedsontwikkeling Lisserbroek voor de gemeente op een goede wijze te kunnen verzekeren, zijn de investeringen in de hoofdstructuur en bijbehorende spelregels voor het kostenverhaal hier uitgewerkt. Vervolgens kan voor iedere initiatiefnemer het kostenverhaal worden opgenomen in hun anterieure overeenkomst. Daarna kunnen de initiatiefnemers een wijzigingsverzoek voor het omgevingsplan indienen.
In het Kader Strategisch Grondbeleid Haarlemmermeer 2024- 2029 is de wijze waarop de gemeente haar kosten verhaalt vastgesteld. Er wordt in de Omgevingswet onderscheid gemaakt naar kostenverhaal en een financiële bijdrage. Het kostenverhaal kent binnenplanse kosten en direct-verbonden bovenwijkse voorzieningen. De financiële bijdrage is voor supra-bovenwijkse voorzieningen. Deze indeling wordt hier toegepast op de hoofdstructuur.
De verdere inrichtingskosten van de woongebieden zijn voor rekening van de partijen die de locatie ontwikkelen. De gemeente verhaalt haar plankosten op de initiatiefnemers en eventueel andere kosten zoals nadeelcompensatie. Daarnaast zal de hoofdstructuur die toe te rekenen is aan de woningen door initiatiefnemers worden aangelegd of betaald.
De kosten van de hoofdstructuur zijn geraamd op € 59,2 miljoen op prijspeil 1‑1‑2025. De binnenplanse kosten zijn geheel toerekenbaar aan de te ontwikkelen woningen en de direct- verbonden bovenplanse kosten zijn gedeeltelijk toerekenbaar aan de te ontwikkelen woningen. In onderstaande tabel is de verdeling weergegeven.
Een deel van de hoofdstructuur valt onder de binnenplanse kosten. Het betreft de NKT-Midden, de rotonde Lisserweg, de aansluiting op Binnen Turfspoor, de gelijkvloerse oversteek van de Groenblauwe Ruggengraat, herprofilering Gansoord, de aansluiting op Lisserbroek-Noord inclusief maatregelen IJweg, de tijdelijke ontsluiting en parkeren winkelcentrum en afwaarderen Lisserweg. Daarnaast vallen de interne gebiedsontsluitingswegen en de Groenblauwe Ruggengraat onder de hoofdstructuur. In totaal zijn de binnenplanse kosten geraamd op € 31,1 miljoen.
Het noordelijk deel van de ontsluitingsweg langs de Nieuwerkerkertocht (NKT-Noord) inclusief de aansluiting op de N207 gaat een belangrijke functie krijgen in de wegenstructuur. Om deze reden heeft de Vervoersregio Amsterdam (VRA) een subsidie toegezegd voor deze ontsluiting. Aanvullend is er een subsidie door het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) toegezegd voor de aansluiting NKT-Noord op de N207 van € 3,3 miljoen.
De NKT-Noord wordt gezien als direct-verbonden bovenwijkse voorziening en deze wordt voor 50% toegerekend aan de gebiedsontwikkeling en is voor 50% niet toerekenbaar. De kruising met het doorfietspad valt ook onder de subsidie van de VRA en rekenen we in zijn geheel niet toe aan de gebiedsontsluiting. De kosten voor de aanleg van de HOV zijn gedekt door provincies, VRA en gemeentes.
Voor de NKT-Zuid en de aansluiting op de A44 zijn nog geen afspraken gemaakt met de provincie Noord-Holland, VRA en/ of VRO. Hier wordt voor het kostenverhaal het uitgangspunt gehanteerd dat de aansluiting op de A44 niet aan de gebiedsontsluiting wordt toegerekend en NKT-Zuid wordt gezien als direct-verbonden bovenwijkse voorziening en wordt net als de NKT-Noord voor 50% toegerekend aan de te ontwikkelen woningen.
Hiermee is € 9,2 miljoen van de direct-verbonden bovenwijkse kosten toerekenbaar en € 18,9 miljoen niet toerekenbaar.
De toerekenbare kosten aan de te ontwikkelen woningen komen hiermee op € 40,3 miljoen (€ 31,1 miljoen binnenplanse kosten en € 9,2 miljoen toerekenbare direct-verbonden bovenwijkse).
Vanuit de provincie Noord-Holland is een subsidie beschikbaar voor het fietspad langs de NKT van € 2,2 miljoen (Nota Ruimte Gelden (NRG) gelden voor recreatieve verbindingen). Daarom resteert € 38,1 miljoen aan toerekenbare kosten op prijspeil 1‑1‑2025.
Uitgaande van de realisatie van circa 3.600 woningen wordt de bijdrage aan de hoofdstructuur € 10.600 per woning op prijspeil 1‑1‑2025. De bijdrage aan de hoofdstructuur is exclusief BTW en heeft als prijspeil 1 januari 2025. De bijdrage aan de hoofdstructuur wordt geïndexeerd tot het moment van betaling. Hiervoor wordt de GWW-index gehanteerd.
FINANCIËLE BIJDRAGE
Naast de bijdrage aan de hoofdontsluiting wordt aan alle initiatiefnemers een financiële bijdrage (RIH) per woning gevraagd. In het Kader Strategisch Grondbeleid zijn dit supra- bovenwijkse voorzieningen.
De financiële bijdrage is exclusief BTW en heeft als prijspeil 1 januari 2025. De financiële bijdrage wordt geïndexeerd tot het moment van betaling. Hiervoor wordt de GWW-index gehanteerd
In de gebiedsenvelop van de gebiedsontwikkeling Lisserbroek is naast de woningbouwontwikkeling een supra-bovenwijkse voorziening opgenomen waar de gemeentelijke bijdrage voor zal worden ingezet. Het gaat om het Groene Kwadrant. De gemeente gaat het grootschalige recreatief groen in het Groene Kwadrant realiseren en de provincie Noord-Holland legt de ecologische verbinding langs de NKT aan. In het Groene Kwadrant komt een aantal onderdelen samen. Het betreft de ecologische verbinding, de NKT-Noord, de aansluiting op Lisserbroek-Noord, de HOV en het doorfietspad. Naast de recreatieve functie kan het gebied ook gebruikt worden voor eventueel benodigde NNN-compensatie of compensatie van gronden voor de Olmenhorst (in relatie tot de verwerving voor de NKT-Noord). Ten slotte wordt er vier hectare gereserveerd voor toekomstig benodigde buitensport voorzieningen, waaronder voor de eventuele verplaatsing van de tennis.
MER
Voor de ontwikkeling van grootschalige woningbouw in Lisserbroek is een milieueffectrapportage (MER) nodig. De Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) is op 5 april 2022 vastgesteld door de raad (2022.0000688). De vastgestelde NRD vormt het uitgangspunt voor het MER.
Het hoofddoel van het MER is om het milieubelang volwaardig mee te laten wegen bij de voorbereiding en vaststelling van plannen en besluiten. Het MER is onderdeel van de MER- procedure milieueffectrapport (m.e.r.). Het rapport maakt de milieugevolgen van het programma voor de gebiedsontwikkeling Lisserbroek inzichtelijk en beschrijft de maatregelen ter voorkoming of beperking van eventuele milieugevolgen. Dit MER dient ter onderbouwing van het programma.
De gehele gebiedsontwikkeling Lisserbroek is uitgangspunt voor de MER. Er zijn voor het MER twee plansituaties (2.400- 4.000 nieuwe woningen) voorzien in Lisserbroek. Deze woningen komen in de deelgebieden Binnen Turfspoor (BTS) en Lisserbroek-Noord. De nieuwe gebiedsontsluiting om de nieuwe woningen bereikbaar te maken is meegenomen, de bestaande ontsluitingswegen zijn hier niet geschikt genoeg voor. Ook het groen en recreatie is meegenomen.
De MER is opgenomen in een losse rapportage met de onderzoeken in de bijlagen.
PROFIELEN LISSERBROEK
PRINCIPE PROFIELEN A - Vernieuwde Lisserbroekerweg B - Turfspoor C - Uitprikker D - Uitprikker gebiedsentree E - Hoofdontsluiting F/G/H - Binnen de woonvelden I - Gansoord 1 J - Gansoord 2 K- GBR 1 L - GBR 2 M - Lisserweg / GBR N - Lisserweg / GBR sportgebied O - Lisserweg naar sporthal P - Lisserweg parkeerterrein sportgebied Q - Omloop Sportgebied R - Sportgebied en voorzieningencentrum S - Omloop sportgebied | T - Doorfietsroute U - IJweg V - Wijkontsluiting W - Verlegde Lisserweg X - Droge berging Y - Droge berging Z - Verlegde Lisserweg1. GBR |
D - UITPRIKKER GEBIEDSENTREE
E - HOOFDONTSLUITING
F - PROFIEL BINNEN HET WOONVELD
G - PROFIEL BINNEN HET WOONVELD
H - PROFIEL BINNEN HET WOONVELD
I - GANSOORD 1 nader te bestuderen in verband met tijdelijk gebruik en fasering watersysteem
J - GANSOORD 2 nader te bestuderen in verband met tijdelijk gebruik en fasering watersysteem
K - GBR 1
L - GBR 2
M - LISSERWEG / GBR
N - LISSERWEG SPORTGEBIED
O - LISSERWEG NAAR SPORTHAL
P - LISSERWEG PARKEERTERREIN SPORTGEBIED
Q - OMLOOP SPORTGEBIED
R - SPORTGEBIED EN VOORZIENINGENCENTRUM
S - OMLOOP SPORTGEBIED
T - DOORFIETSROUTE
U - IJWEG
V - WIJKONTSLUITING
W - VERLEGDE LISSERWEG
X - DROGE BERGING
Y - DROGE BERGING
Z - VERLEGDE LISSERWEG
1 - GBR
2 - WIJKONTSLUITING NAAR DE DIJK
3 - WIJKONTSLUITING NAAR DE DIJK II
4 - GROENZONE EN WIJK
5 - ONTSLUITINGSWEG NAAST NNN-GEBIED
6 - ONTSLUITINGSWEG NAAST HOV
7 - NIEUWEKERKERTOCHT NOORD
8 - NIEUWEKERKERTOCHT MIDDEN
9 - NIEUWEKERKERTOCHT ZUID
LIJST MET RELEVANT BELEID
Tot het moment dat de anterieure overeenkomsten gesloten zijn en/of er een juridisch planologische maatregel is vastgesteld, moeten marktpartijen en andere initiatiefnemers voldoen aan het dan geldende beleid. Uiteraard is de gebiedsenvelop de basis voor de planvorming voor Lisserbroek, maar de volgende beleidsstukken zijn daarnaast ook van belang (de lijst is niet uitputtend):
Actualisatie programma Energietransitie 2022-2026 (2022.0000602)
Ambitiedocument Lisserbroek (2016.0017874)
Beleid voor commerciële voorzieningen Haarlemmermeer; regels en ruimte (2019.0057889)
Beleidsregel ‘Handboek parkeernormen gemeente Haarlemmermeer 2018(2018.0005796)
Coalitie akkoord Gemeente Haarlemmermeer
Gebiedskaart Lisserbroek 2040 (2018.0031947)
Klimaatadaptatiebeleid Haarlemmermeer (2022.0000040)
Kader Strategisch Grondbeleid Haarlemmermeer 2024-2029 (10158654)
Kom in beweging! Speelruimte in Haarlemmermeer (2021.0000721)
Leidraad Inrichting Openbare Ruimte (LIOR)
Netwerkstudie Haarlemmermeer 2040 (2021.0001681)
Nota Betaalbaar Wonen in Haarlemmermeer, instrumenten en acties (2021.0002546)
Nota groen en recreatie, de kwaliteit van natuur- en recreatiegebieden (2007.158899)
Omgevingsvisie Haarlemmermeer 2040 (2021.0003036)
Sport- en beweegvisie 2019 – 2029 (2019.00036310)
Trotse dragers van het landschap, visie Polderlinten Haarlemmermeer en Beeldkwaliteitsplan voor de erven (7450714)
Uitvoeringsplan Haarlemmermeer-West, Parels aan de Ringvaart (2014.0010031)
Visie Landschap en Recreatie Haarlemmermeer 2040, (2021.0002744)
Visie polderlinten Haarlemmermeer, (2022.0000056)
Visie Ringdijk en Ringvaart (2017.0011195)
Woonbeleidsprogramma Haarlemmermeer 2019-2025: Het verschil maken (2019.0058049), november 2019
BIJLAGE I. ECONOMISCHE PARAGRAAF
Lisserbroek anno 2040 is een dorp waar het prettig wonen is. Het aangename woon- en leefklimaat wordt versterkt door de aanwezigheid van niet-woonfuncties. De economische functie zorg voor levendigheid, juist ook overdag. In Lisserbroek wordt ingezet op het faciliteren van nieuwe en bestaande lokale economie. Daar zijn drie sporen voor te volgen: transformatie, behoud en het faciliteren van nieuwe economische ontwikkelingen.
Transformatie
Voor de tuinbouw, de tuinbouwgerelateerde bedrijvigheid en/of bedrijvigheid met een verkeersaantrekkende werking, voor zover gelegen in de toekomstige woonwijken, wordt transformatie voorgestaan. Het gaat hier om bedrijven die qua milieuaspecten en/of verkeersaantrekkende werking op termijn minder wenselijk zijn midden in een woonwijk. Hierbij is te denken aan kwekers in Binnen Turfspoor, Agrariërs in Noord en zwaardere dienstverlening, zoals de scheepswerf en enkele logistieke bouwbedrijven. De juridisch-planologische rechten van zittende bedrijven worden gerespecteerd, dus voortzetting van het bedrijf is mogelijk, maar transformatie naar wonen is uiteindelijk gewenst. Voor deze bedrijven geldt dat uitbreiding of aanpassing van bedrijfsgebouwen of een andere verkaveling overwogen kan worden zolang deze ruimtelijke ingrepen niet leiden tot grotere milieuhindercirkels en/of hindercirkels niet verschuiven ten opzichte van de huidige situatie.
Behoud
Voor de agrarische bedrijvigheid ten oosten van Turfspoor en ten westen van het gebied Noord is behoud van deze economische functie het uitgangspunt. Het zijn de bedrijven die hier de openheid van het landschap garanderen.Het uitgangspunt voor het bedrijventerrein Kruisbaak is eveneens behoud, daarbij wordt functieverruiming in de toekomst niet uitgesloten. Uitbreiding van het areaal van het bedrijventerrein ligt niet in de rede, omdat het bedrijventerrein op termijn omsloten wordt door woningbouw. Voor beide functies heeft dat consequenties. Woningbouw is ruimtelijk inpasbaar door het respecteren van richtafstanden en juridisch-planologische rechten horend bij de milieucategorieën van bedrijven. Voor het bedrijventerrein geldt dat uitbreiding of aanpassing van gebouwen of een andere verkaveling overwogen kan worden zolang deze ruimtelijke ingrepen niet leiden tot grotere milieuhindercirkels en/of hindercirkels niet verschuiven ten opzichte van de huidige situatie. Bovendien dienen aanpassingen zich te voegen in de maat en schaal van het huidige bedrijventerrein.
Herhuisvesting
Voor de sporen transformatie en behoud kan er bij ondernemers de wens ontstaan om hun bedrijf te herhuisvesten. Zij willen bijvoorbeeld niet ingesloten worden door een woonwijk, of willen nog kunnen uitbreiden. De gemeente voert geen actief beleid op herhuisvesting of uitplaatsing. De gemeente kan wel behulpzaam zijn met het zoeken naar andere locaties binnen de gemeente. Gezien de gedachte van uitnodigingsplanologie ligt het initiatief hiervoor bij de ondernemer. Ondernemers gaan zelf op zoek naar een locatie en zorgen voor een sluitende businesscase. Enkele agrarische en glastuinbouwbedrijven kunnen aanspraak maken op een POP3-subsidie (plattelandsontwikkelingsprogramma), kijk voor de voorwaarden bij provincie Noord-Holland. Tevens kunnen ondernemers aanspraak maken op een kleine subsidie ten behoeve van de verhuiskosten. Deze subsidie is een uitvoering van het voorstel herstructurering en transformatie uit Uitvoeringsplan Haarlemmermeer-West (2014.0010031). Informatie over deze subsidie is te verkrijgen bij de Gemeente.
Nieuwe economische ontwikkeling
Er is ook ruimte voor de ontwikkeling van (nieuwe) lokale economie. Op de eerste plaats in het voorzieningenhart waar maatschappelijke en commerciële functies zorgen voor nieuwe werkgelegenheid. In de woonwijken zelf is enige vorm van functiemenging wenselijk uit oogpunt van levendigheid en leefbaarheid. Planologisch gezien is het uitoefenen van een beroep aan huis hoe dan ook mogelijk, waar ruimtelijk inpasbaar is ook een bedrijf aan huis mogelijk. Verspreid door de woonwijk, primair gekoppeld aan routes, zijn verspreid liggende voorzieningen wenselijk. Voor nieuwe werkgelegenheid/bedrijvigheid in de woonwijken geldt in beginsel een maximale milieucategorie 2 zoals bedoeld in de handreiking milieuzonering van de VNG. Het gaat hier om bedrijven die zich kunnen vestigen in de nabijheid van de woningen.
Bereikbaarheid
Om in 2040 maximaal 4000 woningen te kunnen faciliteren en de benodigde maatschappelijke en commerciële voorzieningen zijn er ingrepen nodig aan de infrastructuur. Voornamelijk in de bouw- en aanlegfase kan dit hinder opleveren voor zittende bedrijven. Daarom is het uitgangspunt dat bestaande bedrijven en voorzieningen ten alle tijden bereikbaar moeten blijven. Daarnaast moet bouwverkeer zoveel mogelijk gescheiden worden van het verkeer van gebruikers zoals: huidige bewoners, vrachtverkeer en bezoekers. Mocht het scheiden van verkeer fysiek niet mogelijk zijn, mogen de diverse verkeersstromen alleen op een veilige manier gemengd worden. In het eindbeeld voor 2040 zijn diverse maatregelen ter voorkoming van sluipverkeer en kruisingen van wegen te zien. In sommige gevallen leidt dit tot een aanpassing van de doorgaande weg, zoals bij Turfspoor. Bovendien is Turfspoor aangemerkt als een agrarische route en wordt de weg gebruikt door zwaarder vrachtverkeer. Het uitgangspunt is dat woningen en (agrarische) bedrijven altijd op een veilige manier bereikbaar zijn voor bestemmingsverkeer, ook wanneer dit een kruising met een doorgaande weg betreft.
BIJLAGE II. Ontwerp Milieueffectrapport Gebiedsontwikkeling Lisserbroek (ontwerp Mer) + bijbehorende bijlagen
Via bijgaande link kunt u het ontwerp Mer + bijbehorende bijlagen inzien. De stukken staan bij punt 7.
/join/id/regdata/gm0394/2025/18gio195910ef-b862-4782-93b2-c95cc6479fa1/nld@2025‑06‑12;3
Nota van b&w 'ontwerp gebiedsgericht programma lisserbroek' en het 'ontwerp milieueffectrapport gebiedsontwikkeling lisserbroek' : /join/id/pubdata/gm0394/2025/18pdf086045b5-b561-4bbf-9e36-d61acbcb3bbb/nld@2025‑06‑12;1073
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-256077.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.