Wijziging Verordening maatschappelijk ondersteuning gemeente Nunspeet 2018

1141251

Nr. 700

Raadsbesluit

De raad van de gemeente Nunspeet;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 maart 2025 2025, nr. 700;

b e s l u i t :

De Verordening maatschappelijk ondersteuning gemeente Nunspeet 2018, als volgt te wijzigen:

Artikel 13  

Artikel 13 wordt gewijzigd en komt te luiden:

Artikel 13. Algemene en collectieve voorzieningen

  • 1.

    De volgende algemene en collectieve voorzieningen zijn op grond van de Wmo 2015 en deze verordening beschikbaar:

    • a.

      Collectief vervoer (collectief)

    • b.

      Was- en strijkservice (algemeen);

    • c.

      Dagbesteding (algemeen).

  • 2.

    Een cliënt is een bijdrage verschuldigd in de kosten voor het gebruik van:

    • a.

      collectief vervoer, ter hoogte van het tarief per kilometer, zoals dat geldt voor het openbaar vervoer;

    • b.

      de was- en strijkservice, ter hoogte van maximaal € 5,00 per week per persoon per gewassen en/of gestreken was;

  • Voor de algemene voorziening voor dagbesteding is geen eigen bijdrage verschuldigd.

  • 3.

    Met inachtneming van het in lid 1 bepaalde, legt het college in het Besluit de hoogte van de bijdrage in de kosten per soort algemene voorziening vast.

Toelichting artikel 13

Aan de toelichting van artikel 13 wordt toegevoegd:

Toelichting artikel 13 lid 1 sub c

Op basis van een hulpvraag van een inwoner kan blijken dat een inwoner niet langer zelf kan zorgen voor een (passende) daginvulling. Dat is veelal ook belastend voor het sociaal netwerk van de inwoner, die in gevallen mantelzorg levert. Indien door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nunspeet wordt beoordeeld dat een inwoner niet langer zelf een daginvulling kan realiseren, wordt een globale inschatting gemaakt of de inwoner nog kan werken aan doelen – waarbij de gedachte is dat sprake is van een tijdelijke voorziening en wordt gewerkt aan doelen (waaronder het weer zelfstandig kunnen organiseren van een daginvulling) – of dat de hulpvraag vooral ziet op het kunnen deelnemen aan (bezigheids-)activiteiten. In dat geval kan gebruik worden gemaakt van de algemene voorziening, die is ingesteld op basis van de verordening.

Door de gemeente Nunspeet is een algemene voorziening ingericht voor inwoners met een hulpbehoefte die als gevolg van die hulpbehoefte niet langer in staat zijn om zelf een dagprogramma te organiseren (en activiteiten te ondernemen). Deze doelgroep is veelal op leeftijd (60+) en zal – zonder collectieve algemene voorziening – mogelijk vereenzamen.[1] Op basis van de verordening is de algemene voorziening ingesteld. De gemeente Nunspeet wil dat de levenskwaliteit van alle ouderen, ook met een hulpvraag, en sociaal netwerk (mantelzorgers) van deze ouderen zo hoog mogelijk blijft. De gemeente Nunspeet wil dat ook ouderen zo lang mogelijk volwaardig kunnen blijven meedoen in de maatschappij; waar dit niet lukt is ondersteuning beschikbaar. Een algemene voorziening zorgt voor een laagdrempelige toegang tot dagbesteding en zorgt er zo voor dat ouderen met een hulpvraag langer mee kunnen blijven doen in de maatschappij. Daarnaast wordt de mantelzorger ontlast en kan hierdoor de zorg waarschijnlijk langer worden volgehouden. Hierdoor kan de inwoner ook langer thuis blijven wonen wat vaak ook positief bijdraagt aan de ervaren levenskwaliteit.

Eén van de doelstellingen uit het ‘Uitvoeringsplan Gezondheid 2024-2027’ van de gemeente Nunspeet is om te zorgen voor een dementievriendelijke gemeente. Hierbij hoort onder meer het doorontwikkelen van laagdrempelige dagbesteding. De algemene voorziening, die toegankelijk is zonder besluit van het college van burgemeester en wethouders, draagt bij aan deze doelstellingen.

De algemene voorziening is specifiek bedoeld voor de volgende doelgroepen:

  • Inwoners ouder dan 60 jaar die langer thuis willen blijven wonen, maar onvoldoende zelfredzaam zijn en niet zelfstandig kunnen meedoen aan bijvoorbeeld georganiseerde welzijnsactiviteiten;

  • Inwoners ouder dan 60 jaar die vanwege hun hulpvraag mantelzorg ontvangen. De algemene voorziening is daarmee ook nadrukkelijk bedoeld om mantelzorgers te ontlasten (respijtzorg) en is daarmee ondersteunend aan het langer thuis kunnen blijven wonen van ouderen binnen de gemeente.

Inwoners die vallen binnen deze doelgroepen, kunnen slechts gebruik maken van de algemene voorziening indien en voor zover:

  • de inwoner behoefte heeft aan een daginvulling/structuur voor minimaal één dagdeel (4 uur) per week (geen losse activiteit). De algemene voorziening draagt bij aan een zinvolle en evenwichtige dag- en weekinvulling. Een plek waar sociale contacten opgebouwd en onderhouden worden en waar de inwoner meedoet in de samenleving. Het gaat sociaal isolement en eenzaamheid tegen en biedt een stabiele dagstructuur. Wanneer verbetering niet haalbaar is, is de ondersteuning gericht op het stabiliseren van de situatie en het voorkomen of begeleiden van verdere achteruitgang;

  • de inwoner gebaat is bij een (vaste) groep, in tegenstelling tot een inloopvoorziening[2];

  • de inwoner geen zware ondersteuningsvraag heeft en geen dwaalgedrag vertoont (bij dementie).

Indien wordt ingeschat dat de inwoner niet alleen behoefte heeft aan dagbesteding (activiteiten), maar ook kan worden gewerkt aan doelen om de situatie van de inwoner te verbeteren, kan de inwoner terecht bij een door de gemeenten gecontracteerde aanbieder (in de vorm van een maatwerkvoorziening). In die gevallen is los van de activiteiten die worden georganiseerd ook aanvullende begeleiding beschikbaar, die met de inwoner werkt aan specifieke doelen. Hierbij kan bijvoorbeeld ook worden gedacht aan een inwoner zonder baan, die met behulp van de maatwerkvoorziening kan werken aan specifieke doelen en vaardigheden (die worden aangeleerd) om zodoende bijvoorbeeld (meer) kans te gaan maken op de arbeidsmarkt. Bij de maatwerkvoorziening wordt door de gecontracteerde aanbieders een ondersteuningsplan gemaakt en wordt specifiek gewerkt aan doelen en het bereiken van resultaten.

De dagbesteding (algemene voorziening) is bedoeld om een zinvolle dag- en weekinvulling te hebben. Een plek waar sociale contacten opgebouwd en onderhouden worden en waar inwoners ‘meedoen’ in de samenleving. Het gaat sociaal isolement en eenzaamheid tegen en het biedt een stabiele dagstructuur. Denk aan recreatieve activiteiten, ontmoeting en ontlasting van de mantelzorger. In het kader van de algemene voorziening wordt niet gewerkt aan specifieke (individuele) doelen en wordt ook geen ondersteuningsplan opgesteld.

In het geval een inwoner aan het college van burgemeester en wethouders vraagt om ondersteuning door een aanbieder van dagbesteding op grond van de Wmo 2015 beoordeelt het college globaal of dagbesteding (zonder dat wordt gewerkt aan specifieke doelen) volstaat of dat de situatie van de inwoner maakt dat perspectief bestaat op het verbeteren van de situatie (c.q. dat de inwoner vaardigheden kan worden aangeleerd die maken dat de dagbesteding op termijn niet meer nodig is). Er volgt geen diepgaand onderzoek zoals beschreven in artikel 8 van de verordening. Op basis van een globale beoordelingstoets wordt in dat geval door het college van burgemeester en wethouders – in overleg met de inwoner - beoordeeld of de algemene voorziening volstaat of dat het nodig is om een maatwerkvoorziening te indiceren. Indien de algemene voorziening volstaat kan de inwoner bij deze voorziening terecht zonder dat daarvoor een beschikking door het college van burgemeester en wethouders wordt afgegeven. De inwoner kan zich ook rechtstreeks wenden tot een aanbieder van de algemene voorziening (c.q. dagbesteding). In het geval de aanbieder beoordeelt dat de algemene voorziening toereikend is in de situatie van de inwoner, kan de inwoner deelnemen aan de dagbesteding.

Indien het college van burgemeester en wethouders van oordeel is dat de algemene voorziening in het individuele geval van een inwoner volstaat is de voorziening daarmee voorliggend op de maatwerkvoorziening. Mocht de inwoner het daarmee inhoudelijk niet eens zijn kan dit richting het college van burgemeester en wethouders worden aangegeven. Het staat de inwoner dan vrij om alsnog een aanvraag voor een maatwerkvoorziening te doen, waarna het college van burgemeester en wethouders het onderzoek start zoals beschreven in artikel 8 van de verordening. Na dit onderzoek zal het college van burgemeester en wethouders alsnog een besluit nemen, waartegen – mocht de inwoner dat willen – rechtsmiddelen kunnen worden aangewend.

Ingangsdatum besluit

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 april 2025.

Vastgesteld ter openbare vergadering

Van 27 maart 2025,

de griffier, de voorzitter,

Naar boven