Verkeersbesluit voor het aanwijzen als parkeergelegenheid voor opladen elektrische voertuigen ter hoogte van Lavasdonk 2 te Spijkenisse

Burgemeester en wethouders van Nissewaard,

In aanmerking nemende dat:

  • ingevolge artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW) verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders, voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap en dat deze bevoegdheid op grond van het Mandaatbesluit gemeente Nissewaard 2021 is gemandateerd aan de senior beleidsmedewerker Verkeer;

  • ingevolge artikel 15 lid 1 van de WVW de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • ingevolge artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • krachtens artikel 14 van het BABW de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking wordt gebracht;

  • ingevolge artikel 24 BABW verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van de politie;

Overwegende dat:

  • dit verkeersbesluit betrekking heeft op de locatie ter hoogte van Lavasdonk 2 te Spijkenisse en dat deze straat als woongebied kan worden gekenmerkt;   

  • op basis van een data- en vraaganalyse is gebleken dat in de buurt van voornoemd adres behoefte bestaat aan het realiseren van een of meerdere laadplaatsen in de openbare ruimte;

  • alle data over het verbruik bij de laadpalen inzichtelijk is voor de gemeente via Power Bi. Voor het inzicht in het toekomstige verbruik en voor het datagestuurd plaatsen van oplaadpalen maakt het college gebruik van Equans;

  • het college op basis van objectieve data van Power Bi en Equans een plankaart heeft geproduceerd en verkeersbesluiten publiceert;

  • De gemeente kan a.d.h.v. een analyse een plankaart maken en verkeersbesluiten publiceren.

  • de uitkomsten van de analyse zijn getoetst aan het ‘Uitvoerend beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ van 1 juli 2021.;

  • uit de toets blijkt dat binnen een loopafstand van 200 meter van voornoemd adres onvoldoende capaciteit beschikbaar is in de openbare laadinfrastructuur. Deze onvoldoende capaciteit blijkt uit de omstandigheid dat er geen laadpunt binnen die loopstand beschikbaar is, dan wel dat er een openbaar laadpunt beschikbaar waarvan het verbruik van dit laadpunt meer dan 500 KWh is en/of op dit laadpunt méér dan 25 transacties per maand plaatsvinden;   

  • de gemeente Nissewaard naar een reductie van een CO2-uitstoot met 55% in 2030 streeft, een volledig energie neutrale gemeente wenst te zijn en het elektrisch rijden wil faciliteren aangezien elektrisch rijden bijdraagt aan een schonere lucht, minder geluidsoverlast en aan een betere leefbaarheid;

  • het faciliteren plaatsvindt door het uitbreiden van het netwerk van laadinfrastructuur in de openbare ruimte en dat dit ook nodig is vanwege de groei van elektrisch vervoer, mede door de opkomst van tweedehands elektrische voertuigen;  

  • de gemeente Nissewaard meedoet aan de ‘Concessie openbare laaddiensten elektrisch vervoer’ die in samenwerking met een aantal gemeenten van de Metropoolregio Rotterdam Den haag (MRDH) is aanbesteed door de gemeente Rotterdam;  

  • door het stimuleren van elektrische mobiliteit de noodzaak is ontstaan om te beschikken over voldoende elektrische oplaadpunten;  

  • spreiding daarvan over de gemeente daarbij cruciaal is, waarbij het streven is om een dekkend netwerk te realiseren;  

  • conform de ‘Laadstrategie gemeente Nissewaard’ van 1 juli 2021 de vraag gestuurde aanpak wordt gecombineerd met een strategische planning van ruim 300 voorgeselecteerde laadlocaties teneinde het netwerk dekkend te krijgen;

  • de voorgeselecteerde laadlocaties voldoen aan de criteria: ondergrondse beschikbaarheid van kabels en leidingen, technische haalbaarheid, veiligheid en toegankelijkheid, vindbaarheid en zichtbaarheid en passend in de omgeving;  

  • gelet op vorenstaande overwegingen een oplaadpunt gerealiseerd kan worden door de inrichting van de parkeerplaatsen ter hoogte van Lavasdonk 2, deze locatie past goed in het op te bouwen netwerk van laadpalen;

  • per elektrische oplaadpaal twee elektrisch aangedreven voertuigen gelijktijdig kunnen worden opgeladen;

  • het nodig is om de betreffende parkeerplaatsen middels een verkeersbesluit aan te wijzen als zijnde parkeerplaatsen die als specifiek doel hebben het opladen van elektrische voertuigen;

  • er gezien de behoefte voor het opladen van elektrische voertuigen ten tijde van het nemen van het besluit in eerste instantie één parkeervak wordt ingericht als zijnde een parkeerplaats om een elektrisch voertuig te kunnen opladen;

  • tot de daadwerkelijke inrichting van het tweede parkeervak wordt overgegaan op het moment dat de vraag naar elektrische oplaadpunten hiertoe aanleiding geeft;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde weg in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Nissewaard;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met (de gemachtigde van) de korpschef van politie en dat positief is geadviseerd;

  • ter hoogte van Lavasdonk 2 daarom een oplaadpunt voor elektrische voertuigen wordt gerealiseerd;

  • dit betekent dat de parkeerplaats door een ieder kan worden gebruikt, mits tijdens het parkeren een elektrisch voertuig wordt opgeladen;

  • dit tevens impliceert dat de parkeerplaats niet op een andere manier gebruikt mag worden, dan voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

Burgemeester en wethouders nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

BESLUITEN :

  • 1.

    twee parkeerplaatsen bij de oplaadpaal ter hoogte van Lavasdonk 2 aan te wijzen als parkeerplaatsen die als specifiek doel hebben het opladen van elektrische voertuigen e.e.a. zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • 2.

    één parkeerplaats daadwerkelijk in te laten richten als oplaadplaats voor elektrische voertuigen conform de huidige behoefte en de tweede parkeerplaats pas dan in te richten wanneer in de toekomst behoefte daartoe ontstaat;

  • 3.

    dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruikers middels plaatsing van het bord E08c van Bijlage I van het RVV 1990 en onderbord met de tekst ‘Opladen elektrische voertuigen’ alsmede met onderbord OB504 – schuin links/rechts wijzend te plaatsen;

  • 4.

    de bebording te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.

Datum besluit: 3 juni 2025

Publicatie datum: 11 juni 2025

Burgemeester en wethouders van Nissewaard.

namens dezen,

Senior beleidsmedewerker Verkeer

Bezwaar

U kunt tegen dit besluit binnen 6 weken na datum besluit bezwaar maken. Doe dat per brief. Vermeld daarin:

  • de datum van de brief

  • uw naam en adres

  • uw bezwaren

  • het nummer van het gemeenteblad van dit besluit (rechtsboven in deze bekendmaking).

Onderteken het bezwaarschrift en stuur het naar:

Gemeente Nissewaard

het college van burgemeester en wethouders

Postbus 25

3200 AA Spijkenisse

Voorlopige voorziening

Als u bezwaar maakt kunt u om uitstel van dit besluit vragen. Dit heet een voorlopige voorziening. U dient hiervoor een verzoek in bij:

de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam

Sector Bestuursrecht

Postbus 50951

3007 BM Rotterdam

U kunt het verzoek ook indienen via http://loket.rechtspraak.nl. U heeft hiervoor DigiD nodig.

Let op! Het aanvragen van een voorlopige voorziening kost geld.

Bijlage: situatietekening

Naar boven