Wijziging Legesverordening Tilburg 2025-2 in verband met nul-emissiezone stadslogistiek

De raad van de gemeente Tilburg

 

  • -

    Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders;

  • -

    Gelet op artikel 156, 216 en artikel 229 van de gemeentewet,

Besluit:

 

De legesverordening 2025-2 vast te stellen.

 

Legesverordening Tilburg 2025-2

Wijziging in verband met nul-emissiezone stadslogistiek

Artikel I  

In de Legestabel 2025 bij de Legesverordening Tilburg 2025 wordt het volgende onderdeel gewijzigd:

 

  • A.

    Art. 1.33 Wegenverkeerswet, onderdeel 2. nul-emissiezone komt als volgt te luiden:

2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag (nul-emissiezone) voor:

 

a.

een langdurige ontheffing als bedoeld in § 1 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto's Tilburg, met uitzondering van de ontheffing voor particuliere bedrijfs- en vrachtauto's als bedoeld in artikel 7

€ 100,00

b.

een langdurige ontheffing voor particuliere bedrijfs- of vrachtauto's als bedoeld in artikel 7 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s Tilburg

€ 60,00

c.

een dagontheffing als bedoeld in § 2 van het Ontheffingenbeleid nul- emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s Tilburg

€ 30,00

d.

een gemeentespecifieke ontheffing als bedoeld in § 3 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto's Tilburg

€ 250,00

Artikel II  

Deze wijziging van de legesverordening 2025 treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel III  

Dit besluit wordt aangehaald als Wijziging Legesverordening Tilburg 2025-2 in verband met nul-emissiezone stadslogistiek.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 14 april 2025

de griffier,

de voorzitter,

Toelichting  

Algemeen deel

 

Het college heeft op 2 juli 2024 besloten om per 1 januari 2025 een nul-emissiezone stadslogistiek in te voeren. Het college heeft dat gedaan met het oog verbetering van de luchtkwaliteit, ter beperking van de CO2-uitstoot en ter vermindering van geluidshinder.

 

Tilburg is niet de enige gemeente die een nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s invoert. Er zijn 28 andere gemeenten die ook een nul-emissiezone invoeren. Om te voorkomen dat de regels voor toegang tot de verschillende nul-emissiezones van de gemeenten uiteen lopen en er een lappendeken van regels ontstaat, zijn de overgangsregelingen en vrijstellingen voor de nul-emissiezone in landelijke wetgeving (Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990) opgenomen en is sprake van geharmoniseerd ontheffingenbeleid van de gemeenten met een nul-emissiezone.

 

Onderhavige wijziging van de legesverordening 2025 is noodzakelijk, omdat er abusievelijk een indexering is toegepast op de legesbedragen van 2024. Dit was niet gewenst en wordt nu weer gecorrigeerd.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel I

Hiermee wordt de Legestabel 2025 in de bijlage bij de Legesverordening Tilburg 2025 het onderdeel “Art. 1.33 Wegenverkeerswet, lid 2. nul-emissiezone” gewijzigd. Per ontheffingstype is bepaald welk bedrag wordt geheven.

 

Ten opzichte van de legesverordening 2025 is tevens gewijzigd:

Lid 2d. en 2e. zijn samengevoegd tot 2d. Het betreft hier ontheffingen die door de gemeente worden beoordeeld.

Het oude lid 2f. is komen te vervallen, omdat er geen overige lokale ontheffingen zijn die nog niet in de legesverordening zijn afgedekt.

 

Leges voor langdurige ontheffingen die een landelijke werking hebben, zoals de ontheffingen gedurende de levertijd van een nieuw emissieloos voertuig, worden per aanvraag maar één maal geheven. Er vindt dus geen stapeling van leges plaats, waarbij per gemeente het verschuldigde legesbedrag zou moeten worden geïnd.

 

Artikel II

In artikel II is bepaald dat de legesverordening een dag na publicatie in werking treedt.

De leges zoals genoemd worden overigens nu al geheven. In de praktijk treedt er dus geen wijziging op.

Naar boven