Gemeenteblad van Rheden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rheden | Gemeenteblad 2025, 248720 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rheden | Gemeenteblad 2025, 248720 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit instellen 30 km/u zone Rheden - het gebied dat begrensd wordt door de spoorlijn, Oranjeweg, Haverweg, Arnhemseweg, Koningsland en Groenestraat
In deze buurt geldt momenteel een maximumsnelheid van 50 km/u terwijl het meer het karakter heeft van een verblijfsgebied. Het verlagen van de maximum toegestane snelheid bevordert de leefbaarheid en de verkeersveiligheid.
Burgemeester en wethouders van Rheden;
De voor het nemen van een verkeersbesluit relevante wetgeving in de Wegenverkeerswet (WVW) 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb), het Mandaatbesluit Rheden 2020 en de overige beleidsplannen van de gemeente Rheden.
dat op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
dat op grond van artikel 18, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 het dagelijks bestuur van de gemeente Rheden bevoegd is dit verkeersbesluit te nemen. Op grond van het Mandaatbesluit is deze bevoegdheid gemandateerd;
dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van bord A1-30 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit vereist is;
dat op grond van artikel 2, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 de in dit besluit genoemde verkeersmaatregel strekt tot:
– het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Overwegingen ten aanzien van het besluit:
De volgende wegen zijn voor het openbaar verkeer openstaande wegen zoals bedoeld in artikel 1 lid 1 sub b van de WVW 1994, liggen binnen de bebouwde kom van Rheden, ex artikel 20a van de WVW 1994 en zijn in beheer bij de gemeente Rheden:
Oranjeweg, Parallelweg, Willem Barentszstraat, Willem Bontekoestraat, Cornelis Houtmanstraat, Weth. Winterinkstraat, Olivier van Noortstraat, Anthony van Diemenstraat, Haverweg, Abel Tasmanstraat, Jan van Riebeeckstraat, Pieter Stuyvesantstraat, Jan Pieterszoon Coenstraat, Mauritiusstraat, Esperantostraat, Holtrichterstraat, Scheuterstraat, Vorsterstraat, Massenweg, De Del, Europalaan, De Hoge Kamp, Koningsland en Groenestraat.
Op de huidig geldende wegcategoriseringskaart zijn deze wegen aangemerkt als erftoegangswegen, met uitzondering van de Oranjeweg. De Oranjeweg wordt op de huidig geldende wegcategoriseringskaart aangemerkt als een gebiedsontsluitingsweg.
Op bovengenoemde wegen geldt momenteel een maximumsnelheid van 50km/u.
De Oranjeweg blijft een belangrijke gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50km/u.
Het in dit verkeersbesluit aangewezen gebied, bestaande uit bovengenoemde wegen, heeft de uitstraling van een verblijfsgebied.
Een 30km/u-zone is een duiding van een verblijfsgebied binnen de bebouwde kom.
Een maximumsnelheid van 30km/u is in overeenstemming met het wegbeeld ter plaatse, bevordert de verkeersveiligheid op erftoegangswegen en bevordert tevens de leefbaarheid in het gebied.
Het instellen van een 30km/u zone binnen de bebouwde kom past binnen de ambities van de gemeente.
Het verlagen van de maximumsnelheid naar 30km/u past binnen het huidige en het aanstaande nieuwe beleid om de verkeersveiligheid en leefbaarheid binnen de gemeente te vergroten.
De omliggende straten rondom dit project (ten noorden van de Oranjeweg) behoren al tot een 30km/u zone. Met dit verkeersbesluit ontstaat een vrijwel volledig aaneengesloten 30km/u zone in Rheden, met uitzondering van de Oranjeweg.
De wegen in dit aangewezen gebied zijn merendeels al zodanig ingericht dat de beoogde snelheid van 30 km/u redelijkerwijs voortvloeit uit de functie, vormgeving en gebruik van de betrokken wegen en hun omgeving.
Op dit moment is de openbare ruimte in het gebied niet overal volledig ingericht conform Duurzaam Veilig en de risicogestuurde aanpak van de verkeersveiligheid.
Vanwege (financiële) beperkingen is het op dit moment niet mogelijk om in het gehele gebied verdergaande fysieke verkeersmaatregelen te treffen.
De gemeente heeft deze wij in 2024 met sobere maatregelen, zoals verkeersplateaus en drempels ingericht. Als in de genoemde wegen grootschalig onderhoud gepleegd wordt, kunnen wij aanvullende maatregelen nemen.
Een verkeersbesluit dient te worden genomen voor de plaatsing van een verkeersbord dat de maximumsnelheid aangeeft. In dit geval worden deze borden begin/einde zone A1(30) van bijlage 1 van het RVV 1990 geplaatst op de volgende wegen:
- Parallelweg bij de Oranjeweg,
- Willem Barentszstraat bij de Oranjeweg,
- Arnhemseweg bij de Oranjeweg en
- De Haverweg (tussen de Parallelweg en de Oranjeweg) bij aan Oranjeweg.
Tegelijkertijd wordt voor de Groenestraat een afzonderlijk verkeersbesluit voor het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/u genomen.
Met een afzonderlijk verkeersbesluit wordt eveneens tegelijkertijd de 30-km zone in de wijk Grinthuizen, ten oosten van de Groenestraat, formeel vastgesteld.
De begrenzing van de bestaande 30-km zones waarop deze nieuwe 30-km zone en de Groenestraat aansluiten wordt opgeheven door middel van het feitelijk verwijderen van de bestaande zoneborden.
Daarmee worden de bovengenoemde wegen, de wijk Grindhuizen en de Groenestraat onderdeel van een uitgebreide 30-km zone.
Belangenafweging/participatie:
In november 2022 is er een bewonersbijeenkomst geweest, met als resultaat instemming met dit voorgenomen verkeersbesluit.
Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 komt het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding bij het treffen van deze verkeersmaatregel.
De verbetering van de verkeersveiligheid van met name het langzame verkeer en de leefbaarheid voor de aanwonenden weegt zwaarder dan het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, in dit geval dat het gemotoriseerde verkeer een maximumsnelheid van 50km/u mag rijden.
De in dit verkeersbesluit genoemde maatregel leidt niet tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen.
Conform artikel 24 van het BABW is overleg gevoerd met de gemandateerde vertegenwoordiger van de korpschef van politie, die kan instemmen met dit besluit.
Burgemeester en wethouders van Rheden, namens hen,
manager Ruimtelijke Ontwikkeling
Datum van verzending: 11 juni 2025
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan u binnen zes weken na de dag waarop het verkeers- besluit is gepubliceerd tegen bovengenoemd besluit schriftelijk bezwaar indienen bij:
Het college van burgemeester en wethouders Postbus 9110, 6994 ZJ DE STEEG
In het bezwaarschrift moet minimaal staan:
2. De datum waarop u de brief schrijft.
3. Een omschrijving van het besluit waar u het niet mee eens bent en het zaaknummer dat boven aan het besluit staat.
4. Stuur ook een kopie van het besluit mee.
5.. De gronden waarom u het niet eens bent met het besluit
Het indienen van het bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet.
Als een belanghebbende er veel belang bij heeft dat dit besluit niet in werking treedt, dan kan een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank.
Ook het verzoek om voorlopige voorziening schorst niet direct de werking van het besluit. Het besluit blijft in ieder geval in werking tot dat op het verzoek is beslist.
Voor het behandelen van een verzoek om voorlopige voorziening, brengt de rechtbank griffierecht in rekening. Meer informatie hierover op: www.rechtspraak.nl
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-248720.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.