Gemeenteblad van Alblasserdam
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Alblasserdam | Gemeenteblad 2025, 248619 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Alblasserdam | Gemeenteblad 2025, 248619 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit aanwijzen en opheffen van bushaltes en aanwijzen en opheffen van parkeerplaats laden/lossen aan de Dam - Gemeente Alblasserdam
College van burgemeester en wethouders van Alblasserdam
In Alblasserdam hebben we regionale buslijnen die rijden onder de productformule R-net. Dit is een netwerk van openbaar-vervoerlijnen met comfortabele voertuigen die met hoge frequentie rijden en goede aansluiting geven op andere buslijnen. Deze formule komt voort uit een samenwerkingsproject van overheden en vervoerders in de Randstad. Bij deze formule hoort een standaard-huisstijl, zowel voor de voertuigen als ook voor de inrichting van infrastructuur zoals de inrichting van bushaltes.
De samenwerkende R-net overheden hebben eisen vastgesteld waaraan R-net moet voldoen, waardoor het zich onderscheidt van regulier openbaar vervoer. R-net rijdt frequent, is betrouwbaar en toegankelijk. R-net rijdt stipt volgens de dienstregeling en biedt reizigers goede aansluitingen. Zowel de voertuigen als de haltes zijn ontworpen om toegankelijk te zijn voor alle reizigers. R-net haltes zijn voorzien van ribbeltegels op de grond en een gelijkvloerse instap naar de bus, wat het reizen voor mensen met een beperking toegankelijk maakt. R-net haltes hebben luxe abri's met glazen wanden, geïntegreerde hemelwaterafvoer, digitale reisinformatieborden, comfortabele zitplaatsen en LED-verlichting. De voertuigen en haltes zijn comfortabel ingericht en herkenbaar vormgegeven, waardoor reizen met R-net aantrekkelijk is. De provincie Zuid-Holland heeft, vanuit haar rol als opdrachtgever van openbaar vervoer in Zuid-Holland, in samenwerking met de gemeente plannen opgesteld voor het opwaarderen van diverse bushaltes in Alblasserdam naar R-net kwaliteit.
Voor de bushalte Dam is naast een nieuwe inrichting en vormgeving van de bushaltes ook verschuiving van een bushalte en verplaatsing van de parkeerplaats voor het laden en lossen nodig. Voor de beide bushaltes aan weerszijden van de Dam biedt de beschikbare ruimte onvoldoende gelegenheid om hier een volwaardige R-nethalte aan te kunnen brengen. De oostelijke bushalte (voor de buslijnen naar Alblasserdam en Nieuw-Lekkerland) wordt in noordelijke richting (meer richting de Plantageweg) en aan de rijbaan aangebracht (bus halteert op de rijbaan). De westelijke bushalte (voor de buslijnen naar Rotterdam) wordt onder andere de haltekom uitgebreidt waardoor de combinatie met de bestaande parkeerplaats voor laden en lossen niet meer mogelijk en inpasbaar is. De parkeerplaats voor het laden en losssen aan de westzijde komt hiermee te vervallen. Aan de oostzijde wordt een nieuwe parkeerplaats voor laden en lossen aangebracht. Voor deze aanpassingen is het van belang de bushaltes ook de verkeerstechnische status van bushalte krijgen en dat op grond van de verkeersregels ook vrij worden gehouden om als bushaltete kunnen worden gebruikt; hetgeen ook geldt voor de parkeerplaats voor laden en lossen. Ook daarvoor is het van belang dat hieraan de verkeerstechnische status wordt gegeven zodat ander gebruik wordt verboden.
Dit verkeersbesluit heeft betrekking op de volgende maatregelen:
a. het aanwijzen van de bushalte aan de oostzijde van de Dam, net iets noordelijke dan de bestaande bushalte
b. het opheffen van de bestaande bushalte aan de oostzijde van de Dam (in combinatie met de bovenstaande nieuwe bushalte)
c. het aanwijzen van de bushalte aan de westzijde van de Dam (bestaande bushalte die behouden blijft)
d. het opheffen van de parkeergelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen aan de westzijde van de Dam
e. het aanwijzen van de parkeegelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen aan de oostzijde van de Dam
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alblasserdam bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de gemeente Alblasserdam.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moeten maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg conform een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Als ook andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt vervolgens aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Met dit verkeersbesluit worden de onderstaande doelstellingen nagestreefd.
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
* de nieuwe en de blijvende bushaltes en parkeerplaats voor laden en lossen komen op een voldoende veilige locatie en deze worden op voldoende veilige wijze ingericht;
* de situatie van alle maatregelen uit dit verkeersbesluit is gelegen in een 30 km/uur-zone waarbij zogenaamde verblijfsactiviteiten zoals bushalte en parkeerplaatsen op, aan of naast de rijbaan als acceptabel worden gezien; uitgangspunt hierbij is dat de nadruk ligt op veiligheid en lage snelheid en dat hierbij doorstroming van ondergeschikt belang is; oponthoudt van bijvoorbeeld het halteren van een bus of van het in- en uitrijden bij een parkeerplaats wordt binnen een 30 km/ur-zone als acceptabel gezien; passeerende weggebruikers dienen hier rekening mee te houden;
* de nieuwe bushalte aan de oostzijde van de Dam (maatregel a.) komt te liggen aan de rijbaan waarbij de bus halteert op de rijbaan; dit is binnen een 30 km/uur-zone een acceptabele veilige situatie die overeenkomt met de landelijk geformuleerde wegkenmerken van een 30 km/urzone; voor het overige verkeer is hier voldoende gelegenheid en ruimte om hier op een veilige wijze op te anticiperen;
* met het halteren op de rijbaan (maatregel a.) hoeven de bussen niet meer de haltekom in en uit te rijden; het halteren op de rijbaan geeft minder verkeersbewegingen en minder conflictsituaties met het overige verkeer is; hiermee wordt de situatie veiliger;
* de locatie van de nieuwe bushalte (maatregel a.) is gepositioneerd op voldoende afstand van de kruisingen en oversteekvoorzieningen; hierbij wordt opgemerkt dat de situatie is gelegen in een 30 km/uur-zone; hierbij is de veiligheid en het zicht tussen het kruisende verkeer en de bushalte op voldoende wijze gewaarborgd;
* de nieuwe bushalte (maatregel a.) komt te liggen aan de rijbaan waar in bestaande situatie niet geparkeerd wordt; met de aanwijzing als bushalte wordt parkeren op deze plek ook formeel verboden; op basis hiervan is de veiligheid op voldoende wijze gewaarborgd;
* de bestaande bushalte (maatregel b.) wordt opgeheven omdat deze locatie onvoldoende ruimte biedt om de bushalte op voldoende veilige wijze te kunnen inrichting als R-nethaltes en de bijbehorende voorzieningen; doordat op deze locatie geen veilige inrichting kan worden geboden die nodig zijn voor een R-nethalte is het mede gelet op de veiligheid noodzakelijk om deze bushalte te verplaatsen.
* met het opheffen van de bestaande (maatregel b.) verdwijnt hiermee op deze locatie de bewegingen voor het in- en uitrijden van de bussen van en naar de haltekom; hiermee wordt de situatie op deze locatie veiliger; tevens komen de verkeersbewegingen van het in- en uitrijden van de haltekom niet terug op de nieuwe locatie omdat daar sprake is van halteren op de rijbaan;
* de ruimte die voor het opheffen van de haltekom (maatregel b.) vrijkomt kan gebruikt worden voor het aanbrengen van een parkeerplaats voor laden en lossen; deze wijziging past bij de wegkenmerken van een 30 km/uur-zone en geeft mede gelet op de ervaringen van de bestaande parkeerplaats voor laden en lossen voldoende veiligheid;
* bij de bestaande bushalte aan de westzijde van de Dam (maatregel c.) wordt de inrichting van de haltekom en perron aangepast; dit is nodig omdat de bus in de huidige situatie niet goed langs het perron kan halteren waardoor er onveilige situaties kunnen ontstaan voor de gebruiker; Door de halte te lengen wordt het instappen voor de gebruiker veiliger.
* de bestaande bushalte aan de westzijde van de Dam (maatregel c.) blijft verder qua locatie behouden en daarmee blijft de veiligheid van deze bushalte eveneens gelijk; vanuit het verleden zijn voor het gebruik van deze bushalte geen situaties van onveiligheid bekend; mede op basis hiervan kan worden gesteld dat de situatie voldoende veilig is;
* deze bushale (maatregel c.) heeft een haltekom naast de rijbaan dat (als één van de opties) past binnen de wegkenmerken van een 30 k/uur-zone en geen onacceptabele gevaren oplevert; de inrichting van de haltekom wordt aangepast naar de richtlijnen van de provincie voor R-nethaltes, waarmee bussen op redelijk vlotte en met voldoende veiligheid de haltekom in en uit kunnen rijden; voor het overige verkeer is voldoende gelegenheid om hier op een veilige wijze op te anticiperen;
* bij de bushalte aan de westzijde van de Dam (maatregel c.) is niet gekozen voor het halteren op de rijbaan omdat dit wegvak regelmatig gebruikt wordt door vrijwillige brandweerlieden die zonder sirenes met spoed naar de brandweerkazerne moeten; om deze reden is elke vorm van oponthoudt onwenselijk; daar komt bij dat op deze locatie het mogelijk is om de haltekom op voldoende veilige wijze in te passen en daarmee het halteren op de rijbaan hier niet nodig is;
* daarbij biedt de locatie aan de westzijde (maatregelc.) onvoldoende gelegenheid om een bushalte aan de rijbaan met halteren op de rijbaan op een goede en veilige wijze in te passen met de richtlijnen van een R-nethalte; de situatie is gelegen in een bocht naar links waarmee de bus onvoldoende gelegenheid heeft om zich in rechte lijn langs de perronband te positioneren; met het toepassen van een haltekom blijkt dit beter inpasbaar te zijn;
* een derde argument voor een haltekom aan de westzijde (maatregel c.) is dat deze locatie wordt gebruikt voor wisselingen van buschauffeur waarbij de tijd van het halteren langer duurt en minder in verhouding is met de acceptabele tijd van oponthoudt voor het overige verkeer;
* de bestaande parkeerplaats voor het laden en lossen aan de westzijde van de Dam (maatregel d.) wordt opgeheven omdat deze locatie onvoldoende ruimte biedt voor een parkeerplaats voor laden en lossen in combinatie met een haltekom die aangepast wordt naar de richtlijnen van een R-nethalte; hierbij wordt opgemerkt dat aanpassing van de haltekom noodzakelijk is om deze bushalte als R-nethalte te kunnen behouden; met herinrichting van de haltekom kan geen veilige irichting meer worden geboden die nodig is voor een parkeerplaats voor laden en lossen; daarmee is het mede op basis van de veiligheid noodzakelijk de parkeerplaats voor laden en lossen op deze locatie op te heffen;
* de nieuwe parkeerplaats voor het laden en lossen aan de oostzijde van de Dam (maatregel e.) komt op de locatie van de op te heffen haltekom aan deze zijde; op deze locatie is voldoende beschikbare ruimte om een parkeerplaats voor laden en lossen op een voldoende veilige wijze in te kunnen richten; een parkeerplaats voor laden en lossen op deze locatie past binnen de wegkenmerken van een 30 km/uur-zone; de locatie ligt op voldoende afstand van de kruisingen; hierbij is de veiligheid en het zicht tussen het overige verkeer en de parkeerplaats voor laden en lossen op voldoende wijze gewaarborgd;
* om te zorgen dat de nieuwe locatie van de parkeerplaats voor laden en lossen aan de oostzijde van de Dam (maatregel e.) ook vrij blijft voor het parkeren ten behoeve van het laden en lossen, is het noodzakelijk om deze parkeerplaats voor dit doel aan te wijzen; daarmee wordt gebruik voor andere doeleinden verboden;
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
* alle maatregelen met bijbehorende inrichting voldoen aan de landelijk geformuleerde wegkenmerken die horen bij een 30 km/uur-zone;
* de inrichting van alle bushaltes en bijbehorende voorzieningen alsmede van de parkeerplaats voor laden en lossen voldoen aan de landelijke richtlijnen zoals onder andere vermeld in de diverse CROW-publicaties; hiermee wordt het in stand houden van de weg en de bruikbaarheid daarvan voldoende gewaarborgd;
* de inrichting van alle bushaltes en de bijbehorende voorzieningen voldoen tevens aan de richtlijnen van een R-nethalte, waarbij de bus redelijk vlot en veilig bij de halte kan komen; alsmede vlak langs de perronband voor vlotte instapmogelijkheden, mede voor mensen met een beperking.
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
* de maatregelen zijn vooral bedoeld voor een betere comfort, doorstroming en veiligheid van het openbaar-vervoernetwerk; de maatregelen geven meer vrijheid voor het busverkeer en voor de reizigers van het openbaar vervoer, inclusief mensen met een beperking;
* met verplaatsing van de parkeerplaats voor laden en lossen wordt de vrijheid voor het bevoorradingsverkeer behouden;
* de situatie is gelegen in een verblijfsgebied (30 km/uur-zone) waarbij enige oponthoud, zoals bij halteren op de rijbaan aan oostzijde van de Dam (maatregel a.) acceptabel is; de vrijheid van het overige verkeer blijft hiermee voldoende gewaarborgd;
* bij de bushalte aan de westzijde (maatregel c.) geldt dat de bussen in een haltekom naast de rijbaan halteren; het aantal verkeersbewegingen van het in- en uitrijden van de bussen van en naar de haltekom blijft gelijk; deze verkeersbewegingen blijven vergelijkbaar met de huidige situatie; dit heeft geen nadelige consequenties voor het overige verkeer; de vrijheid voor het overige verkeer blijft hierdoor gelijk.
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;
* het stimuleren en het faciliteren van het openbaar-vervoernetwerk draagt bij aan de milieudoelstellingen en het verbeteren van de luchtkwaliteit;
* de kans op overlast, hinder of schade door dit verkeersbesluit is niet aanwezig of verwaarloosbaar;
Het is daarom gewenst om bushaltes aan te wijzen aan de oostzijde en westzijde van de Dam (maatregel a. en c.), het aanwijzen van een parkeerplaats voor laden en lossen aan de oostzijde van de Dam (maatregel d.) alsmede het opheffen van de bushalte op de bestaande locatie aan de oostzijde (maatregel b.) en het opheffen van de bestaande parkeerplaats voor laden en lossen aan de westzijde (maatregel e.)
Een verkeersbesluit wordt na overleg genomen.
Zoals is bepaald in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de korpschef van het betrokken regionale politiekorps.
De politie heeft op 3 juni 2025 een schriftelijk advies gegeven en gaat akkoord met dit verkeersbesluit , met daarbij de volgende opmerking:
"... Bij de totstandkoming van dit verkeersadvies is van politiezijde meegewogen dat het door diverse partijen wenselijk wordt geacht om een bushalte te realiseren dan wel in stand te houden of aan te passen op het betrokken weggedeelte. Van politiezijde wordt bij de inrichting van de bushaltes wel aandacht gevraagd voor het realiseren van eventuele aanvullende maatregelen bij het halteren op de rijbaan, teneinde te voorkomen dat navolgend verkeersgedrag ontstaat of zou kunnen ontstaan: - Uitwijkend gemotoriseerd- en langzaam verkeer; - Inhalende bestuurders in of nabij bochten; - Onvoldoende zichtvelden van en/of voor overstekende voetgangers; - Geparkeerde voertuigen die opstelplaatsen blokkeren *Extra aandacht op instructie van chauffeurs van bussen die ten alle tijden de rijbaan vrij moeten maken bij calamiteiten voor doorgang hulpdiensten bij halteren op de rijbaan. ..."
Gezien voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen voor:
a. het aanwijzen van de bushalte aan de oostzijde van de Dam, net iets noordelijke dan de bestaande bushalte
b. het opheffen van de bestaande bushalte aan de oostzijde van de Dam (in combinatie met de bovenstaande nieuwe bushalte)
c. het aanwijzen van de bushalte aan de westzijde van de Dam (bestaande bushalte die behouden blijft)
d. het opheffen van de parkeergelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen aan de westzijde van de Dam
e. het aanwijzen van de parkeegelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen aan de oostzijde vande Dam
College van burgemeester en wethouders van Alblasserdam
Namens deze,
H. Schnitker
Domeindirecteur Fysiek
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: College van burgemeester en wethouders van Alblasserdam, Postbus 2, 2950 AA Alblasserdam .
Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:
Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-248619.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.