Gemeenteblad van Alblasserdam
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Alblasserdam | Gemeenteblad 2025, 248610 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Alblasserdam | Gemeenteblad 2025, 248610 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit aanwijzen en opheffen van bushaltes rondom de kruising Van Eesterensingel en Plantageweg Gemeente Alblasserdam
College van burgemeester en wethouders van Alblasserdam
In Alblasserdam hebben we regionale buslijnen die rijden onder de productformule R-net. Dit is een netwerk van openbaar-vervoerlijnen met comfortabele voertuigen die met hoge frequentie rijden en goede aansluitingen geven op andere buslijnen. Deze formule komt voort uit een samenwerkingsproject van overheden en vervoerders in de Randstad. Bij deze formule hoort een standaard-huisstijl, zowel voor de voertuigen alsook voor de inrichting van infrastructuur zoals de inrichting van bushaltes.
De samenwerkende R-net overheden hebben eisen vastgesteld waaraan R-net moet voldoen, waardoor het zich onderscheidt van regulier openbaar vervoer. R-net rijdt frequent, is betrouwbaar en toegankelijk. R-net rijdt stipt volgens de dienstregeling en biedt reizigers goede aansluitingen. Zowel de voertuigen als de haltes zijn ontworpen om toegankelijk te zijn voor alle reizigers. R-net haltes zijn voorzien van ribbeltegels op de grond en een gelijkvloerse instap naar de bus, wat het reizen voor mensen met een beperking toegankelijk maakt. R-net haltes hebben luxe abri's met glazen wanden, geïntegreerde hemelwaterafvoer, digitale reisinformatieborden, comfortabele zitplaatsen en LED-verlichting. De voertuigen en haltes zijn comfortabel ingericht en herkenbaar vormgegeven, waardoor reizen met R-net aantrekkelijk is. De provincie Zuid-Holland heeft, vanuit haar rol als opdrachtgever van openbaar vervoer in Zuid-Holland, in samenwerking met de gemeente plannen opgesteld voor het opwaarderen van diverse bushaltes in Alblasserdam naar R-net kwaliteit.
Voor de bushalte Plantageweg nu gelegen aan de Van Eesterensingel is door een nieuwe inrichting en vormgeving van de bushalte ook verplaatsing van de bushalte nodig.Voor de locatie van de zuidelijke bushalte voor de buslijnen naar Rotterdam en Dordrecht, biedt de beschikbare ruimte onvoldoende gelegenenheid om hier een volwaardige R-nethalte aan te kunnen brengen. De zuidelijke bushalte moet daarom worden verplaatst naar twee nieuwe bushaltes aan de Plantageweg, namelijk ten zuiden van de kruising voor de buslijn naar Rotterdam en ten noorden van de kruising voor de buslijn naar Dordrecht. De noordelijke bushalte voor de buslijnen naar Alblasserdam en Nieuw-Lekkerland blijft op dezelfde locatie en krijgt alleen een nieuwe inrichting. Voor deze aanpassingen is het van belang dat de bushaltes ook de verkeerstechnische status van bushalte krijgen en dat deze op grond van de verkeersregels ook vrij worden gehouden om te kunnen gebruiken als bushalte.
Dit verkeersbesluit heeft betrekking op de volgende maatregelen:
a. het aanwijzen van een bushalte aan de Plantageweg ten zuiden van de kruising Van Eesterensingel in de richting naar de Dam (een nieuwe bushalte)
b. het aanwijzen van een bushalte aan de Plantageweg ten noorden van de kruising Van Eestersingel in de richting naar de Randweg (een oude bushalte die opnieuw in gebruik wordt genomen)
c. het opheffen van de zuidelijke bushalte aan de Van Eesterensingel (in combinatie met de twee bovenstaande twee nieuwe bushaltes)
d. het aanwijzen van de noordelijke bushalte aan de Van Eesterensingel (bestaande bushalte die behouden blijft)
e. het opheffen van de bushalte aan de Plantageweg ten noorden van de kruising Van Eestersingel vanuit de richting Randweg (oude bushalte die al buiten gebruik is)
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Alblasserdam bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de Gemeente Alblasserdam.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moeten maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg conform een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Als ook andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt vervolgens aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Met dit verkeersbesluit worden de onderstaande doelstellingen nagestreefd.
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
* de nieuwe en de blijvende bushaltes komen op een voldoende veilige locatie en deze worden op voldoende veilige wijze ingericht;
* de nieuwe bushalte aan de Plantageweg ten zuiden van de Plantageweg (maatregel a.) komt te liggen in een 30 km/uur-zone en wordt uitgevoerd met halteren op de rijbaan; dit is binnen een 30 km/uur-zone een acceptabele veilige situatie die overeenkomt met de landelijk geformuleerde wegkenmerken van een 30 km/uur-zone; voor het overige verkeer is hier voldoende gelegenheid en ruimte om hier op een veilige wijze op te anticiperen.
* de locatie van de nieuwe bushalte (maatregel a.) is gepositioneerd op voldoende afstand van de bestaande voetgangersoversteekplaats die bij de kruising ligt; hierbij wordt opgemerkt dat de situatie is gelegen in een 30 km/uur-zone; hiermee is de veiligheid en het zicht tussen de voetgangersoversteekplaats en de bushalte op voldoende wijze gewaarborgd;
* de nieuwe bushalte (maatregel a.) komt te liggen op aan de rijbaan waar in bestaande situatie niet geparkeerd wordt; met de aanwijzing als bushlate wordt parkeren op deze plek ook formeel verboden; op basis hiervan is de veiligheid op voldoende wijze gewaarborgd;
* de bushalte aan de Plantageweg ten noorden van de Van Eesterensingel in de richting naar de Randweg (maatregel b.) ligt langs een gebiedsontsluitingsweg met maximumsnelheid van 50 km/uur en wordt uigevoerd met een haltekom naast de rijbaan; dit is een passende maatregel die overeenkomt met de landelijk geformuleerde wegkenmerken van een gebiedsontsluitingsweg; dit biedt een voldoende veilige situatie; voor het overige verkeer is voldoende gelegenheid om hier op een veilige wijze op te anticiperen;
* de haltekom wordt ingericht met de richtlijnen van de provincie voor R-nethaltes; met deze inrichting kunnen de bussen op redelijk vlotte wijze en met voldoende veiligheid de haltekom in- en uitrijden;
* deze bushalte (maatregel b.) is een voormalige bushalte die opnieuw in gebruik wordt genomen; vanuit het verleden zijn voor het gebruik van deze bushalte geen situaties van onveiligheid bekend; mede op basis hiervan kan worden gesteld dat de situatie voldoende veilig is;
* de beide nieuwe situatie aan de Plantageweg (maatregelen a. en b.) bieden ten opzichte van de huidige locatie aan de Van Eesterensingel meer ruimte voor een betere inpassing van de bushalte met de inrichting die bij een R-nethalte nodig is.
* de bestaande bushalte aan de zuidzijde van de Van Eesterensingel (maatregel c.) wordt opgeheven omdat deze locatie onvoldoende ruimte biedt om de bushalte op voldoende veilige wijze te kunnen inrichten als R-nethalte en de bijbehorende voorzieningen; doordat op deze locatie geen veilige inrichting kan worden geboden die nodig is voor een R-nethalte is het mede gelet op de veiligheid noodzakelijk om deze bushalte te verplaatsen;
* met het opheffen van deze bushalte (maatregel c.) verdwijnt hiermee op deze locatie de bewegingen voor het in- en uitrijden van de bussen van en naar de haltekom; hiermee wordt de situatie op deze locatie veiliger;
* de ruimte die door het opheffen van de haltekom (maatregel c.) vrijkomt kan deels gebruikt worden als parkeergelegenheid net als op het aansluitende gedeelte ervoor; hierbij zal ook een van de vrijkomende ruimte vrij blijven vanwege de aanwezigheid van een bestaande uitrit; deze wijziging past bij de wegkenmerken van een gebiedsontsluitingsweg en geeft mede gelet op de ervaring van het aansluitende gedeelte ervoor voldoende veiligheid;
* de bestaande bushalte aan de noordzijde van de Van Eesterensingel (maatregel d.) blijft behouden en daarmee blijft de veiligheid van deze bushalte eveneens gelijk; vanuit het verleden zijn voor het gebruik van deze bushalte geen situaties van onveiligheid bekend; mede op basis hiervan kan worden gesteld dat de situatie voldoende veilig is.
* deze bushalte (maatregel d.) heeft een haltekom naast de rijbaan dat past bij de wegkenmerken van een gebiedsontsluitingsweg en geen onacceptabele gevaren oplevert; de inrichting van de haltekom wordt aangepast naar de richtlijnen van de provincie voor R-nethaltes, waarmee de bussen op redelijke vlotte en met voldoende veiligheid de haltekom in en uit kunnen rijden; voor het overige verkeer is voldoende gelegenheid om hier op een veilige wijze op te anticiperen;
* de bushalte aan de Plantageweg ten noorden van de Van Eesterensingel vanuit de richting Randweg (maatregel e.) is een oude bushalte die al buiten gebruik is en nu ook definitief buiten gebruik blijft; hiermee is en blijft op deze locatie de bewegingen voor het in- en uitrijden van de bussen van en naar de haltekom verdwenen; hiermee is de situatie op deze locatie veiliger geworden;
* de ruimte die door het opheffen van de haltekom (maatregel e.) vrijkomt kan (nu definitief) gebruikt worden als parkeergelegenheid net als elders op deze weg; deze wijziging past bij de wegkenmerken van een gebiedsontsluitingsweg en geeft mede gelet op de ervaring van de rest van de weg voldoende veiligheid;
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
* alle maatregelen met bijbehorde inrichting voldoen aan de landelijk geformuleerde wegkenmerken die horen bij een weg in een 30 km/uur-zone en bij gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur
* de inrichting van alle bushaltes en bijbehorende voorzieningen voldoen aan de landelijke richtlijnen zoals onder andere vermeld in de diverse CROW-publicaties; hiermee wordt het in stand houden van de weg en de bruikbaarheid daarvan voldoende gewaarborgd;
* de inrichting van alle bushaltes en bijbehorende voorzieningen voldoen tevens aan de richtlijnen van een R-nethalte, waarbij de bus redelijk vlot en veilig bij de halte kan komen; alsmede vlak langs de perronband voor vlotte instapmogelijkheden, mede voor mensen met een beperking.
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
* de maatregelen zijn vooral bedoeld voor een betere comfort, doorstroming en veiligheid van het openbaar-vervoernetwerk; de maatregelen geven meer vrijheid voor het busverkeer en voor de reizigers van het openbaar vervoer, inclusief mensen met een beperking;
* met het opheffen van de bushaltes die niet meer nodig zijn (maatregelen c. en e.) wordt meer vrijheid gegeven aan het parkeren;
* Voor de nieuwe bushalte aan de Plantageweg ten zuiden van de Van Eesterensingel (maatregel a.) geldt dat deze is gelegen in een verblijfsgebeid (30 km/uur-zone) waarbij enige oponthoudt, zoals het halteren op de rijbaan, acceptabel is; de vrijheid voor het overige vekeer blijft hiermee voldoende gewaarborgd;
* voor de overige maatregelen (maatregelen b, c, d, en e.) geldt dat de bussen in een haltekom naast de rijbaan halteren; het aantal verkeersbewegingen van het in- en uitrijden van de bussen van en naar de haltekom blijft gelijk; deze verkeersbewegingen verplaatsen deels naar andere locaties maar blijven verder vergelijkbaar met de huidige situatie; dit heeft hierdoor geen nadelige consequenties voor overige verkeer; de vrijheid voor het overige verkeer blijft hierdoor gelijk.
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;
* het stimuleren en het faciliteren van het openbaar-vervoernetwerk draagt bij aan de milieudoelstellingen en het verbeteren van de luchtkwaliteit;
* de kans op overlast, hinder of schade door dit verkeersbesluit is niet aanwezig of verwaarloosbaar;
Het is daarom gewenst om bushaltes aan te wijzen voor de locaties aan de Plantageweg ten zuiden van de kruising Van Eesterensingel in de richting naar de Dam (maatregel a.), aan de Plantageweg ten noorden van de Van Eesterensingel in richting naar de Randweg (maatregel b.) en aan de noordelijke zijde van de Van Eesterensingel (maatregel d.), alsmede het opheffen van de bushaltes aan de zuidzijde van de Van Eesterensingel (maatregel c.) en aan de Plantageweg ten noorden van de kruising Van Eesterensingel vanuit de richting van de Randweg (maatregel e.).
Een verkeersbesluit wordt na overleg genomen.
Zoals is bepaald in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de korpschef van het betrokken regionale politiekorps.
De politie heeft op 3 juni 2025 een schriftelijk advies gegeven en gaat akkoord met dit verkeersbesluit, met daarbij de volgende opmerking:
"... Bij de totstandkoming van dit verkeersadvies is van politiezijde meegewogen dat het door diverse partijen wenselijk wordt geacht om een bushalte te realiseren dan wel in stand te houden of aan te passen op het betrokken weggedeelte. Van politiezijde wordt bij de inrichting van de bushaltes wel aandacht gevraagd voor het realiseren van eventuele aanvullende maatregelen bij het halteren op de rijbaan, teneinde te voorkomen dat navolgend verkeersgedrag ontstaat of zou kunnen ontstaan: - Uitwijkend gemotoriseerd en langzaam verkeer; - Inhalende bestuurders in of nabij bochten; - Onvoldoende zichtvelden van en/of voor overstekende voetgangers; - Geparkeerde voertuigen die opstelplaatsen blokkeren. * Extra aandacht op instructie van chauffeurs van bussen die ten alle tijden de rijbaan vrij moeten maken bij calamiteiten voor doorgang hulpdiensten (OGS) bij halteren op de rijbaan. ..."
Gezien voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen voor:
a. het aanwijzen van een bushalte aan de Plantageweg ten zuiden van de kruising Van Eesterensingel in de richting naar de Dam (een nieuwe bushalte)
b. het aanwijzen van een bushalte aan de Plantageweg ten noorden van de kruising Van Eestersingel in de richting naar de Randweg (een oude bushalte die opnieuw in gebruik wordt genomen)
c. het opheffen van de zuidelijke bushalte aan de Van Eesterensingel (in combinatie met de twee bovenstaande twee nieuwe bushaltes)
d. het aanwijzen van de noordelijke bushalte aan de Van Eesterensingel (bestaande bushalte die behouden blijft)
e. het opheffen van de bushalte aan de Plantageweg ten noorden van de kruising Van Eestersingel vanuit de richting Randweg (oude bushalte die al buiten gebruik is)
De maatregelen worden op straat aangeduid met de wettelijke bepalingen die horen bij het aanwijzen van bushaltes en het opheffen van bushaltes.
College van burgemeester en wethouders van Alblasserdam
Namens deze,
H. Schnitker
Domeindirecteur Fysiek
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: college van burgemeester en wethouders van Alblasserdam, Postbus 2, 2950 AA Alblasserdam.
Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:
Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-248610.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.