Verkeersbesluit gemeente Amersfoort, wijk Zonnehof: Instellen maximumsnelheid 30 km/u op de Snouckaertlaan

Zaak nr. DIR/SO/1960099

Burgemeester en wethouders,

INLEIDING

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 21 februari 2024 is deze bevoegdheid in het Bevoegdhedenbesluit Gemeente Amersfoort 2024 door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de afdelingsmanager Stad en Ontwikkeling.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

- De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

- Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie.

Motivering

De Snouckaertlaan is een weg als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994. De Snouckaertlaan ligt volledig binnen de bebouwde kom van Amersfoort en de weg is tevens in beheer bij de gemeente Amersfoort. De gemeentelijke wegencategorisering van Amersfoort sluit aan op de categorisering zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig Wegverkeer. De Snouckaertlaan is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. Op een gebiedsontsluitingsweg is de verblijfsfunctie ondergeschikt aan de verkeersfunctie.

Verder is op de Snouckaertlaan een eenrichtingsweg ingesteld middels de plaatsing van verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV, in combinatie met een onderbord “uitgezonderd (brom)fietsers”. Los van de uitzondering kunnen bestuurders uitsluitend vanaf de Utrechtseweg op de Snouckaertlaan komen. Deze eenrichtingsweg beperkt de mate waarin de Snouckaertlaan gebruikt kan worden als doorgaande route voor met name autoverkeer.

In 2020 is door de gemeenteraad van Amersfoort de “Gebiedsvisie Amersfoort Centraal” vastgesteld. Doel van deze visie is om een goed functionerend Stationsplein, een fijne verblijfsruimte en een gastvrije en levendige route van station naar de binnenstad te creëren. Deze visie is in december 2021 uitgewerkt in een voorlopig ontwerp dat door het college is vastgesteld.

De Snouckaertlaan vormt een belangrijke route vanaf het station richting de Binnenstad voor langzaam verkeer. Vooral voetgangers en fietsers maken veel gebruik van de straat. Daarom is de Snouckaertlaan, als onderdeel van het eerste deelgebied binnen het voorlopige ontwerp, uitgewerkt tot een definitief ontwerp binnen de visie voor het stationsgebied.

Om uitvoering te geven aan de visie, wordt de Snouckaertlaan ingericht als fietsstraat met een maximumsnelheid van 30 km/u. Daarbij wordt de rijbaan van de weg versmald, waardoor langs de rijbaan meer ruimte komt voor de voetgangers en groenvakken. Daarnaast zorgt de fietsstraat inrichting en het verlagen van de maximumsnelheid ook voor een verkeersveiligere route voor de fietser tussen de binnenstad en het station.

Met het inrichten van de Snouckaertlaan als fietsstraat, en de daarbij horende infrastructurele aanpassingen, wordt de weg dusdanig aangepast dat de maximumsnelheid van 30 km/u redelijkerwijs voortvloeit uit de inrichting van de weg.

Om op de Snouckaertlaan een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen wordt de Snouckaertlaan onderdeel gemaakt van de 30 km/u zone van de Burgemeester de Widtstraat. Dit wordt gedaan door middel van het plaatsen van verkeersbord A1-30 (begin zone) en A1-30 (einde zone) van bijlage 1 van het RVV 1990. Daarnaast worden deze borden op de aansluiting van de Burgemeester De Widtstraat verwijderd. De eenrichtingsweg op de Snouckaertlaan blijft verder in stand, inclusief de daarop geldende uitzondering voor (brom)fietsers.

Door het toepassen van een fietsstraat inrichting wordt het kleine stuk verplicht fietspad aan de zuidkant van de aansluiting van de Snouckaertlaan op de Utrechtseweg opgeheven. Dit wordt gedaan middels het verwijderen van bord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990.

Met de hiervoor genoemde maatregelen moet de Snouckaertlaan een mooie entree worden voor bezoekers van de binnenstad die vanaf het station komen.

De maatregelen zijn middels een participatieproces met bewoners van de straat tot stand gekomen. Bewoners zijn vanaf medio 2023 actief betrokken geweest bij het proces om te komen tot een definitief ontwerp.

Belangenafweging

Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 strekt de hiervoor genoemde maatregel tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan. Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer komt in het geding met het uitvoeren van deze verkeersmaatregel.

Door de realisatie van de in dit besluit genoemde maatregelen wordt de verkeersveiligheid op de Snouckaertlaan verbeterd, vooral voor langzaam verkeer. Ook wordt voor dit langzame verkeer (met name fietsers en voetgangers) de Snouckaertlaan een aantrekkelijkere route om te gebruiken tussen het station en het centrum. Hierdoor verbeterd voor deze verkeersdeelnemers de bruikbaarheid van de weg.

Gelet op het hiervoor genoemde wordt het belang van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan van groter belang geacht dan de beperkte mate waarin het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt.

De in dit verkeersbesluit genoemde maatregelen leiden niet tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen.

Advies politie

De gemandateerde verkeersspecialist van de politie Midden-Nederland heeft geadviseerd over het voorgenomen verkeersbesluit. Deze heeft aangegeven positief te adviseren op de voorgestelde verkeersmaatregel.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:

- middels het plaatsen en verwijderen van begin/einde zoneborden A1-30 van bijlage 1 van het RVV op de Snouckaertlaan een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen.

- middels het verwijderen van verkeersbord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990, het verplicht fietspad aan de zuidkant van de aansluiting van de Snouckaertlaan op de Utrechtseweg op te heffen. 

Situatieschets

Inwerkingtreding

Dit verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekendgemaakt, is verstreken. De daadwerkelijke uitvoering van het besluit geldt zodra de situatie als in de situatieschets is ingericht.

Communicatie

Dit verkeersbesluit wordt gepubliceerd in de Gemeenteberichten.

Burgemeester en wethouders van Amersfoort,

Namens dezen,

J.W. Boelhouwers

Afdelingsmanager Stad & Ontwikkeling

Amersfoort, 21 januari 2025

Iedere belanghebbende die door dit besluit rechtstreeks in zijn belang is getroffen, kan ingevolge van het bepaalde in de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) na bekendmaking hiervan binnen zes weken een gemotiveerd bezwaarschrift hiertegen indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 4000, 3800 EA Amersfoort. Het bezwaarschrift moet op grond van artikel 6:5 van de Algemene Wet Bestuursrecht zijn ondertekend en zijn gedateerd en ten minste uw naam en adres vermelden, een omschrijving van dit besluit en de gronden van het bezwaar. Burgemeester en wethouders verzoeken u in het bezwaarschrift een telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Informatie hierover vindt u op de site.

 

Naar boven