Gemeenteblad van Zwolle
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zwolle | Gemeenteblad 2025, 24663 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zwolle | Gemeenteblad 2025, 24663 | beleidsregel |
Beleidsregel evenementen in de open lucht 2024
In artikel 3:19, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht is geregeld dat een bestuursorgaan bevordert dat een aanvrager van een vergunning in kennis wordt gesteld van andere op de aanvraag te nemen besluiten, waarvan het bestuursorgaan redelijkerwijs kan aannemen dat deze nodig zijn voor de door de aanvrager te verrichten activiteit. Dit is een inspanningsverplichting. Dit artikel geldt natuurlijk ook voor evenementen waarvoor soms naast de evenementenvergunning ook andere vergunningen of toestemmingen nodig zijn. Van belang is de algemene zorgplicht voor de fysieke leefomgeving die is opgenomen in afdeling 1.3 van de Omgevingswet die voor evenementen van toepassing kan
De gemeente zal aanvragers kort na indiening van de vergunningaanvraag dan ook wijzen op andere relevante wetgeving, vergunningen of andere vereiste toestemmingen...
Deze beleidsregel geeft een nadere invulling aan artikel 1:2 tot en met 1:8, artikel 2.24 en 2:25 en artikel 4.6 van de Algemene Plaatselijke Verordening Zwolle.
De beleidsregel evenementen 2024 heeft tot doel het creëren van kaders waarbinnen vergunningverlening mogelijk is. Dat geeft duidelijkheid aan organisatoren en aan de inwoners van Zwolle.
Deze beleidsregel is van toepassing op evenementen die in de open lucht plaatsvinden, ook als deze evenementen (mede) in een tijdelijke tent plaatsvinden. Evenementen die in een gebouw plaatsvinden worden in deze beleidsregel niet meegenomen. Deze activiteiten worden gereguleerd in het Omgevingsplan, de Bouwregelgeving en de APV wanneer sprake is van openbare orde aspecten.
Evenementen dienen jaarlijks uiterlijk 1 september bij de gemeente aangemeld te worden. In de melding moeten in ieder geval opgenomen zijn de locatie(s), de datum/data en tijden waarop het evenement zal plaatsvinden inclusief op- en afbouw, een korte omschrijving van het evenement en het verwachte aantal bezoekers op het drukste moment.
Jaarlijks moeten de organisatoren van terugkerende en nieuwe evenementen een opgave doen, waarin zij de datum van het evenement voor het jaar daarop aangeven. Om voor de evenementenkalender een goede beoordeling te kunnen doen is nodig dat de organisator informatie over het evenement verstrekt. Daarom moeten in ieder geval in de melding zijn opgenomen de locatie(s), datum/data en tijden waarop het evenement plaatsvindt en de data van op- en afbouw, een korte omschrijving en typering van het evenement en het verwacht aantal bezoekers op het drukste moment.
Doel is om in een vroegtijdig stadium te kunnen sturen op de evenementenplanning voor het komende kalenderjaar en vervolgens een overzicht daarvan te kunnen publiceren.
De evenementenkalender wordt uiterlijk 1 november vastgesteld door het college van Burgemeester en wethouders.
Na vaststelling van de evenementenkalender is de datum voor het betreffende evenement in principe gereserveerd. Wel moeten de aanvragen voor de vergunningen door de aanvragers tijdig gedaan worden (zie artikel 9) en deze aanvragen moeten ook ontvankelijk zijn en nog getoetst worden
Met andere woorden: de plaatsing van een evenement op de evenementenkalender betreft alleen de reservering van dat evenement voor die specifieke datum.
Indien niet tijdig een ontvankelijke vergunningaanvraag is ingediend, kan de burgemeester besluiten dat de reservering zoals bedoeld in lid 3 van dit artikel, wordt ingetrokken.
Een aanvraag om vergunning die is ontvangen ná vaststelling van de evenementenkalender kan, na toetsing daarvan, overigens wel gehonoreerd worden als deze nieuwe aanvraag voldoet aan de bepalingen van deze beleidsregel en het gemeentelijk evenementenbeleid en de evaluatie daarvan in 2015.
Evenementen worden verdeeld in de volgende categorieën:
De beleidsregel spreekt over twee categorieën evenementen:
Grootschalige evenementen zijn evenementen voor 5.000 bezoekers of meer per dag, die pas gehouden kunnen worden na het treffen van fysieke maatregelen en waarbij doorgaans het risico van met betrekking tot de openbare orde en veiligheid groot is. Dit staat los van de geluidsbelasting van het evenement. In deze beleidsregel worden als grootschalige evenementen ook aangeduid die evenementen waarbij op basis van het bepaalde in artikel 8 van deze beleidsregel een maximale equivalente geluidsbelasting tussen 71 dB(A)/85 dB(C) en 85 dB(A)/95 dB(C) is toegestaan. Dit staat dus los van het bezoekersaantal dan wel de te treffen fysieke maatregelen.
Overige evenementen zijn evenementen met minder dan 5.000 bezoekers per dag, waarbij een maximale equivalente geluidsbelasting van 70 dB(A)/84 dB(C) is toegestaan, of culturele evenementen in de zin van artikel 1, sub l en artikel 8, lid 3 van deze beleidsregel, waarbij een maximale equivalente geluidsbelasting van 75 dB(A)/89 dB(C) is toegestaan;
Voor het houden van grootschalige evenementen zijn de volgende locaties aangewezen: Grote Markt, Grote Kerkplein, Melkmarkt, Rodetorenplein, manifestatieterrein Park de Wezenlanden, het gebied begrensd door de Grote Voort en de A28 (voormalig ROVA terrein), de locatie op of nabij de Wijthmenerplas en een aantal locaties in de Spoorzone.
Voor het houden van overige evenementen zijn, naast de locaties als bedoeld in het eerste lid, alle pleinen, straten, parken en singels binnen de buitenste stadsgrachten van de binnenstad, en de stadsgrachten aangewezen. Buiten de binnenstad zijn voor overige evenementen aangewezen alle straten, pleinen, parken en singels en de omgeving van winkelcentra in de wijken.
Naast de in dit artikel genoemde locaties voor het houden van overige evenementen zijn tevens aangewezen de locaties op en nabij de Agnietenplas en de Milligerplas. Op deze locaties zijn deze evenementen slechts toegestaan indien deze niet strijdig zijn met de in het gebied voorkomende natuurwaarden.
Deze beleidsregel is van toepassing op alle buitenlocaties in de gemeente Zwolle. In dit artikel worden de locaties benoemd waar evenementen mogen plaatsvinden.
Locaties waar grootschalige evenementen kunnen worden gehouden zijn de Grote Markt, het Grote Kerkplein, de Melkmarkt en het Rodetorenplein in de binnenstad, park de Wezenlanden, in het buitengebied de locatie op en nabij de Wijthmenerplas, het terrein in Voorsterpoort (voormalig ROVA terrein) en een aantal locaties in de Spoorzone.
Loopevenementen, wielerwedstrijden of andere sportwedstrijden en/of optochten hebben een groot en lang parcours. Dit soort evenementen kan daarom niet verbonden worden aan één specifieke locatie. Reden om te bepalen dat deze evenementen op alle straten, pleinen, parken en singels buiten de binnenstad mogen plaatsvinden. Dit geldt ook voor de overige evenementen buiten de binnenstad.
De introductieweek van de nieuwe studenten, de Bruisweken, maakt voor het overnachten van de studenten en het houden van activiteiten in die week gebruik van sportpark de Marslanden. Daarom is deze locatie opgenomen als evenementenlocatie voor de Bruisweken.
De ervaring die de afgelopen jaren is opgedaan, leert dat een binnenstedelijke locatie als park de Wezenlanden niet geschikt is voor grootschalige dance en/of house evenementen (Electronic Dance Music). Daarom zijn dergelijke evenementen hier niet toegestaan.
Op de locaties Agnietenplas en Milligerplas zijn slechts overige evenementen toegestaan. Deze mogen niet strijdig zijn met de in het gebied voorkomende natuurwaarden. Dit zal per vergunningaanvraag getoetst worden.
Artikel 6 Maximum aantal evenementen
Voor de locaties als bedoeld in artikel 5, eerste lid, sub A (behalve de locaties op of nabij de Wijthmenerplas en het voormalige ROVA terrein), geldt dat per locatie maximaal acht grootschalige evenementen per jaar zijn toegestaan. Hierbij geldt bij meerdaagse evenementen dat elke evenementendag telt als één evenement.
De zomerkermis, de Blauwvingerdagen, Winters Zwolle en de intocht van Sinterklaas in de binnenstad worden beschouwd als afzonderlijke evenementen die niet meetellen in het maximum aantal evenementen zoals bedoeld in het eerste lid, zolang deze evenementen worden gehouden zonder muziek als inhoud. Op deze evenementen zijn de bepalingen, zoals genoemd in artikel 7 en artikel 8 van deze beleidsregel van toepassing. De zomerkermis duurt maximaal tien dagen (exclusief op- en afbouw), de Blauwvingerdagen duren maximaal vier dagen.
Deze bepaling geeft aan dat een locatie in de binnenstad maximaal acht keer per jaar gebruikt mag worden ten behoeve van een grootschalig evenement.
Op de locatie op of nabij de Wijthmenerplas zijn per jaar per locatie acht evenementen toegestaan, waarvan maximaal drie grootschalige evenementen. Evenementen zijn niet toegestaan in de zomervakantie van het voortgezet onderwijs in de regio Noord, zoals vastgesteld door de Rijksoverheid.
Op het ROVA terrein mogen jaarlijks maximaal drie grootschalige evenementen worden gehouden. Het terrein is een bedrijventerrein zodat door het college bij de behandeling van de aanvragen rekening wordt gehouden met de bedrijfsvoering van de bedrijven. Vooralsnog geldt dit tot 1 januari 2027.
Voor de locatie op en nabij de Agnietenplas en Milligerplas geldt dat per jaar maximaal acht overige evenementen zijn toegestaan per locatie.
De komende tijd wordt de locatie Spoorzone verder ontwikkeld en zijn ook evenementen toegestaan. De Spoorzone is daartoe verdeeld in vier verschillende zones met elk een eigen evenementenregime. Dit is concreet en gedetailleerd uitgewerkt in bijlage 3 bij deze beleidsregel.
Lid 7 van dit artikel bepaalt dat voor de zomerkermis, de Blauwvingerdagen, Winters Zwolle en de intocht van Sinterklaas in de binnenstad het maximumstelsel niet van toepassing is. Deze bepaling is gericht op de locaties in de binnenstad. Ook voor de zomerkermis geldt op basis van deze bepaling dat deze niet meetelt in het aantal toegestane grootschalige evenementen in het park.
Voor dorpsfeesten waarbij vrijwel de gehele buurt participeert, zoals het Spoolderfeest en de Grassparty in Wijthmen, geldt dat het gebruik van geluidsversterkende apparatuur om 01.00 uur beëindigd dient te zijn. Uiterlijk 01.30 uur dient het evenement afgelopen te zijn en dienen de schenkpunten gesloten te zijn.
Het benoemen van eindtijden geeft duidelijkheid voor bewoners en organisatoren.
Voor zondag tot en met donderdag geldt als eindtijd van het evenement 23:30 uur. De geluidsinstallatie moet dan om 23.00 uur uitgeschakeld zijn, de schenkpunten moeten om 23:30 uur gesloten zijn.
Op vrijdag en zaterdag geldt als eindtijd van het evenement 00:30 uur. De geluidsinstallatie moet om 00:00 uur uitgeschakeld zijn, de schenkpunten moeten om 00:30 uur gesloten zijn.
De komende tijd wordt de locatie Spoorzone verder ontwikkeld en zijn ook evenementen toegestaan. De Spoorzone is daartoe verdeeld in vier verschillende zones met elk een eigen evenementenregime. Dit is concreet en gedetailleerd uitgewerkt in bijlage 3 bij deze beleidsregel.
Voor het carnaval, Koningsdag en Bevrijdingsdag in de binnenstad is de eindtijd 00.00 uur (einde schenken en evenement 00.30 uur). Voor twee volksfeesten gelden uitzonderingen: het Straatfestival en Koningsnacht in de binnenstad (einde gebruik geluidsversterkende apparatuur 01.00 uur en einde schenken en evenement 01.30 uur). Voor de carnavalstent is een maatwerkregeling opgenomen.
Voor de Zwolse zomerkermis geldt een regime dat grotendeels maar niet geheel aansluit op de generieke eindtijden. Voor dorpsfeesten met een zeer grote lokale betrokkenheid en participatie gelden ruimere eindtijden.
Bij de evenementen in Zwolle wordt een onderscheid gemaakt tussen grootschalige evenementen en overige evenementen. Voor de grootschalige evenementen bij de Wijthmenerplas is 75 dB(A)/90 dB(C) de maximale geluidsnorm. Voor de overige locaties voor grootschalige evenementen ligt de geluidsbelasting tussen 71 dB(A)/85 dB(C) en 85 dB(A)/95 dB(C).
Voor overige evenementen geldt dat de maximale equivalente geluidsbelasting 70 dB(A)/84 dB(C) is. Bij de Wijthmenerplas is dat 70 dB(A)/80 dB(C). Voor de culturele evenementen in het Ter Pelkwijkpark geldt een maximale geluidsbelasting van 75 dB(A)/89 dB(C), omdat bij dergelijke evenementen de nadruk niet op muziek ligt.
De komende tijd wordt de locatie Spoorzone verder ontwikkeld en zijn ook evenementen toegestaan. De Spoorzone is daartoe verdeeld in vier verschillende zones met elk een eigen evenementenregime. Dit is concreet en gedetailleerd uitgewerkt in bijlage 3 bij deze beleidsregel. De geluidsbelasting wordt gemeten op de gevels van de dichtstbijzijnde geluidsgevoelige objecten (veelal woningen) of op de in de vergunning vastgestelde referentiepunten. Zo kan per evenement worden bepaald wat de beste oplossing is voor de toegestane geluidsbelasting om op die manier een zo goed mogelijke balans tussen rust en reuring te bereiken. Voor de wijze van meten wordt het Meetprotocol geluid bij evenementen gemeente Zwolle gehanteerd.
Op 5 juli 2016 heeft het college de “Notitie Geluid bij evenementen” vastgesteld (bijlage 2). Op grond van deze notitie wordt voor alle evenementen een equivalente geluidsnorm gehanteerd met een bandbreedte tussen 70 en 85 dB(A) aan de gevel. De ondergrens is 70 dB(A) omdat – uitgaande van een gevelisolatie van 20 dB - bij een dergelijke gevelwaarde de binnenwaarde 50 dB(A) bedraagt en er geen verstoring van de spraakverstaanbaarheid in de woning is. De bovengrens is 85 dB(A) op de gevel, omdat er dan door het achtergrondniveau van het publiek, een goede beleving van de muziek is en omdat deze norm maatschappelijk gezien wordt geaccepteerd. Voor de bastonen, uitgedrukt in dB(C), hanteren wij een maximum verschil van 14 tussen dB(A) en dB(C), waarbij de maximaal te vergunnen dB(C) waarde 95 bedraagt. Dit verschil geeft een goed evenwicht tussen de hoge en lage tonen.
Bij het bepalen van de daadwerkelijk te vergunnen geluidsnorm binnen de bandbreedte worden de volgende criteria toegepast met als uitgangspunt dat niet meer geluid wordt toegestaan dan nodig is voor het aangevraagde evenement
Voor de evenementen op of nabij de Wijthmenerplas is de maximale norm 75 dB(A)/90 dB(C).
Al een ruim aantal jaren wordt indien nodig vóór aanvang van het evenement door de geluidsmedewerkers van de gemeente Zwolle voor aanvang van het evenement het geluid “ingeregeld”, dat wil zeggen dat in samenwerking tussen de organisator en de gemeente het niveau van het geluid wordt ingesteld, zodanig dat de gestelde geluidsnormen niet worden overschreden.
Op het gebied van geluid bij openluchtevenementen vinden landelijk en Europees regelmatig ontwikkelingen plaats. De gemeente Zwolle volgt deze ontwikkelingen nauwlettend. Bijvoorbeeld het convenant Preventie Gehoorschade. Dit convenant is een afspraak tussen onder andere de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de vereniging van evenementenmakers (VVEM), de vereniging Nederlandse Poppodia en –Festivals (VNPF), VeiligheidNL en de GGD GHOR Nederland. Doel is het voorkomen van het ontstaan van gehoorschade bij bezoekers van evenementen en festivals door versterkt geluid. Het convenant richt zich dus op de bezoekers van evenementen en niet op de omwonenden. In december 2023 is het vierde convenant gesloten. Hoewel de gemeente geen partij is bij het convenant, vindt de gemeente het vanuit het oogpunt van gehoorbescherming voor de bezoekers van grootschalige muziekevenementen wel belangrijk dat wordt voldaan aan het doel van het convenant. In de Nota Evaluatie evenementenbeleid van maart 2015 staat daarom dat organisatoren van grootschalige evenementen zich moeten aansluiten bij het convenant willen zij in aanmerking komen voor een vergunning. Dit is in deze beleidsregel geconcretiseerd door op te nemen dat vergunningen voor grootschalige evenementen slechts worden verstrekt aan organisatoren die het convenant als uitgangspunt hanteren. Op die manier kunnen de doelstellingen van het convenant worden bereikt zonder dat evenementenorganisatoren verplicht worden lid te worden van de VVEM of de VNPF. Concreet betekent dit evenementenorganisatoren verantwoord met geluid moeten omgaan en dat ze geluidniveaus hanteren die passen bij de omgeving, omstandigheden en doelgroep. Dit betekent dat de gemeente per evenement toetst welk geluidsniveau voor het betreffende evenement adequaat is en dat dus niet automatisch het maximaal toegestane geluidsniveau wordt vergund.
Mede met het oog hierop is in dit artikel opgenomen dat een akoestische rapportage kan worden gevraagd als onderbouwing van de door aanvrager aangevraagde geluidsruimte en dat we het geluidsontwerp betrekken bij onze afweging welk geluidsniveau wordt vergund. Van deze bevoegdheid wordt in ieder geval gebruik gemaakt bij grootschalige evenementen en als het bestemmingsplan een geluidsplan voorschrijft. Uit het geluidsplan moet blijken hoe de organisator er voor zorgt dat aan de geluidsnorm kan worden voldaan.
In de vergunning voor evenementen wordt verder opgenomen dat bezoekers tijdens het evenement in staat moeten worden gesteld om adequate gehoorbescherming - met een demping van minimaal 15 dB(A) - aan te schaffen. Bezoekers moeten daarover actief worden geïnformeerd, zowel vóór als tijdens het evenement. In de voorbereiding voor de vergunning voor evenementen wijzen wij de organisatoren van grootschalige muziekevenementen actief op het convenant en de I love my ears campagne. Daarnaast wijzen wij de organisatoren op het convenant als wij met hen communiceren over (de melding voor) de opname in de evenementenkalender. We geven daarbij aan dat, naast het Zwolse geluidsbeleid, moet worden voldaan aan het convenant Preventie Gehoorschade.
Bij het indienen van een aanvraag om evenementenvergunning moet een duurzaamheidsplan worden overgelegd, waarin wordt aangegeven hoe en op welke wijze de aanvrager maatregelen treft om schade aan het milieu te voorkomen dan wel zoveel mogelijk te beperken. In ieder geval is het verboden om tijdens evenementen gebruik te maken van wegwerpplastic en moet worden voldaan aan de landelijke wetgeving over dit onderwerp.
Onverminderd de toepasselijkheid van artikel 3, moet een aanvraag voor een vergunning voor een grootschalig evenement ten minste twaalf weken voorafgaand aan het evenement worden ingediend. Een aanvraag voor een vergunning voor een overig evenement moet ten minste acht weken voorafgaand aan het evenement worden ingediend.
De behandeling van aanvragen om een evenementenvergunning dient zorgvuldig te gebeuren. Daarvoor is tijd nodig. Tijd voor de gemeente om de aanvraag adequaat af te af te handelen, maar ook om aanvragen én verleende vergunningen tijdig te publiceren. Tijdige publicatie is belangrijk om derde-belanghebbenden op een juiste manier te kunnen betrekken in het vergunningverleningsproces. Om deze reden moeten aanvragen om grootschalige evenementen ten minste twaalf weken voorafgaand aan het evenement worden gedaan en aanvragen voor overige vergunningen ten minste acht weken voorafgaand aan het evenement.
Deze bepaling regelt hoe een aanvraag voor een vergunning moet worden ingediend (middels een aanvraagformulier) en binnen welke termijn de aanvraag moet worden ingediend. Met deze bepaling wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheid om ingevolge artikel 1.3, tweede lid, vergunningaanvragen aan te wijzen waarvoor de termijn voor de indiening van een aanvraag wordt verlengd. De reden hiervoor is dat de gebruikelijke voorgeschreven termijn uit de APV (artikel 1.3, eerste lid) van vier weken in sommige gevallen te kort is gebleken voor een juiste beoordeling van een aanvraag. Daarnaast speelt mee dat de termijn van vier weken ook te kort is gebleken om de belanghebbenden tijdig te kunnen informeren.
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker in alle geledingen van het maatschappelijk leven. Dat geldt ook voor evenementen. Daarom vraagt de gemeente als onderdeel van de vergunningaanvraag een duurzaamheidsplan waarin wordt aangegeven hoe en op welke wijze de aanvrager maatregelen treft om schade aan het milieu te voorkomen dan wel zoveel mogelijk te beperken. Vanwege de grote impact op het milieu is het verboden om tijdens evenementen gebruik te maken van wegwerpplastic en moet worden voldaan aan de geldende landelijke wetgeving hierover.
Jaarlijks moeten de organisatoren van terugkerende evenementen een opgave doen, waarin zij de datum van het evenement het jaar daarop reserveren. Zie de toelichting op artikel 3 van deze beleidsregel.
De definitieve aanvraag kan op een later tijdstip ingediend worden, te weten twaalf weken voorafgaand aan het evenement als het een grootschalig evenement betreft en acht weken indien het een overig evenement betreft.
Artikel 10 Voorschriften vergunning
Deze bepaling geeft aan welke voorschriften aan een vergunning kunnen worden verbonden.
Per evenement zal gekeken worden welke fysieke maatregelen op de locatie nodig zijn.
De verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van deze fysieke maatregelen ligt bij de organisator. De maatregelen zullen als voorschrift in de vergunning opgenomen worden.
Verder wordt in dit artikel de mogelijkheid geschapen om voor evenement specifieke inrichtingseisen te stellen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de situering van het podium of de podia, de situering van de geluidsinstallatie en de situering van de toiletunits. Met behulp van deze mogelijkheid kan per evenement de meeste optimale opstelling gekozen worden waarbij wordt aangesloten op de technische mogelijkheden.
De gemeente Zwolle legt een zero-tolerance beleid op bij de grote festivals. Organisatoren moeten aantoonbaar maatregelen nemen hoe zij drugs weren van hun evenement en zichtbaar op het festivalterrein aangeven dat er een zero-tolerance beleid geldt.
Zwolle wil dat duurzaamheid onderdeel wordt van de organisatie van evenementen. Daarom is aan dit artikel toegevoegd dat voorschriften kunnen worden gesteld voor te treffen maatregelen om schade aan het milieu te voorkomen dan wel zoveel mogelijk te beperken.
In het tweede lid zijn voorschriften opgenomen voor het schenken van zwakalcoholhoudende dranken.
Vanuit het oogpunt van openbare orde en veiligheid kunnen voorschriften worden gesteld over het gebruik van alternatieven voor glas tijdens het evenement. Hierbij moet men rekening houden met het feit dat voor het schenken van zwakalcoholhoudende dranken, naast de evenementenvergunning, tevens een ontheffing op grond van artikel 35 van de Alcoholwet is vereist.
In bijzondere gevallen kan de burgemeester afwijken van de bepalingen van deze beleidsregel. De burgemeester houdt daarbij zoveel mogelijk rekening met de bepalingen van deze beleidsregel.
Deze bepaling is opgenomen om speciale gelegenheden met een zeer bijzonder karakter, die eenmalig zijn mogelijk te maken. Voor dergelijke evenementen moet ruimte (qua aantallen, bezoekers, geluidsbelasting en locatiekeuze) blijven in Zwolle. Het gaat hierbij om gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld een huldigingfeest van een plaatselijke sportheld of sportclub of het houden van een evenement in Zwolle met grote landelijke bekendheid zoals bijvoorbeeld het optreden van een bekende popartiest in het kader van een inzamelingsactie voor een goed doel. Ook kan het gaan om onvoorziene evenementen die voor (de uitstraling van) Zwolle van groot belang zijn.
Tot slot is het ook mogelijk dat bijzondere omstandigheden een incidentele afwijking van de beleidsregel nodig maken. Een dergelijke afwijking moet goed gemotiveerd zijn.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 januari 2025.
P. Snijders, burgemeester
F. Wijnandts, waarnemend secretaris
Bijlage 2: Notitie Geluid bij evenementen
Zwolle is een bruisende stad en wil dat blijven. Evenementen brengen plezier en ontspanning in de stad. Bij een bruisende stad hoort een diversiteit aan evenementen en festivals. Wij vinden het daarom belangrijk dat evenementen in Zwolle kunnen (blijven) plaatsvinden. Wij willen de evenementen en festivals maximaal faciliteren. Uitgangspunt daarbij is dat dit gebeurt in een goede balans tussen rust en reuring.
Het Zwolse evenementenbeleid is in 2012 vastgesteld en in 2015 geëvalueerd. Aanleiding hiervoor waren duidelijke signalen uit de stad over een verstoring van de balans tussen rust en reuring. Dit kwam door de veelheid aan evenementen in combinatie met de algemene geluidsnorm voor grootschalige muziekevenementen. Bij de evaluatie is onder andere vastgesteld dat een doorontwikkeling nodig is van de spelregels voor geluid bij evenementen.
Ook in verschillende rechterlijke uitspraken is duidelijk geworden dat de onderbouwing van de geluidsnormen onvoldoende was in relatie tot het afwegen van alle betrokken belangen.
Deze notitie moet worden gelezen in samenhang met het “Handhavingsbeleid bij evenementen gemeente Zwolle” en het Meetprotocol geluid bij evenementen gemeente Zwolle".
Conform de afspraken uit de evaluatie hebben wij onderzoek laten doen naar de gevelisolatiewaarden en de feitelijke geluidsbelasting tijdens de Zwolse evenementen. Een van de onderzoeksvragen was of het reëel is evenementen te laten plaatsvinden bij een maximale binnenwaarde van 50 dB(A), zoals deze wordt aangegeven in de evaluatie.
Gebleken is dat de gevelisolatiewaarden rond 20 dB liggen, afhankelijk van de bouwkundige staat van de woning. Voor de binnenstad gaan wij op basis van historische gegevens uit van een gevelisolatie van gemiddeld 20 dB. Uit de onderzoeken en ook uit onze eigen geluidsmetingen blijkt dat op een aantal locaties een hogere binnennorm dan 50 dB(A) nodig is om uit te komen boven het achtergrondniveau van het publiek en voor een goede beleving van de muziek.
3. Geactualiseerde normstelling
Op grond van het onderzoek van DGMR en onze eigen geluidsmetingen komen wij tot een vernieuwd uitgangspunt voor de normstelling bij evenementen, waarbij wij rekening houden met de spraakverstaanbaarheid in de woning. Wij hanteren een geluidsnorm met een bandbreedte tussen 70 en 85 dB(A) aan de gevel. De ondergrens is 70 dB(A) omdat bij een dergelijke gevelwaarde de binnenwaarde 50 dB(A) bedraagt en er geen verstoring van de spraakverstaanbaarheid in de woning is. De bovengrens is 85 dB(A) op de gevel, omdat er dan door het achtergrondniveau van het publiek, een goede beleving van de muziek is en omdat deze norm maatschappelijk gezien wordt geaccepteerd. Voor de bastonen, uitgedrukt in dB(C), hanteren wij een maximum verschil van 14 tussen dB(A) en dB(C), waarbij de maximaal te vergunnen dB(C) waarde 95 bedraagt. Dit verschil geeft een goed evenwicht tussen de hoge en lage tonen. De genoemde 95 dB(C) is conform het huidige beleid.
Bij het bepalen van de daadwerkelijk te vergunnen geluidsnorm binnen de bandbreedte passen we de volgende criteria toe:
4. Kenmerken van het evenement en bijdrage aan beleid
De volgende aspecten ten aanzien van het type evenement worden in de afweging betrokken bij het bepalen van de hoogte van het te vergunnen geluidsniveau:
Verschillende typen evenementen vragen om verschillende geluidsniveaus
Een evenement waarbij muziek het bepalende element is, heeft behoefte aan een hoger geluidsniveau dan een evenement waarbij dat niet het geval is (bijvoorbeeld het Bevrijdingsfestival versus de Blauwvingerdagen).
Tijdsduur, begin- en eindtijd van het evenement
Elementen als tijdsduur en begin- en eindtijd van het evenement zijn mede bepalend voor de ervaren (over)last.
Aanbod voor een brede verscheidenheid aan doelgroepen.
Wij vinden het belangrijk dat voor alle doelgroepen in de stad evenementen worden georganiseerd. Daarnaast willen we graag een diversiteit aan doelgroepen aan de stad binden. Bijvoorbeeld studenten omdat zij de toekomstige bewoners en ondernemers van de stad zijn.
Is het een éénmalig evenement met een grote uitstraling voor Zwolle?
Als er sprake is van een éénmalig evenement met een grote uitstraling voor Zwolle dan wordt dit aspect betrokken bij de afweging over de hoogte van het geluidsniveau. Als voorbeeld de organisatie van de landelijke Koningsdag in 2016.
Naast de kenmerken van de evenementen worden de kenmerken van de evenementenlocatie in de afweging betrokken bij het bepalen van de hoogte van het te vergunnen geluidsniveau:
De geluidsruimte op de betreffende locatie
De evenementenlocaties zijn verschillend in typologie. Voor elke evenementenlocatie is aangegeven wat de bandbreedte is voor de geluidsbelasting op het podium op basis van gevelisolatie en demping van het geluid.
De locatie moet het passende decor vormen voor het evenement
De locatie en type evenement moeten op elkaar aansluiten. In een eerder stadium hebben wij bijvoorbeeld al bepaald dat de binnenstad geen geschikt decor is voor dance-evenementen.
Het aantal bezoekers is mede bepalend voor de hoogte van het geluidsniveau. Hoe meer bezoekers, hoe hoger het achtergrondniveau van het publiek en hoe hoger het geluidsniveau moet zijn om een goede geluidsbeleving te creëren.
De frequentie van gebruik van de locatie
De frequentie van het gebruik van de betreffende locatie en dus ook frequentie van de ervaren (over)last, speelt een rol bij het bepalen van de hoogte van het geluidsniveau.
Wij verwachten van de organisator een professionele en proactieve houding:
Door het combineren van de kenmerken van het evenement, de bijdrage aan het beleid en de kenmerken van de locatie passen wij maatwerk toe voor de evenementen in Zwolle.
De maximale geluidsbelasting voor evenementen aan de Wijthmenerplas (en ook het aantal) is vastgelegd in het bestemmingsplan.
Uit jurisprudentie en adviezen van de adviseur van de Raad van State blijkt dat tot en met 59 dB(A) geen sprake is van ernstige verstoring van de spraakverstaanbaarheid in de woning. De meeste huidige Zwolse evenementen overschrijden deze norm niet. Slechts voor een beperkt aantal evenementen geldt dat zij een geluidsnorm vragen die leidt tot een hogere binnenwaarde (bijlage 1).
De bovengrens van de bandbreedte voor het geluid is 85 dB(A). In bijzondere, incidentele gevallen kan het gemeentebestuur besluiten af te wijken van dit beleid. Daarbij gaat het dan om onvoorziene evenementen die voor Zwolle van groot belang zijn.
Bijlage 3: evenementen in de Spoorzone
|
Maximum aantal evenementendagen (exclusief op- en afbouwdagen en exclusief dagen zonder activiteiten) per evenement |
||||
De maximale eindtijd in “Evenemententerrein 1” is als volgt:
|
Maximum aantal evenementendagen (exclusief op- en afbouwdagen en exclusief dagen zonder activiteiten) per evenement |
||||
De maximale eindtijd in “Evenemententerrein 2” is als volgt:
|
Maximum aantal evenementendagen (exclusief op- en afbouwdagen en exclusief dagen zonder activiteiten) per evenement |
||||
De maximale eindtijd in “Evenemententerrein 3” is als volgt.
|
Maximum aantal evenementendagen (exclusief op- en afbouwdagen en exclusief dagen zonder activiteiten) per evenement |
||||
De maximale eindtijd in “Evenemententerrein 4” is als volgt:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-24663.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.