Verkeersbesluit voor het instellen van een eenrichtingsweg aan Gezwat en Malder te Uden

Zaaknummer: 42648-2025

Het College van burgemeester en wethouders;

gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12, lid a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegbeheer (BABW), ingevolge het verwijderen, plaatsen of verplaatsen van borden C2, C3 en C4-R uit bijlage 1 van het RVV 1990 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 8 van het BABW, ingevolge het verwijderen, plaatsen of verplaatsen van onderborden van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden van het RVV 1990 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

overwegende dat:

  • de straten Gezwat en Malder zijn gelegen in de bebouwde kom van Uden en in eigendom en beheer zijn bij de gemeente Maashorst;

  • aan het Gezwat een basisschool is gelegen waar ouders hun kinderen halen en brengen;

  • de rijbaan ongeveer 4,5 meter is, in combinatie met parkeren aan weerszijden naast de rijbaan, wat de afwikkeling van autoverkeer bij de school moeilijker maakt;

  • bovendien geen voetpad of trottoir aanwezig is in deze straten;

  • het niet wenselijk is dat deze verkeersstromen vanuit twee kanten de straat door rijden in combinatie met voetgangers en fietsers op de rijbaan die van en naar de school reizen;

  • het niet wenselijk is om op deze plek een tweerichtingsstructuur te hebben en daarom een éénrichtingsweg wordt ingesteld voor autoverkeer en daarmee het verkeer in betere banen geleid kan worden;

  • Malder in het verlengde van het Gezwat ligt en het hierom logisch is om mee te nemen in de éénrichtingsstructuur;

  • Beide straten uitkomen op de Wislaan die voldoende breed is voor autoverkeer in twee richtingen;

  • Het éénrichtingsverkeer in Gezwat zal gelden van de kruising Wislaan-Gezwat in de richting van Malder en vervolgens naar de Wislaan (richting zuid en daarna richting west);

  • waargenomen is dat het meeste verkeer al vanuit het noorden de straat in rijdt;

  • het aandeel verkeer dat al richting zuid en daarna west rijdt, ongeveer 60% is;

  • dit is gemeten bij 2 telpunten, waarvan 1 in Gezwat en 1 in Malder;

  • om bovengenoemde reden de rijrichting op die manier is ingesteld en de kans op het volgen van de gewenste rijrichting het grootst is;

  • de school ’t Mulderke de afgelopen jaren is gegroeid en er meer kinderen en ouders van en naar de school komen;

  • door het instellen van éénrichtingsverkeer, automobilisten elkaar niet tegenkomen bij het oprijden en verlaten van de parkeerplaatsen voor de school;

  • er ook een knip is overwogen, maar dat deze maatregel te ingrijpend is geacht en niet bijdraagt aan de verkeersveiligheid in de straat;

  • er in de straat Hoenderbos een locatie aanwezig is voor ouders om hun kinderen te halen en brengen bij de school en deze ook gebruikt wordt door ouders;

  • de enige manier om alle ouders van die parkeerplaatsen gebruik te laten maken is een fysiek afsluiting van de straten Gezwat en Malder;

  • deze optie niet is gekozen om bewoners te ontzien van deze ingrijpende maatregel;

  • het ook mogelijk is om alleen het Gezwat af te sluiten;

  • als dat gebeurt de inschatting is dat ouders toch de straat Malder in rijden en op inritten parkeren en keren;

  • een eenrichtingsweg een minder ingrijpende maatregel is die het gewenste effect kan bereiken;

  • aan het Gezwat geen woningen zijn gelegen, maar wel de hoofdingang van de school;

  • aan het Malder 25 woningen zijn gelegen;

  • in de periode december 2024 tot en met mei 2025 een proef is gehouden door het instellen van een eenrichtingsweg;

  • voorafgaand aan de proef een verkeersmeting is gehouden en bewoners zijn geïnformeerd;

  • Uit de proef is gebleken dat de V85 (de snelheid waarbinnen 85% van het verkeer blijft) op 26 km/u lag. Daarnaast reed op dat moment circa 40% van het verkeer tegen de (nog in te stellen) rijrichting in.

  • tijdens de proef een verkeersmeting (maart 2025) is gehouden en een peiling onder bewoners (april/mei 2025);

  • zowel vanuit bewoners als de school deze proef overwegend positief is ontvangen;

  • uit de nieuwe metingen uitgevoerd in 2025 is gebleken dat:

    • het aandeel verkeer dat in 2025 tegen de rijrichting in reed, met minstens 15% is gedaald ten opzichte van 2024.

    • het resterende aandeel (tussen 20 en 25% zal) naar verwachting verder afnemen, totdat vrijwel uitsluitend sprake is van voertuigen die dit bewust en moedwillig doen.

    • de gemeente de verkeersborden beter gaat plaatsen, zodat deze beter zichtbaar zijn;

    • de gemeten V85 (de snelheid waarbinnen 85% van het verkeer blijft en die wordt gezien als maat voor geloofwaardige snelheidslimieten) in de nieuwe meting in 2025 in het Gezwat licht is gedaald ten opzichte van de meting in 2024 (-2 km/h) naar 24 km/h;

    • de gemeten V85 in de nieuwe meting in 2025 in Malder licht is gestegen (+3 km/h) naar 25 km/h wat nog heel acceptabel is;

  • bewoners is gevraagd wat zij van de nieuwe situatie vonden en hierop 6 van de 26 bewoners een reactie hebben gegeven;

  • van de 6 bewoners er 5 positief hebben gereageerd en 1 bewoner/adres negatief heeft gereageerd;

  • de negatieve reactie ingaat op de toegenomen snelheid van het verkeer en er extra verkeer rijdt over de Wislaan;

  • van de bewoners er 2 vragen om het instellen van de eenrichtingsweg alleen tijdens schooltijden;

  • de gemeente ervoor kiest om de eenrichtingsweg niet aan te passen;

  • hiervoor meerdere redenen zijn;

  • de belangrijkste reden is dat de verkeersborden duidelijk moeten zijn en vooral voor een eenrichtingsweg het ongebruikelijk is om met venstertijden te werken;

  • bij een school er op doordeweekse dagen er meer momenten zijn dat de school in of uit gaat en daarom er veel tijden op een onderbord komen staan;

  • daarnaast de rijbaan net breed genoeg is voor het passeren van 2 auto’s;

  • het voor bewoners en bezoek daarom duidelijkheid geboden is;

  • uit de peiling onder bewoners blijkt dat van het beperkt aantal reageerders de meerderheid positief is;

  • bovendien de gemeente ook van mening is dat bewoners die niet gereageerd hebben, de situatie accepteren;

  • daarnaast de gemeente ook reactie van de school, wijkagent en boa’s heeft gevraagd;

  • zij aangeven dat de eenrichtingssituatie rust en duidelijkheid geeft en een goede aanpassing is;

  • aanpassen van de eenrichtingssituatie op andere momenten van de dag/week niet past;

  • de gemeente op basis van de meetresultaten, reacties van boa, wijkagent en school en de bewoners, kan overgaan tot het definitief instellen van de eenrichtingsweg;

  • ten opzichte van de pilot een kleine aanpassing wordt doorgevoerd;

  • ter hoogte van huisnummers Malder 2 t/m 10 een tijdelijke eenrichtingsweg is ingevoerd;

  • een van de bewoners heeft gevraagd of op dit deel de eenrichtingsweg opgeheven kan worden;

  • de gemeente bij nader inzien dit gedeelte niet wil aanwijzen als eenrichtingsweg;

  • de reden hiervoor is dat op dit stuk alleen automobilisten komen die hier moeten zijn en geen functie heeft voor ontsluiting van de straat;

  • De pilot heeft gezorgd voor een overzichtelijkere en veiligere situatie in de straat, met name rondom de begin- en eindtijden van de school;

  • het treffen dan wel intrekken van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee iedereen kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of te beperken alsmede voor het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Oost-Brabant;

b e s l u i t

  • 1.

    het instellen van een eenrichtingsweg in het Gezwat en Malder te Uden, van noord naar zuidelijke richting, door het plaatsen van borden C2, C3 en C4-R uit bijlage 1 van het RVV 1990 en hier fietsers en bromfietsers uit te zonderen door plaatsen van onderbord model OB54;

Uden, 26 mei 2025

namens burgemeester en wethouders van de gemeente Maashorst,

M. Meihuizen

Teammanager Civiele Techniek

Om administratieve en/of organisatorische redenen maken wij gebruik van een digitale ondertekening. Daarom bevat dit document mogelijk geen fysieke handtekening.

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u bezwaar maken. Maar misschien neemt een gesprek uw bezwaren al weg. Het is dan ook verstandig eerst contact op te nemen met degene die deze zaak heeft behandeld.

Hoe kunt u bezwaar maken?

U moet uw bezwaren schriftelijk en binnen 6 weken na verzending van dit besluit indienen bij het College van burgemeester en wethouders, postbus 83 te 5400 AB Uden.

U kunt uw bezwaar ook digitaal indienen door het bezwaarformulier in te vullen op www.gemeentemaashorst.nl.

Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en dient tenminste te bevatten:

  • naam en adres van de indiener;

  • datum;

  • omschrijving van het besluit waartegen het is gericht;

  • de reden waarom u het niet eens ment met het besluit.

Inwerkingtreding

Het maken van een bezwaar schorst de werking van het besluit niet. Wanneer u van mening bent dat er met spoed een beslissing over dit besluit moet worden genomen, kunt u aanvullend een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank.

Hoe kunt u een voorlopige voorziening aanvragen?

U vraagt een voorlopige voorziening aan via www.rechtspraak.nl of u stuurt een ondertekende brief naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125 te 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Beschikt u over een elektronische handtekening (DigiD), dan kunt u het verzoek ook digitaal indienen. Klik voor de voorwaarden op https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Voor de behandeling moet u griffierecht betalen. U wordt door de rechtbank geïnformeerd over de hoogte van het bedrag en de wijze van betaling.

Naar boven