BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN EPE;
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Gelet op:
• artikel 15, lid 1 WVW 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ont staat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
• artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) waarin is verwoord dat het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het nemen van een verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op 19 april 2023 is gemandateerd aan de Teamleider Realisatie en Beheer;
• artikel 12 onder b van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing van verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
• artikel 21 BABW dat de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstelling(en) met het ver keersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de wet genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit;
• artikel 24 onder a van het BABW dat overeenkomstig dit artikel advies is gevraagd aan de gemanda teerde van de Politie, eenheid Oost Nederland, district Noord en Oost Gelderland en dit advies positief is;
Overwegende dat:
• er vaak auto’s geparkeerd staan op een afstand van 10 meter van de kruising;
• de geparkeerde auto’s zorgen voor een onoverzichtelijke verkeerssituatie doordat verkeer moet uit wijken naar de andere weghelft;
• dit zorgt voor onveilige situaties op en dichtbij de kruising;
• grote voertuigen zoals een vrachtwagen de bocht van de Kapelstraat naar de Scheperstraat niet kunnen berijden zonder schade aan geparkeerde auto’s of straatmeubilair;
• het invoegen van een gele onderbroken streep voorkomt dat er auto’s op 10 meter van de kruising geparkeerd staan;
• hiermee de veiligheid op de weg wordt gewaarborgd;
• de bruikbaarheid van de weg wordt gewaarborgd.