komgrenzenbesluit

 

 

 

Gemeente Haarlemmermeer / Schiphol, aanduiden grens bebouwde kom Schiphol Noord West

XS-25051502.1105

Inleiding

Schiphol Noord West is een terrein gelegen tussen de Rijksweg A4 en de Rijksweg A5. Op Schiphol Noord West zijn bedrijfsonderdelen van de Luchthaven Schiphol, Justitieel Centrum, de Koningin Maxima kazerne en een trainingscentrum voor de brandweer gevestigd. Tevens ligt er een parkeerterrein (P7) die door valetparkeerbedrijven wordt gebuikt om voertuigen van passagiers, voor een langere periode, te parkeren. In de huidige situatie valt dit terrein buiten de bebouwde kom als erftoegangsweg (ETW) met een maximum snelheid van 60 km/h. Gezien de ontwikkelingen die in dit gebied plaatsvinden heeft Schiphol de wens uitgesproken om dit gebied in te richten volgens het CROW “Handboek Wegontwerp” GOW binnen de bebouwde kom. Door het instellen van de bebouwde kom is het voor de weggebruiker duidelijk waar de bebouwde komgrens begint en eindigt en voldoet Schiphol aan de richtlijnen van het CROW Wegenverkeerswet/RVV en het B.A.G.

 

Wettelijke eisen:

Voor het vaststellen van de grens van de bebouwde kom dient volgens artikel 20a van de Wegenverkeerswet 1994 een besluit te worden genomen door de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft op 8 september 2022 (raadsvoorstel 2022.0001535) besloten de bevoegdheid tot het nemen van besluiten tot het vaststellen van de grenzen van de bebouwde kom te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders.

In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is voor de bevoegdheid tot het wijzigen van de bebouwde komgrens ingevolge de Wegenverkeerswet een mandaat verleend aan de directeur met B&O (Beheer & Onderhoud) in zijn portefeuille.

Volgens artikel 23 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) dient het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg of, indien geen openbaar lichaam het beheer heeft over de weg, de eigenaar van de weg te worden gehoord. De genoemde wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Haarlemmermeer.

Tevens dient bij het vaststellen of verplaatsen van de bebouwde kom overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Op besluiten tot het plaatsen en verplaatsen van de bebouwde kom is de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing. De Awb vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten.

Richtlijnen vaststellen grenzen bebouwde kom:

De ASVV geeft voor het aanduiden van komgrenzen de volgende richtlijnen:

  • de functie van de bebouwing (woon- of centrumfunctie, gecombineerd met voorzieningen of kleine bedrijven);

  • de dichtheid van de bebouwing (minimaal 30% bebouwd per 100 meter);

  • de minimale lengte van de bebouwde kom (minimaal 400 meter)

  • de afstand van de huizen tot aan wegas (niet meer dan drie keer de hoogte van de bebouwing).

Het uitgangspunt hierbij is dat de grens van de bebouwde kom herkenbaar moet zijn.

 

Wanneer een nieuwe weg wordt aangelegd, dan dient een eventuele locatie waar het verkeer de grens van de bebouwde kom passeert te worden aangegeven met een komgrensbord (bord H1 en H2), voorzien van een plaatsnaamaanduiding. Op bestaande wegen is het gewenst dat de grens van de kom wordt verplaatst indien de bebouwingsdichtheid of de functie van de weg zodanig gewijzigd is dat de weg het karakter heeft van een weg die binnen de bebouwde kom ligt. Bij het vaststellen van de grenzen van de bebouwde kom worden de richtlijnen van de ASVV zoveel mogelijk gehanteerd.

 

In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) zijn regels gesteld waaraan de bebouwde komgrens moet voldoen.

In de uitvoeringsvoorschriften BABW is het volgende vermeld:

“De grens van de bebouwde kom, aangegeven door bord H1 en H2, wordt gekenmerkt door het begin van een langs de weg gelegen aaneengesloten bebouwing van zodanige omvang en dichtheid, dat een voor de weggebruiker duidelijk herkenbaar verschil in karakter van de wegomgeving aanwezig is met een buiten de bebouwde kom gelegen weg. Ter plaatse van de komgrens moet een zodanige wijziging van wegkenmerken voorkomen dat het verschil in karakter van de weg voor en na bord H1 of H2 aldaar zoveel mogelijk benadrukt wordt.”

Het vaststellen van de grens van de bebouwde kom is direct van invloed op:

  • a.

    de maximumsnelheid op wegen (Wegenverkeerswet/RVV);

  • b.

    de inrichtingseisen van wegen (Wegenverkeerswet/RVV);

  • c.

    de geluidgrenswaarden van het wegverkeer (Wet geluidhinder)

 

Maatregelen:

De bebouwde kom grens wordt geplaatst op de kruising Landing (viaduct) Sloterweg en de Sloterweg. De komgrens wordt aangeduid met borden conform model H2 zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 en aangegeven op tekening SPLP3PROJ-T-W-W5.RVV-KOMGRENS-0005.

 

Motivatie:

Uit oogpunt van de verkeersveiligheid en de van toepassing zijnde verkeersregels is van belang dat de locatie van de komgrens duidelijk is en door een weggebruiker wordt herkend.

Door de aanduiding van de komgrens wordt de verkeersveiligheid vergroot omdat het voor de automobilisten duidelijk is welke verkeersregels van toepassing zijn en er geen verwarring over de van toepassing zijnde verkeersregels kan ontstaan.

 

 

Voorbereiding:

Om de rechtstreeks bij het komgrenzenbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Deze procedure wordt niet gevolgd, aangezien het geen complexe maatregel betreft. Bovendien zijn de maatregelen afgestemd met de omgeving. De maatregelen zijn getroffen in overleg met de Koninklijke Marechaussee, die belast is met de politiediensten op luchthavens waarin de door de Commandant van de Koninklijke Marechaussee gemandateerde medewerker verkeersadvisering (artikel 24 onder b van de BABW) alsmede de Politie Noord-Holland, Brandweer en Connexxion vertegenwoordigd zijn.

Op 13-05-2025 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep Verkeer gaan akkoord met de voorgestelde maatregel.

 

Belangenafweging:

 

Belangen (toekomstige) werknemers en bezoekers

Door het aanduiden van de grens van de bebouwde kom worden de belangen van de huidige en de toekomstige werknemers en bezoekers niet geschaad. Zij hebben vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en leefbaarheid belang bij een eenduidig aangegeven komgrens.

Belangen gemotoriseerd verkeer

De belangen van gemotoriseerd verkeer worden niet geschaad, omdat deze weggebruikers ook zijn gebaat bij de verbetering van de verkeersveiligheid en duidelijkheid door de eenduidig aangegeven komgrens.

Belangen openbaar vervoer

De belangen van het openbaar vervoer worden niet geschaad door het plaatsen van de grens van de bebouwde kom.

Belangen nood- en hulpdiensten

De belangen van de nood- en hulpdiensten worden niet geschaad door het plaatsen van de grens van de bebouwde kom.

Langzaam verkeer

Door het aanduiden van de grens van de bebouwde kom worden de belangen van langzaam verkeer niet geschaad. Zij hebben vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid belang bij een eenduidig aangegeven komgrens.

Algemeen belang

De aanduiding van de grens van de bebouwde kom verbetert de verkeersveiligheid en de leefbaarheid en is hiermee in het algemeen belang.

Afweging

Alle hiervoor genoemde belangen afwegend, zijn wij van mening dat de aanduiding van de grens van de bebouwde kom in het belang is van de huidige en toekomstige inwoners, werknemers en bezoekers, maar ook van langzaam verkeer. Geen van de belangen wordt onevenredig geschaad.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in het elektronisch Gemeenteblad.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer SPLP3PROJ-T-W-W5.RVV-KOMGRENS-0005 dat een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregel:

  • 1.

    De grens van de bebouwde kom Schiphol op de kruising Landing (viaduct) Sloterweg en de Sloterweg wordt aangeduid met borden H1 en H2 als bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. Deze borden worden langs de rijbaan aangebracht zoals aangegeven op tekening SPLP3PROJ-T-W-W5.RVV-KOMGRENS-0005.

 

  • 2.

    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op Overheid.nl.

 

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer, namens dezen,

drs. R.A.J.H. van Daal, directeur 

 

Terinzagelegging

Het besluit is in te zien op overheid.nl. Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naar boven