Inleiding
Burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg,
gelet op artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of een verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
gelet op artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat het nemen van verkeersbesluiten geschiedt door burgemeester en wethouders;
gelet op artikel 12 van deze algemene maatregel van bestuur, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer, waarin de verkeerstekens worden genoemd, waarvan de plaatsing of verwijdering dient te geschieden krachtens verkeersbesluit.
Overwegende:
• dat de Nieuwewijk in Dedemsvaart:
- is gelegen deels binnen en deels buiten de bebouwde kom;
- in beheer en onderhoud is bij de Gemeente Hardenberg;
- in eigendom is van de Gemeente Hardenberg;
• dat de Nieuwewijk in Dedemsvaart is gecategoriseerd als erftoegangsweg (GVVP, 2022);
• dat de Nieuwewijk in Dedemsvaart buiten de kom is voorzien van een maximumsnelheid van 60 km/u;
• dat de Nieuwewijk in Dedemsvaart binnen de kom niet in een zone-30 km/u is betrokken, en daarom mag worden bereden met maximaal 50 km/u;
• dat het conform categorisering passend is om de Nieuwewijk te voorzien van een zone-30 km/u, gelijk aan omliggende wegen;
• dat het conform categorisering passend is om de voorrang op kruispunten niet te regelen met bebording, in tegenstelling tot de huidige situatie;
• dat de Nieuwewijk wordt onderhouden en deels heringericht in het kader van het gemeentelijke MeerjarenOnderhoudsProgramma Wegen;
• dat bij het onderhoud van de weg het kruispunt met de Koningsvaren wordt verkleind, wat past bij de uitstraling van erftoegangswegen binnen de bebouwde kom;
• dat het verlagen van de maximumsnelheid en het opheffen van de voorrangsregelingen bijdraagt aan de herkenbaarheid van de functie van de weg, namelijk erftoegangsweg;
• dat een herinrichting waarbij het principe Duurzaam Veilig als uitgangspunt geldt, en snelheidsverlaging bijdraagt aan een vermindering van het aantal verkeersongevallen, en een verbetering van de positieve veiligheidsbeleving van de openbare ruimte;
• dat het treffen van de bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg; o het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
• dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef en hij akkoord is met de voorgestelde maatregelen.