Gemeenteblad van Geldrop-Mierlo
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Geldrop-Mierlo | Gemeenteblad 2025, 223295 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Geldrop-Mierlo | Gemeenteblad 2025, 223295 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Dienst Dommelvallei
HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN
In deze regeling wordt verstaan onder:
Artikel 2: Bedrijfsvoeringsorganisatie en bestuurssamenstelling
Waar in deze regeling artikelen van de Gemeentewet of van enige andere wet of wettelijke regelingen van overeenkomstige toepassing worden verklaard, wordt in die artikelen voor de gemeente, het college (van burgemeester en wethouders) en de burgemeester gelezen: Dienst Dommelvallei, het bestuur Dienst Dommelvallei, en de directeur.
HOOFDSTUK 2: BELANG, TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
Belang van de regeling is het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en een doelmatige en doeltreffende uitvoering door Dienst Dommelvallei van de door de deelnemers opgedragen taakvelden, bedoeld in artikel 4 en zoals overeengekomen in de dienstverleningsovereenkomsten. De bedrijfsvoering en dienstverlening draagt bij aan de weerbaarheid en wendbaarheid en op onderdelen zelfs de toekomstbestendigheid van de deelnemers. Ook wordt er een optimale bijdrage geleverd aan de ontwikkeling en uitvoering van het (bedrijfsvoerings)beleid van de deelnemers.
Artikel 4: Taken Dienst Dommelvallei
Dienst Dommelvallei kan werkzaamheden uitvoeren voor (een) andere organisatie(s) indien het bestuur Dienst Dommelvallei daartoe heeft besloten. De omvang van deze werkzaamheden voor derden mag niet meer zijn dan toelaatbaar is op basis van artikel 2.24b, eerste lid, aanhef en onder b, Aanbestedingswet 2012. En deze vorm van dienstverlening aan derden zal geen negatieve impact hebben op de dienstverlening aan deelnemers.
Artikel 6: Dienstverleningsovereenkomst
Dienst Dommelvallei komt met elke deelnemer een dienstverleningsovereenkomst overeen, waarin wordt gespecificeerd welke taken, als bedoeld in artikel 4, lid 1 Dienst Dommelvallei voor de deelnemer uitvoert of doet uitvoeren en onder welke inhoudelijke en financiële voorwaarden dit plaatsvindt. Deze dienstverleningsovereenkomst wordt jaarlijks tussen deelnemer en Dienst Dommelvallei herbevestigd, dan wel herijkt.
De deelnemers kunnen aanvullende structurele ‘plustaken’ (zoals taken onder artikel 4, lid 1 punt e. en f.) of taken die samenhangen met de taakvelden als bedoeld in artikel 4, lid punt a. tot en met d., maar die niet rechtstreeks daaruit voortvloeien, structureel of incidenteel opdragen aan Dienst Dommelvallei. Nadere inhoudelijke en financiële afspraken hierover worden vastgelegd in de dienstverleningsovereenkomst tussen deelnemer en Dienst Dommelvallei. Deze afspraken worden jaarlijks tussen deelnemer en Dienst Dommelvallei herbevestigd, dan wel herijkt, in de dienstverleningsovereenkomst.
Het bestuur Dienst Dommelvallei stelt een format op voor de dienstverleningsovereenkomst. Het opstellen van een format voor de dienstverleningsovereenkomst geschiedt in co-creatie tussen ambtelijke vertegenwoordigers van Dienst Dommelvallei en de deelnemers. Het format voor de dienstverleningsovereenkomst wordt pas vastgesteld na instemming van de colleges.
Indien desondanks sprake is van onvoldoende kwalitatief of onzorgvuldig handelen van de Dienst Dommelvallei ten aanzien van een of meer deelnemers als gevolg waarvan schade is ontstaan of dreigt te ontstaan, meldt het betreffende college resp. melden de betreffende colleges dit zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen drie maanden na het constateren van de geleden of dreigende schade bij het bestuur Dienst Dommelvallei. Het bestuur Dienst Dommelvallei draagt zorg voor beperking en zo nodig tot herstel van geleden schade.
HOOFDSTUK 3: HET BESTUUR DIENST DOMMELVALLEI
Artikel 9: Werkwijze Bestuur Dienst Dommelvallei
Het bestuur Dienst Dommelvallei vergadert tenminste viermaal per jaar en verder als de voorzitter dit nodig oordeelt of tenminste één lid van het bestuur Dienst Dommelvallei zulks onder schriftelijke opgave van de te behandelen onderwerpen dit verzoekt. In het laatste geval vindt de vergadering plaats binnen twee weken nadat dit verzoek kenbaar is gemaakt.
Indien de stemmen ten aanzien van een specifiek onderwerp tijdens een vergadering staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot een volgende vergadering, waarin de beraadslagingen kunnen worden heropend. Blijven de stemmen staken in een opnieuw belegde vergadering, dan is het voorstel niet aangenomen.
HOOFDSTUK 6: FINANCIËLE BEPALINGEN
Het bestuur Dienst Dommelvallei maakt elk jaar de rekening van baten en lasten (inclusief de balans) van het voorgaande jaar op. Het bestuur zendt uiterlijk 30 april de voorlopige jaarrekening met de daarbij behorende bescheiden aan de gemeenteraden. Het bestuur Dienst Dommelvallei zendt de rekening ter controle naar de door het bestuur aangewezen accountant, met het verzoek zo spoedig mogelijk het controlerapport uit te brengen.
HOOFDSTUK 9: TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING, OPHEFFING
Artikel 27: Procedure voor vaststelling uittredingsplan
Met het oog op het bepalen van de inhoud van het uittredingsplan wijst het bestuur Dienst Dommelvallei een onafhankelijke externe deskundige aan die in opdracht van het bestuur het concept-uittredingsplan voorbereidt. De kosten voor het inschakelen van een onafhankelijke externe deskundige komen voor rekening van de uittredende deelnemer.
Indien geen overeenstemming kan worden bereikt over een gezamenlijke voordracht, als bedoeld in het vorige lid, wijst het bestuur de onafhankelijke adviseur aan op basis van een bindende voordracht van een selectiecommissie bestaande uit twee leden van het bestuur, waaronder in ieder geval een vertegenwoordiger van de uittredende deelnemer.
Ten minste twaalf maanden voorafgaand aan het moment van uittreding stelt het bestuur Dienst Dommelvallei het uittredingsplan en de voorlopige uittreedsom vast. Het bestuur Dienst Dommelvallei baseert de berekening van de voorlopige uittreedsom op de systematiek als bedoeld in artikel 28 van de regeling en op de jaarrekening van het meest recent verstreken begrotingsjaar.
Uiterlijk zes maanden na het moment van uittreding stelt het bestuur Dienst Dommelvallei de definitieve uittreedsom vast. Het bestuur Dienst Dommelvallei baseert de berekening van de definitieve uittreedsom op de systematiek als bedoeld in artikel 28 van de regeling en op de jaarrekening van het begrotingsjaar direct voorafgaand aan het moment van uittreding.
Bij de berekening van de kosten voor uittreding, als bedoeld in het zesde lid, wordt een risico-opslag van 10% op de uittreedsom toegepast om eventueel onvoorziene toekomstige kosten gerelateerd aan de uittreding te ondervangen. Deze opslag vrijwaart de uittredende deelnemer van alle toekomstige onvoorziene kosten.
Bij de voorbereiding van het concept-uittredingsplan biedt het bestuur Dienst Dommelvallei de uittredende deelnemer de keuze tussen een betaling van de uittreedsom in een aantal termijnen of een betaling van de uittreedsom in een keer. In het uittredingsplan bepaalt het bestuur Dienst Dommelvallei conform de voorkeur van de uittredende deelnemer of de uittredende deelnemer de uittreedsom in een daarbij te bepalen aantal termijnen of in een keer dient te betalen.
Artikel 28: Te vergoeden kosten
Onder desintegratiekosten worden verstaan alle kosten direct dan wel toekomstig te maken dan wel te dragen door Dienst Dommelvallei die samenhangen met de afbouw van overcapaciteit in personele en materiële sfeer en andere verplichtingen, de afbouw van risico’s daarbij inbegrepen, ontstaan als direct gevolg van de uittreding.
Dienst Dommelvallei brengt alle frictiekosten en desintegratiekosten, onder aftrek van eventuele baten, in rekening bij de uittredende deelnemer. De uittredende deelnemer is verplicht tot betaling van de definitieve uittreedsom binnen drie maanden nadat het bestuur Dienst Dommelvallei de definitieve uittreedsom als bedoeld in artikel 27 lid 7 heeft vastgesteld, tenzij in het uittredingsplan anders is vastgelegd.
Dienst Dommelvallei is gehouden redelijkerwijs al het mogelijke te doen om de uittredingskosten zo laag mogelijk te houden. Het voorgaande behoeft niet te leiden tot wijziging van overeenkomsten met en verplichtingen jegens derden die zijn aangegaan respectievelijk bepaald voorafgaand aan het tijdstip van ontvangst door het bestuur Dienst Dommelvallei van het besluit tot uittreding van de deelnemer.
Artikel 29: Verplichtingen uittreder
De uittredende partij is gehouden zich in te spannen om de formatie van Dienst Dommelvallei, die als gevolg van de uittreding boventallig is geworden met behoud van arbeidsvoorwaarden, in dienst te nemen of anderszins in stand te doen houden. De waarde van de formatie die de uittredende partij overneemt van Dienst Dommelvallei wordt gekapitaliseerd en in mindering gebracht op de uittreedsom.
Een voorstel tot wijziging van de regeling kan worden gedaan door het bestuur Dienst Dommelvallei of door een college. In het laatste geval wordt een zodanig voorstel ingediend bij het bestuur Dienst Dommelvallei, die dit voorstel eventueel vergezeld van een advies, aan de colleges ter vaststelling aanbiedt.
In geval van opheffing van de regeling stelt het bestuur Dienst Dommelvallei een regeling op met betrekking tot de gevolgen van de opheffing en legt dit vast in een liquidatieplan. Alvorens dit plan vast te stellen, legt het bestuur Dienst Dommelvallei dit voor aan de colleges en gemeenteraden die daarover hun zienswijzen kenbaar kunnen maken.
HOOFDSTUK 10: OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Artikel 33: Bestaande samenwerkingsverbanden en deelnemingen
De op het moment van inwerkingtreding van deze regeling bestaande privaatrechtelijke dan wel publiekrechtelijke samenwerkingsverbanden van de deelnemers afzonderlijk of gezamenlijk met derden blijven bestaan tot het moment, waarop ieder van de colleges, na een gezamenlijke inventarisatie daarvan met het bestuur Dienst Dommelvallei, besloten heeft welke van de per deelnemer geïnventariseerde samenwerkingsverbanden door de betreffende deelnemer gehandhaafd dan wel opgezegd dienen te worden.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo op d.d. 18 februari 2025,
de secretaris,
de burgemeester,
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de
gemeente Nuenen c.a. d.d. 17 februari 2025,
de secretaris,
de burgemeester,
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de
gemeente Son en Breugel d.d. 25 februari 2025,
de secretaris,
de burgemeester,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-223295.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.