Gemeenteblad van Mook en Middelaar
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Mook en Middelaar | Gemeenteblad 2025, 215948 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Mook en Middelaar | Gemeenteblad 2025, 215948 | beleidsregel |
Sanctiebeleid gemeentelijke noodopvang Oekraïne Cuijksesteeg
In de gemeente Mook en Middelaar worden Oekraïense vluchtelingen opgevangen aan de Cuijksesteeg 2 in Mook. Met het oog op een ordentelijk verloop en in het streven om een veilige woon- alsook werkomgeving te creëren, zijn er huisregels opgesteld. Voor die situaties dat regels incidenteel en/of structureel en bewust of onbewust niet worden nageleefd, wordt op voorhand een sanctiebeleid vastgesteld om daarmee zoveel als mogelijk uniform op te kunnen treden. Bovendien is het college van burgemeester en wethouders verplicht om op grond van artikel 6, lid 3 van de Regeling opvang ontheemden Oekraïne een huishoudelijk reglement op te stellen.
Het uitgangspunt is dat maatregelen zoveel als mogelijk worden ingezet ter voorkoming van incidenten en daarmee het opleggen van sancties. Op deze wijze wordt gepoogd te voorkomen dat bewoners ongewenst c.q. grensoverschrijdend gedrag vertonen dat negatief uitpakt voor henzelf, medebewoners, vrijwilligers, gasten en/of medewerkers van onder meer VIZZION, beveiliging, hulpdiensten e/o gemeente Mook en Middelaar. De volgende middelen worden ingezet met het oog op preventie en de-escalatie:
Wanneer een bewoner ongewenst en overlastgevend gedrag vertoont in een gemeentelijke opvanglocatie kunnen op grond van artikel 7 eerste lid van de RooO verschillende maatregelen worden getroffen. Hierbij is het van belang dat de (locatie specifieke) maatregelen zijn vastgelegd in huisregels, de huisregels bekend zijn bij de bewoners en dat ook de consequenties van het overtreden van de huisregels bekend zijn bij de bewoners. Afhankelijk van de aard van het overlastgevende gedrag kunnen verschillende maatregelen worden getroffen. De genomen maatregel moet proportioneel zijn ten opzichte van het overlastgevende gedrag. Welke maatregel moet worden opgelegd is afhankelijk van de beoordeling door de opvanglocatie in het individuele geval.
Bij signalering van een overtreding van de huisregels kan de bewoner worden uitgenodigd voor een eerste correctiegesprek met de locatiemanager en eventueel een lid van de bewonerscommissie. Het doel van dit gesprek is om de bewoner bewust te maken van het gedrag en de impact hiervan op ander bewoners. In dit gesprek kunnen ook afspraken gemaakt worden tussen de locatiemanager en de bewoner om herhaling van het overlastgevende gedrag te voorkomen.
Indien de bewoner onvoldoende verandering in het overlastgevende gedrag vertoont en/of de afspraken niet naleeft, kan een tweede correctiegesprek plaatsvinden tussen de locatiemanager en bewoner in combinatie met een officiële waarschuwing per brief.
Als het ongewenste overlastgevende gedrag ook na de eerste officiële waarschuwing blijft voortduren, kan een laatste correctiegesprek worden gevoerd met de bewoner. In dat gesprek wordt duidelijk aangegeven dat het de bewoner een laatste waarschuwing krijgt en wat de gevolgen zullen zijn indien de bewoner overlast blijft veroorzaken.
Als het ongewenste gedrag ook na de correctiegesprekken onveranderd blijft of verergert, kan de burgemeester maatregelen treffen waarbij de verstrekkingen waar de bewoner recht op heeft wordt ingehouden. Het beperken of intrekken van verstrekkingen heeft een directe impact op de rechten van de bewoner en moeten daarom voldoen aan de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Het besluit om verstrekkingen in te houden of te beperken moet om die reden voldoen aan de vereisten van motivering, dossieropbouw, zorgvuldigheid, proportionaliteit, subsidiariteit, evenredigheidsbeginsel en (hoor- en) wederhoor.
Om die reden is het onder meer belangrijk dat de locatiemanager en/of medewerkers van een locatie het ongewenste gedrag van de bewoner, ondernomen stappen en gemaakte afspraken zorgvuldig vastlegt in een dossier. Hiermee kan bij voortduring van het overlastgevende gedrag uiteindelijk een proportioneel besluit genomen worden, waarbij tevens is voldaan aan het subsidiariteitsbeginsel, en de bewoner kan worden overgeplaatst naar een andere (time-out) locatie of andere maatregelen met grote impact voor de bewoner kunnen worden genomen.
Het beperken of intrekken van verstrekkingen kan bestaan uit:
het toepassen van een afwijkend regime voor een maximale duur van 8 uur per etmaal. Hierbij kan de toegang tot de opvanglocatie in die periode worden gelimiteerd, op voorwaarde dat altijd, binnen of buiten de opvanglocatie, in de minimale basisvoorzieningen (eten, onderdak) van de ontheemde wordt voorzien.
Het is in geen geval toegestaan om de verstrekkingen zoals beschreven in artikel 6 lid 1 sub d in te houden (verzekering tegen financiële gevolgen van wettelijke aansprakelijkheid).
Indien sprake is van overlast met een grote impact op overige bewoners of medewerkers van de opvanglocatie en andere maatregelen niet toereikend zijn, dan kan een bewoner tijdelijk worden overgeplaatst naar een time-out locatie, voor een maximale duur van 72 uur. Overplaatsing naar een time-out locatie dient te worden gedaan op basis van het aannamebeleid dat is opgesteld door de gemeente die verantwoordelijk is voor de time-out locatie. Het uitgangspunt is dat de bewoner daarna weer terugkeert naar de oorspronkelijke gemeentelijke opvanglocatie.
Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van 13 mei 2025,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-215948.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.