[Vrijgegeven voor het indienen van zienswijzen door de gemeente Eemnes (bij raadsbesluit d.d. 14 april 2025).
Dit betreft een bestuurlijke samenvatting. Voor de volledige tekst wordt verwezen naar de "externe bijlage" bij deze publicatie, onder het kopje "wetstechnische informatie".
De Ontwerp Verkeersvisie is voor een periode van zes weken vrijgegeven voor het indienen van zienswijzen (vanaf de datum van publicatie).
1.1 Aanleiding en doel
Mobiliteit biedt mensen de mogelijkheid om zich te verplaatsen tussen hun huis, werk of andere bestemmingen. Het stelt mensen in staat om allerlei activiteiten op verschillende locaties uit te voeren. Daarmee is mobiliteit geen doel op zich. Een goed georganiseerd mobiliteitssysteem faciliteert welvaart en welzijn door het verbeteren van de bereikbaarheid van werkplekken en bedrijven. Bovendien draagt het bij aan sociale inclusie door ervoor te zorgen dat mensen elkaar kunnen ontmoeten en dat alle inwoners toegang hebben tot essentiële voorzieningen zoals werk, gezondheidszorg, onderwijs en recreatie.
De BEL-gemeenten, bestaande uit Blaricum, Eemnes en Laren, staan voor een uitdaging: opgaven op het gebied van bijvoorbeeld woningbouw, duurzaamheid en verkeersveiligheid. Die zorgen ervoor dat we nu keuzes moeten maken over hoe we omgaan met mobiliteit. Daarom hebben we de afgelopen tijd gewerkt aan een toekomstbestendige Verkeersvisie 2035. Deze visie moet niet alleen inspelen op de huidige mobiliteitsbehoeften, maar ook anticiperen op toekomstige ontwikkelingen.
De Verkeersvisie 2035 heeft als doel om de kwaliteit van de leefomgeving en verkeersveiligheid in de gemeenten te waarborgen en waar mogelijk te vergroten. Daarnaast stelt de Verkeersvisie 2035 ons in staat om in te spelen op de ontwikkelingen die op ons afkomen, waarbij we het goede behouden en verbeteringen omarmen.
1.2 Waarom een gezamenlijke verkeersvisie?
De gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren werken al een tijd intensief samen en hebben een gezamenlijke ambtelijke organisatie. Deze samenwerking zorgt ervoor dat vraagstukken efficiënter opgepakt kunnen worden. De drie gemeenten zijn echter zelfstandig gebleven, waardoor de gemeenten met hun beleid aan kunnen sluiten op de wensen van de eigen inwoners.
Tot nu toe hadden Blaricum, Eemnes en Laren afzonderlijke visies op mobiliteit. We zien echter dat verkeersnetwerken en -bewegingen niet ophouden bij de gemeentegrens: de ritten die inwoners maken om te werken, winkelen, familie te bezoeken of te sporten vinden niet enkel plaats binnen de gemeente waar deze inwoners wonen. Ook voor wat betreft de samenwerking met de regio’s en provincies is een gezamenlijk standpunt helpend. Hoe spelen we bijvoorbeeld in op toenemend verkeer op de A27 als gevolg van grote gebiedsontwikkelingen in omliggend gebied. Met een gezamenlijke Verkeersvisie zorgen we voor een betere afstemming tussen de gemeenten en kunnen we opgaven doeltreffender aanpakken.
Dit neemt niet weg dat er lokale nuanceverschillen zijn. Daarom bestaat de Verkeersvisie uit een overkoepelende visie, die we vervolgens per gemeente hebben uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma. Zo werkt Eemnes op onderdelen nog verder aan haar Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan. Daarom is er vanuit deze gemeente voor gekozen alleen een uitwerking te maken op de thema’s langzaam verkeer en openbaar vervoer in het uitvoeringsprogramma. Beleidsmaatregelen die onder de andere thema’s benoemd zijn, hebben overwegend raakvlak met de uitgewerkte thema’s of zijn vanuit overstijgend belang toch opgenomen. Op detailniveau heeft het verschil in betrokkenheid zijn weerslag in de tekst van de Verkeersvisie die daarom op onderdelen dieper ingaat op de situatie in Blaricum en Laren dan in Eemnes.]