Gemeenteblad van Leiden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Leiden | Gemeenteblad 2025, 212592 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Leiden | Gemeenteblad 2025, 212592 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke Regeling Hecht
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Krimpenerwaard, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten, Waddinxveen, Zoeterwoude en Zuidplas;
de Gemeentewet, de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Wet publieke gezondheid, de Wet veiligheidsregio’s, de Wet ambulancezorg-voorzieningen, de Wet kinderopvang, de Wet op de lijkbezorging, de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Wet verplichte ggz, de Archiefwet 1995, de Wet forensische zorg, de Penitentiaire Beginselenwet, de Beginselenwet verpleging terbeschikkinggestelden, de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, de Wet Politiegegevens, de Wet verplichte Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, de Wet tijdelijk huisverbod en andere relevante wet- en regelgeving;
De Gemeenschappelijke Regeling Hecht te wijzigen, waardoor deze als volgt komt te luiden:
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeenten Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Krimpenerwaard, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten, Waddinxveen, Zoeterwoude en Zuidplas zijn aangegaan de gemeenschappelijke regeling welke luidt als volgt:
Waar in de regeling artikelen van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing worden verklaard, wordt in die artikelen gelezen voor gemeente, raad, college van burgemeester en wethouders, en burgemeester onderscheidenlijk openbaar lichaam, algemeen bestuur, dagelijks bestuur en voorzitter.
Het openbaar lichaam heeft ten doel de belangen te behartigen van de aan de regeling deelnemende gemeenten op het terrein van de openbare gezondheidszorg, de volksgezondheid, kwetsbare inwoners op het grensvlak van zorg en veiligheid en de ambulancezorg.
Het openbaar lichaam heeft tot taak:
het in stand houden van een meldkamer ambulancezorg als onderdeel van een gemeenschappelijke meldkamer en het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg als bedoeld in artikel 5, eerste lid van de Wet ambulancezorgvoorzieningen, door de daartoe aangewezen Regionale Ambulancezorgvoorziening Hollands Midden;
Indien ten gevolge van wijziging van wettelijke regelingen de uitvoering van de taken als bedoeld in het eerste lid gaan strekken ter uitvoering van een andere regeling dan ter uitvoering waarvan zij ten tijde van het van kracht worden van deze regeling strekten, dan wel indien in deze taken ten gevolge van een dergelijke wijziging veranderingen optreden, blijven zij, voor zover hun strekking en omvang door hun wijziging niet wezenlijk veranderen, behoren tot de taken die in de genoemde artikelleden aan het openbaar lichaam zijn opgedragen.
Waar in wettelijke regelingen, op grond waarvan de taken in artikel 5, eerste lid, aan het openbaar lichaam zijn opgedragen, bevoegdheden van regeling en bestuur zijn toegekend aan de gemeente, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester, of plichten zijn opgelegd, komen die bevoegdheden toe en rusten die plichten op onderscheidenlijk het openbaar lichaam, het dagelijks bestuur en de voorzitter, tenzij de wettelijke regelingen of deze regeling anders bepalen een en ander behoudens hetgeen bepaald is in artikel 30, eerste lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Indien het algemeen bestuur van de regeling over informatie beschikt, waarbij zij inschat dat de raden van de deelnemende gemeenten die informatie nodig hebben voor de uitoefening van hun taken, deelt zij die door schriftelijke verzending aan de raden van de deelnemende gemeenten of mededeling in een raadsinformatiebijeenkomst bij alle deelnemende gemeenten.
Deze bepaling is van overeenkomstige toepassing op alle andere bestuursorganen van Hecht.
Het algemeen bestuur stelt een reglement van orde voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden vast overeenkomstig artikel 22, eerste lid, Wet gemeenschappelijke regelingen.
Het aantal stemmen dat door een lid in de vergadering van het algemeen bestuur wordt uitgebracht is afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente waaruit het lid afkomstig is, gerekend naar het laatstelijk door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfer per 1 januari. Het aantal uit te brengen stemmen per lid bedraagt voor de gemeenten met een inwoneraantal:
Het algemeen bestuur kan, binnen het kader van het doel zoals omschreven in artikel 4, besluiten tot het oprichten en deelnemen in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen dan wel het ontbinden daarvan of het beëindigen van deelname daaraan. Artikel 31a van de Wet gemeenschappelijke regelingen is hierop van toepassing.
Het algemeen bestuur kan de uitoefening van de door hem te bepalen bevoegdheden volgens door hem te stellen regels overdragen aan het dagelijks bestuur, de voorzitter of aan commissies als bedoeld in artikel 19 van deze regeling.
Niet kan worden overgedragen de bevoegdheid tot:
Het dagelijks bestuur bestaat uit ten minste vijf en maximaal acht leden, waaronder begrepen de voorzitter. De leden worden aangewezen door en uit de leden van het algemeen bestuur. Bij de aanwijzing wordt rekening gehouden met de geografische spreiding van de gemeenten waaruit de leden afkomstig zijn.
Het algemeen bestuur hanteert voor het instellen van commissies overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 24, 24a en 25 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Als verdeelsleutel voor de bijdrage in de kosten van de taken genoemd in artikel 5, eerste lid, wordt gehanteerd het aantal inwoners, of indien van toepassing het aantal kinderen tot 4 jaar, volgens de door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers per 1 januari van het jaar, voorafgaande aan dat waarvoor de bijdrage verschuldigd is, dan wel indien bedoelde bevolkingscijfers op genoemd tijdstip niet openbaar gemaakt zijn, de laatste door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers. Uitzonderingen hierop zijn de taken zoals genoemd onder c en e van artikel 5, eerste lid. De kosten voor de taak onder e van artikel 5 worden verrekend op basis van het aantal en type verrichtingen.
Het dagelijks bestuur biedt de rekening over het afgelopen jaar, onder toevoeging van een verslag van het onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekening, ingesteld door een door het algemeen bestuur overeenkomstig artikel 213 van de Gemeentewet ingestelde deskundige, en van hetgeen het dagelijks bestuur te zijner verantwoording dienstig acht, met alle bijbehorende bescheiden jaarlijks vóór 1 juli ter vaststelling aan het algemeen bestuur aan.
Voor inspraak van ingezetenen en belanghebbenden over de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid van één van de bestuursorganen van het openbaar lichaam kunnen ingezetenen en belanghebbenden gebruik maken van de bestaande mogelijkheden volgens de regelingen van de gemeente waarin zij woonachtig/gevestigd zijn.
De regeling wordt om de vier jaar door het algemeen bestuur geëvalueerd in het midden van de reguliere landelijke collegeperiode.
Het algemeen bestuur zendt het verzoek tot toetreden binnen drie maanden aan de colleges van de deelnemende gemeenten. Hierbij overlegt het algemeen bestuur ook zijn advies over het toetreden, waaronder de eventueel aan de toetreding te verbinden voorwaarden. Het college geeft vervolgens uitvoering aan artikel 1, lid 3 Wet Gemeenschappelijke Regelingen.
Onder de gevolgen van de uittreding worden in elk geval verstaan de directe kosten en de reële toekomstige schade voor de regeling en de overige deelnemers als gevolg van de uittreding van de deelnemer. Hierin worden minimaal opgenomen de financiële, juridische, personele en organisatorische consequenties die het directe gevolg zijn van de uittreding van de deelnemer voor de regeling, het aandeel van de uittredende partij op de reserves en de gevolgen voor het vermogen van de rechtspersoon, waarbij ook moet worden gedacht aan afspraken over personeel, contracten, huisvesting en investeringen.
Artikel 33a Procedure voor vaststelling uittredingsplan
Met het oog op het bepalen van de inhoud van het uittredingsplan wijst het algemeen bestuur een onafhankelijke externe deskundige aan die in opdracht van het algemeen bestuur het concept uittredingsplan voorbereidt. De kosten voor het inschakelen van een onafhankelijke externe deskundige komen voor rekening van de uittredende deelnemer.
Het algemeen bestuur baseert de berekening van de uittreedsom mede op de jaarrekening van het meest recent verstreken begrotingsjaar en de meest recente begroting van het lopende jaar (ontwerpbegroting, vastgestelde begroting of begrotingswijziging) en indien aanwezig de meest recente begroting (ontwerpbegroting of vastgestelde begroting) van het komende jaar.
Het bestuur kan, naast de in deze regeling wettelijk verplichte opgenomen zienswijzen, ook aan de raden om een zienswijze vragen op belangrijke bestuurlijke besluiten, wanneer de meerderheid van het AB dat nodig vindt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-212592.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.