Gemeenteblad van Súdwest-Fryslân
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Súdwest-Fryslân | Gemeenteblad 2025, 21101 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Súdwest-Fryslân | Gemeenteblad 2025, 21101 | beleidsregel |
Verlenging Beleidsnotitie Juridisch eigendomsbeheer 2021– 2025 Gemeente Súdwest-Fryslân en vaststelling prijslijst 2025
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân;
gelezen het voorstel van 7 januari 2025;
gelet op Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek;
de Beleidsnotitie Juridisch eigendomsbeheer 2021 – 2025 Gemeente Súdwest-Fryslân, vastgesteld op en gepubliceerd in Gemeenteblad, te verlengen tot en met 31 december 2025 en geconsolideerd bekend te maken, inclusief de Prijslijst vastgoed 2025, vastgesteld op 7 januari 2025.
Op 14 maart 2017 hebben burgemeester en wethouders de beleidsnotitie Juridisch eigendomsbeheer 2017 vastgesteld. De notitie heeft een looptijd van vier jaar en moet worden geactualiseerd. De Beleidsnotitie Juridisch eigendomsbeheer 2021-2025 is het resultaat.
De Nota Grondbeleid 2015-2019 vormt het kader voor de beleidsnotitie Juridisch eigendomsbeheer. De Nota Grondbeleid zal naar verwachting in 2021 opnieuw door de Gemeenteraad worden vastgesteld. De Nota Grondbeleid 2015-2019 heeft betrekking op de gemeentelijke bouwgrondexploitatie en bevat beleidsuitgangspunten voor het grondbeleid, de grondverwerving en grondbeleid in relatie tot de ruimtelijke ordening en samenwerkingsmodellen. De grondprijzen voor bouwkavels voor woningbouw, bedrijventerreinen en kantoren worden jaarlijks vastgesteld in de Nota Grondprijzen. Deze Beleidsnotitie beperkt zich voor wat betreft de bouwgrond daarom tot de procedure voor de verkoop van bouwkavels.
In de Beleidsnotitie 2017 is aangegeven dat het beleid met betrekking tot het bedrijfsmatig verhuur van gemeentewater in de tweede helft van 2017 aan het college zou worden voorgelegd. Helaas is dit niet gelukt. Mede ook vanwege de gevolgen voor de ondernemers en daarbovenop de Coronacrisis is afgesproken om deze actie in 2021 verder op te pakken. Het beleid heeft betrekking op de voorwaarden en de prijzen voor het bedrijfsmatig verhuren van gemeentewater. Dit onderdeel blijft in deze Beleidsnotitie dus onbesproken. In afwachting van en voorstel worden de huidige huur- en verkoopprijzen gehanteerd.
In Hoofdstuk 2 worden de belangrijkste vormen van juridisch eigendomsbeheer omschreven. De afwegingen die worden gemaakt bij een besluit, bijvoorbeeld om een perceel grond te verkopen, zijn verwoord in Hoofdstuk 3. Vervolgens staan in Hoofdstuk 4 de uitgangspunten voor het vaststellen van de grondprijzen. De prijzen zijn opgenomen in de prijslijst (Bijlage 1). Deze prijslijst kan jaarlijks door het college worden herzien. Tenslotte worden in Hoofdstuk 5 de procedures beschreven voor het juridisch eigendomsbeheer.
Het doel van deze Beleidsnotitie is voor de vormen van juridisch eigendomsbeheer een helder en eenduidig beleid vast te stellen. Het feitelijk beheer en onderhoud van het gemeentelijk vastgoed maakt geen onderdeel uit van deze beleidsnotitie. De Beleidsnotitie heeft een looptijd van vier jaar (2021 tot 2025). Nieuwe verzoeken worden beoordeeld aan de hand van het geactualiseerde beleid. Met de vaststelling van deze Beleidsnotitie komt de notitie Juridisch eigendomsbeheer 2017 te vervallen.
De Gemeente heeft als eigenaar van vastgoed de nodige vrijheid van handelen. Wel is de Gemeente gebonden aan de wettelijke voorschriften (bijvoorbeeld het Burgerlijk Wetboek) en de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur (zorgvuldigheid, gelijkheid etc.).
De gemeente mag in principe geen staatsteun verlenen. De regels voor staatssteun gelden alleen voor economische activiteiten die de gemeente verricht met ondernemingen en dus niet voor particulieren. Om ongeoorloofde staatssteun te voorkomen moet de gemeente marktconform handelen. Als de regels voor staatssteun niet aan de orde zijn, zoals bij particulieren, geldt de Wet Markt en Overheid. De Wet Markt en Overheid bepaalt dat de gemeente bij verkoop of verhuur tenminste de integrale kostprijs in rekening moet brengen. De verkoop/ verhuur van een perceel grond aan een inwoner moet dus in elk geval kostendekkend zijn, gebaseerd op de waarde van de grond. De gemeenteraad heeft de mogelijkheid tot het vaststellen van een zogenaamde algemeen belangbesluit. Daarbij wordt gemotiveerd aangegeven op welke economische activiteiten de Wet Markt en overheid niet van toepassing is.
Als voorbeeld kan worden genoemd de verhuur van sportvelden die in onze gemeente niet kostendekkend is. Er is behoefte aan een algemeen belangbesluit. Het opstellen van een algemeen belangbesluit ligt bij Team Juridische Zaken.*
Hoofdstuk 2 Vormen van juridisch eigendomsbeheer
De belangrijkste vormen van juridisch eigendomsbeheer zijn:
Verkoop: De gemeente kan overgaan tot verkoop van een perceel grond, bouwkavels en panden. Het eigendom en daarmee ook het beheer en onderhoud gaan daarbij over op de kopende partij. In de te sluiten koopovereenkomst kan maatwerk geleverd worden door juridisch afdwingbare bepalingen op te nemen voor wat betreft het gebruik en beheer (o.a een kwalitatieve verplichting of een kettingbeding).
Verhuur : Door verhuur van een perceel grond of een pand gaat de eigendom niet over en blijft de gemeente eigenaar. De huurder krijgt het perceel grond of de kavel of pand in gebruik en dient op basis van de wettelijke regeling een vergoeding te betalen. Naast de wettelijk voorgeschreven bepalingen zijn partijen vrij om nadere afspraken vast te leggen in een huurovereenkomst.
Pacht : Pacht ziet op verhuur van gronden, specifiek ten behoeve van agrarisch gebruik. De gemeente beschikt in totaal over ongeveer 650 hectare agrarische grond. Daarvan valt ongeveer 200 hectare als strategische grond binnen het Grondbedrijf. De meeste grond ligt rond Sneek. De gemeente heeft ongeveer 375 hectare grond verpacht, 20 hectare reguliere pacht (langdurig), 355 hectare wordt jaarlijks verpacht.
Erfpacht: Erfpacht is een zakelijk recht dat de erfpachter de bevoegdheid geeft een aan een ander toebehorend perceel grond of pand te houden en te gebruiken. Voor dit recht kan een geldelijke tegenprestatie worden bedongen. Een erfpachter heeft een sterke rechtspositie ten opzichte van de grondeigenaar.
Opstalrecht: Het recht van opstal is een zakelijk recht waarmee een onroerende zaak (grond of een pand) wordt bezwaard. Opstalhouder wordt eigenaar van de onroerende zak (bijvoorbeeld een clubgebouw) en de gemeente blijft eigenaar van de grond. Voor de verkrijging van het recht van opstal kan een eenmalige of jaarlijkse vergoeding aan de grondeigenaar worden bedongen. Wanneer niet wordt overgegaan tot de vestiging van een recht van opstal gaat het clubgebouw door natrekking in eigendom en beheer over naar de gemeente.
Aankoop: De gemeente kan overgaan tot aankoop van grond, kavels en panden. Het eigendom en daarmee ook het beheer en onderhoud gaan daarbij over op de gemeente. In de te sluiten koopovereenkomst kan maatwerk geleverd worden door juridisch afdwingbare bepalingen op te nemen voor wat betreft het gebruik en beheer.
Hoofdstuk 3 Afwegingskader voor besluitvorming
Voor het nemen van een besluit, bijvoorbeeld voor de verkoop van grond, vindt een afweging van belangen plaats. Hierbij kan het bestaande afwegingskader (beleidsnotitie 2017-2021) worden toegepast met enige aanpassingen op basis van de ervaringen in de afgelopen jaren.
Hoofdstuk 4 Uitgangspunten grondprijzen en prijslijst
Mede gelet op het bestaande beleid wordt voorgesteld om voor het vaststellen van de grondprijzen de volgende uitgangspunten te hanteren.
4.3 Gebruik van gemeentegrond zonder schriftelijke overeenkomst
Als er gemeentegrond zonder schriftelijke overeenkomst in gebruik is of wordt genomen onderneemt de gemeente actie om bewijsproblemen en daarmee samenhangend een beroep op verjaring (artikel 3:105 juncto 3:306 BW) te voorkomen. De gemeente zet in op verkoop, het omzetten van het gebruik in een schriftelijke huurovereenkomst of beëindiging van het gebruik.
Ingebruikname van gemeentegrond kan grote gevolgen hebben voor de dagelijkse praktijk van de gemeente zoals verlies eigendom door verjaring, beperking van het onderhoud, strijd met wet- en regelgeving (zoals Wet Markt en Overheid) of ongewenste precedentwerking.
“Oude” situaties van ingebruikname zijn lastiger te beëindigen. Vaak wordt door de gebruiker een beroep op verjaring gedaan welke inhoudelijk door de gemeente weerlegd moet worden. Wanneer de gemeente daarin slaagt wordt ook dan de keuze gemaakt tussen beëindiging, verkoop of verhuur. Als er voldoende bewijs voor verjaring wordt aangedragen dan stemt de gemeente met de verjaring in. De gemeente stelt dan voor om over te gaan tot inschrijving hiervan in het Kadaster. De verkrijger tekent hiervoor een verklaring van verjaring en een volmacht die door de gemeente is opgesteld. De notaris- en kadasterkosten die hieruit voortvloeien, zijn voor rekening van de verkrijger. De hiervoor genoemde aanpak wordt de komende jaren voortgezet.
De gemeente wil open en transparant handelen waarbij gelijk gevallen op een gelijke wijze worden beoordeeld en behandeld. Een eenduidige behandeling betreffende het juridisch eigendomsbeheer draagt bij aan die openheid en transparantie. In dit hoofdstuk worden de procedures beschreven hoe om te gaan met de verschillende vormen van juridisch eigendomsbeheer. Hierbij is een onderscheid gemaakt tussen een procedure waarbij de gemeente een verzoek van een derde ontvangt en een procedure waarbij het initiatief voor juridisch eigendomsbeheer bij de gemeente ligt.
Een besluit om af te wijken van de procedures is voorbehouden aan het college. De gemeente mag aanvullende criteria stellen mits deze vooraf bekend worden gemaakt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-21101.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.