Gemeente Delft, verkeersbesluit binnenstad, opheffen venstertijden bij geslotenverklaring ingesteld voor bedrijfs- en vrachtauto’s vanwege nul-emissiezone

 

Nr. 6137902

 

Burgemeester en Wethouders van Delft,

 

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap en dat deze bevoegdheid op grond van het gewijzigde mandaatbesluit van 27 september 2011 is gemandateerd aan de gemeentedirecteur, waarbij onder mandaat is verleend aan de assetmanager Gebiedsbeheer bij afdeling Beheer Openbare Ruimte;

  • artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • krachtens artikel 14 van het BABW wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

  • artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

  • de Klimaatwet inzake het stellen van bindende doelen om de nationale uitstoot van broeikasgassen met 49% te verminderen in 2030 en met 95% in 2050 ten opzichte van het niveau van 1990, het opstellen van vijfjaarlijkse Klimaatplannen, en het bevorderen van samenwerking tussen verschillende overheidslagen, het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en burgers om deze klimaatdoelen te realiseren;

  • de Green Deal ZES inzake afspraken tussen overheden, bedrijfsleven en andere organisaties om de logistieke impact op steden te verminderen door het bevorderen van schone en slimme stadslogistiek;

  • Energieneutraal 2050 - Uitvoeringsprogramma 2017-2020 inzake de ambitie om de gemeente Delft in 2050 energie- of CO2-neutraal te krijgen deels middels samenwerking met lokale bedrijven en instellingen om energiebesparende maatregelen te implementeren;

  • Mobiliteitsplan Delft 2040 inzake het verbeteren van de luchtkwaliteit en leefbaarheid in de binnenstad en het geleidelijk toewerken naar een emissieloze stadsdistributie;

  • Omgevingsvisie Delft 2040 inzake te streven naar een duurzame invulling van mobiliteit en een aantrekkelijk leefbaar centrum;

  • Actieplan geluid 2020-2022 inzake het verminderen van de overlast van vrachtverkeer;

  • Het Verkeersbesluit ‘Gemeente Delft, verkeersbesluit binnenstad, invoering nul-emissiezone Delft 2025.

 

Overwegende dat:

  • dit verkeersbesluit betrekking heeft op de nul-emissiezone gelegen in alle straten die als autoweg kunnen worden gekenmerkt in de wijk binnenstad, inclusief de 11 toegang- en uitgangswegen;

  • de nul-emissiezone in de binnenstad aansluit bij het landelijk beleid gericht op het verduurzamen van de binnenstedelijke logistiek;

  • de keuze voor de contouren van de nul-emissiezone gebaseerd is op de ruimtelijke inpasbaarheid en het effect op de bereikbaarheid, met als doel een gelijk speelveld te creëren tussen ondernemers in het gebied, waarbij de zone duidelijk herkenbaar is voor weggebruikers en van voldoende omvang is om voertuigen efficiënt in te zetten;

  • per 1 januari 2025 een nul-emissiezone is ingevoerd waarin slechts nul-emissie voertuigen voor het bedrijfs- en vrachtverkeer worden toegelaten, tenzij deze voertuigen vallen binnen de landelijke overgangsregeling;

  • daarom per 1 januari 2025, met het besluit “invoering nul-emissiezone Delft 2025” met nummer 5986408, een geslotenverklaring is ingesteld voor bedrijfs- en vrachtauto’s vanwege nul-emissiezone tijdens de venstertijden: Maandag t/m vrijdag tussen 7.00 en 12.00 uur, Zaterdag tussen 7.00 en 11.00 uur en Zondag tussen 10.00 en 12.00 uur;

  • in het Mobiliteitsprogramma Delft 2040 en in de Omgevingsvisie Delft 2040, vastgesteld op 15 juli 2021, kaders zijn opgenomen voor Duurzaam Zoneren;

  • met de toepassing van venstertijden de suggestie aan de weggebruiker wordt gewekt dat de nul-emissiezone alleen tijdens de venstertijden geldt;

  • deze suggestie onwenselijk is, aangezien de nul-emissiezone 24/7 geldt;

  • het bord C22c een geslotenverklaring is voor alle bedrijfsauto’s en vrachtauto’s vanwege de (toelatingseisen van) de nul-emissiezone;

  • met de toepassing van venstertijden onder het bord C22c beoogd was om alle bedrijfsauto’s en vrachtauto’s uitsluitend tijdens de venstertijden toe te staan tot de logistieke zone (die dezelfde contouren heeft als de nul-emissiezone);

  • bij de toepassing van het bord C22c er op basis van feitcode R572b en R572c wordt gehandhaafd, waarbij de feitcodes (incl. boetebedragen) zijn gebaseerd op het niet voldoen aan de toelatingseisen van een nul-emissiezone;

  • het beoogde doel om alle bedrijfsauto’s en vrachtauto’s buiten de venstertijden van de logistieke zone te verbieden met de toepassing van venstertijden onder bord C22c niet gehaald wordt en onduidelijkheid oplevert bij ondernemers die hebben geïnvesteerd in schonere auto’s die voldoen aan de toelatingseisen van nul-emissiezones;

  • het in dit kader niet gewenst is om de venstertijden onder bord C22c te handhaven;

  • er zo meer duidelijkheid wordt gegeven aan de weggebruikers over de reikwijdte en toepassing van de nul-emissiezone;

  • dit ook geen onduidelijkheden of misverstanden oplevert in het kader van de handhaving van de nul-emissiezone;

  • de leefbaarheid en de luchtkwaliteit binnen de nul-emissiezone worden verbeterd als bedrijfs- en vrachtauto’s, niet zijnde emissieloos, geheel (24/7) geweerd worden;

  • er een ontwerpbesluit ligt voor de wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer in verband met de uitbreiding van nul-emissiezones naar taxi’s en invoering van een nieuw verkeersbord en bijbehorende onderborden voor milieuzones en nul emissiezones (Besluit nul-emissiezone taxi en nieuw verkeersbord milieuzone en nul-emissiezone);

  • er bij de toepassing van het nieuwe verkeerbord voor milieuzones en nul-emissiezone (bord C22e) zal worden onderzocht of het mogelijk is om de toegang van bedrijfsauto’s en vrachtauto’s te beperken tot venstertijden;

  • de maatregel gemonitord en geëvalueerd wordt en in samenwerking met Commissie Bevoorrading Delft bepaalt wordt of het ingezette beleid de gewenste effecten heeft opgeleverd of dat het beleid moet worden aangepast;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde weg in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Delft;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • onderhavige verkeersmaatregelen zijn besproken met de verkeersadviseur van de politie;

 

Nemen, gezien de in dit besluit uiteengezette motivering dat het individueel belang van mogelijk benadeelde individuen of bedrijven niet opweegt tegen het door de invoering van deze nul-emissiezone gediende zwaarwegende algemene belang van het voorkomen of beperken van overlast, hinder of schade door verkeer, het bevorderen van doelmatig en zuinig energiegebruik, en het verbeteren van de leefbaarheid, lucht- en geluidskwaliteit, wat alles bijdraagt aan de gezondheid van de inwoners en bezoekers van Delft door het terugdringen van de CO2-uitstoot, te meer nu dit onderdeel is van een breder pakket van landelijke en lokale maatregelen, de volgende:

 

BESLUITEN :

  • 1.

    De venstertijden bij de zoneborden C22c en C22d op te heffen door het verwijderen van de onderborden met de venstertijden.

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft.

Namens het college,

 

 

De heer P.A.J. Coene

Assetbeheerder Gebiedsbeheer

Afdeling Beheer Openbare Ruimte

 

(Deze brief is digitaal goedgekeurd en daarom niet met de hand ondertekend)

 

 

Delft, 14 mei 2025

 

Als u het met dit besluit niet eens bent, kunt u binnen 6 weken na dagtekening een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat dit besluit genomen heeft. Hoe u dat doet, kunt u lezen op www.delft.nl/bezwaarschrift.

 

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, als er sprake is van spoedeisend belang, ook op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank ‘s-Gravenhage, sector bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH ’s-Gravenhage vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

 

 

 

Naar boven