Gemeenteblad van Best
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Best | Gemeenteblad 2025, 198019 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Best | Gemeenteblad 2025, 198019 | overige overheidsinformatie |
Voor u ligt de evaluatie rapportage VTH 2024 op het uitvoeringsprogramma 2024 VTH, (vergunningverlening, toezicht en handhaving) van de Gemeente Best. Het is een verplicht onderdeel van de VTH beleidscyclus, het vaststellen van de evaluatie rapportage 2024 is een wettelijk vereiste op grond van artikel 13.11 van het Omgevingsbesluit (Ob). Deze dient vóór 1 mei 2025 te zijn vastgesteld door het college van B&W en ter kennisneming aan de gemeenteraad en Provinciale Staten toegezonden worden.
Een jaar waarin er vol spanning gekeken werd naar de veranderingen met betrekking tot invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). De vele aanvragen in 2023 heeft er wel voor gezorgd dat hier in 2024 nog werk aan de winkel was. Dit was een cruciaal jaar en dit is in het algemeen goed verlopen binnen de gemeente Best.
Het Beleidsplan VTH 2021-2025, het Uitvoeringsprogramma 2024 worden als leidraad gebruikt om op de gestelde doelen te kunnen terugblikken. Het jaar 2024 stond in het teken van de omgevingswet en daarnaast de verdere optimalisering en implementatie van digitale systemen, zoals de invoering van RX Mission. Processen zijn op elkaar afgestemd en er wordt gezocht naar een steeds betere (digitale) samenwerking. Daarnaast wordt er teruggekeken naar de jaarlijkse beoordeling van het Interbestuurlijke toezicht- omgevingsrecht van de Provincie Noord-Brabant, in hoeverre de activiteiten hebben bijgedragen aan het bereiken van de doelen. Jaarlijks beoordeelt de Provincie Noord-Brabant of lokale overheden hun taken uitvoeren volgens de vigerende wetgeving. In het kader van de VTH beleidscyclus controleert de Provincie of het VTH beleidsplan, uitvoeringsprogramma en evaluatieverslag voldoen aan de gestelde eisen en tijdig ter kennis gezonden is aan de Provincie. Over het algemeen wordt de gemeente Best goed beoordeeld op het aanleveren van kwaliteitsvolle beleidsstukken binnen de gevraagde termijnen. Er wordt gestreefd naar een continue verbeteringsslag.
Op 21 januari 2025 is een nieuw beleidsplan voor VTH vastgesteld, de Uitvoerings- en Handhavingsstrategie 2025-2029. Daarnaast is voor het jaar 2025 het VTH Uitvoeringsprogramma 2025 vastgesteld.
In 2025 worden de kwaliteitscriteria 3.0 geïmplementeerd, in deze rapportage zal nog worden ingegaan op de set kwaliteitscriteria 2.3. De BIG-8 cyclus blijft een leidraad binnen het handteren en ontwikkelen van werkzaamheden en beleidsdocumenten en zal weer verder aangescherpt worden. Aan de hand van de evaluatie zullen doelstellingen geüpdatet worden en waar nodig passender gemaakt.
De hoofdstukindelingen zijn gebaseerd op het uitvoeringsprogramma van 2024 en deze zijn dan ook aangehouden in deze handreiking. Allereerst wordt de aanleiding en achtergrond van de evaluatierapportage toegelicht, waarna de samenvatting volgt, en dan het hoofdstuk over de organisatie van domein Omgeving met de huidige formatie en financiële borging. Vervolgens wordt er ingegaan op de Teambrede en team-/domein overstijgende projecten in kader van de omgevingswet en kwaliteitscriteria 2.3. In het laatste hoofdstuk wordt er geëvalueerd op de doelstellingen vanuit de verschillende clusters; vergunningen, toezicht & handhaving en milieu. In de bijlagen is de BIG-8-cyclus, organogram en kwaliteitscriteria 2.3 terug te vinden.
De samenvatting hieronder geeft een beknopt overzicht van de belangrijkste punten en conclusies uit de evaluatierapportage VTH 2024.
De regie over vergunningaanvragen verloopt naar tevredenheid, met 80% vooroverleg bij Bopa’s. Doorlooptijden staan onder druk door hoge werkdruk, maar de inhoudelijke beoordeling voldoet aan de eisen. Beschikkingen voldoen aan wettelijke eisen en er is regelmatige afstemming om integraliteit te waarborgen. Aanvragen worden getoetst aan het tijdelijk Omgevingsplan en andere kaders, met focus op risicominimalisatie. Beleidsregels worden herzien indien verouderd, en vragen van inwoners en bedrijven worden goed beantwoord. Aanvragers worden binnen drie werkdagen geïnformeerd over de ontvangst van hun aanvraag.
Voor een goed fysiek leefmilieu worden maatregelen genomen om luchtkwaliteit te verbeteren en geluidsbelasting te verminderen. De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit functioneert naar behoren en beoordeelt activiteiten rondom monumenten. Archeologische onderzoeksrapporten worden getoetst door deskundigen en bij brandveiligheid wordt advies gevraagd aan de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost.
De nalevingsstrategie voldoet grotendeels aan de kwaliteitscriteria en wordt risicogericht uitgevoerd volgens het VTH-beleidsplan, met wekelijkse overlegstructuren. Ondanks een toename in bezwaar- en beroepszaken, wordt de landelijke handhavingsstrategie consequent toegepast.
Onveilige situaties worden niet altijd binnen een week bevestigd, maar overige constateringen meestal binnen vier weken. Brandonveilige woonsituaties worden niet altijd binnen drie maanden opgelost, maar tijdelijke oplossingen worden gezocht. Bouwovertredingen worden grotendeels tijdens het werk opgelost.
Capaciteitsproblemen hebben het uitvoeren van zes controles per maand in het buitengebied bemoeilijkt. Bijna alle overtredingen worden binnen twee maanden opgepakt. Integrale controles op wild crossen, illegaal vissen, stropen en jagen vinden maandelijks plaats.
Extra prioriteiten zoals KIT-controles, bouwtoezicht bij monumenten, en toezicht op locaties met arbeidsmigranten en woonwagenlocaties zijn structureel uitgevoerd.
De samenwerking met de ODZOB verloopt goed, met geactualiseerde werkafspraken en directe actie bij urgente klachten. Technische problemen hebben de ontwikkeling van een klachtenportal vertraagd, waardoor sturing op preventie niet mogelijk was.
Meldingen met hoge prioriteit worden binnen drie werkdagen opgepakt. Meldingen met gemiddelde prioriteit worden geregistreerd en opgepakt bij voldoende capaciteit. Lage prioriteit meldingen krijgen een standaard bericht en melders worden gewezen op hun eigen verantwoordelijkheid. Alle melders krijgen een terugkoppeling.
De evaluatie toont vooruitgang, maar er zijn nog aandachtspunten. De verwerking van exploitatievergunningen is deels afgerond, met nog 10 openbare inrichtingen zonder vergunning. Het actualiseren van de APV is een doorlopend proces met input voor het omgevingsplan. Het strategisch evenementenbeleid en beleidsregels voor evenementen en horeca zijn nog in ontwikkeling. Het standplaatsenbeleid voldoet niet aan de dienstenrichtlijn en vereist aanpassing.
Milieumaatregelen worden jaarlijks geborgd in omgevingsvergunningen en gecontroleerd op naleving. Door verruimde mandatering aan de ODZOB en personeelstekorten, zijn in 2024 steekproefsgewijs bestuurlijk gevoelige dossiers gecontroleerd. Meldingen en informatieplichten zijn conform werkafspraken afgehandeld.
Het project omgevingsplan en de transitie naar de Omgevingswet zijn voortgezet, met aandacht voor milieuthema’s en omzetting naar geluidproductieplafonds voor industrieterreinen. Inventarisatie van bijzondere lokale omstandigheden is gestart en loopt door in 2025.
3.1 De organisatie van domein Omgeving
In 2024 hebben we onze organisatie heringericht om efficiënter en beter georganiseerd te werken binnen de gemeente Best. De nieuwe structuur bestaat uit drie domeinen: Omgeving, Bedrijfsvoering en Samenleving. Het domein Omgeving omvat nu onder andere de teams Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH), Omgevingsadvies en Ruimtelijke Ordening. Deze teams zijn verder onderverdeeld in clusters en worden geleid door een teamleider. De cluster Veiligheid is verplaatst naar het domein Samenleving en de cluster Milieu is geïntegreerd in het team Omgevingsadvies. Deze herstructurering moet nog worden doorontwikkeld om een duidelijkere taakverdeling en verantwoordelijkheden te realiseren. Met als doel te zorgen voor een betere focus en specialisatie binnen de teams en daarbij aan te sluiten om de leefomgeving in de Gemeente Best te optimaliseren. Het organogram is schematisch weergegeven in Bijlage II.
Er is al een duidelijke voor overleg met externe partijen, portefeuillehouders en teamleden, echter is de frequentie en aantal deelnemers van interne overleggen nog niet volledig zijn vastgesteld. Dit heeft geleid tot verbeterde communicatie en samenwerking binnen en tussen de domeinen.
3.3 Taakverdeling binnen team VTH
Het team Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) is verantwoordelijk voor het verlenen van vergunningen, toezicht houden en handhaven van de al dan niet verleende vergunningen. Dit team stelt ook het VTH-beleid op en voert het uit.
Taken en verantwoordelijkheden:
Toezicht en handhaving: Het team houdt toezicht en handhaaft op het gebied van bouwen, sloop en planologisch strijdig gebruik. Projectmedewerkers zijn onderdeel van de teams. Algemene ondersteunende functies zijn gekoppeld aan meerdere teams, maar taken kunnen verschuiven voor praktische redenen en vervangbaarheid.
Het samenbrengen van vergunningverlening, toezicht en handhaving in één team heeft geleid tot verbetering in samenwerking en efficiëntie. Door de koppeling van ondersteunende functies aan meerdere teams is er een zekere mate van flexibiliteit en vervangbaarheid ontstaan. Het gebruik van RX. Mission heeft de registratie en afhandeling van procedures verbeterd. Het systeem is in 2023 geïmplementeerd en de voortgang moet nauwlettend in de gaten gehouden worden. De overleggen tussen de verschillende clusters en externe partijen kunnen hierbij mogelijk helpen.
3.4 Relatie met andere teams en instanties
In 2024 heeft Team VTH nauw samengewerkt met Ruimtelijke Ordening (RO) en Omgevingsadvies, dit heeft input opgeleverd voor het Omgevingsplan en ander beleid. De advisering over legalisatievraagstukken en vergunningaanvragen heeft bijgedragen aan een zorgvuldige toepassing van het tijdelijk Omgevingsplan.
De VTH-processen zijn herzien vanwege de Omgevingswet en Wkb. Nieuwe werkafspraken en een duidelijke rolverdeling hebben geleid tot een efficiëntere werkwijze. In 2024 zijn deze processen verder geactualiseerd op basis van praktijkervaringen. Het cluster juridische zaken heeft ondersteuning geboden bij juridische kwesties en bezwaar- en beroepszaken. Regelmatige afstemming met Beheer en Realisatie heeft bijgedragen aan een geïntegreerde aanpak van verkeer en openbare ruimte. Extern hebben we samengewerkt met ODZOB, VRBZO, politie, Openbaar Ministerie, Waterschap, Provincie, belastingdienst en woningcorporaties. Deze samenwerkingen hebben bijgedragen aan een effectieve uitvoering van onze taken.
3.5 Borging en financiële middelen
In 2021 en 2022 is extra geld vrijgemaakt voor toezicht en handhaving op prioriteiten en elk jaar mogen er gelden meegenomen worden naar het jaar erop.
Vanwege moeilijkheden bij het vinden van personeel en de vertraging van het bestemmingsplan buitengebied, is een deel van dit budget overgeheveld naar 2024. Er zijn nieuwe medewerkers aangenomen, echter zijn er door omstandigheden medewerkers uitgevallen en valt hier nog wel enige winst in te behalen. Hier wordt actie op ondernomen en samen met andere clusters in de gaten gehouden, door steeds als teams te evalueren over de gang van zaken.
Verder zijn er voor 2024 extra middelen al dan niet tijdelijk beschikbaar gesteld voor de invoering van de Omgevingswet, bv extra vergunningverlener, jurist en een regelanalist. De invulling van deze (tijdelijke) vacatures blijft een uitdaging.
Beschikbare budgetten voor formatie en uitgaven in 2024
Zoals hieronder terug te zien is, is er aan uitgaven voor toezicht en handhaving in het buitengebied geen uitgaven gedaan en dit budget wordt meegenomen naar 2025.
Hoofdstuk 4: Teambrede en team-/domein overstijgende projecten
In 2024 heeft Team VTH zich gericht op drie belangrijke pijlers: de implementatie van de Omgevingswet, de Wet kwaliteitsborging (Wkb), en regionale samenwerking. Deze focus heeft geleid tot vooruitgang en verbeteringen in onze werkwijzen en samenwerkingsverbanden.
De integratie van verschillende wetten in de Omgevingswet heeft ons in staat gesteld om een evenwicht te zoeken tussen het benutten en beschermen van de leefomgeving. Dankzij een voorbereidingsperiode is de start redelijk soepel verlopen. Het transitieplan, opgesteld in het eerste kwartaal van 2024, heeft ervoor gezorgd dat taken programmatisch worden opgepakt en waar mogelijk in de lijn worden weggelegd. Dit heeft enigszins geleid tot een efficiëntere uitvoering van onze reguliere activiteiten en een betere afstemming van procesafspraken. Er is gestart met het project omgevingsplan en deze wordt de komende jaren nog verder ontwikkeld;
4.2 De Kwaliteitsborging (Wkb)
De inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging heeft een nieuwe beweging gebracht in de behandeling en toetsing van (nieuw)bouwactiviteiten. Door de bouwtechnische toetsing over te dragen aan gecertificeerde Kwaliteitsborgers, kunnen wij ons richten op toezicht en handhaving. De gefaseerde invoering van de wet, te beginnen met eenvoudigere bouwprojecten, heeft ons in staat gesteld om geleidelijk aan te passen aan de nieuwe verantwoordelijkheden. De gemeente blijft echter bevoegd gezag en verantwoordelijk voor het toezicht op bestaande bouw en omgevingsveiligheid, wat een continuïteit in kwaliteit en veiligheid waarborgt.
Sinds 2021 hebben we gewerkt aan het verbeteren van de regionale samenwerking met de ODZOB. Dit heeft in 2022 geresulteerd in een kwaliteitsslag in de advisering van het college. Door een actievere rol te vervullen, hebben we meer invloed kunnen uitoefenen op regionale beleidskeuzes, wat heeft geleid tot een betere aansluiting van het regionaal beleid bij onze ambities. De volledige mandatering van basistaken aan de ODZOB sinds 2022 heeft de integraliteit en afstemming verder geborgd. In 2024 blijven we nauw samenwerken en monitoren om de effectiviteit van deze samenwerkingsverbanden te waarborgen, vooral in het licht van de Omgevingswet en Wkb.
Er wordt in deze evaluatie voor 2024 teruggekeken naar de kwaliteitscriteria 2.3, de toen nog geldende landelijke kwaliteitscriteria voor de fysieke leefomgeving. Op 1 januari 2025 is de nieuwe landelijke kwaliteitscriteria 3.0 ingegaan voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. Deze criteria zorgen voor een uniforme en adequate uitvoering van de Omgevingswet. Artikelen 18.20 tot en met 18.23 van de Omgevingswet bepalen op welke manier de gemeente aandacht moet besteden aan de kwaliteit van uitvoering en handhaving. In Bijlage III is de uitwerking te vinden van kwaliteitscriteria 2.3. In 2025 wordt er verder gewerkt aan de kwaliteitscriteria 3.0 en zal deze geïmplementeerd worden.
Op 4 juli 2024 ontving de gemeente Best het definitieve toezichtoordeel IBT omgevingsrecht van de Provincie Noord-Brabant. In het document zijn de VTH-documenten (het Beleidsplan VTH 2021-2025, het VTH uitvoeringsprogramma 2024 en de Evaluatie Uitvoeringsprogramma VTH 2023) beoordeeld naar tijdigheid/actualiteit en kwaliteit van de wettelijk vereiste documenten voor de uitoefening van de uitvoerings- en handhavingstaak.
Hieronder worden de onderdelen besproken waar in het toezichtoordeel verbeterpunten zijn aangegeven, voor de gehele documentatie verwijs ik u naar het ‘Beoordelingsformulier 2024 systematisch toezicht IBTomgevingsrecht Gemeente Best’:
Het beleidsplan is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In het beleid wordt nog aangegeven dat de Omgevingswet in 2022 in werking treedt. Het huidige beleid is hiermee niet actueel. Er wordt nog verwezen naar de Wabo en de LHS. Gelet op de gebruikte terminologie in het beleid dient het beleid in 2024 te worden geëvalueerd en geactualiseerd.
Cultureel erfgoed in het beleidsplan
Het beleidsplan gaat niet in op de uitoefening van uitvoering en handhaving voor het onderdeel cultureel erfgoed. Gelet hierop moet aandacht worden besteed in het beleidsplan aan de uitoefening van uitvoering en handhaving voor het onderdeel cultureel erfgoed. Dit aan de hand van de omgevings-/probleemanalyse en de prioriteitstelling.
Cultureel erfgoed in het uitvoeringsprogramma
De uitoefening van handhaving voor het onderdeel cultureel erfgoed is niet beschreven in het uitvoeringsprogramma. Dit moet worden beschreven in het uitvoeringsprogramma.
Regels omgevingsplan in het beleidsplan
Het beleidsplan gaat niet in op de uitoefening van uitvoering en handhaving van de regels in het omgevingsplan. In het beleid dient hieraan aandacht te worden besteed, aan de hand van de uitkomst van de omgevings-/probleemanalyse en de prioriteitstelling.
Afstemming beleid en uitvoeringsprogramma
De doelen uit het beleidsplan en de doelen die in het uitvoeringsprogramma benoemd worden, komen, net als de prestatieindicatoren, niet éen-op-éen met elkaar overeen. In het uitvoeringsprogramma zijn taken extra geprioriteerd die bij de risicoanalyse niet in beeld gebracht zijn. Bij nieuwe doelen dient er nieuw beleid vastgesteld te worden. De doelen uit het beleidsplan moeten worden afgestemd met de doelen in het uitvoeringsprogramma. In het programma wordt de aanleiding voor de aanpassing van de prioritering beschreven.
Evaluatierapport en aanpassing beleid
Uit het evaluatierapport blijkt niet dat het beleidsplan bezien en waar nodig aangepast is. Dat heeft ertoe geleid dat het beleidsplan niet gebaseerd was op de Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking getreden is.
In dit hoofdstuk wordt geëvalueerd of de doelstellingen en prestatie-indicatoren uit het uitvoeringsprogramma 2024 behaald zijn. Bij vergunningverlening, toezicht en handhaving staat een goede fysieke leefomgeving centraal, met focus op veiligheid, bruikbaarheid, gezondheid en milieu. In 2024 heeft de focus op de Omgevingswet en Wet Kwaliteitsborging gelegen, met speciale aandacht voor monumenten en de commissie Ruimtelijke Kwaliteit. De doelen voor vergunningverlening zijn gebaseerd op het VTH-beleidsplan en de Omgevingswet/Wkb.
5.1 Programma Vergunningsverlening
Het team VTH bestaat uit de clusters “vergunningen” en “toezicht en handhaving”.
Hoofdtaak: voeren van regie over vergunningsaanvragen en het behandelen daarvan.
Met het inwerking treden van de Omgevingswet is de afhandelingstermijn waarop aanvragen dienen te worden afgehandeld gesteld op acht weken met de mogelijkheid om deze termijn met zes weken te verlengen.
Het nemen van een besluit binnen deze beslistermijn staat steeds meer onder indruk. De reden hiervan is tweeledig. Allereerst is er sprake van een breder afwegingskader om tot besluit te moeten komen, dit zou kunnen zijn een toetsingskader dat is opgenomen in het tijdelijke Omgevingsplan. Daarnaast is er sprake van een breder afwegingskader (Evenwichtige toedeling van Functies) ter overweging of we een Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (Bopa’s) willen gaan toepassen.
Daarnaast is de bemensing van de vakspecialisten die inhoudelijk wordt gevraagd input aan te leveren voor het te nemen besluit niet op orde. Dit heeft te maken met de huidige krappe arbeidsmarkt waardoor vacatures zich niet makkelijk laten invullen. Tevens is er sprake van een hoge werkdruk bij de Omgevingsdienst Zuid – Oost Brabant (ODZOB) waardoor adviezen die we daar uitzette langer op zich laten wachten.
Voor het cluster APV/bijzondere wetten zetten we vooral in op kwalitatief goede aanvragen. Aanvragers bieden we de mogelijkheid van een intakegesprek.
Op verzoek kunnen aanvragers van evenementvergunningen aansluiten bij het evenementenoverleg. Aanvrager en interne en externe adviseurs hebben in de voorfase dan al contact met elkaar. Verwachtingen over en weer worden op die manier duidelijker. En dat leidt tot kwalitatief betere aanvragen. Dat komt het vergunningsverleningsproces ten goede.
Samenwerking en informatieverstrekking: De samenwerking met politie, justitie, de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) en de GGD heeft bijgedragen aan een integrale aanpak van vergunningverlening en handhaving. Daarnaast heeft het team zich ingezet voor de informatieverstrekking aan inwoners en ondernemers, waarbij uitleg werd gegeven over wet- en regelgeving, zoals de Omgevingswet, Wkb, APV en bijzondere wetten. Er wordt gestreefd naar een ververbetering van de kwaliteit van vergunningaanvragen, door het verstrekken van duidelijke en gedetailleerde informatie.
Beleidsontwikkeling en advisering: Het team heeft actief bijgedragen aan de vaststelling en actualisatie van de Algemene Plaatselijke Verordening en daarop gebaseerde beleidsregels, zoals het evenementen(geluid)beleid en horecabeleid. Deze beleidsstukken vormen de basis voor de Omgevingsvisie en het toekomstige Omgevingsplan. De input van vergunningverleners, toezichthouders en juristen heeft gezorgd voor een goede uitvoerbaarheid van de plannen.
Nieuwe initiatieven en balansbewaking: In samenwerking met het team Ruimtelijke Ontwikkeling heeft het team geadviseerd over nieuwe initiatieven. Alle specialisaties binnen het domein Omgeving hebben hieraan bijgedragen. Bij initiatieven die niet binnen het tijdelijk Omgevingsplan passen, is zorgvuldig bekeken hoe medewerking verleend kan worden. Het team heeft hierbij een goede balans bewaakt tussen verschillende functies, zoals wonen, bedrijvigheid en recreatie, om conflicterende belangen te minimaliseren.
5.1.1 Doelstellingen vergunningverlening
Hieronder zijn de doelstellingen en prestatie-indicatoren die van toepassing zijn geweest in 2024.
Voor vergunningverlening zijn de onderstaande doelen vastgesteld. Daarbij is aangegeven in welke mate deze doelen behaald zijn.
De Bopa aanvragen zijn voor het gemak onder te verdelen in twee categorieën, namelijk die vallen onder het beleid kruimelgevallenbeleid dat in december 2023 is vastgesteld en die daar niet onder kunnen worden geschaard.
Bopa’s die vallen onder dit beleid doorlopen relatief makkelijk het proces, het zijn namelijk aanvragen waarin het afwegingskader minder ruim is. Er zijn nog geen “grote Bopa’s die vallen onder het beleid waarin is aangewezen voor welke gevallen bindend advies dient te worden aangevraagd bij de gemeenteraad en waarvoor we de uitgebreide procedure willen gaan volgen. De reden hiervan is dat deze nog steeds in de voorbereidende fase begeven voordat deze “rijp” zijn dat daarvoor een aanvraag kan worden.
De kwaliteit van de dienstverlening is verbeterd door de invoering van de nieuwe organisatie indeling, de vernieuwde en verbeterde procesafspraken hierin. Op het gebied van ruimtelijke kwaliteit blijken de termijnen niet gehaald te worden; dit duurt veel te lang en daarom kijken we komend jaar naar procesverbetering op dit gebied.
Communicatie en transparantie:
Milieu- en gezondheidsaspecten:
5.1.2 Prestatie-indicatoren vergunningverlening
Voor vergunningverlening zijn de onderstaande prestatie-indicatoren vastgesteld. Daarbij is aangegeven in welke mate daaraan voldaan is. Wat betreft de betrouwbaarheid is enige voorzichtigheid geboden, gezien de overgang naar een nieuw systeem vanwege de omgevingswet. Aantal ingediende meldingen en verleende vergunningen en ontheffingen:
In 2024 heeft het cluster Toezicht en Handhaving binnen het domein Omgeving bijgedragen aan een veilige leefomgeving door preventieve en reactieve maatregelen. Dit heeft geholpen bij de naleving van wet- en regelgeving en de handhaving van de openbare orde. Er zijn gezamenlijke controles uitgevoerd en bij overtredingen is opgetreden volgens de nieuwe landelijke handhavingsstrategie Omgevingsrecht (LHSO). Deze samenwerking heeft bijgedragen aan effectieve handhaving van wet- en regelgeving.
5.2.1 Doelen toezicht en handhaving
Voor toezicht en handhaving zijn de onderstaande doelen vastgesteld. Daarbij is aangegeven in welke mate deze doelen behaald zijn.
5.2.2 Gerealiseerde procedures en controles toezicht en handhaving
Hieronder zijn de definitieve cijfers over het jaar 2024 te vinden. Deze kunnen afwijken van de cijfers die in het uitvoeringsprogramma VTH 2025 staan, gezien deze nog niet bekend waren bij het ontwikkelen van het beleid. De definitieve cijfers over het jaar 2024 zijn als volgt:
|
Initiële controles 2 |
|||||
5.3 Toezicht en handhaving APV en bijzondere wetten
Voor toezicht en handhaving zijn de onderstaande prestatie-indicatoren vastgesteld. Daarbij is aangegeven in welke mate aan deze prestatie-indicatoren voldaan is. De speerpunten voor 2024 zijn grotendeels hetzelfde gebleven als in 2023.
5.3.1 Doelen toezicht en handhaving APV en bijzondere wetten
Onder paragraaf 3.2 van het uitvoeringsprogramma VTH 2025 zijn voor het jaar 2024 voorlopige cijfers opgenomen. De definitieve cijfers over het jaar 2024 zijn als volgt:
5.3.2 Gerealiseerde controles toezicht en handhaving APV en bijzondere wetten
Hieronder zijn de definitieve cijfers over het jaar 2024 te vinden. Deze kunnen afwijken van de cijfers die in het uitvoeringsprogramma VTH 2025 staan, gezien deze nog niet bekend waren bij het ontwikkelen van het beleid. APV gerelateerde klachten, deze zijn onderverdeeld in de volgende categorieën:
Per 1 januari is de cluster Milieu in het team Omgevingsadvies ondergebracht. Casemanagement voor meervoudige vergunningaanvragen met een milieucomponent vindt plaats vanuit deze cluster. De behandeling van enkelvoudige milieuvergunning-aanvragen, meldingen en informatieplichten is gemandateerd aan de ODZOB. Hieronder worden de doelen weergegeven, met daarbij de motivatie en evaluatie.
5.4.1 Aandachtspunten in 2024:
Complexiteit en vertraging door stikstofproblematiek, wat invloed heeft op vergunningverlening. Agrarische vergunningverlening heeft als gevolg van de stikstofproblematiek grotendeels stil gelegen. Diverse uitspraken van de Raad van State hebben de situatie verder verslechterd. Eerder door de gemeente vergunde situaties hebben in sommige gevallen alsnog een natuurvergunning nodig van de provincie. De provincie is momenteel bezig deze situaties in kaart te brengen. De provincie kan geen natuurvergunningen verlenen omdat de stikstofregels dit niet toelaten. Onduidelijk is nog wanneer deze situatie gaat veranderen.
Hieronder staat de Organogram van de gemeente Best weergegeven. Deze bestaat uit drie verschillende domeinen ‘Omgeving’, ‘Samenleving’ en ‘ Bedrijfsvoering’. Ieder domein wordt door een domeinmanager geleidt en omvat meerdere teams. Daarnaast wordt elk team begeleid door een teamleider
Bijlage III Kwaliteitscriteria 2.3
In de deskundigheidstabellen is per deskundigheidsgebied aangegeven of er een onderscheid is te maken tussen eenvoudige en complexe situaties. Aan het uitvoeren van deze taken zijn afhankelijk van de complexiteit verschillende eisen gesteld. De mate van complexiteit bepaalt aan welke delen van de kritieke massa de organisatie moet voldoen. Het bevoegd gezag dan wel de gemandateerde omgevingsdienst bepaalt zelf welke situaties eenvoudig of complex zijn. Een medewerker die voldoet aan de kwaliteitscriteria voor dat deskundigheidsgebied (bij voorkeur op hbo-niveau) beoordeelt bij de intake per geval of er sprake is van een complexe situatie.
Daarbij gelden wel enkele richtlijnen. Voor bouw wordt de indeling in gevolgklassen aangehouden op grond van de Wkb:
Dit betekent dat er sprake is van eenvoudige situaties bij gevolgklasse 1 en van complexe situaties bij gevolgklasse 2 en 3 en/of er sprake is van complexe omgevingsplantaken of BOPA’s.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-198019.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.